944 -84 | 20-årsjubileum
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Idag pillade jag ur instrumentpanelen..
.. det går sakta framåt..
.. det går sakta framåt..
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- Carrera-Poster
- Posts: 364
- Joined: 2004-10-26 14:26:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bunkeflostrand
- Contact:
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Då blev det lite mer pillat idag fast inte så mycket som jag hade hoppats . Det kan bero på att vi hade väldans trevligt besök av två transaxelpiloter .
I vilket fall fick jag bort de sista mattorna under instrumenpanelen som var lite klurigare att få väck än väntat. Innertaket har också rensats lite. Jag kommer antagligen behålla orginaltakluckan fram till registreringsbesiktningen för att undvika komplikationer.
Tidigare i veckan fick jag tillbaka toppen från Erland Cox på http://topplocksverkstan.se/ . Nu ser den betdligt bättre ut än när jag lämnade in den.
I vilket fall fick jag bort de sista mattorna under instrumenpanelen som var lite klurigare att få väck än väntat. Innertaket har också rensats lite. Jag kommer antagligen behålla orginaltakluckan fram till registreringsbesiktningen för att undvika komplikationer.
Tidigare i veckan fick jag tillbaka toppen från Erland Cox på http://topplocksverkstan.se/ . Nu ser den betdligt bättre ut än när jag lämnade in den.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Ojojoj.. det var längesedan man skrev här. Det beror lite på att jag har varit riktigt långsam på att meka .
Men idag blev det lite presterat i garaget idag. Eftersom jag är bakvänd och egensinnig vill jag ha buren skruvbar i bilen, så jag är medveten om att det är inte riktigt såhär det skall gå till.. :rolleyes: men det blir säkert bra... tror jag..
Jag har lyckats punkta i huvudbågen till buren.
Jag ruggigt imponerad av passformen på de bockade rören . Röret längs B-stolpen/dörröppning ligger inte kloss till men detta gör att orginal bältesrulle kan monteras. Detta samtidigt som jag kan sätta huvudbågen där jag vill ha den.
Jag kunde inte låta bli att kolla in hur det blir med sidobågarna innan jag åkte hem.
Sen vil jag tacka Björn och Uffe för plastbitarna jag fick..
Tyvärr kommer jag inte montera dem på ett tag då jag inte vet vikten på min bil. Jag får nämligen se upp med vikten har jag märkt, för Roadsport C får den inte väga mindre än 1199kg om jag har räknat rätt . Tydligen åker min bil på 5% effekttillägg med det uråldriga Motronicsprutet .
Får se om det blir mer pill i morgon, annars blir det mycket mer i veckan..
Men idag blev det lite presterat i garaget idag. Eftersom jag är bakvänd och egensinnig vill jag ha buren skruvbar i bilen, så jag är medveten om att det är inte riktigt såhär det skall gå till.. :rolleyes: men det blir säkert bra... tror jag..
Jag har lyckats punkta i huvudbågen till buren.
Jag ruggigt imponerad av passformen på de bockade rören . Röret längs B-stolpen/dörröppning ligger inte kloss till men detta gör att orginal bältesrulle kan monteras. Detta samtidigt som jag kan sätta huvudbågen där jag vill ha den.
Jag kunde inte låta bli att kolla in hur det blir med sidobågarna innan jag åkte hem.
Sen vil jag tacka Björn och Uffe för plastbitarna jag fick..
Tyvärr kommer jag inte montera dem på ett tag då jag inte vet vikten på min bil. Jag får nämligen se upp med vikten har jag märkt, för Roadsport C får den inte väga mindre än 1199kg om jag har räknat rätt . Tydligen åker min bil på 5% effekttillägg med det uråldriga Motronicsprutet .
Får se om det blir mer pill i morgon, annars blir det mycket mer i veckan..
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Ja, det blev ju inget mek igår , men väl idag
Jag miklade med sidobågarna idag..
Jag fixade till fästplattorna och passade in rören. Det var riktigt skoj att leka smed idag och nöjd blev jag också .
Måste bara visa denna bild på hur passformen är vid A-stolpen (han kan bocka rör den där Ingemar)
Nä, jag får väl gå å lägga mig.. imorron ska de svitsas litta ...
Jag miklade med sidobågarna idag..
Jag fixade till fästplattorna och passade in rören. Det var riktigt skoj att leka smed idag och nöjd blev jag också .
Måste bara visa denna bild på hur passformen är vid A-stolpen (han kan bocka rör den där Ingemar)
Nä, jag får väl gå å lägga mig.. imorron ska de svitsas litta ...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- Carrera-Poster
- Posts: 364
- Joined: 2004-10-26 14:26:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bunkeflostrand
- Contact:
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Tackar så mycket Pelle Jag är ute var dag fram till fredag och det är roligare med sällskap , så du är välkommen .
Det blev lite mer smedat idag. Jag fixade till skruvarna på de främre fästplattorna och punktade fast dem.
