Page 1 of 7

944 S2 PCSR Klass 8A - SÅLD

Posted: 2009-05-06 15:15:37
by maxcarlsson
Efter lite påtryckning lägger jag upp min bil till allmän beskådan.

Så till slut blev det en Porsche även för mig. Den här gången tänkte jag att jag verkligen skulle köpa en bil som kunde anses vara race-ready. Och så kom jag över en färdigbyggd PCSR-bil i ett väldigt trevligt skick.

Planen är att denna sommar köra banträffar, men nästa år kan det säkert bli aktuellt med PCSR också. Jag tävlade i MSCCs KM i Skåne förra året med en riskokare, så jag misstänker att jag inte kan hålla mig borta alltför länge från tävlingskörningen.

Bilen är som sagt i ett väldigt fint skick, både mekaniskt och kosmetiskt. Det är bara lite smådetaljer som jag tänkt fixa efterhand. Jag uppskattar också att det faktiskt finns inredning kvar i bilen, vilket möjliggör längre turer till banor längre bort än Knutstorp. Jämfört med mina tidigare bilar är det här rena komfortvagnen.

Men, min vana trogen, ställde jag direkt bilen på pallbockar. Bakvagnen knarrade en del, så jag förmodade att det var springplatebussningarna som var torra. Samtidigt upptäcktes att en dämpare var lite trött, så de skickades till England en vända. När bussningarna är fixade ska allt ihop och bilen ner på hjul igen. Förhoppningsvis nu i helgen

Tanken är att bli klar till att köra förarkursen på Kinnekulle 29 Maj. Det ska bli kul, med ny bil på en ny bana.

Det kommer trevligare bilder senare. Den här var allt jag kunde skrapa ihop för tillfället.

Chassi:
LEDA, beräknade av Herr Jarlmark
Lindsey racing topplagringar
Sandén fjäderbenstag
Elephant racing krängningshämmare
Weltmeister plastbussningar i bakvagnen
JERD casterblock fram. Någon tidig version av dem.

Cup 2 17x9” fälgar runt om, med 255/40-17 r-däck.

M220 diffbroms

Interiör:
GUSS-bur
Sparco Corsa stol
Schroth 6-punktsbälte
Sparco mockaratt
Urplockad isolering och återmonterade mattor. I övrigt full inredning…med stereo.

Exteriör:
Plastis skärmar, front med fasta strålkastare och motorhuv med försänkta Aerocatch huvlås.
Bromskylningsscoop
Turbo RS vinge med kolfiberblad

Posted: 2009-05-06 15:50:34
by Anna E
Grattis!! :)

Posted: 2009-05-06 15:52:05
by headline
Kul! Grattis till en rejæl kærra! Verkar vara en fin bil!

Posted: 2009-05-07 11:47:28
by Cédric
Tur att du hamnade på rätt spår till slut :). Men sluta va så modest, det finns ju massor med kul saker på bilen att skriva om :)

Posted: 2009-05-07 14:06:20
by maxcarlsson
Tack tack! :)

Jag får fylla på med mer information och kanske bilder i helgen, om jag hinner.

Min fina planering rasade lite nu, på grund av att frakten av dämparna visade sig ta lite längre tid än LEDA hade trott. De trodde att de skulle vara framme i eftermiddag, men det blir nog först i mitten av nästa vecka. När väl själva företaget faktiskt gör det de ska, trots att de är engelsmän, så tar fraktbolaget sitt ansvar och strular till det istället. :lol:
Men är bussningarna klara, så kan jag skruva ihop det mesta av bakvagnen ändå. Det är ju det som tar mest tid. Det är lite svårt att få saker gjorda när man bara är hemma två dagar i veckan...

Posted: 2009-05-24 14:29:07
by maxcarlsson
EDIT: Jag la till lite om bilens specifikationer i första inlägget.

Nu är bilen i princip klar för banan, då jag fått ihop dämpare och bakvagn, samt gjort en hjulinställning. Förhoppningsvis hinner jag få på nya däck innan torsdag också, då jag ska ta mig upp till Kinnekulle inför körningen på fredag. De MPSC som sitter på är ganska nära gränsen till vad som är lagligt, men de hade säkerligen räckt till en dags körning. Hade jag haft ett extra set fälgar hade jag gärna kört på dem, men det känns rätt dumt att riskera att bli stående på corden efter lunchtid på en körning 45 mil hemifrån.

Förhoppningsvis kommer några fina bilder på bilen upp från körningen, så att jag kan komplettera det nuvarande, sparsmakade utbudet.

I övrigt har inget anmärkningsvärt gjorts, mest detaljer.

Men jag har ett litet problem att ta itu med. När jag provsatt bilen med hjälm på, upptäckte jag att det är alldeles precis att jag får plats. Stolen sitter på Sparcofästen som i sig inte går att göra justera eller konstruera lägre, men också på samma tillverkares glidskenor, som lämnar lite att önska. Det är väl sisådär 1-1,5 cm kvar till golvet, vilket känns lite onödigt. Är det någon som har något tips på någon bra lösning, förutom att stummontera stolen? Det är ganska svårt att ta sig ur bilen utan att skaffa snap-offnav och så är det rätt störigt om körställningen bara passar mig.

