944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#106 Post by patand »

Måla staget Star Ruby så blir det ännu finare! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#107 Post by Bosse »

patand wrote:Måla staget Star Ruby så blir det ännu finare! :D
Har inte tid med att måla, nu när det är fantastiskt "Cabbväder" :wink:

En bild från förmiddagen-
Bosse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#108 Post by patand »

Bosse wrote:nu när det är fantastiskt "Cabbväder" :wink:
Påminn mig inte... har ju inte fått ut vår cabbe ur garaget ännu... :oops: :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#109 Post by Bosse »

Har en längre tid funderat på att tabort den stora dämpningsvikten som sitter i höger balja bak på cabbarna.
Denna vikt bör vara annpassad till 16" hjul och något mildare fjädring/dämpare.
Har ju 17" och orginal 968CS fjäderben fram och röda koni bak.
Tittade på saken nu och vikten (ca 20 kg) var ganska så lätt att ta bort, lite trångt så kort 17mm kom väl till pass.

Provkörde och kände absolut ingen nackdel. Snarare tyckte jag att bilen gick bättre med mindre sidoskakningar på dålig väg.
Troligen motverkade vikten sitt syfte på min bil.

Bosse

Provkörde i dag igen och helt klart var det bra att ta bort vibrationsdämparen, nu känner man ingen "svängning" i bilen utan den betersig liknande fd 968an. ganska hård och stötig på lite dåliga vägar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881
Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#110 Post by Per Huzell »

Självsvängningar, vibrationer och annat "darr" löses ibland med motvikter.
Höll på med växelspakar ett tag och såg några läbbiga exempel med vikter på 0,5kg för att hjälpa en växelmekanism.

Tycker du att det funkar det bra utan är det nog bara att köra vidare.
[i]Speed is Everything[/i]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

#111 Post by Bosse »

Besiktigad med blankt papper.
Inget nytt på bilen än i år. Skall jobba lite på entusiastföesäkring nu när bilen fyller 20 år.
Bosse

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

#112 Post by firefish »

Vet några med 968-cabbar som har batteriet där vilket är bra då iaf 968 utan tak är rätt framtung jämfört med coupen.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

#113 Post by Bosse »

firefish wrote:Vet några med 968-cabbar som har batteriet där vilket är bra då iaf 968 utan tak är rätt framtung jämfört med coupen.
Osäker på vad du funderar på!?
968 cabbar har batteriet där alla andra 944/968 har det.
Att 944/968 cabbar är framtunga ställer jag mig frågande till. Dubbet golv gör dessa bilar tyngre men fördelat mellan axlarna. Suflettmeanismen sitter mera bakåt isf. den tunga bakrutan.
Framför torpedväggen är cabbar lika med vanliga bilar.
Bosse

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

#114 Post by firefish »

Framtung är kanske fel ord men tyngdpunkten är längre fram är på en coupe. Jag såg några siffror på det och det skiljde bara någon eller några procent.

Jag menade att vissa ersätter mot-/balansvikten med batteriet. Samma funktion - lägre totalvikt.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

#115 Post by Pehr Johnsson »

Bosse wrote:
firefish wrote:Vet några med 968-cabbar som har batteriet där vilket är bra då iaf 968 utan tak är rätt framtung jämfört med coupen.
Osäker på vad du funderar på!?
968 cabbar har batteriet där alla andra 944/968 har det.
Att 944/968 cabbar är framtunga ställer jag mig frågande till. Dubbet golv gör dessa bilar tyngre men fördelat mellan axlarna. Suflettmeanismen sitter mera bakåt isf. den tunga bakrutan.
Framför torpedväggen är cabbar lika med vanliga bilar.
Bosse
944or med högerstyrning har väl batteriet bak!? Gäller väl även cab?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

#116 Post by Bosse »

Intresant. Högerstyrda med batteri bak! Hadde jag ingen aning om.

Besiktningskontrollant från Länsförsäkringar om förbi och tittade på Barbi.
Han satte 4or på hela bilen sånär som på suffletten som fick en 2a.
Vi hadde ett mycket trevligt samtal om livet och bilar.
Så nu är Barbi klar för entusiastförsäkring.
Bosse

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

#117 Post by Pehr Johnsson »

Här är källan för mitt påståeende.
bosse.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Knubbe
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2007-04-17 16:51:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

Re:

#118 Post by Knubbe »

Bosse wrote:Har en längre tid funderat på att tabort den stora dämpningsvikten som sitter i höger balja bak på cabbarna.
Denna vikt bör vara annpassad till 16" hjul och något mildare fjädring/dämpare.
Har ju 17" och orginal 968CS fjäderben fram och röda koni bak.
Tittade på saken nu och vikten (ca 20 kg) var ganska så lätt att ta bort, lite trångt så kort 17mm kom väl till pass.

Provkörde och kände absolut ingen nackdel. Snarare tyckte jag att bilen gick bättre med mindre sidoskakningar på dålig väg.
Troligen motverkade vikten sitt syfte på min bil.

Bosse

Provkörde i dag igen och helt klart var det bra att ta bort vibrationsdämparen, nu känner man ingen "svängning" i bilen utan den betersig liknande fd 968an. ganska hård och stötig på lite dåliga vägar.
Verkar intressant!
Vet du hur mycket hårdare än original dina framfjädrar är?

Jag kör ju med gula koni runt om med originalfjädrar fram. Dessutom har jag kompletterat med M030-krängare. Upplever precis som du en svängning I karossen, framförallt i långa svepande kurvor på dålig väg.

Ska nog testa att ta bort den jag med.
//Knubbe

Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

#119 Post by Bosse »

Knubbe! Jag har orginal 968CS fjäderben fram. Ganska stötigt på en cab.

En semesterbild i rägnet. Skall väll inte klaga, men det skulle inte göera ont med lite sol nu.
Bosse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 S2 Cab 90. Star Ruby. (Barbi)

#120 Post by Bosse »

Två uppgraderingar i år! En syns inte, men är nog bra. Barbi har fått 968 casterblock (mera 968CS DNA i Barbi då de kommer från min fd 968CS)
Porsche rekomenderar denna uppgradering för 944 när 17" fälgar skall brukas. Det kändes bra.
Den andra uppgraderingen syns. Så den får ni tänka till om.
Bosse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users