944 -84 | 20-årsjubileum

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#811 Post by chrix »

Hoppas du hittar ekonomin att göra något trevligt med drivkälla och att du snart är tillbaka på banorna igen.

Jag kör 2bar i mina V70 Hard och har som jag tycker nästan perfekt slitage.
255/40-17 på 9" bred fälg.

Är det på alla däck du får sådant slitage?
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#812 Post by Eddie Varvstopp »

chrix wrote: 2022-11-06 19:52:35 Hoppas du hittar ekonomin att göra något trevligt med drivkälla och att du snart är tillbaka på banorna igen.

Jag kör 2bar i mina V70 Hard och har som jag tycker nästan perfekt slitage.
255/40-17 på 9" bred fälg.

Är det på alla däck du får sådant slitage?
Jo det har tendens på alla 4. Min bild visar däcken som de sitter på bilen sett framifrån, nedersta däcken är alltså framdäcken. Jag kör medium 245 på 9".
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#813 Post by Eddie Varvstopp »

Jag brukar vilja komma med lite positiva ord vid slutet av året men denna gången har det varit svårt. Anledningen är att jag varit väldigt uppgiven då allt annat har kommit i vägen och känslan har varit att man blivit portad från att få göra det man brinner för. Sedan blir det svårt att se positivt på framtiden med tanke på framdriften. Att det inte skrivits så mycket har helt enkelt att göra att jag tappat lusten. Nu börjar jag se lite ljusning och här kommer en ganska så gedigen uppdatering.

Image

Ett glädjeämne uppenbarade sig vid jul då tomten kom med en Logitech G29, så jag tolkar att jag varit snäll nog och grötkonsumtionen uppfyllt den årliga kvoten. Det blev till att snickra ihop en rigg med överbliven trall, lite plåtbitar från garaget och damma av mina reservstolar till Porschen. Med andra ord sitter jag nu på en racingsimulator vilket nog kan vara bra nu när det kommer dröja tills nästa gång jag kommer köra räserbil. För den nyfikne så är det RaceRoom jag kör och en del av de svenska banorna finns nu installerade. Den närmaste bilen jag fått tag i, som kan liknas vid min egen räserbil, är en Miata ironiskt nog. Min första intryck är att det behöver tillvänjning av mitt balanssinne och jag känner att jag har anlag för åksjuka. På samma ämne är de första körintrycken att det är som att ha tappat ett av sinnen, just att sakna känslan av g-krafterna blir lite av min utmaning att ha full känsla för min framfart. I övrigt tycker jag inte det saknas något och det är riktigt bra träning. 

Ett andra glädjeämne var att jag var på MSCC årsmöte och fick den stora koppen för mina bedrifter i klubbmästerskapet 2022 :D .

Det har trots allt blivit några sessioner i garaget. Innan jul var ett tillfälle där jag inledde med att städa. Tanken var att motorn skulle säras och då behövs det plats. Jag försöker hålla undan men jag lider av kronisk tidsbrist vilket gör att det blir slarv med att plocka undan. Därför var det befriande att röja loss för att få plats för arbete, arbetsbänken är helt fri. Sedan var dags att demontera bilen så huven och hasplåten med kylluftslangarna till bromsarna åkte av. Luftburken avlägsnades också och kylvätskan tömdes innan det var dags att åka hem.

Så vart det plötsligt sportlov. Det är inget jag ägnar mig åt men frun tyckte att ett besök hos släktingar var på sin plats varpå hon tog sonen och lämnade mig ensam hemma. Hoppla, lite garagetid :D . Nermontering fortsatte och motorn tömdes på olja som granskades extra och ganska väntat så fanns det smuts som fastnade på magneten, inte desto mindre tråkigt. Motorn lyftes ur bilen och står nu monterad i mitt nyinköpta motorstativ. Sedan var det stopp igen.

