944 -84 | 20-årsjubileum

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#781 Post by Bathory »

Ser riktigt bra ut. :)
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#782 Post by Eddie Varvstopp »

Jag har tidigare skrivit om farhågan vad för trassel som kan uppstå när man skickar en reklamation till UK och jag tror minsann jag nu upplevt det mesta. Nu har jag inte själv möjlighet att sätta mig i en roddbåt och ta mig till ön ej heller har jag kontaktuppgifter till Frodo som hade kunnat ta med mina dämpare och droppa dem på vägen när han ändå är på färd till Mordor. Två ganska realistiska alternativ faktiskt. Jag tvekade lite om jag skulle skriva om denna resan då det finns tillräckligt med negativitet på internet men mina erfarenheter kanske hjälper någon annan att undvika frustration. Så här kommer det ;) . I slutet av februari, den 25:E för att vara precis, har jag som vanligt (alltså samma förfarande som vid det senaste gångerna där jag skickat samma dämpare) registrerat och betalat frakt på 495 kr samt lämnat in mitt paket på Postnord. Några dagar senare hittar jag detsamma ståendes hemma i hallen, inte riktigt vad jag väntat mig. Paketet har då returnerats med en orange lapp där det förkunnas något i stil med att man inte har lust att flyga några stötdämpare denna gången. Då jag inte hittar hur man anger färdsätt för paket konsulterar jag garagekompisen Andy som har professionell erfarenhet av logistik om hur att få skickat min dämpare. Rekommendationen blir UPS där jag efter bästa förmåga försöker få till en fraktregistrering och betalar 292 kr för nästa nöje. Paketet lämnas in för transport i början på Mars (den tredje) och låter transportfirman sköta sitt. När det gått en vecka och spårningsinformationen indikerar att mitt paket är i Malmö (fortfarande) samt att avsändaren har blivit kontaktad angående saknad faktureringsinformation, så kontaktar jag UPS. Tydligen vet de inte var mitt paket är och för att ta reda på det behöver jag ringa lite olika samtal för att tillslut få ett ärende registrerat för en utredning. Vid den här tidpunkten är jag bra less på detta och funderar på att bara låta paketet försvinna. Men så är det Racingskola och pratar där med Stefan M. som inte bara är kursledare utan också har omfattande erfarenhet av logistik av motordelar till/från UK. Jag får en kortare föreläsning med många tips på säkert 20 minuter, vilket uppskattas. Det går ytterligare ett par dagar och jag skickar ett meddelande UPS för en statusuppdatering i mitt ärende. Under lunchen kommer en trevlig tjej och lämnar över mitt förlorade paket och tipsar mig om att det blir oftast trassel om man missar den så kallade Tullfakturan som ska finnas i 3 exemplar tejpas synligt utanpå paketet, jassåminsann. Vid arbetsdagens slut kommer skämtets poäng, jag får en statusuppdatering på mitt ärende som låter meddela att de fortfarande inte vet var paketet finns. I vilket fall har jag inspiration att ge transporten ett sista försök så jag ringer UPS där jag får privilegiet att prata med en ytterst hjälpsam dam som guidar mig igenom registreringen på webben. Det lustiga är att jag redan under första försöket fyllt i samma uppgifter i stort men inte printat ut tullfakturan. Ytterligare 292kr fattigare och med påklistrade dokument på paketet lämnas det in åter en gång, den 25:e Mars och nu äntligen tar sig paketet sig fram till mottagaren. Bara så alla är med på vad detta rör sig om, 2 st stötdämpare som returneras till tillverkaren för garantireparation INTE försäljning av kokain eller kärnvapen (det hade nog varit enklare för där finns det lite bättre vägledning på hemsidan). Jag får alltså en bekräftelse att paketet har anlänt och bara 2 dagar senare får jag ett meddelande från DHL att transport har registrerats. Sedan tar det en vecka och jag kan hämta paketet på mitt lokala utlämningsställe. Min 6 årige son hjälper mig packa upp och jag blir genast bedövad över vad jag ser. Samma paket jag skickat med nästan alla transportdokument fortfarande påklistrade exakt som de lämnade. DETTA ÄR INTE SANT, har de inte ens bemödat sig med att öppna paketet? Jag var mer än lovligt matt just där och då. Min son registrerar mitt nedstämda sinnestillstånd och försöker muntra upp mig med "men de kanske bara har använt ditt gamla paket". Ok, ger paketet ett extra ögonkast och visst har min gamla packtejp brutits, jag sliter upp paketet. Dämparna ligger där och med en snabb koll på golvet i gillestugan så verkar bägge fjäderbenen ha samma fina spänst. Med andra ord, jag har fått tillbaka mina stötdämpare nyservade :D .
Så nu ska jag bara få ihop resten av bilen så det blir lite åka av ;)
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 326
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#783 Post by Ingemansson »

