944 Turbo -86 | Gamle svarten

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#91 Post by fälgen »

Äntligen kan jag bromsa igen!

Har svarvat bromskivorna och bytt de främre hjullagren och nu går det att bromsa igen utan att det känns som att bilen ska skaka sönder :D Otroligt skönt.

Skivorna lämnades till Nobtec i Norrköping och kom tillbaka finare än nya. De har dessutom målat dem och det kostade bara 150kr per skiva. Stort tack till Podium som både lämnade och hämtade skivorna åt mig :#cheers:

Har fortfarande inte gjort något åt anledningen till att skivorna slagit sig, men slår de sig igen så vet jag i alla fall vad det är.

Passade på att maxa camber fram och tänkte testa det tills jag ska in på hjulinställningen.
Last edited by fälgen on 2015-12-01 22:38:43, edited 1 time in total.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#92 Post by Erol »

fälgen wrote:Har fortfarande inte gjort något åt anledningen till att skivorna slagit sig, men slår de sig igen så vet jag i alla fall vad det är.
Vanligt orsak är anliggande/kärvande bromsar som gör att det går varm och skivan slår sig som följd.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#93 Post by fälgen »

Jag hade loss oken förr vintern och rengjorde och kollade att kolvarna gick hyffsat smidigt. De går lite trögare än vad jag tror de kanske borde, men rör sig ändå bra och kolvarna ser fina ut.

Metallskenorna ( eller vad man ska kalla dem) som beläggen sitter emot såg också rätt ok ut, nån har varit på dem tidigare för några skruvar är nya. Slipade lite på belägggen så de ska gå fritt.

Funderar på att lämna oken på renovering nästa vinter.

Om man kör en stund utan att bromsa och sen känner på skivan bör man ju kunna avgöra om det ligger på och blir varmt. Återstår att testa!

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#94 Post by fälgen »

Senaste mektiden har gått åt till att fixa grejer tillfälligt eller att göra om nån jag gjort innan, känns aldrig dom att jag hinner bocka av något ifrån listan innan två nya grejer läggs till. Men det är ju så det är med gamla bilar, den har åtminstone varit körbar hela tiden.

Har fått svärden i bakvagnen att släppa (hade ärgat ihop) så att toe och camber kunde justeras. Det satt riktigt hårt och det tog lång tid att få isär det. Nu kunde jag göra en hjulinställning och resultatet blev såhär:
Image

Tyvärr så blev det en pöl under bilen när den var inne för hjulinställningen, anledningen var att styrväxeln börjat läcka. Även att jag torkade rent så droppade det kontinuerligt..
Image

Gjorde en chansning att bygga om till manuell styrning genom att plocka bort kolven i styrväxeln osv, men är inte riktigt nöjd och har dessutom ett glapp i rattstången nånstans som är lite irriterande eftersom det klonkar till ibland när man svänger mycket och byter riktning. Tog inga bilder på styrväxeln, men har skrivit lite om det i den här tråden http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=28010" onclick="window.open(this.href);return false; där det även finns några länkar. Med facit i hand borde jag väl renoverat på en gång, men jag behövde bilen och ville inte bli stående inför sommaren, nu är den fullt körbar tills vidare.

I samband med styrväxeln upptäckte jag att styrlederna gått sönder på hjulinställningen, han använde eld för att lossa muttern och har eldat sönder damasken på ena styrleden. Så i vilket fall som helt måste jag snart plocka loss delar av styrningen igen, lika bra att ta allt på en gång då.

Har bytt skraplist på förardörren eftersom den gamla var dålig, vilket jag trodde var anledningen till att rutan inte spårade riktigt rätt och därmed inte tätar riktigt. Det visade sig dock vara fler orsaker, styrskenorna till rutan var dåliga och en låg i botten av dörren. Image
Nya är beställda och och ska monteras snart.... Fönsterlisten var dessutom lite felmonterad så rutan kunde inte gå ända upp.

Så här har jag hållit på, listan kan göras längre, avgassystem,slangar, osv, men det blir bara tjatigt.

