944 Turbo -86 | Gamle svarten

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#61 Post by fälgen »

Kanske är dags att göra en uppdatering efter sommaren :D

Har inte gjort så mycket med bilen i sommar utan har fokuserat på att köra så mycket som möjligt, eftersom bilen stod still så mycket förra sommaren. Har hunnit med lite kortare semesterresor, finåkning och en bankörning till och bilen har fungerat bra.

Inför senaste bankörningen(som jag avstod) upptäckte jag att mina framhjul glappar, se tråden http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=26710" onclick="window.open(this.href);return false;.

Tror och hoppas att problemet är att dämparna är slut. Hade mer eller mindre bestämt mig för att lämna bilen till Sandén för hans bilsteinkit, men när jag sökte här på forumet så hittade jag ett par bättre begagnade som jag köpte i veckan. Ska beställa nya fjäderbenslagringar eller om det räcker med någon bussning, sen får se om jag monterar innan avställning eller om jag kör några veckor till och byter i vinter. Det verkar visserligen vara ett ganska enkelt jobb? :roll:

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#62 Post by fälgen »

"nya" dämparna
Image

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#63 Post by fälgen »

Köpte en fjäderspännare idag på Biltema och lossade topplagringarna för att vara säker på vilken del som behöver bytas. Man (åtminstone jag) är inte särskilt kaxig när man står med en komprimerad bilfjäder i handen, men det gick utan problem :D
Nu vet jag iaf i vilken del som lagret sitter i och det var inte den del som Porschecenter trodde när jag var där. Skönt att jag bestämde mig för att vänta. Problemet nu är att träffpunkt 80 är om två veckor och jag behöver beställa grejer, montera och göra hjulinställning. Dessutom är jag upptagen nästa helg... Får kanske vänta tills efter träffen och köra dit med glapp.

Image


Image

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#64 Post by fälgen »

Bilen står avställd sen flera veckor tillbaka. Kommer inte göra något med den på ett tag, men väntar på nya topplagringar. De har blivit ordentligt dyra, omkring 800-900kr styck, plus några hundralappar till för övriga smådelar som behövs. Övervägde att köpa något häftigare, men tror jag kommer rätt långt med fräscha originaldelar. Metalldelarna är tvättade och lackade i väntan på delarna..

Vinterns eller vårens att-göra-lista:
-Byta dämpare och fjädrar
-Lämna in bromsskivorna på svarvning(vet inte om de är skeva eller om det är glapp i dämparna som ger vibrationer, men det är lika bra att göra)
-Se över bromsoken igen så de inte kärvar (annars tycker jag inte de nya skivorna borde slagit sig)
-Fixa blinkersen, pinnen som slår till så den stängs av när man svänger tillbaka är nött så man får stänga av blinkersen manuellt.
-Byta växellådsolja
-Byta bränslefilter(hoppas på att inte behöva byta slangar, men vi får väl se..)
-Kolla i förardörren varför rutan inte sitter fast ordentligt(den skallrar lite), antar att nån list lossnat. Skraplisten har jag redan köpt och den ska bytas samtidigt.
-Eventuellt en polering innan den tas ut

Tvättad inför avställning.
Image

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#65 Post by fälgen »

Fick hem delarna till topplagringarna och monterade dem i helgen. Tyvärr gick det kanske lite snabbt verkar det som, sprängskissen som jag kollar på nu stämmer inte med hur jag monterade.

Nummer 9 och 10 vände jag på. Hade jag monterad 9an under så hade den blivit en distans, dvs inte suttit inuti 10 och den passade nästan lite för bra på ovansidan för att det inte ska vara så :roll:

Nån som gjort detta nyligen och kommer ihåg hur det ska vara? Kan det vara så att topplagringen (10) ser annorlunda ut jämfört med sprängskissen?

Image

Ny och gammal topplagring. Det var en del glapp i lagret också, så bytet känns motiverat.
Image

Två färdiga fjäderben som väntar på att monteras i vår. Alternativt plocka isär och göra om.. :roll:
Image

Hur är det med åtdragningsmoment förresten? Jag körde med en hylsa som jag drog med polygrip, medan jag höll emot med en insexnyckel. Drog rätt hårt med det blev aldrig stumt, lagom?

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#66 Post by fälgen »

Har inte gjort så mycket som jag tänkt mig i vinter, men det är lättare att drömma på sommaren än att ge sig ut i mörkret och kylan på vintern och faktiskt göra något.. :roll:

Har iallafall bytt stötdämpare fram och bak, trodde ju de gamla var dåliga, men herregud vad dåliga de var! Kan enkelt trycka ihop de gamla bakdämparna mellan händerna och sen går de knappt ut igen. Fattar knappt att det gick att köra med, och jag som ändå tyckte att bilen kändes rätt bra :oops: Men det bådar ju gott inför sommaren, ska bli spännande att provköra snart :D

De nya är Sandéns bilstein clubsport kit, hoppas det blir lagom för mig. Fjädrarna är ifrån forza och det verkar som att det var forza-fjädrar som satt på bilen innan också. Bilen blev lite högre med fräscha dämpare, vilket passar mig perfekt.