Underhållande läsning och bra att det löste sig. 😊
Hade Stefan några andra logistiktips som kan underlätta att till exempel flytta en växellåda från Liverpool till Sverige?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#784 Post by Eddie Varvstopp »

Ingemansson wrote: 2022-04-24 17:04:33 Underhållande läsning och bra att det löste sig. 😊
Hade Stefan några andra logistiktips som kan underlätta att till exempel flytta en växellåda från Liverpool till Sverige?
Just att skicka från UK ställde jag inte några frågor kring så där kan jag inte dela några bra tips ;)
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#785 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Så lite vad man pillat med sedan Februari. Det har varit lite allmänna familjelogistiska käppar i hjulen men det har trots det blivit en del aktivitet med bilen. Fast det har inte varit så mycket att dela med sig av då det har mest varit kapa, svetsa, slipa, spackla, måla samt handla prylar. Det mest tragiska är att det inte ser ut att ha hänt något alls med bilen, den är fortfarande lika nerplockad med en vecka kvar till tävling :( . Den lilla tid jag haft har som sagt gått åt till uppstädning. När jag behandlat grejjerna inser jag hur hårt en räserbil slits. De röda stötfångarna målade jag själv för många år sedan men trots att bilen gått få mil var den främre rejält blästrad och jag hittade till och med sprickor (troligtvis från när jag körde in i Roberts 944 S2 2011 på Sturup med PCSR). Med tidsbrist har finishen blivit lidande men det ser mycket bättre ut än innan och den har ju fått klarlack så den inte färgar av sig när man tvättar den ;) . Jag resonerar att bilen inte kommer ut på någon gräsmatteträff således inga förväntade priser i concours d'elegance och det är inte sista gången jag kommer måla karossbitar så det får vara så. Däremot sitter oljekylet på plats med målade plåtar/fästen i karossens färg. Det är lika dant här, jag skulle kunna ha optimerat avskärmningen bättre men åter så var prion att få ihop prylarna. Pressade slangar för oljekylaren är tillverkade av https://www.hydroscand.se/ Lund, desvärre behöver jag nog få ena slangen justerad. Tröskeln blev ju fin med lite ny färg och den tidigare skadan syns det väldigt lite av. Ja, det sitter en uppdaterad oljeplugg med oljetempgivare och jag hoppas det blir bra. Så nu ska bilen servas med delar inklusive nya torkarblad och rotor/fördelare från https://www.autokatalogen.se/afw/lund/start.do . Fronten ska monters ihop tillsammans med hjulupphängningen fram där jag skaffat nya ledlager för fjäderbenslagringen GEH 20-MTE från https://www.mecmove.se/. Förra årets köp var inte så lyckat så jag satsade på rekommenderade prylar.. Det kan tyckas vara optimistiskt så tätt inpå MSCC KM1 men mitt ess är att jag kommer vara gräsänkling den kommande veckan så det finns fortfarande en chans att hinna klart grejerna.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 326
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#786 Post by Ingemansson »

