Page 3 of 8

Posted: 2005-07-01 22:36:19
by broberg
Tack Patrik, kul att du gillar det!

Hehe ja, så fort man börjar montera bort saker som ska dit igen sen så får man stoor lust att göra rent och måla ;)

Och ja, fälgarna ser mycket bättre ut IRL! Kommer du den 16 så får du inspektera ;)
För färgen är som ett kinderägg (tre överraskningar :D ), för när det är ljust lyser de verkligen blått och vid mindre ljus så går de från blått till grått till nästan svart!

Mycket nöjd faktiskt, och är även tokigt nöjd med framvagnens nya vägegenskaper! så stabil och hård framvagn! helt underbar!!

Posted: 2005-07-02 01:31:11
by Magnus Åkerqvist
Blir ju riktig fint =)

Posted: 2005-07-02 22:59:17
by bill b
tummen upp!
håller med om att fälgarna
verkligen ser schyssta ut.

är mycket kul att följa födseln
av sveriges kanske vassaste
944 n/a! så ös på med bilder
bara! :)

Posted: 2006-03-28 21:41:00
by Joakim
Hur går det med projektet Brollan? =)

Posted: 2006-03-28 22:30:59
by broberg
Det ligger lite snett på is just nu pga "dålig" ekonomi.. dvs pengarna o tiden räcker inte till till porschen :( ..

Men ska tvinga mig själv att göra klar den såpass att den är funktionellt duglig så jag kan köra igen i sommar.. för får F-n abstinens!

Posted: 2006-07-26 12:36:38
by broberg
Okej, nu börjar det vakna till liv igen.

"sista" biten till bakvagnen kommer om ngn dag
och har fått tag på ny garageplats till hösten.

Så när sommarschemat på jobbet är över så kan jag börja jobba på pärlan igen!


Funderar även på att köpa coil over kit till orginal fjäderbenen från utzon om det passar.. så jag kan sänka bilen ngn cm till där framme utan att byta fjädrar.

Hur påverkas "hårdheten" i fjädrarna om jag klämmer ihop dem mer? Fjädringsvägen blir ju kortare.. Men hur påverkas fjädrar och prestanda på andra sätt?



Sen när bakvagnen är nermonterad och ihopmonterad så ska jag ge mig på att renovera så gott som hela el-systemet! .. Efter x-antal fuktskador så kan det behövas.

Posted: 2006-08-14 23:05:24
by broberg
Hmm en tanke..

är detta system verkligen bra? blir inte luftvägen väldigt lång från kompressor in till insuget? Och det är väl långt ifrån en fördel? eller spelar det kanske ingen roll, kanske trycket håller sig hela vägen in till spjället?

Image

Posted: 2006-08-15 08:50:05
by GLind
Om tätningarna tätar så lär ju längden inte vara några problem. Skulle i så fall vara maxflöde och inte tryck specifikt. Men det går ju att modifiera med större rör. Tänk på turborören. De är säkert 4 ggr längre innan de når insuget.

Det finns ingen mening med IC på kompressor? För laddluften varms inte så mycket av kompressorn antar jag (?)

Posted: 2006-08-15 09:11:05
by Karl Birgander
GLind wrote:Det finns ingen mening med IC på kompressor? För laddluften varms inte så mycket av kompressorn antar jag (?)
IC används i de allra flesta fall när man har kompressor! Är väl nästan bara amerikanerna med V8 som pumpar rakt ner i insuget.

Posted: 2006-08-15 11:20:09
by broberg
Hmm ja, ang IC..

Var f-n ska jag sätta den på min 82a?
för som det verkar vara så har 85b modellerna o frammåt en framflyttad kylare, det har inte min.. så hur i helsike ska jag få plats med IC?
Kan jag tänkas köra med "subaru" lösningen och ha IC:n "ovanpå" motorn med ett scoop som tar in luft? (Se Pär hylanders 931).. Eller är motorn så pass hög att det inte får plats en liten IC där?

Och blir IC'n för liten om man ska göra så?

lägger in bild :
Image

Posted: 2006-08-15 11:33:38
by Karl Birgander
Värmeväxlare? S.k. Chargecooler. du använder kylarvätska som cikulerar för att kyla insugsluften. tror att Escort Cosworth har det...?

Posted: 2006-08-15 12:02:33
by patand
broberg wrote:för som det verkar vara så har 85b modellerna o frammåt en framflyttad kylare, det har inte min.. så hur i helsike ska jag få plats med IC?
Sätt ICn framför kylaren? Så är iaf lösningen för min bil när den har IC monterad. Visserligen blir kanske kylningen av motorn något försämrad, men det funkar kanske ändå?

Posted: 2006-08-15 16:47:37
by GLind
Ingen plats i nosplåten a la turbo? Fast då får du nog byta hela fronten... (inget ont som har något gott med sig)

Posted: 2006-10-16 15:51:06
by broberg
Jahopp, snart dags att flytta in porschen i nya garaget.

Det är ett stort garage med flera platser, jag kommer dela en "större" plats med en bekant som tävlar i BMW CUP. (hans bmw som står där.)
Sen finns det lite andra skitbilar i garaget med, enda andra bilen värd att nämna är en amazon med lite mer kusar än vanligt under huven.

Men alltid trevligt att ha en ban-räv som garagepolare, även fast munnen hans går konstant :p

Posted: 2006-10-16 16:10:15
by Pär Hylander
Svarar på blandade gamla inlägg.

IC som på min bil är nog inte ngn förstahandslösning, ont om plats och värms av motorn när man står stilla.

Primär värmning av laddluft har inte direkt att göra med att värme leds från avgaserna till laddluften i turbon, utan det är en fysikalisk effekt när trycket höjs så höjs även temperaturen. T.ex så kan ju cykelpumpen bli varm när man pumpar med den. Så oavsett turbo eller kompressor så är behover av IC i stort oförändrat

951 IC är nog inget dumt val. Ser man på bilden med bil med kompressor ser det ut att kunna bli vettig rördragning.