951 -87 | Nahpets
Posted: 2008-12-24 01:03:50
Hej!
Ska jag eller inte skapa en tråd ... scheisse ... jag slant dit.
Bakgrund:
I januari 2008 köpte jag min första Porsche 944 Turbo.
Att jag överhuvudtaget kom på tanken att köpa ytterligare bil beror på att mina vänner har ett starkt intresse för bankörning: Efter att ha glott på åkarna på Gotland Ring en vacker majdag 2007 så sa jag att det fick vara nog och ett ljumt letande startade.
Valet av bil baserades till stor del på inköpskost kontra prestanda vilket jag fick veta att 944orna var kända för.
Jag som ägare:
Min läggning som bilägare kan beskrivas såsom pedantisk gör-det-självare. I och med bankörning och dess risker för skador har jag varit tvungen att lägga om min attityd: mer koncentration och prio på funktion och tillförlitighet än looks annars hade jag haft mer vitfärg än olja på fingrarna .
Att köpa en över 20 år gammal bil kräver vissa mekkunskaper om du vill hålla kostnaderna låga, ha direkt koll på delarnas skick och prioritera reparationer, underhåll och förbättringar. Dessutom så skapas det ett speciellt förhållande människa/maskin när man småkramas i garaget. Lustigt när Herbiekänslan kommer över en...
Har inga direkta mekkunskaper. Gillar dock att pilla. Använder sunt förnuft och forum för kunskapsinhämtning. Bra verktyg inhandlas beroende på arbetsuppgift.
Nahpets bakgrund:
The White Knight har döpts till Nahpets.
Köpet gjordes mer eller mindre på impuls. Jag visste att jag ville ha en turbo, 030paket och karross i bra skick. Så plötsligt så fanns den där, när jag precis hade beslutat mig för att köpa! Bestämde kvickt ett möte med ägaren som inte visste ett dugg om bilen.
Bilen hade han då bytt till sig nyligen och ska jag vara ärlig så var mitt intryck av säljaren att han inte brydde sig ett skit om bilen och tyckte jag var onödigt frågvis och petig. Så jag tog kontakt med den föregående ägaren och följande sades:
Precis innan 14000 milastrecket kom så importerades Nahpets från Tyskland till Norrland med skuren/skjuten motor år 2000. Där stod den avställd i en lada tom sept 2007 då en annan 951a -86 (också import, vilken jag har reg nr på) "skänkte" sin motor till min bil. Alltså: Allt utom motor är en 87a, som är en 86a. Den är i orginalskick förutom ett trimchip (okänt vilket) och en pysventil. Den laddade mer än orginal, men hur mycket visste jag inte.
Detta plus servicehäfte, instruktionsbok och andra tyska papper är den enda historik jag har på Nahpets. Jag planerar i framtiden att kontakta de tyska verkstäder som genomfört servicen för att se vad som kan luskas fram.
Med andra ord: första säsongen med bilen var jag oerhört lyhörd på ljud och beteende. Jag behövde få en uppfattning om bilens skick snabbt. 944sverige och Rennlist plöjdes igenom på typiska fel och brister.
Kända brister/fel vid köp:
- Rostskada nedre, vänster kant pga att någon kört på en kant eller lyft upp bilen felaktigt.
- Takluck fungerade ej.
- AC ej fungerande.
- Tomgång ibland lite orolig.
- Ojämnt chassi: för låg fram och för hög bak.
Året som gått:
Jag har redan ägt bilen i snart 10 månader i skrivande stund och jag har gjort lite underhållsarbeten och förbättringar vilket jag kort beskriver i ett eget stycke.
Viktigast av allt: Nahpets lever och går bra!
Mvh
Stephan
Ska jag eller inte skapa en tråd ... scheisse ... jag slant dit.
Bakgrund:
I januari 2008 köpte jag min första Porsche 944 Turbo.
Att jag överhuvudtaget kom på tanken att köpa ytterligare bil beror på att mina vänner har ett starkt intresse för bankörning: Efter att ha glott på åkarna på Gotland Ring en vacker majdag 2007 så sa jag att det fick vara nog och ett ljumt letande startade.
Valet av bil baserades till stor del på inköpskost kontra prestanda vilket jag fick veta att 944orna var kända för.
Jag som ägare:
Min läggning som bilägare kan beskrivas såsom pedantisk gör-det-självare. I och med bankörning och dess risker för skador har jag varit tvungen att lägga om min attityd: mer koncentration och prio på funktion och tillförlitighet än looks annars hade jag haft mer vitfärg än olja på fingrarna .
Att köpa en över 20 år gammal bil kräver vissa mekkunskaper om du vill hålla kostnaderna låga, ha direkt koll på delarnas skick och prioritera reparationer, underhåll och förbättringar. Dessutom så skapas det ett speciellt förhållande människa/maskin när man småkramas i garaget. Lustigt när Herbiekänslan kommer över en...
Har inga direkta mekkunskaper. Gillar dock att pilla. Använder sunt förnuft och forum för kunskapsinhämtning. Bra verktyg inhandlas beroende på arbetsuppgift.
Nahpets bakgrund:
The White Knight har döpts till Nahpets.
Köpet gjordes mer eller mindre på impuls. Jag visste att jag ville ha en turbo, 030paket och karross i bra skick. Så plötsligt så fanns den där, när jag precis hade beslutat mig för att köpa! Bestämde kvickt ett möte med ägaren som inte visste ett dugg om bilen.
Bilen hade han då bytt till sig nyligen och ska jag vara ärlig så var mitt intryck av säljaren att han inte brydde sig ett skit om bilen och tyckte jag var onödigt frågvis och petig. Så jag tog kontakt med den föregående ägaren och följande sades:
Precis innan 14000 milastrecket kom så importerades Nahpets från Tyskland till Norrland med skuren/skjuten motor år 2000. Där stod den avställd i en lada tom sept 2007 då en annan 951a -86 (också import, vilken jag har reg nr på) "skänkte" sin motor till min bil. Alltså: Allt utom motor är en 87a, som är en 86a. Den är i orginalskick förutom ett trimchip (okänt vilket) och en pysventil. Den laddade mer än orginal, men hur mycket visste jag inte.
Detta plus servicehäfte, instruktionsbok och andra tyska papper är den enda historik jag har på Nahpets. Jag planerar i framtiden att kontakta de tyska verkstäder som genomfört servicen för att se vad som kan luskas fram.
Med andra ord: första säsongen med bilen var jag oerhört lyhörd på ljud och beteende. Jag behövde få en uppfattning om bilens skick snabbt. 944sverige och Rennlist plöjdes igenom på typiska fel och brister.
Kända brister/fel vid köp:
- Rostskada nedre, vänster kant pga att någon kört på en kant eller lyft upp bilen felaktigt.
- Takluck fungerade ej.
- AC ej fungerande.
- Tomgång ibland lite orolig.
- Ojämnt chassi: för låg fram och för hög bak.
Året som gått:
Jag har redan ägt bilen i snart 10 månader i skrivande stund och jag har gjort lite underhållsarbeten och förbättringar vilket jag kort beskriver i ett eget stycke.
Viktigast av allt: Nahpets lever och går bra!
Mvh
Stephan