Det fixar du! Jag kommer troligtvis till Knutan på söndag och säger hej. 😊
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#787 Post by Jarlingar »

Eddie Varvstopp wrote: 2022-05-07 09:46:01 Fast det har inte varit så mycket att dela med sig av då det har mest varit kapa, svetsa, slipa, spackla, måla
Men sånt älskar man ju å se!! :D

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#788 Post by Eddie Varvstopp »

Ingemansson wrote: 2022-05-07 18:39:54 Det fixar du! Jag kommer troligtvis till Knutan på söndag och säger hej. 😊
Ja men det hade varit kul om du gjorde :D
Jarlingar wrote: 2022-05-07 22:38:12
Eddie Varvstopp wrote: 2022-05-07 09:46:01 Fast det har inte varit så mycket att dela med sig av då det har mest varit kapa, svetsa, slipa, spackla, måla
Men sånt älskar man ju å se!! :D
Vilka konstiga böjelser ni har ;)
Kan ju bjuda på en bild på obehandlad svets och omålad plåt. Ni ser säkert att det inte är så det ser ut original ;)
20220326_204345.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#789 Post by Jarlingar »

Lite högre ström och lite mindre trådmatning så kommer det bli perfekt nästa gång :thumbsup:

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#790 Post by Eddie Varvstopp »

Tack för tipset, får svetsa lite mer för det är ju faktiskt ganska kul.

Image

Ja hur blev det? Det blev en lång vecka med många timmar i garaget. Vet ärligt talat inte hur jag hade rett ut det om inte familjen hade varit bortrest. Tänk vad mycket tid småsaker tar. En av mina fina nypressade slangar fick åka ett par vändor in på Hydroscand. Främsta anledningen är att de är bastanta doningar som inte tolereras att vridas och klanten som specat dem (undertecknad) har inte alltid koll. I vilket fall uppskattar jag verkligen servicen och tålamodet på Hydroscand i Lund! Jag fick även tillverkat ett regnskydd för snorkeln så jag minimerar risken att dränka luftfiltret, detta var en aktivitet som man gör bäst när stötfångaren fram är av. Servicen är avklarad med ny olja, bromsvätska, filter bland annat och så fick jag äntligen på nya torkarblad. Så ett par timmar innan familjens hemkomst var bilen provkörd, tankad och packad. Allt verkar fungera och min oljetempmätare vaknade till liv och visade rimliga värden. Jag blir alltid lika förvånad när man kör bilen att man sitter så nära framrutan, det nästan som att sätta på sig ett par glasögon. Men man blir också påmind om hur fantastiskt direkt bilen är i kommunikationen. Sedan funderar man en del på de olika ljuden man hör och huruvida dessa är något att bekymra sig om...

En liten summering på vad jag faktiskt hunnit med på vinterns att göra lista:
* Dämparservice - det var inte helt oväntat med läckage så det blir åter en tur igen till UK - Fixat
* Ledkoll - jag får nog ta och kolla över skicket på mina leder i hjulupphängningarna så allt står rätt till, något jag slarvat med. - Fixat
* Cornerweight - ja, det har det slarvats med också men nu ska det ta mig tusan blir rätt när det (förhoppningsvis) inte är lika tidspressat. - Inte så mycket :( , det blev bara en grov höjdjustering.
* Städa. tvätta. vaxa - Japp, ni läste rätt. Även om det är en räserbil så tycker jag ändå den kan få vara prydlig. Dessutom gillar jag ha en vattenavstötande vidrutebehandling. - Inte det heller, jag skyller på att det regnade.
* Oljekyl - Tänkte man kunde byta ut den gamla renaultkylaren och snygga till infästningarna. Detta kommer föra med sig massa annat jobb. Tänkte passa på att flytta oljekylet i processen och då kan man få dit min andra front som legat nylackad på hyllan i några år. Och har man redan rivit av hela fronten kan man lika gärna fixa lackskadan på tröskeln ;) . - Oljekyl Fixad, Tröskel och stötfångare målade, ny front Monterad.
* Ny oljetempgivare - Måste sätta upp denna punkt även om det är en liten detalj i sammanhanget. Det sitter en på men av fel sort. - Fixat

