924 turbo -79 | Räserbil för roadsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#61 Post by Pär Hylander »

Säsongen är över och bilen är avtvättad, avställd och inställd.

Andra halvan av säsongen körde jag i roadsport B, dvs barlast ut (50 kg plåt i golvet) och nya hästar in (intercooler och höjt ställbart laddtryck). Resultatet var vinst i första racet (!), mycket tack vara att Ottos motor tackade för sig i efter 9 tävlingssäsonger och 3:a i det andra racet. Lite diverse strul som avbränd oljeslang (det blev mkt rök) och trasigt wastegatemembran har det varit oxo. Men mycket roligt har det oxo varit, helt klart blir jag barnsligt upprymd över att kan kunna hålla andra ekipaget som på pappret är mycket snabbare bakom mig eller ivf åka i samma tempo som. RS-92:or käkar man ju som mellanmål numera ;-) och GT3:or som huvudrätt men välstyrda GT2:or har jag dock stora problem med 8) .

Har dock inte nått mitt varvtidsmål än, ville åka 1:10 blankt runt Knutan men har inte kommit under 1:10,6 än. Däremot har jag åkte på dom tiderna regelbundet vilket är nytt för mig att jag är såpass jämn. Men för att hänga med bra i roadsport B måste åtmistone 1 sekund bort. Lite kan tas med mer hk men det mesta tas med optimerade chassieinställningar och snabbare chaffis.

Kan vidare konstatera att fjäderbenstag gör ingen märkbar skillnad för mig, när jag har intercoolern monterad ovanpå ventilkåpen kan jag nämlign inte ha staget där.

Lite pill med nya bruksbilen (944 N/A) först och sen kanske bygga en ny motor till mina föräldrar (911S -72). Efter det blir det lite vintermek på räsern igen. Troligen ska ny bakvagn ska byggas som blir helt fri från gummibussningar, sfäriska rulllager eller uniballs kanske det blir. Lite annat smått och gått kommer att behöva göras oxo, lär väl i vanlig ordning inte hinna med allt....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#62 Post by patand »

Pär Hylander wrote:sen kanske bygga en ny motor till mina föräldrar (911S -72).
Vad kostar det att hyra in Pär en helg eller två för lite fix med en 931 motor... :? :#pray:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#63 Post by Pär Hylander »

Du får nog förhandla med min hustru.... ;)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#64 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Du får nog förhandla med min hustru.... ;)
Är hustrun intresserad av hästar (sådana man matar med havre alltså...)? I så fall kan jag nog arrangera en trevlig helg för henne också här uppe... :)

PS. Kanske ska ta detta via PM om det finns något allvar i det hela...?! DS.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#65 Post by Pär Hylander »

Maxx wrote:
Pär Hylander wrote: Låter som om det skulle kunna vara BDA ja! Då var den nog nästan helt nybyggd som räser
Då hade den en saab-intercooler i fronten har jag för mig. Det var ett tag sen ju så jag kommer inte ihåg riktigt vad som sades. Jag kommer ihåg att vi diskuterade ic:n i alla fall ... och att säljaren verkligen ville bli av med bilen. :roll: Han var väldigt pigg på att ta min 931:a som inbyte på plats. Men en illgul racebil var inte riktigt vad jag ville ha då. I annonsen stod det 924 Carrera GT så det var därför jag åkte dit för att kolla.
Klipper in detta från annan tråd, det passar nog bättre här?

Där är uttag efter ic-rör mellan frontplåt och huv! Antog att den haft frontmonterade men visste ingen mer om det. Vet du vad det var för saab-ic? VEm var det som sålde då? Hur preppad var bilen då? Sas det ngt om chassie och motor? Växellådan?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#66 Post by Maxx »

Pär Hylander wrote:
Maxx wrote: Då hade den en saab-intercooler i fronten har jag för mig. Det var ett tag sen ju så jag kommer inte ihåg riktigt vad som sades. Jag kommer ihåg att vi diskuterade ic:n i alla fall ... och att säljaren verkligen ville bli av med bilen. :roll: Han var väldigt pigg på att ta min 931:a som inbyte på plats. Men en illgul racebil var inte riktigt vad jag ville ha då. I annonsen stod det 924 Carrera GT så det var därför jag åkte dit för att kolla.
Klipper in detta från annan tråd, det passar nog bättre här?

