924 Turbo -79 "Lilla röda"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

924 Turbo -79 "Lilla röda"

#1 Post by 931Melander »

Tänkte jag skulle presentera mitt projekt:
924 Turbo -79
Omsorgsfullt ombyggd av Nisse på AutoTrim i mitten av -80 talet.
Bilen fick då 944 bakskärmar insvetsade.
Strosek framskärmar i glasfiber med fusk gälar
Glasfiber front a´la 951
Glasfiberbakdel (konstig modell som jag inte sett förr)
Fuchs fälgar 16"
Numera har den även fått 944 S2 bakvinge från -91

Mao så ser den ut som en 944 S2 (utom bak stötfångaren, och fusk gälarna)

Jag bytte till mig bilen hösten - 2006 då den varit till salu tidigare i ett fungerande skick , men sedan hade en lyftare havererat och kamremmen gått av med vissa följdskkador.

Har haft samma ägare från 1991-2004
Bilen är riktigt fräsch och efter ett toppbyte och lite injustering så var det bara att ställa på den.

Körde en PCS Slalom och helgen efter så var det dags för en högfartsspikning och efterföljande kolvbyte. :cry:

Motorn är borrad till största Ö.D så jag hade världens flax när jag hade tre st. kolvar med ringar liggande!! :lol:

Satte ihop bilen och besiktade. :D

Fick på mina nya Toyo Proxes R888 225/50-16 lagom till nästa PCS slalom.

Har ett dämparkit till från en 944 Turbo (troligen ett TurboCup kit) som är ombyggt för att passa 924 spindlarna, som jag plockat på. Även en fast 27,5mm framkrängare. Bak har jag coilovers men de passar inte i nedre infästningen så jag har satt på M030 bakdämpare tills vidare.

Främre krängaren var lite pysslig att få dit eftersom att inget stämmer mellan 951 o 931.
Svarvade polyuretanbussningar till rambenen och flyttade länkarna från 931 krängaren. Inte en optimal lösning så den ska göras om.

Satte in Cobrastolarna från "Den gamle svarte", samt en Luissi ratt med rattdistans.

Växellådan är förvånansvärt bra med skrap bara på nedväxling till 2:an.

Mina planer:
ProSpark insprutning och tändning
944 intercooler
Cup chassie (förmodar jag)
Lexan bakruta
Lexan sidorutor
Plasthuv
Fasta lysen fram
Gemballa läpp
Momo mocca ratt
4-p bälten
Alu. bur (vikten)
Bakflyttat batteri
mm.

Takantennen är ett måste för Fredrikar, så den får sitta kvar... :)

Tanken är att bygga en lätt banmötes, slalombil med ca. 210 hkr.
Budget ca. 50 tkr inkl. R-däck o Insprutning o inköp :lol:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by 931Melander on 2008-05-12 19:48:25, edited 1 time in total.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Patman
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2006-12-08 00:14:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uddevalla
Contact:

#2 Post by Patman »

Jättefräck bil! Jag tycker baken är skitfrän. Vill du inte ha den så kan vi byta???
Ingen Porsche längre. Nu åker jag Mustang -66. Sorry guys!


PCS Medlem - 10271

-Who are you?!
-I´m Patman!!!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by Cédric »

het kärra !

Du råkar inte ha en bild på din kränghämmarinfästning ?

User avatar
Herman
Turbo-Poster
Posts: 804
Joined: 2006-10-13 11:42:24
Bilmodell: 968CS
Årsmodell: 1993
Location: Mjölby
Contact:

#4 Post by Herman »

Mycket snygg bil !
Gillar dina planer för bilen också.
Jaså takantenn är ett måste för Fredrikar !?
968CS-93
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Nyuppvaknande

#5 Post by 931Melander »

Hade tänkt att låta 931 vila i sommar och kanske till och med sälja den.
Tyvärr så gav kopplingen upp i S2 på fredagens banmöte och då känndes det som att 931 skulle få ut och lufta sig.
Nu hade jag avvecklat Fuchs fälgarna så 931 stod på D90 med dubbfria vinterdäck.
Spacers monterades bak och Cup1 med R-däck flyttades från S2 som hamnat på pallbockar i garaget. Fram hade jag inga spacers, men det gick köra och tog inte i någonstans.