Så är man anmäld till KM1 i Roadsport B vad är då förväntningarna? Under förutsättningarna att det är torrt på Knutstorp vill jag pryla mitt retliga personbästa för R-däck som lyder 1:11,974 som stått sedan 2010. Siktet är ställt på 1:11,1 eftersom det är 2 sekunder adderat på mitt personbästa på slicks, fast där är jag mer blygsam och räknar inte med att det sker på första deltävlingen, så någonstans däremellan blir jag nöjd. Jag ska ju fatta hur Kumho däcken funkar. Tar jag en kik på de anmälda inför tävlingen så har vi Max D (Martinistripad Porsche 968) som jag noterat ligger i de regionerna så att matcha hans tempo borde bli väldigt underhållande. Max är tidigare klubbmästare i klassen så att hålla sig i närheten placeringsmässigt borde räcka till för att leta mig upp på pallen. Men inget är givet när det gäller racing, först ska bilen fungera och sedan finns det 4 andra tävlande som nog vill säga sitt...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 326
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#791 Post by Ingemansson »

Bra kämpat, man klarar mycket när man får arbetsro. 😝
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#792 Post by Bathory »

Grymt jobbat :D
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#793 Post by gtBen »

Bra jobbat
Kumho-däcken är superbra, i alla fall om det är medium K61 du har. Det blir som att köra på klister med 163hk :shock: nästan lite overkill då det känns att det går tungt att accelerera. Passa på att sätta ditt pb asap då de tappar bästa greppet rätt snabbt, inte så att du behöver hålla andan men i slutet av säsongen är de inte detsamma längre. Härlig känsla, du kommer att märka det på direkten.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

GEDDAN
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2021-05-04 07:46:27
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#794 Post by GEDDAN »

Kul läsning 👍

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#795 Post by Eddie Varvstopp »

Vilken fantastisk dag man hade :) . Solen sken för det mesta och det var sådär 16 grader under dagen. Vid ankomst till Knutan tog jag plats vid transaxelbrodern Niklas M. och rutinerna fortlöpte i vanlig ordning. Det blev ett spontant prat med Roadsport B gänget där vi konstaterade att vi alla nog var vinnare då vi över huvud taget lyckades komma till start. Inte bara jag som jobbat in i det sista...

Image
Foto: Ronny Persson

Fri Träning 1 - Det är väldigt mycket nojja och rattrost när jag ger mig ut. Efter lite trevande körning upptäcker jag att sakerna lirar och däcken känns ok så jag provar trycka på lite. Min Performance box visar 1:12,1 som bäst vilket sätter tonen för var jag befinner mig och jag är väldigt nöjd. Jag noterar också att Oljetempmätaren visar sådär 113 grader vilket också är ett positivt hälsotecken. I depå justerade jag däckrtyck till 2,0 bar. Känner även på oljekylet som är varmt, det är också positivt för nu vet jag att även det fungerar.

Fri Träning 2 - Ok, nu har jag känt på materialet men körningen är inget att hurra över. Har på senare tid inte känt mig säker i svackan efter NGK men under passet hittar jag en bra blickpunkt som förbättrar avsevärt. Sedan försöker jag köra med vettig ratthållning så det blir lite mer städat. Inga förbättringar på varvtiderna. Redan här har jag bildat mig en uppfattning om de nya r däcken. På något märkligt sätt är mina flång nya V70A väldigt lika gamla A005 slicks att köra på, väldigt snälla på gränsen och plockar fram bilens fina egenskaper. Den största skillnaden är greppnivå, slicks biter fast bättre. Det jag funderar över nu är hur ett set nya slicks hade varit att köra på..