Där är uttag efter ic-rör mellan frontplåt och huv! Antog att den haft frontmonterade men visste ingen mer om det. Vet du vad det var för saab-ic? VEm var det som sålde då? Hur preppad var bilen då? Sas det ngt om chassie och motor? Växellådan?
Oj, det var ju ett tag sen. Ärligt talat kollade jag inte jättenoga på den för jag hade hoppats på en äkta Carrera GT.

Säljare var Henrik Roos. Då hade jag ingen aning om vem han var. Inte nu heller egentligen ... fast jag har sett honom köra Viper på Falkenberg med ett gäng 911:or jagandes bakom. :wink:

Jag har ingen aning om vad det var för saab-ic men om jag ska gissa så var den nog plockad från en Saab 900.

Bilen var nog inte så preppad egentligen. Förutom karossdelarna så var det nog inte mycket mer än att motorn hade fått en ic, och gissningsvis högre laddtryck, om turbon var bytt vet jag inte. Om något var bytt i motorn har jag heller inget minne av. Jag tror att bilen bara hade en båge och inte en bur och mattorna var kvar. Skalstolar naturligtvis, i alla fall på förarsidan.

Jag var inte där så länge och det var bara en liten utflykt med två korridorskompisar (gick på gymnasiet i Trollhättan då) för att kika lite på en bil, som stod i en oglamorös verkstad vid E20 i Vara, som kanske kunde vara intressant. Så här 13 år senare inser jag att jag kanske skulle ha stannat lite längre och varit lite mer nyfiken. :roll: :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#67 Post by Pär Hylander »

Lite vintemek har kommit igång.

Benfintlig stolsmontering var dålig, dels lite för hög och dels svajjig för golvet sviktade lite och sen visade det sig att det var en rätt klen rostlagning där oxo. Mycket pill och inget vackert resultat , men stolen sitter mycket stabilare och lägre. En hel del svetsning och plåtar hit och dit för att få det både bra och ok enligt reglementet. Triangulade lite vid bakre vänstra infästningen upp i trösklen. Konsolerna nya oxo.

Image



Caroll Smith, författaren till böckerna X to win skriver att hälsupport vid bromspedalen är nödvädigt, den var kanonlätt att göra! Ska bara justera ned bromspedalen lite oxo
Image



Nya bromskivor är kul.
Image



Framvagnsbalken har fått sig en påsvetsad plåt längts ned för att ta ev smällar istället för sumpen, jag sänkte ju motorn förra vintern. Inte vackert svetsat... Kamellort har jag läst att ngn kallar sånt, så ser det ivf ut ibland när jag försöke smälta ihop järn
Image


Här är det mer kamellort. Denna konsol till framvagnsbalken höll på att lossna från rambenet på Sturup förra året. Asfaltskarv och bra fäste skapde väl lite krafter. Numera mycket svets, inte världens snyggaste och bästa svets men säkert bättre hållf än dom små punktsvetsarna där var från början.

Fick göra en liknande manöver på andra sidan för där var fästskruvan helt slut i gängorna
Image


Wastegatedemontering på gång
Image


Här ska det inte vara hål!
Image
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#68 Post by Pär Hylander »

Liten attgöralista utan inbördes ordning. En del lär säkert blir bortprioriterat och annat lär tillkomma

Stol och framvagnsbalk är rätt bra på gång. Mycket meck med stolsmontaget faktiskt.
  • Stadigare och lägre stolsmontage *klart*
    - Konsoler *klart*
    - Golvförstärkningsplattor*klart*
    - Rostskydd och färg *klart*
    Handtag bromsbalanssvantskruv
    Måla patina undertill *klart*
    Reperation sprucken front
    Omlackning front och skärmar
    Bromspadalsshälstöd *klart*
    - Justera pedaler
    Bränslepumpsrelä omkoppling
    Ny batterilåda
    Omkoppling och ny huvudströmsbrytare
    Vatteninsprutning
    - Systemlösning
    - Anskaffning delar
    - - Backventil
    - - övrig armatur
    - - Behållare
    - - Spolarpump
    - - tryckvakt
    - - svep
    Cursbskydd sump (framvagnsbalk) *klart*
    Konsol samt framvangsbalk reperation/förstärkning *klart*
    Luftutsläpp huv bredvid IC
    Wastegate
    - Anskaffning membran
    - Reperation
    Reperation laptimer
    Mäta flöden K-jet
    Montage bränsletryckgivare
    - Anskaffning extra tryckgivare *klart*
    Uppfästning avgas
    Montage bromsoksskruv
    Efterspänna hjullager HF
    Allmän genomgång skruvförband
    Hjulinst och cornerweight
    Omläggning däck
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#69 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Här ska det inte vara hål!
Image
Kul med bilder Pär! Och extra bra att du fotade wastegatemembranet... nu vet jag vad det är du vill köpa av mig... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#70 Post by Pär Hylander »

