944 -85B | "Miami Vice"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#91 Post by Pär Hylander »

patand wrote:Vad är skillnaden mellan en 5 växlad 016Z låda till en 85/1 och en till en 85/2? Trodde lådorna var samma. :)
Uttag för hastighetsmätare?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#92 Post by patand »

Pär Hylander wrote:
patand wrote:Vad är skillnaden mellan en 5 växlad 016Z låda till en 85/1 och en till en 85/2? Trodde lådorna var samma. :)
Uttag för hastighetsmätare?
Ja visst ja.. den senare har elektonisk hastighetsmätare... :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#93 Post by Hassestålben »

Hej.
Det är olika infästningar för upphängningen mellan årsmodellerna.
(Man måste byta växellåds balk.) Fel av mig det behöver man inte alls göra!!! Ledsen för fel infon jag gett.
Mvh Hasse
Last edited by Hassestålben on 2006-11-27 00:18:21, edited 1 time in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#94 Post by patand »

Jasså det också, där ser man vad man kan lära sig. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#95 Post by Hassestålben »

Jaha ett nytt år stundar snart. Det är ju bara ca 4 månader kvar till bansessongen så det har blivit dags för mig att plantera en känga i pannrummet om jag skall hinna få ut skrället i tid.
Flitens lampa lyser inte specielt starkt hemma hos mig men lyckades rädda diffbromsen ur den gamla lådan. Lyckades till slut plocka isär diffen och den fick sig en liten rengöring.
Nu väntar den andra lådan på rengöring och sen skall diffen transplanteras in. Behöver köpa lite nya lager och tätningar och en ny koppling men sen ska det vara klart för en ny sessong.
Vi höres nästa år.
Mvh Hasse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#96 Post by Daniel E »

Bra jobbat Hasse. :D Satt det ihop som berget, eller sprätte det isär när du lossade alla skruvar?
Jag får ta och komma över för att kika någon dag. Det är inte ofta man får chansen att titta nära på en isärplockad diffbroms.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3332
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#97 Post by johan944 »

Hasse

Hur mycket vill du ha för att göra fästen till torsion tuben, den stabila svetsade varianten som bland annat DanielE har??

Mvh Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#98 Post by Hassestålben »

Hej Johan.
Visst kan jag väl sno ihop ett par sådana till dig.
Mvh Hasse

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3332
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#99 Post by johan944 »

Trevligt, hur mycket vill du ha för det då??

Kan komma och ge lite handräkning på bilen om det skulle vara så.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#100 Post by Hassestålben »

Hej.

Idag har jag varit lite duktig i köket.
Bakade en liten kaka, det blev en Diffrencialis Spärrus med Bäringar.

Ingredigenser:
10kg Diffrencialis eller Diffrencialis Spärrus. Man får ta det man har.
2st Bäringar i olika storlekar, fungerar även med Kronushjulius.

Börja med att lägga en diffrencialis spärrus i frysen. Gärna i en fryspåse. Fuskade lite och förberedde redan igår. det brukar räcka med ca 3-4 timmar men den måste vara riktigt frusen.
Man sätter ungnen på 150grader och lägger sedan in bäringarna.
Efter ca 20 till 25 minuter är bäringarna klara. Här kan man byta ut bäringarna mot ett Kronushjulius.
Ta ur den förberedda Diffrencialisen ur frysen och lägg den på en lämplig bänk.
Ta sedan ut ena Bäringen, börja gärna med den lilla Bäringen, använd grytlappar för den är varm. Observera att Bäringarna är olika, så håll koll på vilken sida ni börjar med. Den stora Bäringen skall sitta på Kron sidan.
Sen är det bara att lägga på plats.
Gör sedan samma sak med andra sidan av diffrencialisen. Här får man hålla lite koll på grejorna för ibland hinner inte det första att fastna riktigt.
Så då har jag beskrivit hur man bakar en riktig liten godsak.
Inga redskap skall behövas.
Mvh Hasse.
Njut av bilderna, och jag hoppas det vattnas i munnen :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#101 Post by patand »

Jag som alltid undrat vad det är man använder ugnen i köket till... ;)

Men går det inte fortare att värma bäringarna i mikron? :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#102 Post by Hassestålben »

Hej igen.
Så har man varit lite duktig och monterat ihop växellådan.
Kan medela att det är rätt mycke pill, det visade sig att det skilde rätt så mycket mellan den gamla diffen och diffbromsen från min gamla låda.
Plockade isär och ihop lådan 5 gånger innan jag hade fått spel som jag tyckte vara inom spec.
Först mäta totalt spel i över diffen, sedan mäta spel mot pinjong.
Ut med lager, sedan i med shims. Mäta igen, spel mot pinjong.
Ut med allt, och mäta det nya total spelet igen.
Osåvidare.
Men nu är den iallafall hygligt glapp/spel fri utan att vara allt för trög.
Vi får hoppas den håller i år.
Ska ta och titta på om man kan få bort glappet i växellänkaget, såg att det var rätt så slitet i alla leder.
Ska även titta om man inte kan göra en shortshift modd vid lådan.
Tjipp så länge.
Mvh Hasse

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#103 Post by patand »

Kul att du verkar fått ordning på lådan Hasse! :) Du lär bli snabbare med en fungerande växellåda. ;)

Förresten hoppas vi träffas på någon Challenge i år! Har kollat med Lenart och det blir Challenge även i år trots att Tulling är stängt, det blir att köra på Lunda vilket jag tycker är en bättre bana (mindre skumpigt). :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#104 Post by Hassestålben »

Det var inget större fel på lådan förutom att den lät något så in i....
Vi får väl se, jag har inte fixat kopplingen ännu, pengarna har lixom försvunnit på något konstigt sätt.
Jag råkade nämligen snubbla över en motor som jag inte kunde motstå.
Ja det kanske blir någon tur på Challenge, tycker dock det är lite dyrt med tanke på hur lite man får köra. Men man vet aldrig.
Mvh Hasse

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#105 Post by patand »

Ja pengar brukar ju alltid försvinna på något konstigt sätt... ;)

Vad är det för motor du fått tag i? *nyfiken*

Jag tycker Challenge är väldigt kul så jag tycker det är värt pengarna. Kanske blir det inte lika knökfullt med bilar när det körs i Lunda heller?

Hoppas vi ses någonstans i sommar iaf! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users