Kval 1 - Nu ska det levereras och jakten på poäng börjar. Inledningsvis får jag lite draghjälp av Thomas A. i sin Lotus 7 och när jag är om så har jag fint tempo. Det blir mycket utforskande med de nya däcken och jag ligger ensam i stora delar av passet. Man kan hålla stumt över NGK likaså genom Bäcken men då måste man ha rätt spår och våga. Sedan har jag lite bekymmer att få ett bra och konsekvent spår genom kvällsposten. Min kvaltid blir 1:11,657 vilket innebär att dagens mål är uppfyllt. Nu räcker detta inte för att ta Max som är snabbast genom att ha pressat ut en 1:11,2 tid. Jag är väldigt nöjd för jag har satt ett riktigt fint riktmärke, nu ska jag bara göra om det och dessutom har jag inte kört något vidare snyggt så det går att förbättra.

Det blir lunch som spenderas tillsammans med bland annat den ytterst trevliga Max. Vi resonerar öppet om hur det går och han hävdar att han sällan förbättrar sig efter lunch. Jag kollar mina loggar om det finns något uppenbart att fila på. NGK och Kvällsposten är svaret men jag ser även att jag har tappat sådär 5km/h i toppfart på rakan. Med andra loggar så ser det ut som jag ligger jämnt ut ur Bäcken men efter växlingen bilen tappar bilen ork. Det har jag sett innan, då var det att jag körde med igentorkat luftfilter och då slår det mig att jag inte plockat av mitt nya regnskydd med andra ord kör jag utan "luffarturboeffekt".

Image
Foto: Ronny Persson

Kval 2 - Då får vi se om man kan putsa tiden. I detta passet hamnar jag åter bakom Thomas men denna gången kör han ytterst defensivt. Jag undrar i mitt stilla sinne i vilken värld det är en bra ide att ligga och blockera under ett kval? Nåväl, det blir några fria varv men det hjälper inte och som bäst blir det 1:11,9. Lite andra reflektioner är att man kommer på sig själv att "smeta" bilen över NGK, däcken går i princip på kas hela vägen från uppförsbacken till inbromsning. Lika så kör jag bilen med "rumpan" för det känns tryggast med lite lätt överstyrning för att vinkla bilen rätt. Inbromsning har jag brottats med tidigare men nu börjar tekniken och känslan kristallisera sig, det känns heller inte som det låser upp bak. Min kompis Roy (som numer slipper ta hand om logistiken kring mina slicks ;) ) tar tempen på däcken direkt när vi flaggas av och rapporterar mjäkiga 60 grader. Man kan med andra ord få ut mer prestanda ur däcken. Ett speciellt tack till Pontus som höll däcksupport via SMS ;) . Sedan hittar jag att fortfarande kört med regnskyddet så det skruvas av.

Race 1 - Jag startar 3:a på griden med en Roadsport A bil framför, Max bredvid den och med Rolf med sin fina MGB GTS bredvid mig. I Modsport var jag startsnabb och om de meriterna hjälper så finns det möjlighet att jaga Max. Det som händer när lamporna släcks är att jag får en anständig start men Anders H i sin Elise är kung på detta och kommer farande förbi. In i första böj fegar jag i vanlig ordning och Rolf hamnar jämsides. Det blir kamp sida vid sida i några kurvor och jag lyckas ta mig förbi. Sedan blir det jakt på en röd Elise för nu är det fråga om pallplaceringar i klassen och här vill jag säga mitt. Jag hinner ikapp rätt fort men att ta sig om kommer visa sig vara en rejäl utmaning. Anders bil är också mer Roadsport C liksom min men vi har olika karaktär på bilarna, han är snabbare än mig på vissa bitar och jag på andra. Totalt sett är jag snabbare men det är svårt att ta sig om. Nu händer det jag saknat länge, jag går in i "combat"-körning, här finns ingen hjärna utan allt går på vilja, känsla och muskelminne. Anders kör riktigt bra och ger plats när jag dyker in men det räcker ändå inte. Det var länge sedan man låg så nära så länge. Dessvärre tar jag mig inte om men det var hysteriskt kul :D . Efteråt pratar jag med Anders och han uttrycker ånger att han inte riktade sin kamera bakåt. Det hade onekligen varit en underhållande rulle ;) och jag börjar fundera på om man skulle ta ock skaffa en kamera själv i alla fall.. En intressant reflektion är att jag pressat ut 1:11,686 på varv 2 när jag jagat ikapp Anders, därefter ligger vi på 1:14 tider.

