944 1982 | Broberg -såld

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#46 Post by broberg »

Bilen har nu stått inne ett tag...

Har börjat lite smått med att montera ner bakvagnen, konstaterar dock att jag verkligen behöver ett nytt avgassystem..

Någon som har bra tips på "orginal"-liknande system för en vettig peng?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#47 Post by GLind »

broberg wrote:Bilen har nu stått inne ett tag...

Har börjat lite smått med att montera ner bakvagnen, konstaterar dock att jag verkligen behöver ett nytt avgassystem..

Någon som har bra tips på "orginal"-liknande system för en vettig peng?
Borde det inte finnas en del som bytt från vanliga till något sorts performance system? Ivf på turbobilarna. Men det passer väl inte å andra sidan.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#48 Post by broberg »

Så, demontering påbörjad ordentligt.

Krängsningshämmaren är borttagen.
Bromsok borttagna.

Är mitt i att ta bort drivknutarna, vilka är aningen besvärligare än de övriga komponenterna, efter det så ryker dämparna, sen länkarmarna och sen torssionstuben.

Sen ska jag plocka ner växellådan så pass att jag kan byta gummi-upphängningen där.


Ska man ge sig på att måla torssionstuben när man ändå har den nere? :D
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#49 Post by patand »

broberg wrote:Ska man ge sig på att måla torssionstuben när man ändå har den nere? :D
Det har jag också funderat på... min ligger ju på golvet och är lite brunfärgad, vore snyggare om den är svart, fast å andra sidan ser man det ju inte där under bilen, men kanske rostar den inte sönder på 150år om man målar den utan att den håller i 200 år eller något sådant, så det kanske är värt besväret iaf? :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#50 Post by broberg »

Ny uppdatering

nu är det riktigt tomt i hjulhusen, efter mycket slitande o pustande pga en bult som inte ville lossna så har jag nu fått ner torssionstuben. sen har jag även börjat göra rent för de nya drivknutarna, det är otroligt jobbigt att göra rent från gammalt fett.


Dessutom såg jag att det behövs ett gäng nya fästen också, vilket är jäkligt jobbigt, det betyder VERKLIGEN att jag inte kan montera ihop bakvagnen den här helgen.

men men, lika bra o få det ordentligt gjort direkt! Så slipper jag göra om det inom en snar framtid.. F-n.. det ska hålla i 25 år till, minst :p

och, tuben var inte så pjåkig, under smutsen var den fortfarande mattsvart bortsett från ett par små rost-fläckar.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#51 Post by broberg »

Har fått nya fästen och fått bort de gamla torssionstavarna som satt som f-n. (porsche är inte så dumma ibland :) )..

Och skrapat bort de gamla bussningarna på tornen så man kunde montera de nya polygrafit bussningarna.

Har t o m monterat ihop bakvagnen en gång, men desvärre blev jag inte helt nöjd med höjden baktill. Samt att det verkar vara olika höjd på höger och vänster.

Så det blir att montera ner det imorgon igen o sen indexera om stavarna för att sen montera ihop det igen! Ska förhoppningsvis få det rätt andra gången ;)



Efter det så ska de nya drivknutarna dit samt så ska framvagnen isär igen så man kan kapa lite i fjäderbenen och bygga om till coilover med ombyggnadssatsen från utzon som jag fick häromveckan ;)
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#52 Post by patand »

Det går framåt broberg! Ska den få ut och rulla i sommar tro... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#53 Post by Daniel E »

Utzons coliover kit är riktigt bra. Det är kanon med 2,25" fjädrar. Lätt att få tag på till bra priser, och finns i hur många varianter som helst. Klockrent Broberg 8)
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#54 Post by broberg »

Låter skitbra Daniel :D Tänkte jag skulle ge mig på det nästa vecka nu när snart bakvagnen är klar!



Update : Så nu har man lyckats plocka ner torssionstuben igen och varit mer noggran med placeringen.

Det blev inte mycket högre, men eftersom jag varit lite eftertänksam före så lossade jag på bultarna som man kan sjustera med som sitter på svärdet. (och de satt som F-n, tur att man hade ett långt förlängarskaft att arbeta med :D ).


Missade att sätta tillbaka handbromsvajern innan tuben åkte upp, vilket var lite bökigt att få dit efteråt. Mest för att det satt ett riktigt kraftig stål "stag" ivägen, inte en aning om varför det sitter där?


Hoppas verkligen inte baken sjunker ihop efter körning, för då försvinner mina sista marginaler!



Imorgon blir det att montera dit de nya drivknutarna! samt att byta belägg och skivor där bak. Kanske med lite tur så hinner jag demontera framvagnen så jag kan montera mina fina coil-overs! (och montera nya hastighets-mätarvajern).
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#55 Post by Karl Birgander »

broberg wrote:Missade att sätta tillbaka handbromsvajern innan tuben åkte upp, vilket var lite bökigt att få dit efteråt. Mest för att det satt ett riktigt kraftig stål "stag" ivägen, inte en aning om varför det sitter där?
Det staget som går från sida till sida precis framför torsionstuben menar du?
På P.P.'s 924S gick den att skruva loss med 4 skruvar. Inte på din?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#56 Post by broberg »

Japp den menar jag!
jo givetvis gick den skruva bort, vet bara inte vad den har för funktion :p
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#57 Post by patand »

Det staget sitter äve på 931... antar att funktionen är av karraktären "uppstyvning". :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#58 Post by broberg »

:)

Okej, ska ge mig på drivknutarna.

Helt nya drivknutar (alla fyra).


Någon som har några "do's and don'ts"?
Ska jag bara kladda in ordentligt med fett överallt i knutarna?

Ska jag rengöra ytorna på vxl-låda och nav med något medel eller finns det risk för att det kan förstöra smörjningen sen?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#59 Post by patand »

Ska vara ca 60g drivknutsfett i varje knut. Sprid det jämnt inne i knuten. Angående rengöring så använd t.ex Bräklen som dunstar snabbt. :)

Do's and don'ts, antar att knutarna sitter ihopmonterade redan? Annars om man ska ta isär gamla knuta och fetta om så är det bra att markera hur knuten sitter ihop så att man lätt kan få ihop den rätt igen. :) Fråga mig inte hur jag vet det... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#60 Post by Karl Birgander »

Använd kopparpasta på drivknutsbultarna så blir dom lättare att lossa sen! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users