924 -80 | Med personlig servicetekniker
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Första försöket att få bukt på tutbekymmret som beror på att släpringen i ratten sliter ner plasten i spakcentralen och träffar en nit var att försöka sänka konsolen någon mm för att öka spelrummet mot ratten.
Nästa steg var att slakta ner ratten för problemet med tutningen är att släpringen är skev mot spakcentralen Man kan se glappet från sidan
Här har jag börjat slipa ner svetsfogen i underkant av rattnav för att få allt mera parallellt. Slipning pågår Nu är kanten jämnare mot släpringen. Fick efter provköring slipa lite på plastens undersida också men nu känns det som att tutbekymret är borta.
Att handslägga och huggmejsel åker fram istället för fasta blocknycklar beror på att allt är draget med stöldsäkra bultar och det är en del extra pyssel att få bort bom. Jag vill ju desutom "bara" skjuta in allt någon mm. Det verkade lovande i garaget men efter en testkörning så fanns problemet där igen. Nästa steg var att slakta ner ratten för problemet med tutningen är att släpringen är skev mot spakcentralen Man kan se glappet från sidan
Här har jag börjat slipa ner svetsfogen i underkant av rattnav för att få allt mera parallellt. Slipning pågår Nu är kanten jämnare mot släpringen. Fick efter provköring slipa lite på plastens undersida också men nu känns det som att tutbekymret är borta.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Bokade besiktningstid 20 över 1 till klockan 14:00
Var på plats 13:50
Brukar ha problem med handbroms höger bak men jag märkte inget i år
Fick nedslag på fotbroms höger bak...
Bilen började gå illa under besiktningen
Körde och tvättade bilen, tanka upp den
Hem och riva bort bromstrumma bak
Bromscylinder hade ärgat fast.
Fixat 16:00
Kollade tändkablarna och 2:ans hade släppt från stiftet.
Klart för 70 års träffen! (nästan)
Var på plats 13:50
Brukar ha problem med handbroms höger bak men jag märkte inget i år
Fick nedslag på fotbroms höger bak...
Bilen började gå illa under besiktningen
Körde och tvättade bilen, tanka upp den
Hem och riva bort bromstrumma bak
Bromscylinder hade ärgat fast.
Fixat 16:00
Kollade tändkablarna och 2:ans hade släppt från stiftet.
Klart för 70 års träffen! (nästan)
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Var på 70 års firandet i Stockholm.
Såg en 924 till (en röd 924S) så vi (frun och ja) är helt säkra på att vår 924 var den "billigaste" Porschen på träffen!
Såg en 924 till (en röd 924S) så vi (frun och ja) är helt säkra på att vår 924 var den "billigaste" Porschen på träffen!
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
2019 var ett stillastående år för bilen men i år skall den ut på vägen.
Fixat hittills är
Juckat lite på vänster framok. Kolven satt rätt löst så det hade nog löst sig självt.
Vänster och höger elspegel
Vänster elhiss och elhissknapp på passagerarsidan.
Nu skall ovanstående "tutbekymmer" lösas
För Bobo´s skull får jag väll skriva att jag har lyckats att limma fast backspegeln. Det var nog för 2 år sedan och den sitter där!
Nu skall jag ut och fundera hur man "lättast" får bort brytskruvarna som håller fast rattstången som stöldskydd.
Fixat hittills är
Juckat lite på vänster framok. Kolven satt rätt löst så det hade nog löst sig självt.
Vänster och höger elspegel
Vänster elhiss och elhissknapp på passagerarsidan.
Nu skall ovanstående "tutbekymmer" lösas
För Bobo´s skull får jag väll skriva att jag har lyckats att limma fast backspegeln. Det var nog för 2 år sedan och den sitter där!
Nu skall jag ut och fundera hur man "lättast" får bort brytskruvarna som håller fast rattstången som stöldskydd.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4632
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Kul att du är tillbaka! Ska du byta lager till rattstången eller vad är planen?
Du råkar inte ha en extramotor i gömmorna? Vet en som letar efter en.
Du råkar inte ha en extramotor i gömmorna? Vet en som letar efter en.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Planen är att få bort ofriviligt tutande.
Det gick hyfsat lätt att få bort dom med multislip och mutterknack. Denna är nog detaljen som orsakar felet.
22id och 28yd.
31,5mm lång. behöver 1 - 1,5mm längre
Den motorn jag hade gick norrut runt 2016
Det gick hyfsat lätt att få bort dom med multislip och mutterknack. Denna är nog detaljen som orsakar felet.
