944 Turbo -86 | Gamle svarten

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#46 Post by fälgen »

Fick prylarna från pelicanparts idag, nya huvdämpare så man kan använda båda händerna under huven och lite annat plock.
Image

Hittade även en bild på mitt trasiga motorfäste, har bokat in en tid hos Sandén om några veckor, hoppas på att bilen kommer kännas lite tajtare med ett nytt fäste, kan knappast bli sämre :D
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#47 Post by fälgen »

Bytte krängningshämmarbussningarna i påsk, men när jag monterade tillbaka märkte jag att jag köpt fel på två av dem. Så det får bli att göra om igen.


Bytte även en plastbit till bältena, en sån där liten sak som gör så mycket nu när bältet inte fastnar hela tiden.

Image

Image

På morgonen möttes vi av snö, inte riktigt vad jag tänkt mig, men jag körde in i garaget och snön smälte till dagen efter.

Image

Har nästan glömt bort mina nya bakljus, vad ska man använda för att täta med? Har hört packning på tub, vilken typ ska det vara isf?

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#48 Post by fälgen »

Då har man varit hos Sandén igen och fått bilen lite ompysslad, passade på att ta en weekend i Göteborg igen, alltid trevligt att förena nytta och nöje heter det ju :D Det blev ett garantijobb från bytet av toppackningen i höstas och så bytte han ett motorfäste och fixade min kopplingspedal, äntligen :D

Motorfästet gjorde stor skillnad, bilen känns mycket tightare under acceleration och gungar inte till när man släpper gasen. Kopplingspedalen som gick för högt upp berodde på att plåten som ska stoppa den fjädrade tillbaka eftersom det är för mycket tryck i pedalen och/eller hjälpfjädern, Sandén gjorde en förstärkning av plåten och även det gjorde mycket för körbarheten!

Fikapaus på väg till Göteborg.
Image
Last edited by fälgen on 2012-05-01 21:32:25, edited 1 time in total.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#49 Post by fälgen »

När jag var hos Sandén passade jag även på att köpa en ny bakruta/vinge av en forumsmedlem som bodde i närheten som monterades idag, på min gamla var vingen lite trasig uppe i högra hörnet. Den nya var inte heller perfekt såg jag när den monterats, men mycket bättre.

Har även haft problem med blinkersen som inte funkat höger fram. Det har kommit fram lite spänning, men inte mer än omkring 4 volt. Tänkte plocka ner plastkåpan under bilen idag och kolla på det, men det visade sig krångligare än jag trodde eftersom någon tidigare ägare fäst den med mutter på insidan, så det var inte så enkelt utan att plocka av fronten. Det gick till slut men tog mycket tid. Hittade sen att det bara var kontakten satt dåligt så nu funkar blinkersen igen och jag kan svänga höger lagligt :D

Skönt eftersom besiktningen är bokad i maj, skönt att inte åka dit med kända fel..

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#50 Post by fälgen »

Fixade precis kupéfläkten, eller rättare sagt fläktmotståndet. Det sitter på kupéfläkten enligt bild..
Image

..och ser ut så här om man skruvar ur det. Under de fyra motstånden sitter det två säkringar som ska bryta om det blir för varmt ( tror jag :roll: )
En av dessa hade inte kontakt, så jag slipade lite med ett fint sandpapper och sprayade på med biltemas variant av 5-56 (i brist på elektronikspray). Testade tills jag hade bra kontakt igen och kollade även att alla motstånd fungerade som de ska vilket de gjorde. Monterade tillbaka och nu funkar alla fläktens lägen igen! :D
Image

Kul med snabba, billiga och relativt enkla fel! :D

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#51 Post by fälgen »

I helgen bytte jag till nya bromsbelägg som jag köpte hos Sandén. Luftade även igen och fick ut nån liten bubbla. Använder mig av en luftman från Mekonomen, men har problem med att få den tät. Med hjälp av packningstejp på behållarens gänga funkar det till slut men jag måste hitta något bättre.

Har inte bromsat så jättehårt med bilen förut, en skiva var ju skev förut och sen har inte haft riktig koll på beläggens skick, men nu fick jag testa ordentligt. Jäklar vad de tar! :D

Kört massa småvägar i helgen, precis som det ska vara :D

Återigen ett skitigt jobb så det blev inga bilder den här gången heller..