Image

Nu har jag fått svar på vad som ska hända med maskinen. Det här kunde ta en rad olika vägar och jag har medvetet låtit ödet vara avgörande för utfallet. Vad som hände var att jag såg att det fanns en 8v från -86 med bara 13000 mils användning till salu. Säljaren var en bekant profil inom 944sverige-kretsar så det fick bli den motorn. Så planen är som följer: byta tätningar och remmar på -86 maskinen och stoppa in den i bilen i stort sett som den är. Sedan hoppas att den fungerar. -84 maskinen ska haverianalyseras och om möjligt kompletteras för att sedan ställas undan för framtida behov eller projekt. Med andra ord kanske min paus från startgriden inte behöver bli så lång som jag först hade befarat.

En annan inspirerande aktivitet var att jag åter igen instruerade nästa generation racingpiloter för  Racingskolan på Knutstorp. Så måste jag även inflika att jag nu äntligen skaffat mig domännamnet eddievarvstopp.se ;) .

Sedan kan jag inte låta bli att nämna att jag "råkade" köpa på mig en växellåda. Helt ofokuserat och väldigt märklig prioritering men nu blev det helt enkelt så. Det som ska värma ytterligare någon hyllplats är en enhet från Audi 100 med beteckning 5N, en vacker dag kanske man tar tag i den...

Image

Tänka sig att man fick ytterligare en eftermiddag att göra något med räsern. Med alla viktiga bitar på plats infann sig viss beslutsvånda om vad man först skulle ta tag i. Genom åren har jag alltid tagit tag i det uppenbart mest kritiska först och sedan åtgärdat sådant man kan passa på att göra i anslutning till det viktiga. Sist har man haft tanken på en uppgradering men den punkten har i regel fått strykas på grund av tidsnöd inför tävlingsstart. Nu beslutade jag att vända på ordningen, lite för att känna glädjen av att ta bilen framåt. Det jag började med var styrracket som legat på hyllan sedan 2015. Det är ett servorack som har kortare utväxling än det manuella rack som sitter i bilen. Jag kommer fortfarande köra utan servo och då behövs det viss anpassning så racket fungerar utan hydrauliskt tryck. Jag följer en gammal forumtråd på Rennlist ( https://rennlist.com/forums/924-931-944 ... ack-2.html ) som vägledning. Väldigt trevligt att sitta vid arbetsbänken och pilla isär styrväxeln. Min prioordning känns helt rätt för jag lämnade garaget med en härlig känsla av att tagit några kliv framåt med bilen.

Så att göra listan på vad som ska på plats innan nästa start, ser ut som följer enligt den nya ordningen:
1. Steloperera och montera mitt servorack - Nu ska äntligen styrväxeln fixas
2. Byta ledlager i länkarm - Nu har man kört så mycket att de blivit slitna.
3, Dra ett nytt bromsrör till bakaxeln - En kosmetisk irritation som nu blir smidigare att eliminera.
4. Snygga till motorutrymmet (nu när motorn ändå är ute ur bilen)
5. Vända oljekylet - mina misstänkar om orsaken till motorproblemen riktas mot att mitt oljekyl kan ha  agerat som gigantisk luftficka så för säkerhets skull ska jag försöka ändra orienteringen.
6 Preppa "Nya" -86 motorn - Nya Axeltätningar, remmar och kanske en ny vattenpump. Migrering av kringutrustning från "vinnar"-maskinen.
7. Plocka ihop och göra bilen startklar
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#814 Post by henca »

Jag har själv ingen rigg och har aldrig kört RaceRoom, men jag vet att inom Porsche-klubben arrangeras det simulerade tävlingar med just RaceRoom. Om jag förstått det rätt kör de då med Cayman GT4 eller någon 911.

m v h Henrik

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#815 Post by Eddie Varvstopp »

henca wrote: 2023-04-21 22:45:22 Jag har själv ingen rigg och har aldrig kört RaceRoom, men jag vet att inom Porsche-klubben arrangeras det simulerade tävlingar med just RaceRoom. Om jag förstått det rätt kör de då med Cayman GT4 eller någon 911.

