944 Turbo -86 | Gamle svarten

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#16 Post by fälgen »

För några veckor sen skulle jag fixa vänstra backspegeln eftersom elen inte funkade och så skulle jag byta packningen mot karossen. Tyvärr hade jag köpt fel packning och elen funkade inte eftersom någon haft sönder fästet och limmat dit glaset :evil: jaja, inget som tejp inte kunde lösa tillfälligt.

I veckan fick jag hem en backspegel från skroten som fick donera lite delar.

Image
Trasig svart och fungerande vit

Image
På rätt väg..

Image
...och så till slut, fungerande svart backspegel :D

Förresten, någon som behöver delar till en vit backspegel?

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#17 Post by fälgen »

Var på träffpunkt 80 förra helgen, en riktigt trevlig tillställning och jag hoppas på repris nästa år. Vi var tre 944 som möttes upp i Linköping och samåkte till Stjärnhovs mack. Där mötte vi upp fler 944/924:or och köpte paraplyn och kanelbullar från igår :D

Vädret blev bättre under dagen, men bilen hade ju såklart blivit skitig, så att man varit och tvättat bilen på lördagskvällen hade man ju inte mycket för.

Svarta bilar gör sig bra på bild, så den ser nästan ren ut :D
Image

Vi fick en liten gräsplätt där de flesta porscharna var samlade.
Image

Tyvärr märkte jag på hemvägen att tomgången började svaja lite och att bilen började ryka när jag stod still. Tyckte även att det försämrades och de sista 3-4 milen tyckte jag mig även se lite vit rök när jag körde. Bilen hade tagit kylvatten, fyllde på ca 1.5 liter dagen efter och startade en kort stund. Då såg jag ingen rök, men tomgången var lite hög, ca 1000rpm.

Antagligen toppackningen som sagt upp sig, detta har jag ju haft på känn ett tag så man får väl vara glad att den gått hela sommaren. Har pratat med Sandén och jag kommer lämna bort jobbet till honom. Nu hoppas jag bara att inget annat har tagit skada...

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#18 Post by fälgen »

I väntan på byte av toppackning kan jag väl visa lite av vad som ska göras i höst/vinter/vår, när tid och lust sammanfaller. Köpte prylarna för flera veckor sen, men tänkte köra så mycket som möjligt under sommaren istället för att ha bilen på bockar.

Min ena bromsskiva är skev, vilket gör att det är lite obehagligt att bromsa i motorvägsfart. Sen så läcker det lite om huvudkopplingscylindern. Därför blev det inköp av nya skivor och belägg fram och nya kopplingscylindrar. Lika bra att byta båda, annars börjar väl slaven läcka snart. Ny kopplingsslang och stålomspunna bromsslangar fick det bli också.

Köpte från Pelican parts i USA eftersom de var billiga på kopplingsdelarna och skivorna, men frakten blev ju rätt saftig så jag sparade kanske inte så mycket, men jag hade ju gjort en inköpslista där så det var ju ingen återvändo :roll:

Image

Vad ska man köra med för bromsvätska? Bilen kommer gå mest på gata, men förhoppningsvis ska jag börja köra lite bana också. Har ingen ABS.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6041
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#19 Post by Maxx »

fälgen wrote:Vad ska man köra med för bromsvätska? Bilen kommer gå mest på gata, men förhoppningsvis ska jag börja köra lite bana också. Har ingen ABS.
Motul RBF600. Brukar finnas hos mc-handlare. Prisvärd.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#20 Post by fälgen »

OK, tackar för det. Har hört att den rekommenderats förut, men hade glömt namnet på den. Men så får det nog bli!

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#21 Post by fälgen »

And off she goes...
Image

Nu står bilen hos Sandén igen för byte av toppackning. Förhoppningsvis är det bara packningen och inget annat som tagit skada.

Nästa år hoppas jag att bilen står hos Sandén för betydligen roligare anledningar än att laga trasiga grejjer och byta remmar och pump.

När bilen är hemma igen är det dags för avställning och eventuellt börjar jag byta bromsarna och kopplingscylindrarna m.m. i höst.

Sen finns det planer inför nästa år att se över vad som behöver bytas bland dämpare och bussningar för att få bilen lite tightare.

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#22 Post by Samuelf »

RBF 600 finns ute hos Beviks här i Linköping och kostar bortåt 110-130:- per halvliter beroende på medlemskap i diverse klubbar etc... Jag kör med den i min banbil och kan rekommendera den. Torrkokpunkt på 312 grader eller nåt...