Race 2 - Startgriden är snarlik den från Race 1 med skillnaden att Anders står bredvid mig. Jag får en hyfsad start och inte oväntat så får Anders en bättre. Min akilleshäl är första böj och här letar sig Thomas sig upp bredvid, detta vill jag verkligen inte baserat på vad jag sett under kvalet. Det ska visa sig vara värre än befarat. Jag hamnar alltså bakom och nu är det så att om man hamnar topp 3 i klassen för race 2 får man en liten fjantig tennpokal med sig hem, till saken hör att en sådan vill jag ha! Med andra ord finner jag mig inte i att ligga utanför topp 3 i klassen så jag behöver ta mig om den lilla Lotusen. Jag är lite försiktig i mina första attacker och mycket riktigt så är det riktigt hårda stängningar som sker. Vid flertalet tillfällen får jag bromsa för att han inte ska köra in i mig vilket enligt mig strider mot "RA 7.0.2 Förares uppträdande på banan: En förare får inte hindra en omkörande medtävlande. Förare som verkställer omkörning får inte skära in framför den omkörde, så att denne hindras i sin körning eller så att ett riskmoment uppkommer". I takt med att frustrationen stiger så inser jag att jag kör bilen på en helt ny nivå som jag inte upplevt på många år :D och det här är riktigt kul. Dessvärre kommer jag inte om här heller. Jag pratar med Thomas efteråt så påtalar jag att jag tyckte det var hårt stängt men samtidigt tackar jag honom för att han fått mig att utforska nya kördynamiska möjligheter med bilen.

Image
Blå: Race 1 2022 1:11,67 Röd: 2010 1:11,98

Så jo, jag är lite bitter att jag inte fick en pokal men bara lite och jag tröstar mig med att jag skrapat ihop en hel del fina poäng. Dessutom var det en riktigt bra dag, nytt personbästa, rejäl strid om pallplaceringar och framförallt underbart socialt umgänge (tänka sig det fanns vissa vänner jag inte fick rätt mängd kvalitetstid med). Som lite onödigt vetande hade jag pulsklockan på igen, under den fria träningen och kval låg ja på ca 150 bpm och toppade på över 170 när jag jagade Anders och konstigt nog något lägre i Race 2. Sedan har man lyckats bjuda på underhållning för alla som kollade på racet. Bilen fungerade bra med de nya däcken och jag tänker inte ändra setup, nu bottnar allt i min körning, det går att köra fortare, det råder det inga tvivel om. Då kommer man osökt in på loggfilerna. Idealvarvet är tydligen 1:10,69 (just saying ;) ) och det finns många guldkorn som "bara" ska strängas ihop och repeteras. Sedan kan Pontus ha rätt, utgången på bäcken är inte helt optimal vi närmare titt men framför allt har jag börjat växla som en sengångare. Det tror jag beror på att kopplingen inte känns helt ok, det är snarare kopplingshydrauliken som inte blivit helt bra efter min renovering av huvudcylindern förra året. Hemläxan blir då att lufta kretsen, förhoppningsvis får jag tillbaka förtroendet och åter igen kan växla reptilsnabbt ;) . Fast det är något som inte ser rätt ut med den förlorade topphastigheten. Slutligen kan jag meddela att klassbytet är en hit, nu har jag ekipage som är rimliga att jaga och jag får inte slappa då det finns ekipage som jagar mig ;) , fånigt kul detta :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users