Även om man blir trött på bilen ibland så är det ju värt det varje gång man kör den :D
Last edited by fälgen on 2013-11-26 19:33:40, edited 1 time in total.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#95 Post by fälgen »

Dags för en uppdatering igen.
Förutom söndagskörning så har jag varit i Mantorp två gånger med Porscheklubben och en gång på Sviestad. Kan verkligen rekommendera porscheklubbens träffar, bra genomgång, välordnat och gruppindelningar som gör att man kan köra på sin egen nivå. Dessutom trevligt folk och trevliga bilar :D

Tyvärr slog sig bromsarna igen på första träffen, så det blev ingen träning på bromspunkter precis :roll: Kommer inte ihåg om jag ändrade något innan Sviestad, men vibrerade gjorde det där också.

Inför sista bankörningen på Mantorp bytte jag ut min högra skiva mot en av de gamla (rätt skiva den här gången) och slipade dessutom ordentligt på beläggen så att de inte skulle kärva i oken. Det blev succé :D

Visserligen var skivorna inte helt perfekta, men helt ok! Kunde flytta fram bromspunkterna och började lita på bromsarna. På sista stinten började det kännas lite dåligt efter halva tiden, så jag slängde ett öga på instrumentpanelen och såg "Bremsflusskeit", så det var bara att rulla av banan så snabbt som möjligt och köra väldigt lugnt och fint hem.

Beläggen som satt fram har suttit bak den här sommaren och var nästan som nya, bytte precis inför banmötet och bytte bromsvätska. Kan konstatera att standardbelägg (PAGID i detta fall) inte duger och att jag behöver fixa bromskylning till nästa år. Kolla i mitten av belägget så ser man hur lite det är kvar!

Image
Hade inte klarat en inbromsning till på bana :D

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#96 Post by fälgen »

Insåg precis att jag inte uppdaterat tråden på 1.5 år, så det är kanske dags gå igenom förra årets updateringar för att komma ikapp till vinters uppdateringar. Som det ser ut nu kommer jag behöva ställa en del frågot framöver, men mer om det senare..

Hittar tyvärr inte rätt bilder ifrån förra året, men lägger upp lite andra som egentligen inte var tänkta till forumet.

Bilen blir mer och mer banbil och det var redan förra året rätt stor skillnad mot när jag köpte den, då levde den verkligen upp till namnet "Gamle svarten" med en motor som gick ojämnt, svampiga bromsar och dämpare som var totalslut.. Förra året blev det en hel del bankörning och jag provade även på lite slalom vilket var riktigt kul!

Har återkommande haft problem med bromsar som vibrerat, därför skickade jag alla oken till Sandén som såg över dem och bytte plåtarna som hade rest sig lite. Köpte även nya skivor igen och lite racigare belägg.
Image
Image

Dock så fortsatte problemet med att höger framskiva slog, det var till och med synligt med blotta ögat. Misstankarna gick istället åt navet
Image

Efter lite övervägande med Sandén igen och lite panik eftersom bankörningarna närmade sig så köpte jag ett annat nav och sen dess har det funkat bra. Det måste alltså varit mitt nav som slagit sig på något sätt. Har bytt hjullager en gång på det navet och haft problem både före och efter, men kan inte utesluta att en lagerbana sitter fel. Någon gång då jag för tid över ska detta undersökas :roll:

Fixade även lite bromskylning. Köpte plastdelarna ifrån 968an men eftersom jag inte har några fästen på min bil fick jag tillverka lite eget, inte så snyggt men enklelt och funktionellt.
Image
Image

Vet inte om nya banfälgarna visats innan, annars kommer de här
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#97 Post by fälgen »

Såg när jag lade upp bilderna ovan att styrstagen såg gamla ut... Våren 2014 bytte jag styrväxeln till en utan läckage och bytte alla packningar på servoslangarna, i samma veva satte jag dit nya styrstag och givetvis nya leder. En hjulinställning efter det också såklart, vet inte hur många gånger jag varit där nu. Måste skaffa grejer och lära mig det själv.