Stol och framvagn är på plats så den står faktiskt på egna hjul nu. Borde igentligen flytta bak ratten lite till för riktigt bra körställning

Igentligen inte så mycket som fattas för att kunna köra med den även om där är annat som skulle behöva grejas med igentligen.

Blir en mekarkväll till till i denna veckan, sen kommer nästan igenting att hända på en månad pga tjänsteresa och semester.

  • Ny kylare
    Nya vätskor
    Översyn tändsystem
    - rotor
    - fördelare
    - MSD med softstop?
    - mekanisk fjärrmanöveringen tändinställning?
    - utöka slaglängd tryckretardering?
    Knäcka till dörrsträvan
    Stadigare och lägre stolsmontage *klart*
    - Konsoler *klart*
    - Golvförstärkningsplattor*klart*
    - Rostskydd och färg *klart*
    Handtag bromsbalanssvantskruv *klart*
    Måla patina undertill *klart*
    Reperation sprucken front
    Omlackning front och skärmar
    Bromspadalsshälstöd *klart*
    - Justera pedaler *klart*
    Bränslepumpsrelä omkoppling
    Ny batterilåda
    Omkoppling och ny huvudströmsbrytare
    Vatteninsprutning
    - Systemlösning
    - Anskaffning delar
    - - Backventil
    - - övrig armatur
    - - Behållare
    - - Spolarpump
    - - tryckvakt
    - - svep
    Cursbskydd sump (framvagnsbalk) *klart*
    Konsol samt framvangsbalk reperation/förstärkning *klart*
    Luftutsläpp huv bredvid IC
    Wastegate
    - Anskaffning membran
    - Reperation
    Reperation laptimer
    Mäta flöden K-jet
    Montage bränsletryckgivare
    - Anskaffning extra tryckgivare *klart*
    Uppfästning avgas
    Montage bromsoksskruv
    Efterspänna hjullager HF
    Allmän genomgång skruvförband
    Hjulinst och cornerweight
    Omläggning däck
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#71 Post by Pär Hylander »

Nu har jag fått hem ett WG-membran. Schabblade bort möjligheten att ta hem ett från USA när jag var där till priset av 49 dollar. Istället köpte jag i Sverige för 800 kr. Man kan tro att det är tillverkat av guldpläterat krypton eller något annat exklusivt material med tanke på att det kostar ca 150 000-200 000 kr/kg.... dyrt för lite gummi det.

På torsdag ska det mekas lite, avgassystem med WG ska på plats. Dörrsträvan till buren ska skruvas in. Får se om jag känner för att starta upp lite glasfiberjobb oxo
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#72 Post by patand »

Jasså du ville inte köpa ett begagnat WG membran av mig? Fast det är nog iof säkrast att köpa ett nytt, ingen vet ju hur länge ett begagnat håller. :)

Hoppas det går bra med mekandet Pär!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#73 Post by headline »

Härligt att det händer grejer! Bara för det måste jag ta tag i mitt bygge så jag får ihop det i tid!

Håller med att det suger med vissa detaljpriser... var köpte du det?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#74 Post by Pär Hylander »

Ville inte riskera att ett beg går sönder snart igen, det sabbar ju den dagens körning.

Köpte på Stigs garage. Membranet ser ut som det borde kosta 23,50 kr eller så.... Löpande produktionskostnad ca 2-4 kr skulle jag tro.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#75 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Ville inte riskera att ett beg går sönder snart igen, det sabbar ju den dagens körning.
Helt rätt tänkt. :) Åsså fick ju jag behålla ett som reserv...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users