22id och 28yd.
31,5mm lång. behöver 1 - 1,5mm längre
Den motorn jag hade gick norrut runt 2016
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Efter att ha funderat så åkte 2 st kopparbrickor från B-temas sats med just kopparbrickor. M22 x 28mm passade perfekt.
Funderar på om det är ett frekvent av/på montering av ratten som gjort just detta eller om det är för att något är vint i ratten.
Nu efter dessa 2 brickor fick jag flytta upp (bocka till) bläcket som skall släpa mot "tutringen", så planen lyckades.
Har ju även haft lite "Jacques Tati" över vindrutetorkaren. Den har startat i intervalläge lite som den vill. Även detta anser jag att jag har hittat (hoppas jag).
Nu är allt återmonterat och det är dags att kolla upp några andra småfel när den ändock hänger i lyften.
Funderar på om det är ett frekvent av/på montering av ratten som gjort just detta eller om det är för att något är vint i ratten.
Nu efter dessa 2 brickor fick jag flytta upp (bocka till) bläcket som skall släpa mot "tutringen", så planen lyckades.
Har ju även haft lite "Jacques Tati" över vindrutetorkaren. Den har startat i intervalläge lite som den vill. Även detta anser jag att jag har hittat (hoppas jag).
Nu är allt återmonterat och det är dags att kolla upp några andra småfel när den ändock hänger i lyften.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Den (bilen) har varit "tungstartad" och därmed inte brukad iår.
Batteriet har inte riktigt orkat dragit runt motorn. Det har krävt laddning på batteriet och startkablar.
Desutom så lät det inget vidare under starten.
Så startmotorn åkte av.
Det är ju bara att släppa på främre avgassystemet och de 3 värmeplåtar + oljefilter så får man ju loss startmotorn.
Felet var ju rätt lätt att upptäcka. En bussning som inte riktigt är cirkulär invändigt. PET säger 14mm yd men verkligheten säger 16mm yd
Men en bussning från en B18 startmotor bortplockad för 10-12 år sedan är ju bara 2mm för lång. Annars stämmer måtten bra. Klart för återmontage.
Fick plocka med kabelstammen runt startmotorn en 10 gånger innan den inte kom i kläm när startmotorn var i läge. Det är trångt därunder.
Batteriet har inte riktigt orkat dragit runt motorn. Det har krävt laddning på batteriet och startkablar.
Desutom så lät det inget vidare under starten.
Så startmotorn åkte av.
Det är ju bara att släppa på främre avgassystemet och de 3 värmeplåtar + oljefilter så får man ju loss startmotorn.
Felet var ju rätt lätt att upptäcka. En bussning som inte riktigt är cirkulär invändigt. PET säger 14mm yd men verkligheten säger 16mm yd
Men en bussning från en B18 startmotor bortplockad för 10-12 år sedan är ju bara 2mm för lång. Annars stämmer måtten bra. Klart för återmontage.
Fick plocka med kabelstammen runt startmotorn en 10 gånger innan den inte kom i kläm när startmotorn var i läge. Det är trångt därunder.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Frun besiktar bilar just nu, men jag har ett bekymmer med hennes klädsel vid besiktningstillfällena, hon släpar hem en massa papper med noter på som jag inte vill se!
förutom ojämn bromsverkan bak (vilket inte är något underligt om den stått still i ett år eller 2) så var det låg ljusbild.
När jag skulle fixa det så gick inte ens lyktorna upp. Riktigt så lågt var det inte vid besiktningstillfället.
I min undersökning om vad som var fel så är de lite varmgång i kablar (var så när frun köpte bilen) och då fixades det lite i härvan vid lykt motorn.
Eftersom felet verkar infinna sig igen så får det bli en lite mera grundlig undersökning.
En bränd kontakt sågs på baksidan av ljusknappen. Eftersom detta fel inte är ovanligt så gick vi vidare. En knapp till hämtades efter att jag hade öppnat den första. Det finns en massa fjädrar och 3 bleck inuti, två av blecken är "höga" och en är "låg". Den "låga" tar mycket ström och den ena polen var utnött på bägge.
Dock så är en av de "höga" samma som den "låga" fast högre då...
Provade att slipa ner den "felaktiga" och eftersom det gick bra så fick den "rätta" sitta i polygripen mot bänkslipen Här en bild innan en bild efter Innan bakstycket trycks dit.
några plastbitar, 9 fjädrar, ett papper och 3 bläck. Det är nästan allt som finns i brytaren Nu gjorde jag en lite längre sladd denna gång, skall försöka få dit en hängsäkring så man slipper detta fel fler gånger.