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#23 Post by fälgen »

Sitter på bussen för ätt hämta bilen. En liten tur på totalt 7 timmar, 3 bussar och ett tåg. :?
Får ju köra Porsche hem iallafall :D

Funderar över avställning, har möjlighet imorgon eller om två veckor eftersom jag ska ställa den en bit hemifrån. Vore kul att köra lite nu när bilen stått ett tag, men vill inte riskera snö och is...

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#24 Post by fälgen »

Bilen är hemma i garaget igen! Har inte hunnit köra så mycket i veckan eftersom det är mycket jobb just nu, men det jag kört så går bilen bra!

Fick fylla på lite kylarvätska efter att ha kört 30 mil hem från Sandén, men antar att det bara var någon luftficka som hittat ut. Får väl hålla ett öga på det.

Förövrigt var det ett klockrent fall av trasig topplockspackning, skönt att det var det som var fel och inget verkar ha tagit skada. Det var cylinder 1( om det är 1 som är närmast torpedväggen?) som hade gått sönder, men det var inga repor i cylinder 1 och 4 och endast lite i 2 och 3, gick inte att känna med fingret enligt Sandén.

Om en vecka ställs bilen av, så nu ska pyjamas och torrboll inhandlas :D

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3832
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#25 Post by [Bobo] »

Kan intyga att den funkar igen! :D
Tack för åkturen...
Vad har du tänkt köpa för pyjamas?

Bobo

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#26 Post by fälgen »

Tänkte köpa bilpyjamas på biltema, har inte sökt så mycket men jag antar att de är billigast och att de funkar som skydd mot fågelskit...

Antar att det finns olika storlekar, någon som har koll på vilket som passar?
Last edited by fälgen on 2011-12-10 15:19:59, edited 1 time in total.

User avatar
podium
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2010-10-04 20:15:05
Bilmodell: 951-86, 924-79
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#27 Post by podium »

Japp!

Köpte en där förra veckan! De e ju ingen passform så som en formsydd pyjamas men den sitter på bra.

Jag köpte dock inomhusvarianten. Det finns en för utomhusbruk också.

4,1-4,3m är den storleken du vill ha!

MVH / Markus

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#28 Post by fälgen »

Kanon!
Min ska stå inne med, fast i en lada så det är kallt och fullt med svalor.

Sandén nämnde att en råttfälla kan vara bra...hemsk men väldigt vettig tanke, så det får nog bli nån sån också.

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#29 Post by fälgen »

Bilen är avställd med torrboll, pyjamas och råttfälla :D

Fick sig en ordentlig tvätt trots en plusgrad och dimma. Årets sista utomhusbilder:

Image

Image

Image

Image

Image
Fick sig även en invändig tvätt.

Hade även möjlighet att för första gången kolla under bilen, eftersom vi har en smörjgrop. Generellt sett var bilen finare under än vad jag trodde, men "att-göra-listan" växte lite. Upptäckte en spricka i ena motorfästet och att bränslefiltret bara hängde i slangarna :shock: Låg emot drivaxeln! Lite onödigt modigt kan man tycka. :roll:

Även lite annat elände i vanlig ordning, men det återkommer jag med en annan gång.

fälgen
Addict
Posts: 1312
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#30 Post by fälgen »

Har inte hänt något med bilen sen sist, men lite småinköp har gjorts:

Image
Nya dämpare till bränslefiltret, chansade på M6 och på gummits storlek, får se om det passar. Glömde såklart att köpa slangklämma att hänga själva filtret i....

Image
Ovannämda bromsvätskan. Kom på nu att det kanske är snålt med en liter till både koppling och bromsar? Man vill ju gärna flöda igenom lite.

Image
"Nya" baklysen. Nja inte nya kanske, men fina. Kommer bli ett lyft jämfört med mina som är spruckna och lite matta.

Även en originaldomkraft har handlats eftersom min inte kändes helt pålitlig, men den vet ni alla hur den ser ut.

Letar även efter slang mellan huvudkopplingscylindern och behållaren http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=25634" onclick="window.open(this.href);return false;
Känns dumt att inte byta den när man har nya cylindrar, gamla slangar brukar ju ha en förmåga att släppa ifrån sig bitar som cylindarna inte gillar och så är min lite ful på utsidan.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]