Gamla dämparen
Image

Bort med den
Image

Image

Nya och gamla i en väldigt låg vintersol
Image

Hade lite problem med krängninsghämmaren, eftersom jag lyfte en sida i taget så var det svårt att få i de nya fjäderbenen fram. Det gick till slut, men jag antar att det går enklare om man tar bort krängningshämmaren först eller lyfter båda framhjulen samtidigt.

Luftsköldarna till bromskylningen passade inte på de nya fjäderbenen, hoppas det går lika bra utan. Nån som har en åsikt?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#67 Post by patand »

Ska du köra bana så är det bra med så mycket kylning till bromsarna som möjligt. Kör du bara gata och/eller slalom kan det kvitta. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#68 Post by fälgen »

Tanken är att köra lite bana också. Kör ju på amatörnivå och är inte snabb, men har dålig bromsteknik :D

Tänkte mest om någon hade erfarenhet av hur mycket kylning man förlorar på att plocka bort luftsköldarna, för jag antar att de flesta kör med andra fjäderben och därmed kör utan dessa.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#69 Post by patand »

fälgen wrote:har dålig bromsteknik :D
Då behöver du så bra kylning som möjligt! Sätt dit ett par slangar från fronten som blåser luft till insidan på centrum av bromsskivan istället för originalet. :)

Och/eller gå en förarkurs så du lär dig bromsa... :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#70 Post by Samuelf »

patand wrote:
fälgen wrote:har dålig bromsteknik :D
Då behöver du så bra kylning som möjligt! Sätt dit ett par slangar från fronten som blåser luft till insidan på centrum av bromsskivan istället för originalet. :)
:#stupid:

Bromskylning, bra belägg och bra vätska gör galet stor skillnad. Bara att leda in luft i hjulhuset gör nytta. Att ytterligare rikta in mot centrum på luftkylda bromsskivor blir kanon...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#71 Post by patand »

Samuel... är det fälgen eller jag som är dum? Eller kanske båda?

Tycker iof du verkar hålla med mig rätt bra, så jag får väl anta det är något otalt du har med fälgen. ;-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#72 Post by Samuelf »

patand wrote:Samuel... är det fälgen eller jag som är dum? Eller kanske båda?

Tycker iof du verkar hålla med mig rätt bra, så jag får väl anta det är något otalt du har med fälgen. ;-)
Jag har nog inget otalt med nån av er? =D

Jag använder "I'm with stupid" som "Jag håller med föregående talare" vilket jag alltid antagit (och fortfarande tänker anta) är dess korrekta tolkning... =D

Muppar är vi dock hela bunten, så där får ni snällt ta åt er. ;)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#73 Post by patand »

Samuelf wrote:Muppar är vi dock hela bunten, så där får ni snällt ta åt er. ;)
:lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#74 Post by fälgen »

patand wrote:
fälgen wrote:har dålig bromsteknik :D
Då behöver du så bra kylning som möjligt! Sätt dit ett par slangar från fronten som blåser luft till insidan på centrum av bromsskivan istället för originalet. :)

Och/eller gå en förarkurs så du lär dig bromsa... :D
Förarkurs ja..vilket år som helst. Har tänkt/försökt gå "din" kurs men den går alltid innan jag fått ordning på bilen inför sommaren.

Jag har ett par luftintag som ersätter lysena liggandes, men vill inte åka runt med dem hela tiden och har inte kollat hur mycket jobb det är att byta.

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#75 Post by fälgen »

Har bytt till en entusiastförsäkring som hade krav på brandsläckare och dold strömbrytare, så det monterades under påskhelgen.

Funderade en stund över vart man skulle fästa brandsläckaren, under/framför förarstolen så var den i vägen och samma sak gäller väl rimligtvis på passagerarstolen, ville inte heller ha den vid passagerarens ben för där känns det också som att den stör. Ville inte heller borra eller förstöra inredningen.. :roll:

Fäste den i de befintliga hål som fäster täcklocket som är på baksidan av förarstolen. Var precis att brandsläckaren fick plats, men millimeterna var på rätt sida. Det går även att ha stolen i det bakersta läget. Fördelen är att man når den från förarplatsen oavsett hur man har stolen. Infästningen blev kanske lite klen, men får förbättras sen om det behövs.

Hade bara mobilkameran med mig, men det går kanske att se ändå..
Image

Image

Bilen kommer förhoppningsvis att plockas ut under helgen :D :#944burn:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users