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#52 Post by patand »

fälgen wrote:men jag måste hitta något bättre.
Denna funkade bra för mig: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... en-191271/" onclick="window.open(this.href);return false;

Enda problemet var att det läcker in luftbubblor runt nippeln in i slangen, så det kan vara svårt att avgöra när luften i bromsledningarna är borta. Men det är bara att köra en stund extra. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#53 Post by fälgen »

I måndags var jag på Sviestad och körde på bana för första gången, riktigt skoj och det gav såklart mersmak :D

Bilen funkade bra, bromsarna och motorn kändes bra, men nya dämpare skulle förmodligen inte vara fel och framförallt så behöver jag andra däck, redan efter ca 4 varv blev de väldigt hala och gummit skapade klumpar. Kanske är normalt? Eller är det bara r-däck som gäller?

Sen tror jag att en hjulinställning behövs, bilen känns lite vinglig i högre hastigheter. Antar att en Porsche inte skall kännas så.

Att framhjulen börjar kasa i kurvorna, vad är det ett tecken på?

Här är min tråd med mina frågor innan bankörningen :D http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=26185" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#54 Post by PeppeF »

Hej hej! Det var kul att träffas. Och som jag varnade för innan så är det farligt att börja köra bana . Väldigt beroendeframkallande. :)

Jag skulle nog vilja påstå att det blir betydligt bättre med R-däck. De klarar fler varv innan de blir överhettade och fästet är mycket bättre . Skillnaden är stor.
R-däck kräver nog lite mer cambervinkel för att fungera som bäst.
Peter F.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#55 Post by patand »

fälgen wrote:Att framhjulen börjar kasa i kurvorna, vad är det ett tecken på?
Att du bromsar för lite, därmed för fort in i kurvorna och för långsamt i utgången och som följd av det tappar mark hela rakan efter kurvan. :-)

Det går förresten bra att köra med gatdäck, det gäller bara att anpassa sig efter materialet. Blir däcken hala kör man för hårt för dem, kan bero på felaktig teknik (se ovan) och/eller att det helt enkelt inte tål att gå fortare. Jag har kört gatdäck på långloppsbilar, håller greppet i drygt timslånga stint utan uppehåll och håller en hel tävling (8 timmar) eller mer om man bara behandlar de rätt. Sen är det förståss skilnad på gatdäck och gatdäck men som sagt, man får anpassa sig. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#56 Post by fälgen »

Körtekniken är såklart inte den bästa :D men jag körde rätt lugnt så jag tycker att bilen borde fixa det. Har ju inte så mycket att jämföra med visserligen, men de andra 944orna på plats körde ju mycket snabbare, men deras bilar är ju banpreppade och de är inte nybörjare....

Ska se om jag får tag i andra däck till nästa gång, kommer ju bli tvungen att byta däck även om jag kör med de jag har.

Ska även besikta bilen i veckan, var där med saaben idag och blev lite orolig över höjden på lyften, får se om jag tar mig upp. Vad händer annars?

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#57 Post by fälgen »

Besiktade bilen idag, gick igenom utan anmärkning! :D

Bilen var alldeles för låg för att komma upp på bromsrullarna, men han satte en mätare i vindrutan och så körde vi en sväng och testade bromsarna.
-Oj, de tog bra, sa han lite förvånad. Tackar för det när allt är bytt tänkte jag :roll:

Skönt att den gick igenom, nu är det dags att byta mina baklysen och fixa nedfällningen av lyktorna :D

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#58 Post by fälgen »

Har bytt baklysena nu, blev definitivt ett lyft!

Image

På de gamla satt något som jag inte vet vad det är, till höger på den undre. Nån som vet?
Image

Närbild...
Image

Mobiltelefonens kamera och halvmörker är ingen bra kombination för att fota lysen.. :roll:
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#59 Post by fälgen »

Det visade sig efter första tvätten att jag tätat baklysena för dåligt... Det läcker in :(
Har testat att täta så gått det går utifrån, men misstänker att det fortfarande kommer läcka. Tycker jag använde ungefär lika mycket klet som det var innan, men blev det inte tätt nu får jag se om de går att lossa utan att ha sönder och sen göra om.
Image

Medan tätningen torkade passade jag även på att demontera bältena i baksätet, jag kommer ändå aldrig ha nån där.
Image

Justerade även dörren lite så den stänger bättre, hade hoppats att lite av suset jag har runt förardörren skulle bero på det men så var det inte. Istället beror det nog på att rutan inte verkar sitta som den ska. När den är uppe kan jag röra på den i bakre kanten, antar att den sitter i en skena eller nått som släppt eller spårat ur? Sen sitter tätningen som följer rutramen inte perfekt.

Jaja, hann med en fin åktur med tjejen på småvägar iallafall. Det är skoj när bilen funkar! :D

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#60 Post by [Bobo] »

Inser nu att jag skulle tagit en sväng med dig istället för att försöka montera bort min framskärm i två timmar....
Hoppas det håller tätt för dig den här gången! :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Richardj0