Tänka sig att det gått 2 decennier sedan jag körde hem min bil (döpt Klemens) efter att köpt den i Vaggeryd. Jag skrev en summering av de första 10 åren och man kan inte låta bli att reflektera om vad som hänt sedan dess. Det första årtiondet kan summeras med att jag köpte en bil för att köra bana med och sakta utveckla den för tävling. Med andra ord ett insteg med relativt enkla medel för att ta sig in i racing. Man kan säga att jag överträffade mina förväntningar med råge. Man kan också göra beskrivningen att jag peakade någon stans där med att ha fått uppleva Porsche Sports Cup Scandinavia och även ett par fina tävlingar med SPVM, dessutom fick jag många andra underbara upplevelser med bilen.
Knutstorp 2005 PCS bankörning på gatdäck och originalchassie. Foto: Pelle Sörensson
Det senaste decenniet har varit mer blygsamt. Jag är oerhört tacksam att ens ha kvar min bil med tanke på vad som har hänt i mitt liv. Att skaffa hus och barn brukar resultera i att en tävlingsbil sparkas ut ur hushållet
. Jag hade gärna fortsatt på samma nivå som tidigare men man får sätta saker i perspektiv. Så vad har hänt? Det som slår mig främst är att jag ser bilen med helt andra ögon idag. Det är en fullt utvecklad 40-års kris! Det började med att jag fick nys om YTCC som nu är min främsta dröm att få kunna köra med. Att ha en period-korrekt tävlingsbil är något jag kommit på är otroligt lockande, speciellt när den härstammar från tiden jag växte upp, d.v.s 80-talet. Så man har grävt i youtubeklipp och sökt på internet efter information om hur det var på den tiden. Jag är väldigt tacksam att jag redan sitter på en lämplig bil. På köpet har jag växlat från att gillat bilen för att den är så bra för det den används till och nu till att ha fått mig att bli en 944 entusiast. Bilmässigt har det varit ett lugnt tempo i utvecklingen, lite av en pågående rullande renovering och det har hamstrats en del modellspecifika delar för uppgradering vartefter möjligheterna visar sig. Sedan har jag inte kunnat låta bli att tävla, det är ju det roligaste man kan göra med kläderna på
. Vi har harvat vidare i MSCC klubbmästerskap då det passat budgeten bra. Jag har totalt släppt Roadsport C som jag körde första 10 åren och nu är jag fri att göra lite vad jag känner för med bilen. Jag kom ju över begagnade slicks som tog mig på en väldigt trevlig resa i Modsport 3. Inga direkta framgångar resultatmässigt men oj vad jag lärde mig mycket, dessutom fick man nya vänner. Sedan har jag betydligt mindre tid att spendera i garaget så då har man istället kika i loggfilerna och börjat förstå hur bra de är. Så provade jag att köra r-däck igen och testade Roadsport B vilket blev osannolikt bra. Temat har kan man säga varit prova, testa och lära. Även om det inte direkt rör min Porsche så är jag numer instruktör på licenskursen som går på racingskola.se (som jag själv gick för 20 år sedan), indirekt så är 944:an det som gjort det möjligt.
Foto: Ronny Persson
Vi har nu varit med på totalt 86 körtillfällen och avverkat ca 68 tävlingsstarter med "Klemens". Jag hoppas verkligen att det blir ytterligare 10 år till för jag har så många idéer som jag vill realisera och många event jag önskar att få vara med på.
Såhär är bilen beskaffad idag:
Drivlina; Org. M44/01 2,5 l, 163PS, ”luffarturbo”, konverterad från intern värmeväxlare till extern Setrab 616 oljekyl, Fidanza aluminium svänghjul, 968 motorkuddar, stålgrenrör från 2,7l motor, egenbyggt avgasrör med Dalhems SBF katalysator, A-alt 2,5″ och Apple 2″ ljuddämpare. Audi V8 40% torsendiffbroms och limfyllda växellådsbussningar.
Chassie; 996 C2 BBS 17×9″ ET55 med Kumho V70A 245/40R17
Fram:
AVO fjäderben, 123N/mm fjädrar + hälpfjädrar, Utzon camberplates, Racers Edge länklager i länkarmarna, 30mm hemmabygd kränghämmare, 35mm spacer
Bak:
AVO coilover med 157N/mm fjädrar (bortplockade torsionsstavar)+ hjälpfjädrar, Weltmeister polygrafitbussningar i svärd och torsionstub, modifierad torsionsub, 14mm kränghämmare, 65mm Manton spacer
Hjulvinklar: Fram – ca 2,8 ° camber, 4mm toe out | Bak – ca 2,5 ° camber, 3mm toe in
Bromsar; Org. Skivor 282,5×20,5mm fram, 289x20mm bak med glidkolvsok runt om, Hawk HP+ bromsklossar fram, ATE Racing bromsvätska, Goodridge stålomspunna bromsslangar, uppstagad huvudbromscylinder, bromskylning med 3″slang och egenbyggda bromsköldar.
Kaross; Saphirblau, framskärmar i glasfiber från ”Dansken”, glasfiberhuv från FHRacing med plastad luftevakuering, Tornstag från NMRacing, El-Targa, gälar i spoiler och framskärmar (från Fiesta Turbo RS), GTS lampor och luftintag i stället för parkeringsljus, bogseröglor, huvlås, mindre spolarvätskebehållare.
Målgångsvikt: ca 1200kg
Tjänstevikt: 1270kg
Inredning; 7-p Bur, Sparco Ring ratt mocca, 20mm QSP rattnavdistans, Sparco EVO förarstol och Sprint passagerarstol, QSP 6-p 4×3+2″ bälte till föraren, dörrstroppar istället för handtag, kolfiberplatta i stället för stereo samt en oljetempmätare, egenbyggt PerformanceBoxfäste.
Prestanda:
Knutstorp: 01:09,142 (S) – 1:11,657 (R)
Ljungbyhed: 1:03,6 (S) – 1:03,908 (R)
Sturup: 1:11,013 (S) – 1:11,470 (R)
Falkenberg: 0:54,5 (R)
Kinnekulle: ca. 1:12 (Gatdäck)
Anderstorp: 1:58,609 (R)
Gotland: 1:41,008 (R)
Gelleråsen: 1:20,270 (R)
Mantorp: 1:37,166 (R)
Rudskogen: 1:48,078 (R)
Emmaboda Superstage: 1:33,65 (R)
(S=slicks, R=r-däck)