951 -89 Återvändaren
-
- Carrera-Poster
- Posts: 370
- Joined: 2009-09-07 17:36:19
- Bilmodell: 944 s2 -90
- Location: Grästorp
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Tjo, vilken "uppning"!
Vad har hänt sen 2007 då?
Brände en avgasventil på falkenbergs motorbana hösten 2008. Så förra vintern blev det lite lagom topprenovering.
Under 2009 lackades rdäcksfälgarna (cup1 kopior) indianröda.
Förrförra vintern (2007/2008) gjorde en grundlig bromsrenovering. Oken blästrades och pulverlackades. Helt nya gummidetaljer som dom känns superfräscha nu. Bakskivorna var fina men framskivorna monterades nya. Passade på att lacka "naven" på skivorna så att dom fortfarande ser prydliga ut.
I somras renoverade jag huvudcylinder till kopplingen, den gamla gjorde som en besviken hund, kissade på mattan inne.
Bengt hjälpte mig (sommaren 2007?) med lite nya bits och bytes som kommenderar maskinen, lite bättre gång på lågvarv och mellanregister.
Lite annat smått och gott har gjorts, men nu kommer jag inte på vad.
Att göra, i vinter eller vid annat tillfälle är att:
- reperera kugghjul till targalucka
- reda ut elfel som gör att kylfläkt alltid går när tändningen är på.
- byta lite lampor i instrumentpanelen.
- PL400-fylla silentblock växellådsupphänging.
- renovering av växellänkage för tightare känsla
- fixa elfel så att baklucka kan öppnas från knappen under instrumentpanelen.
- reda ut varför de allra innersta centemetrarna av framhjulen slits trots "vettiga" hjuvinklar och inga detekterade slitna komponenter.
- montera längre hjulskruvar, lite geometritrix är planerat. (borde man nog inte göra förrän ovan är fixat)
Jag är ju medlem i sportvagnsklubben MSCC (fd MGCC). Eftersom bilen fyllde 20 i fjol så åkte jag till klubbens besiktningsman för att göra en besiktning för MHRF-försäkring (Motorhistoriska Riksförbundet). Besiktningmannen var ända ut i mustachen MG-entusiast så det var ju med lite fjärilar i magen jag åkte dit, med en tysk bil, nästan från 90-talet och till råga på allt med motorn i framänden trots att den var tysk. Men mina farhågor kom på skam, han blev attans entusiastisk över det i hans tycke aldeles lagom patinerade skicket, över dokumentationen osv. Hans skriftliga omdömen var så översvallande att jag nästan fick en tår i ögat. Så i år kommer NPX att vara entusiastförsäkrad till en prislapp som är så blygsam att jag inte vågar skriva det. Den som undrar får själv kika på MRHF hemsida (ingen försäkringsprisdiskussion i denna tråd).
Vad har hänt sen 2007 då?
Brände en avgasventil på falkenbergs motorbana hösten 2008. Så förra vintern blev det lite lagom topprenovering.
Under 2009 lackades rdäcksfälgarna (cup1 kopior) indianröda.
Förrförra vintern (2007/2008) gjorde en grundlig bromsrenovering. Oken blästrades och pulverlackades. Helt nya gummidetaljer som dom känns superfräscha nu. Bakskivorna var fina men framskivorna monterades nya. Passade på att lacka "naven" på skivorna så att dom fortfarande ser prydliga ut.
I somras renoverade jag huvudcylinder till kopplingen, den gamla gjorde som en besviken hund, kissade på mattan inne.
Bengt hjälpte mig (sommaren 2007?) med lite nya bits och bytes som kommenderar maskinen, lite bättre gång på lågvarv och mellanregister.
Lite annat smått och gott har gjorts, men nu kommer jag inte på vad.
Att göra, i vinter eller vid annat tillfälle är att:
- reperera kugghjul till targalucka
- reda ut elfel som gör att kylfläkt alltid går när tändningen är på.
- byta lite lampor i instrumentpanelen.
- PL400-fylla silentblock växellådsupphänging.
- renovering av växellänkage för tightare känsla
- fixa elfel så att baklucka kan öppnas från knappen under instrumentpanelen.
- reda ut varför de allra innersta centemetrarna av framhjulen slits trots "vettiga" hjuvinklar och inga detekterade slitna komponenter.