Eftersom bilen gick lite ojämnt på tomgång och avgasvärdena varit rätt höga senaste åren bestämde jag mig för att byta alla vakuumslangar, även dessa bilder är undanlagda någonstans jag inte hittar dem, men hittade en som visar att slangbytet var nödvändigt. Jag valde att köpa originalslangar ifrån porsche, i efterhand skulle jag nog valt ett färdigt kit med silikonslang istället, dels för att det hade blivit billigare men även för att det var en del strul att hitta ersättare till några slangar som inte fanns längre.

Just det, rensade bort venturirören också för att rensa upp lite och minimera risken för nya läckage.

Sprickor rakt igenom
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#98 Post by fälgen »

Det blev fyra nya michelindäck till telefonerna, dessa används på gatan så det blev dimensionerna 225/50 och 205/55. Däckonline var vänliga nog att skicka ett av däcken med vit däcksida vilket upptäcktes hos däckfirman :D men de skötte returen snyggt och några dar senare fick jag rätt däck.

Det dammar en del om beläggen, däcken är nya på bilden (notera påkrängningskletet) så jag har fegkört, men trots det är det mycket bromsdamm.
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#99 Post by fälgen »

Såg nu att det blivit konstigt med bilderna igen :evil:

Om jag kollar på de två senaste bilderna med telefonen ser jag telefonfälgen på båda bilderna och när jag kollar med ipaden så ser jag slangen på den första och fälgen på den andra. Hur kan det bli så? Detta har hänt mig några gånger förut när jag laddat upp bilder direkt ifrån telefonen eller paddan.

Ser ni rätt bilder eller är det dubletter eller rent av helt fel bilder?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#100 Post by Erol »

Ser dubbletter av fälge...
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#101 Post by [Bobo] »

Tipset är att ladda upp bilderna till forumet istället för att lägga dom externt. När forumbilder läggs ner försvinner ju alla bilder. Finns massor av trådar här på forumet där bilderna är borta för att (typ) bilddagboken blev uppköpt och nedlagt...

Jag ser fälgar på telefonen och slang-fälg på datorn.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#102 Post by fälgen »

[Bobo] wrote:Tipset är att ladda upp bilderna till forumet istället för att lägga dom externt. När forumbilder läggs ner försvinner ju alla bilder. Finns massor av trådar här på forumet där bilderna är borta för att (typ) bilddagboken blev uppköpt och nedlagt...

Jag ser fälgar på telefonen och slang-fälg på datorn.

Bobo
Problemet är att bilder som är tagna med telefonen eller ipaden är för stora för forumet, har du något tips på hur man förminskar dem direkt i telefonen?

Försöker komma på vad som mer hände med bilen förra året. Jag köpte en inredning bara för att komma åt den lite mer skålade originalstolen till förarplatsen. Det var ett hål på det vanliga stället så stolen lämnades in till en firma som bytte ut hela den skinnbiten. Ska försöka komma ihåg att ta en bild imorgon :D

Bytte även bort de telefonfälgarna jag hade r-däck på mot en uppsättning cup-fälgar som användes under några bankörningar. Eftersom de svarta var för breda fram(eller bilen för mjuk) så körde jag några gånger med svarta bakfälgar och alu-färgat fram, vid sådana tillfällen är man tyst om att man kallar sig fälgen på forumet :oops: . En av dessa uppsättningar ska jag nog göra mig av med, tror jag ska väga och spara de lättaste.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#103 Post by [Bobo] »

fälgen wrote:Problemet är att bilder som är tagna med telefonen eller ipaden är för stora för forumet, har du något tips på hur man förminskar dem direkt i telefonen?
Nope.
Jag lägger över bilderna på datorn och förminskar dom i paint...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#104 Post by patand »

Man kan lägga in bilderna direkt från telefonen på forumet. Funkar direkt i Safari på iPhone (från iOS 7 tror jag) och då har jag aldrig behövt minska dem. Funkar det inte direkt i webläsaren på den telefon man har så finns ju också Tapatalk t.ex där det också bör gå att ladda upp bilder direkt från telefonen till forumet. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#105 Post by fälgen »

ImageUploadedByTapatalk1429293918.460414.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users