EDIT: Det visade sig att det faktiskt var runt 2,5 mm kvar på däcken.

Posted: 2009-05-24 14:56:43
by FredrikÅ
maxcarlsson wrote:Är det någon som har något tips på någon bra lösning, förutom att stummontera stolen? Det är ganska svårt att ta sig ur bilen utan att skaffa snap-offnav och så är det rätt störigt om körställningen bara passar mig.
Två tänkbara förbättringar:
1) Förläng rattnavet och luta stolen mer bakåt.
2) Ta bort "sittkudden" från stolen när du kör på bana.

Posted: 2009-05-24 15:11:22
by maxcarlsson
FredrikÅ wrote:Två tänkbara förbättringar:
1) Förläng rattnavet och luta stolen mer bakåt.
2) Ta bort "sittkudden" från stolen när du kör på bana.
Jag glömde skriva att jag provade med kudden ur stolen. Jag funderade också på att luta stolen mer, fast jag tycker att den är rätt mycket lutad som det är. Ska jag luta mycket mer får jag fundera på att komplettera med neonljus och tribal på dörrsidan. :lol: Är det ok med PC...vad heter de egentligen - PCSR eller PSCS?

Posted: 2009-05-24 15:13:51
by FredrikÅ
maxcarlsson wrote: Jag glömde skriva att jag provade med kudden ur stolen. Jag funderade också på att luta stolen mer, fast jag tycker att den är rätt mycket lutad som det är. Ska jag luta mycket mer får jag fundera på att komplettera med neonljus och tribal på dörrsidan. :lol: Är det ok med PC...vad heter de egentligen - PCSR eller PSCS?
Hur jäkla lång är du egentligen? :wink:

Kom och testa i min S2:a vid tillfälle, man sitter inte perfekt i den heller,
men det duger..

Posted: 2009-05-24 15:39:27
by maxcarlsson
FredrikÅ wrote:Hur jäkla lång är du egentligen? :wink:

Kom och testa i min S2:a vid tillfälle, man sitter inte perfekt i den heller,
men det duger..
Jag är längre än jag ser ut. Nästan bokstavligen, värsta misfiten med alldeles för lång överkropp. Det är ju bara precis att det tar i, så om man sitter med lite dålig hållning, så är det inget problem. Men det räcker ju inte.

Posted: 2009-05-30 17:31:57
by maxcarlsson
Då var första körningen med nya bilen avklarad och jag är mycket nöjd med mitt nyförvärv. 125 varv blev det, så det var en väldig tur att jag fick tag i nya Toyo. :shock:

Överlag går bilen väldigt bra, fast är med min nuvarande körstil något för understyrd. Detta blev särskilt markant i Kvarnkurvan, men i det krokiga partiet fungerade det rätt bra att försöka trailbraka in bilen. När jag kollar på däckslitaget ser det ut att behövas mer camber fram, så sitter nog mycket där. På plats justerade jag krängningshämmarna och dämparna, vilket fungerade mycket smidigt med bilen på hjulen. Bra grejer, de där! :)
Casterjusteringen verkade dock ha flyttats lite, vilket medförde att jag fick sitta och styra mot lite under de dryga 40 milen hem... Däcken ser som tur är inte ut att ha tagit så mycket stryk av det.

På lut står dessutom byte av bromsskivor, då de nuvarande inte bara sjöng på sista versen, utan påbörjade introt till nästa låt också.

Kinnekulle var en riktigt kul bana där det hände mycket i varje kurva, så dit vill jag åka igen! Kursen var också mycket givande och jag fick bra tips av en rutinerad instruktör.

Hur fort ska man åka på kullen med en sån här bil, förresten?

Posted: 2009-05-30 18:25:01
by FredrikÅ
maxcarlsson wrote:Hur fort ska man åka på kullen med en sån här bil, förresten?
Gräsligt fort: http://www.pcsracing.nu/upload/dokument ... rdPCSR.pdf :)

Posted: 2009-05-30 19:05:23
by maxcarlsson
Sådär fort åker alla andra icke gokartbarn också, eller? :lol:

Jaja, där finns det lite att jobba på. Jag fegade medvetet under bron och naturligtvis även lite mer omedvetet i TV-kurvans ingång, men annars så bra jag kunde. Jag lyckades mäkta med 1.02.9, så det är ju bara 2 sekunder off pace... :P Jaja, jag är nöjd för att inte ha kört bilen eller banan innan. Har du kört 944 där, Fredrik?

Posted: 2009-05-30 21:08:06
by PelleM
Grattis till nya bilen!
Du vet att den där bilen går fort och bra...... Tobias vann SH med den.
Syns vi på Knutan?

Pelle M

Posted: 2009-05-30 21:16:20
by moosemats
Bilen såg verkligen fin ut. Missade tyvärr att se dig in action på banan pga mina egna små problem.

Kul att ses också.