Sedan gick jag på strävan som går ovanför framrutan och passade in den.
Jag puktade även fast den så nu ser det ut såhär .
Det blir nog att sätta igång med bakdelen i morgon. Pär har ju givit mig lite uppmuntrande ord så jag skall prova att svetsa lite provbitar och se om jag blir nöjd med mina strängar . (Man är ju kontorsråtta.. )
Det blev lite mer smedat idag. Jag fixade till skruvarna på de främre fästplattorna och punktade fast dem.
Sedan gick jag på strävan som går ovanför framrutan och passade in den.
Jag puktade även fast den så nu ser det ut såhär .
Det blir nog att sätta igång med bakdelen i morgon. Pär har ju givit mig lite uppmuntrande ord så jag skall prova att svetsa lite provbitar och se om jag blir nöjd med mina strängar . (Man är ju kontorsråtta.. )
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Igår gick det framåt ett par kliv till på burbygget. Jag punktade fast mina bakre fästplattor och så här blev det.
Bakåtsträvorna, som nog har tagit längst tid, blev också punktade. Sedan fick jag inpassat de nedre bakåtsträvorna och jag började även på diagonalsträvan.
Nu hoppas jag att mina fästelement från Svets&Smide dyker upp snart efterssom jag inte har mycket kvar på burbygget utan dem. Jag missar med stor sannolikhet första tävlingen med MGCC men jag har anmält mig till PCS träff på knutan och det vore riktigt brunt om jag missar den också ...
Bakåtsträvorna, som nog har tagit längst tid, blev också punktade. Sedan fick jag inpassat de nedre bakåtsträvorna och jag började även på diagonalsträvan.
Nu hoppas jag att mina fästelement från Svets&Smide dyker upp snart efterssom jag inte har mycket kvar på burbygget utan dem. Jag missar med stor sannolikhet första tävlingen med MGCC men jag har anmält mig till PCS träff på knutan och det vore riktigt brunt om jag missar den också ...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Såntja, mina vänner! Denna veckan har jag tagit stora kliv med burbygget skall ni veta.
I onsdags smet jag ut till garaget och klantade mig . Att tänka efter innan man svetsar är som att torka sig därbak innan man går på muggen.. . Ni kommer se senare . Jag fixade till diagonalsträvan och fäste den och de nedre bakåtsträvorna.
I torsdags fick jag det efterlängtade paketet från Sme'n :racesmile 3kg vägde det kollit...
Igår blev det lite mera pill. En bältesstäva kom på plats och jag var ju tvungen att plocka i min stol för att kolla höjden . Mysig stol att sitta i, det var längesedan..
Idag hade jag det väldigt trevligt med Pelle . Jag sågade lite i instrumentpanelen..
.. fick i strävan i instrumentpanelen så nu får jag såga ännu mer i panelen :rolleyes: .
Så skulle jag få fast strävan över kardantunneln... hur skulle det gå till hade jag tänkt . Jag ville ju att den skulle löpa kloss till förstärkningsplattorna på tunneln men hur tusingen skall jag få dit den under de nedre bakåtsträvorna . Medans jag tänkte tog jag tag i min gode vän tubemiter och en rörstump och fixade till den här lösningen.
Sen var det inte mer än att fixa till sidosträvorna nu när man hade fått alla prylarna
Sedan var piporna slut vilket innebär att det är dax för helsvets . Så om en sådär en vecka skall jag plocka ut hela buren och låter svetsaren gå lös
Men innan dess får jag lösa problemet med tunnelsträvan..
I onsdags smet jag ut till garaget och klantade mig . Att tänka efter innan man svetsar är som att torka sig därbak innan man går på muggen.. . Ni kommer se senare . Jag fixade till diagonalsträvan och fäste den och de nedre bakåtsträvorna.
I torsdags fick jag det efterlängtade paketet från Sme'n :racesmile 3kg vägde det kollit...
Igår blev det lite mera pill. En bältesstäva kom på plats och jag var ju tvungen att plocka i min stol för att kolla höjden . Mysig stol att sitta i, det var längesedan..
Idag hade jag det väldigt trevligt med Pelle . Jag sågade lite i instrumentpanelen..
.. fick i strävan i instrumentpanelen så nu får jag såga ännu mer i panelen :rolleyes: .
Så skulle jag få fast strävan över kardantunneln... hur skulle det gå till hade jag tänkt . Jag ville ju att den skulle löpa kloss till förstärkningsplattorna på tunneln men hur tusingen skall jag få dit den under de nedre bakåtsträvorna . Medans jag tänkte tog jag tag i min gode vän tubemiter och en rörstump och fixade till den här lösningen.
Sen var det inte mer än att fixa till sidosträvorna nu när man hade fått alla prylarna
Sedan var piporna slut vilket innebär att det är dax för helsvets . Så om en sådär en vecka skall jag plocka ut hela buren och låter svetsaren gå lös
Men innan dess får jag lösa problemet med tunnelsträvan..