- montera längre hjulskruvar, lite geometritrix är planerat. (borde man nog inte göra förrän ovan är fixat)
Jag är ju medlem i sportvagnsklubben MSCC (fd MGCC). Eftersom bilen fyllde 20 i fjol så åkte jag till klubbens besiktningsman för att göra en besiktning för MHRF-försäkring (Motorhistoriska Riksförbundet). Besiktningmannen var ända ut i mustachen MG-entusiast så det var ju med lite fjärilar i magen jag åkte dit, med en tysk bil, nästan från 90-talet och till råga på allt med motorn i framänden trots att den var tysk. Men mina farhågor kom på skam, han blev attans entusiastisk över det i hans tycke aldeles lagom patinerade skicket, över dokumentationen osv. Hans skriftliga omdömen var så översvallande att jag nästan fick en tår i ögat. Så i år kommer NPX att vara entusiastförsäkrad till en prislapp som är så blygsam att jag inte vågar skriva det. Den som undrar får själv kika på MRHF hemsida (ingen försäkringsprisdiskussion i denna tråd).
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Cédric
- Addict
- Posts: 4623
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Piffar upp tråden bildbevis från knutan i höstas ! (du såg mig nog i motorrummet på carrera gt:n )
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Ja, det stämmer. Men det fattade jag först efteråt.Cédric wrote:Piffar upp tråden bildbevis från knutan i höstas ! (du såg mig nog i motorrummet på carrera gt:n )
Hade gatbelägg på, har inte kört bana med gatbelägg på 10 år, så jag blev helt chockad över hur mycket bromsdamm ett pass på 20 min kan ge.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: 951 -89 Återvändaren
Jag har blivit med en N/A-kam.
Hur tar man reda på om den hade varit rolig till turbomaskinen? Hur identifierar man kammen? (sitter i ett kamhus nu)
Hur tar man reda på om den hade varit rolig till turbomaskinen? Hur identifierar man kammen? (sitter i ett kamhus nu)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re:
Det går inte så fort i garaget.Pär Hylander wrote:Tjo, vilken "uppning"!
1. reperera kugghjul till targalucka
2. reda ut elfel som gör att kylfläkt alltid går när tändningen är på.
3. byta lite lampor i instrumentpanelen.
4. PL400-fylla silentblock växellådsupphänging.
5. renovering av växellänkage för tightare känsla
6. fixa elfel så att baklucka kan öppnas från knappen under instrumentpanelen.
7. reda ut varför de allra innersta centemetrarna av framhjulen slits trots "vettiga" hjuvinklar och inga detekterade slitna komponenter.
8. montera längre hjulskruvar, lite geometritrix är planerat. (borde man nog inte göra förrän ovan är fixat)
1. Klart, grejorna blev liggandes ett tag och jag körde med endast ena fästet baktill i ingrepp. Aerodynamiska effekter i hastigheter som endast med stor möda nås på Scandinavian Raceway gjorde att luckan öppnade sig själv. Rätt otrevligt faktiskt, både öronlock och rädd som fasen blev effekten.
2. Klart, termogivaren i kylaren
3. Gjort, men det blev inte bra. Lampan i fläktvredet är för skarp. Bakläxa
4. Köpt PL400, i övrigt inte gjort ngt
5. Inget alls.
6. Nä, inte det heller
7. Vet fortfarande inte, men ställt lite mer toe in nu
8. Inte öppnat paketet med hjulskruvarna.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -89 Återvändaren
Pär Hylander wrote:Jag har blivit med en N/A-kam.
Hur tar man reda på om den hade varit rolig till turbomaskinen? Hur identifierar man kammen? (sitter i ett kamhus nu)
Ta ut kammen ur kamhuset, kolla på artikelnummret, skall sluta på "9R"
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: 951 -89 Återvändaren
Vart 5:e år är väl ok att "uppa" utan övrig anledning?
NPX är i drift varje år, fast på en väldigt blygsam nivå. Numera rent besiktningpapper många gånger på raken och ca 100-150 mil/år. Köpte nya framdäck för några år sen och en ny turbo blev det också då ungefär.
Förra året begränsade sig mekandet till targaluckan tror jag. I år kanske man ska slå på stort och byta bromsvätska Har ju oöppnade behållare med finvätska kvar sen tävlingstiden för snart 10 år sen
NPX är i drift varje år, fast på en väldigt blygsam nivå. Numera rent besiktningpapper många gånger på raken och ca 100-150 mil/år. Köpte nya framdäck för några år sen och en ny turbo blev det också då ungefär.
Förra året begränsade sig mekandet till targaluckan tror jag. I år kanske man ska slå på stort och byta bromsvätska Har ju oöppnade behållare med finvätska kvar sen tävlingstiden för snart 10 år sen
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re:
Cédric wrote:Piffar upp tråden bildbevis från knutan i höstas ! (du såg mig nog i motorrummet på carrera gt:n )
Jösses, jag hade ju glömt hur läcker jag tycker bilen är med dom hjulen. Dom har nog inte varit på sen du tog det kortet.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 951 -89 Återvändaren
Kul med uppning av tråden och härligt att se att du fortfarande brukar den. Vem vet, vi kanske ses på något event
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 951 -89 Återvändaren
Kul att se att du lever Pär!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users