Motorn var död så en "ny" från lagret fick komma dit.
I morgon skall ljusbilden fixas, dit kom vi inte idag.
förutom ojämn bromsverkan bak (vilket inte är något underligt om den stått still i ett år eller 2) så var det låg ljusbild.
När jag skulle fixa det så gick inte ens lyktorna upp. Riktigt så lågt var det inte vid besiktningstillfället.
I min undersökning om vad som var fel så är de lite varmgång i kablar (var så när frun köpte bilen) och då fixades det lite i härvan vid lykt motorn.
Eftersom felet verkar infinna sig igen så får det bli en lite mera grundlig undersökning.
En bränd kontakt sågs på baksidan av ljusknappen. Eftersom detta fel inte är ovanligt så gick vi vidare. En knapp till hämtades efter att jag hade öppnat den första. Det finns en massa fjädrar och 3 bleck inuti, två av blecken är "höga" och en är "låg". Den "låga" tar mycket ström och den ena polen var utnött på bägge.
Dock så är en av de "höga" samma som den "låga" fast högre då...
Provade att slipa ner den "felaktiga" och eftersom det gick bra så fick den "rätta" sitta i polygripen mot bänkslipen Här en bild innan en bild efter Innan bakstycket trycks dit.
några plastbitar, 9 fjädrar, ett papper och 3 bläck. Det är nästan allt som finns i brytaren Nu gjorde jag en lite längre sladd denna gång, skall försöka få dit en hängsäkring så man slipper detta fel fler gånger.
Motorn var död så en "ny" från lagret fick komma dit.
I morgon skall ljusbilden fixas, dit kom vi inte idag.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Kul med din inställning att laga snarare än köpa nytt! Intressant läsning!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Man får ju inte dö nyfiken!
Är det "trasigt" så blir det ju inte sämre av att plockas isär
Är det "trasigt" så blir det ju inte sämre av att plockas isär
- Jarlingar
- S2-Poster
- Posts: 292
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Har gjort nästan exakt samma operation på min lysknappen.
Fick skrapa bort smält plast från polerna och flytta om blecken, har funkat Rolex i två säsonger nu
Fick skrapa bort smält plast från polerna och flytta om blecken, har funkat Rolex i två säsonger nu
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Den "nya" lyktmotorn har inte varit till belåtenhet.
Något har varit fel och den fick plockas ut.
Som vanligt rev jag den "förra" trasiga först och konstaterade att det torde vara fiberdrevet som djävlas.
Vilket det då var.
Så drevet från den "trasiga" som då var helt fick ersätta detta.
Nu verkar funktionen vara som den skall.
Det ända som återstår att fixa till innan ombesiktningen är då ojämn bromsfördelning bak.
Detta tänkte jag åtgärda genom att bruka bilen....
Något har varit fel och den fick plockas ut.
Som vanligt rev jag den "förra" trasiga först och konstaterade att det torde vara fiberdrevet som djävlas.
Vilket det då var.
Så drevet från den "trasiga" som då var helt fick ersätta detta.
Nu verkar funktionen vara som den skall.
Det ända som återstår att fixa till innan ombesiktningen är då ojämn bromsfördelning bak.
Detta tänkte jag åtgärda genom att bruka bilen....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
Nu så där 6 veckor efter besiktningen vart det dags att ombesiktiga bilen.
4,5% CO och tumstocksinställt halvljus vart godkänt.
Dock så gillades inte bakbromsen fortfarande.
Min tanke på att slita in bromsarna vart alltså misslyckad.
Bromsvärdena var väl nästan OK men höger bak tappade all bromskraft på vart 3:de test. Dom övriga 3 bromsbanden är sträva och detta är blankt och slätt.
Känns som felet är hittat
4,5% CO och tumstocksinställt halvljus vart godkänt.
Dock så gillades inte bakbromsen fortfarande.
Min tanke på att slita in bromsarna vart alltså misslyckad.
Bromsvärdena var väl nästan OK men höger bak tappade all bromskraft på vart 3:de test. Dom övriga 3 bromsbanden är sträva och detta är blankt och slätt.
Känns som felet är hittat
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker
I kväll vart den såld.
Så min era med Porsche transaxel är nog över.
En bilhandlare i Linköping plockade upp bilen.
Så den borde vara ner där vid det här laget.
Så min era med Porsche transaxel är nog över.
En bilhandlare i Linköping plockade upp bilen.
Så den borde vara ner där vid det här laget.
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]