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jisses vad med rör! Hur mycket tyngre än en original 944 N/A räknar du med att den blir?! Trimmar du motorn för att kompensera?
Skämt och sido buren verkar bli väldigt seriös! Skulle faktiskt vilja ha några rör till i min bil för att sitta bättre skyddad. Får kanske bli nästa vinter.
Skämt och sido buren verkar bli väldigt seriös! Skulle faktiskt vilja ha några rör till i min bil för att sitta bättre skyddad. Får kanske bli nästa vinter.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Vilket är problemet med den menar du?Eddie Varvstopp wrote:
Men innan dess får jag lösa problemet med tunnelsträvan..
Det jag kan tycka ser lite märkligt ut är att den sitter så högt, det brukar ju vara kinkit med att alla rör ska mötas i samma punkt, så om den sänks ca 50 mm så möts ju dörrsträvorna och strävorna bakåt samt denna i samma punkt bakom dörren.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Jag vet inte hur mycket tyngre den blir men paketen jag har fått har sammanlagt vägt 38kg. Det blir en hel del spill och så tillkommer alla svetssträngar och skruvar. Däremot är det inte mycket av inredningen som skall tillbaka så den lär bli en hel del lättare än orginal. Trim blir det inte tal om på vääääääldigt länge (en slutburk och ett luftfilter kan det dock bli men inte för effektens skull ).patand wrote:Jisses vad med rör! Hur mycket tyngre än en original 944 N/A räknar du med att den blir?! Trimmar du motorn för att kompensera?
Skämt och sido buren verkar bli väldigt seriös! Skulle faktiskt vilja ha några rör till i min bil för att sitta bättre skyddad. Får kanske bli nästa vinter.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Ja, jag är dum på riktigt ser jag...Pär Hylander wrote:Vilket är problemet med den menar du?Eddie Varvstopp wrote:[img]bild%20.jpg[/img]
Men innan dess får jag lösa problemet med tunnelsträvan..
Det jag kan tycka ser lite märkligt ut är att den sitter så högt, det brukar ju vara kinkit med att alla rör ska mötas i samma punkt, så om den sänks ca 50 mm så möts ju dörrsträvorna och strävorna bakåt samt denna i samma punkt bakom dörren.
Jag har varit helt insnöad på att ha tunnelsträvan så lågt som möjligt, d.v.s. kloss till fästplattorna på tunneln. Det går inte få dit strävan nu om jag inte skall plocka ut en av de nedre bakåtsträvorna eller sabba inpassningen på tunnelsträvan.
Du har helt rätt Pär, det är att föredra att sätta strävan så att den möter de andra i samma punkt. Att jag inte själv tänkte på denna klockrena lösningen är för mig en gåta . Tackar, bockar och bugar för tipset Pär.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Inte dum, bara konsekvent i tankesättet.... Jag är precis likadan, man går och grunnar själv länge och väl. Sen kommer det ngn annan och serverar den perfekta lösning sådär självklart. Innan man finner sig och tar på sig en min som ska ge sken av att man noga överväger förslaget så ser man ut som en fågelholk tillräckligt länge för att bli avslöjad...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
ÄNTLIGEN är buren helt svetsad....
Denna veckan fick jag ihop det mesta på buren. Tunnelsträvan blev sänkt så att den möter de andra stävorna. Idag fixade jag till hylsorna för sidobågarna och monterade ut buren.
Garagepolaren Eddie (jo, vi är två Eddie i det garaget) brände sedan ihopa buren till mig. Lite rökutveckling blev de inne i bilen men ingen eldsvåda eller explosioner ...
Kanske inte de bästa svetsarna jag har sett men fullt dugligt och framförallt bättre än vad jag hade lyckats med själv. Jag är i.a.f. väldigt nöjd .
Buren rörde sig lite efter svetsen. Det blev drygt 1mm på sina ställen och det är betydligt bättre än vad jag hade befarat. Så det som står på tur nu är att fixa lite justermån på fästplattorna sedan kan buren målas .
Denna veckan fick jag ihop det mesta på buren. Tunnelsträvan blev sänkt så att den möter de andra stävorna. Idag fixade jag till hylsorna för sidobågarna och monterade ut buren.
Garagepolaren Eddie (jo, vi är två Eddie i det garaget) brände sedan ihopa buren till mig. Lite rökutveckling blev de inne i bilen men ingen eldsvåda eller explosioner ...
Kanske inte de bästa svetsarna jag har sett men fullt dugligt och framförallt bättre än vad jag hade lyckats med själv. Jag är i.a.f. väldigt nöjd .
Buren rörde sig lite efter svetsen. Det blev drygt 1mm på sina ställen och det är betydligt bättre än vad jag hade befarat. Så det som står på tur nu är att fixa lite justermån på fästplattorna sedan kan buren målas .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
Who is online
Users browsing this forum: No registered users