m v h Henrik
Jo man har den serien på radarn men jag hade faktiskt ingen koll att de kör RaceRoom. Kul att veta även om jag inte kommer köra där i det närmsta.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#816 Post by Ingemansson »

Dubbel
Last edited by Ingemansson on 2023-07-28 09:14:44, edited 1 time in total.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Roadsport B

#817 Post by Ingemansson »

Förstår din känsla, bristande motivation drabbar alla lite då och då och du har krigat på i många år.
Jag har ambitionen att återta min licens genom racingskolan under 2024 och hoppas på att du är instruktör även då. :-)

Kämpa på!
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | 20-årsjubileum

#818 Post by Eddie Varvstopp »

Tänka sig att det gått 2 decennier sedan jag körde hem min bil (döpt Klemens) efter att köpt den i Vaggeryd. Jag skrev en summering av de första 10 åren och man kan inte låta bli att reflektera om vad som hänt sedan dess. Det första årtiondet kan summeras med att jag köpte en bil för att köra bana med och sakta utveckla den för tävling. Med andra ord ett insteg med relativt enkla medel för att ta sig in i racing. Man kan säga att jag överträffade mina förväntningar med råge. Man kan också göra beskrivningen att jag peakade någon stans där med att ha fått uppleva Porsche Sports Cup Scandinavia och även ett par fina tävlingar med SPVM, dessutom fick jag många andra underbara upplevelser med bilen.

Image
Knutstorp 2005 PCS bankörning på gatdäck och originalchassie. Foto: Pelle Sörensson

Det senaste decenniet har varit mer blygsamt. Jag är oerhört tacksam att ens ha kvar min bil med tanke på vad som har hänt i mitt liv. Att skaffa hus och barn brukar resultera i att en tävlingsbil sparkas ut ur hushållet ;) . Jag hade gärna fortsatt på samma nivå som tidigare men man får sätta saker i perspektiv. Så vad har hänt? Det som slår mig främst är att jag ser bilen med helt andra ögon idag. Det är en fullt utvecklad 40-års kris! Det började med att jag fick nys om YTCC som nu är min främsta dröm att få kunna köra med. Att ha en period-korrekt tävlingsbil är något jag kommit på är otroligt lockande, speciellt när den härstammar från tiden jag växte upp, d.v.s 80-talet. Så man har grävt i youtubeklipp och sökt på internet efter information om hur det var på den tiden. Jag är väldigt tacksam att jag redan sitter på en lämplig bil. På köpet har jag växlat från att gillat bilen för att den är så bra för det den används till och nu till att ha fått mig att bli en 944 entusiast. Bilmässigt har det varit ett lugnt tempo i utvecklingen, lite av en pågående rullande renovering och det har hamstrats en del modellspecifika delar för uppgradering vartefter möjligheterna visar sig. Sedan har jag inte kunnat låta bli att tävla, det är ju det roligaste man kan göra med kläderna på :D . Vi har harvat vidare i MSCC klubbmästerskap då det passat budgeten bra. Jag har totalt släppt Roadsport C som jag körde första 10 åren och nu är jag fri att göra lite vad jag känner för med bilen. Jag kom ju över begagnade slicks som tog mig på en väldigt trevlig resa i Modsport 3. Inga direkta framgångar resultatmässigt men oj vad jag lärde mig mycket, dessutom fick man nya vänner. Sedan har jag betydligt mindre tid att spendera i garaget så då har man istället kika i loggfilerna och börjat förstå hur bra de är. Så provade jag att köra r-däck igen och testade Roadsport B vilket blev osannolikt bra. Temat har kan man säga varit prova, testa och lära. Även om det inte direkt rör min Porsche så är jag numer instruktör på licenskursen som går på racingskola.se (som jag själv gick för 20 år sedan), indirekt så är 944:an det som gjort det möjligt.