931 startade direkt och fick premiära på PCS slalomen med gott resultat.

Vad jag kan konstatera är att 931 ÄR betydligt roligare att köra än S2... ingen styrservo som hindrar vägen att kännas upp i ratten, tröga bromsar, kärvande växellåda, hård fjädring etc. vilket skapar en "känsla" i bilen. ¨

Tack S2 att du gav upp så att jag fick uppleva 931 fördelar innan jag gjort misstaget att sälja.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#6 Post by Pehr Johnsson »

Synd att du bor så långt bort från AutoClassica. Säljaren där lovade ju mig att hans mek skulle kunna byta den för pengar som var mindre än vad delarna kostar hos Utzon. Han skulle kunna fixa det på ett par timmar!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Nyuppvaknande

#7 Post by patand »

931Melander wrote:Vad jag kan konstatera är att 931 ÄR betydligt roligare att köra än S2... ingen styrservo som hindrar vägen att kännas upp i ratten, tröga bromsar, kärvande växellåda, hård fjädring etc. vilket skapar en "känsla" i bilen. ¨

Tack S2 att du gav upp så att jag fick uppleva 931 fördelar innan jag gjort misstaget att sälja.
Kul att du skådat ljuset igen Fredde! :D

Så nu ska S2:an säljas direkt kopplingen är fixad?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Synd att du bor så långt bort från AutoClassica. Säljaren där lovade ju mig att hans mek skulle kunna byta den för pengar som var mindre än vad delarna kostar hos Utzon. Han skulle kunna fixa det på ett par timmar!!
Duktig meck... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3328
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by johan944 »

patand wrote:
Pehr Johnsson wrote:Synd att du bor så långt bort från AutoClassica. Säljaren där lovade ju mig att hans mek skulle kunna byta den för pengar som var mindre än vad delarna kostar hos Utzon. Han skulle kunna fixa det på ett par timmar!!
Duktig meck... :roll:

Väldigt :lol: :lol: :lol:

Har glömt att ta up fjäderbenen ifrån blen men jag får upp dem i helgen så jag skickar under nästa vecka.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#10 Post by Pehr Johnsson »

johan944 wrote:
patand wrote: Duktig meck... :roll:

Väldigt :lol: :lol: :lol:

Har glömt att ta up fjäderbenen ifrån blen men jag får upp dem i helgen så jag skickar under nästa vecka.

/Johan
Jo jag lämnade AutoClassica, med löfte till mig själv att aldrig gå dit igen! Jag visste ju redan då hur mycket jobb det är så stå och höra på det skitsnacket var mest komiskt.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Jo jag lämnade AutoClassica, med löfte till mig själv att aldrig gå dit igen! Jag visste ju redan då hur mycket jobb det är så stå och höra på det skitsnacket var mest komiskt.
Hehe... egentligen skulle man åka dit med någon bil man inte är så rädd om (en billig gammal 924a kanske) och be de byta kopplingen. Se till att få prisuppgiften garanterad på papper och sen skratta gott... :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Re: 924 Turbo -79 "Lilla röda"

#12 Post by Freddan »

931Melander wrote:Takantennen är ett måste för Fredrikar, så den får sitta kvar... :)
Haha.... helt rätt :lol: :lol:

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Re: 924 Turbo -79 "Lilla röda"

#13 Post by 931Melander »

Freddan wrote:
931Melander wrote:Takantennen är ett måste för Fredrikar, så den får sitta kvar... :)
Haha.... helt rätt :lol: :lol:

Fredrik
Ska ta tiden... första gångsmeckandet. Meddelar kanske i nån annan tråd än min söta 931 biltråd som då blir förpestad med S2 snack.
Men Patand kan ju fixa rensning..
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Ole Andre89
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2008-02-27 16:29:34
Contact:

#14 Post by Ole Andre89 »

Pen bil det her!

Skal fortsatt selge den?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]