Image
Foto: Ronny Persson

Vi har nu varit med på totalt 86 körtillfällen och avverkat ca 68 tävlingsstarter med "Klemens". Jag hoppas verkligen att det blir ytterligare 10 år till för jag har så många idéer som jag vill realisera och många event jag önskar att få vara med på.

Såhär är bilen beskaffad idag:

Drivlina; Org. M44/01 2,5 l, 163PS, ”luffarturbo”, konverterad från intern värmeväxlare till extern Setrab 616 oljekyl, Fidanza aluminium svänghjul, 968 motorkuddar, stålgrenrör från 2,7l motor, egenbyggt avgasrör med Dalhems SBF katalysator, A-alt 2,5″ och Apple 2″ ljuddämpare. Audi V8 40% torsendiffbroms och limfyllda växellådsbussningar.

Chassie; 996 C2 BBS 17×9″ ET55 med Kumho V70A 245/40R17
Fram:
AVO fjäderben, 123N/mm fjädrar + hälpfjädrar, Utzon camberplates, Racers Edge länklager i länkarmarna, 30mm hemmabygd kränghämmare, 35mm spacer
Bak:
AVO coilover med 157N/mm fjädrar (bortplockade torsionsstavar)+ hjälpfjädrar, Weltmeister polygrafitbussningar i svärd och torsionstub, modifierad torsionsub, 14mm kränghämmare, 65mm Manton spacer
Hjulvinklar: Fram – ca 2,8 ° camber, 4mm toe out | Bak – ca 2,5 ° camber, 3mm toe in

Bromsar; Org. Skivor 282,5×20,5mm fram, 289x20mm bak med glidkolvsok runt om, Hawk HP+ bromsklossar fram, ATE Racing bromsvätska, Goodridge stålomspunna bromsslangar, uppstagad huvudbromscylinder, bromskylning med 3″slang och egenbyggda bromsköldar.

Kaross; Saphirblau, framskärmar i glasfiber från ”Dansken”, glasfiberhuv från FHRacing med plastad luftevakuering, Tornstag från NMRacing, El-Targa, gälar i spoiler och framskärmar (från Fiesta Turbo RS), GTS lampor och luftintag i stället för parkeringsljus, bogseröglor, huvlås, mindre spolarvätskebehållare.
Målgångsvikt: ca 1200kg
Tjänstevikt: 1270kg

Inredning; 7-p Bur, Sparco Ring ratt mocca, 20mm QSP rattnavdistans, Sparco EVO förarstol och Sprint passagerarstol, QSP 6-p 4×3+2″ bälte till föraren, dörrstroppar istället för handtag, kolfiberplatta i stället för stereo samt en oljetempmätare, egenbyggt PerformanceBoxfäste.

Prestanda:
Knutstorp: 01:09,142 (S) – 1:11,657 (R)
Ljungbyhed: 1:03,6 (S) – 1:03,908 (R)
Sturup: 1:11,013 (S) – 1:11,470 (R)
Falkenberg: 0:54,5 (R)
Kinnekulle: ca. 1:12 (Gatdäck)
Anderstorp: 1:58,609 (R)
Gotland: 1:41,008 (R)
Gelleråsen: 1:20,270 (R)
Mantorp: 1:37,166 (R)
Rudskogen: 1:48,078 (R)
Emmaboda Superstage: 1:33,65 (R)

(S=slicks, R=r-däck)
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Goran
Turbo-Poster
Posts: 752
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 944 -84 | 20-årsjubileum

#819 Post by Goran »

Lite skillnad på kränget i NGK då och nu. :lol: Roligt att se. Imponerande ihållighet med samma bil genom alla år. :#cheers:
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 -84 | 20-årsjubileum

#820 Post by gtBen »

Kul att det spårar ur mer och mer :mrgreen:

Och nu kom jag på igen var det var man kan köpa ledlager-grejor till stålbärarmar ...tackar, - Racers Edge
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]