944 -84 | Grisen i säcken?
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Efter ytterligare mätande kan jag konstatera att varvtalsgivaren verkar död. Blir till att skaffa en ny sån då.
Någon som kan bekräfta att bensinpumpen inte skall starta förrän ECU'n får impuls från TDC- och RPM- sensorn att motorn snurrar?
Eller ska pumpen starta så fort man vrider på tändningen?
För just nu har jag jord på stift 85, men inte 85b, i DME- reläsockeln.
/Anders
Någon som kan bekräfta att bensinpumpen inte skall starta förrän ECU'n får impuls från TDC- och RPM- sensorn att motorn snurrar?
Eller ska pumpen starta så fort man vrider på tändningen?
För just nu har jag jord på stift 85, men inte 85b, i DME- reläsockeln.
/Anders
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Ny varvtalsgivare på väg från Utzon.
Fick anstränga mig för att få bort den gamla, sitter ju inte helt lättåtkomlig.
Tog ett spännband för att hålla undan värmeventilen(?), och då gick det att få på en hylsa med vinklingsbar knut på bulten. Sen brukade jag lite 5-56 och vickade och vred givaren fram och tillbaka. Kom halvvägs upp innan det tog stopp igen.
Hittade en lämpligt utformad krok för avgasgummin som jag kunde dra med, och lade dit en järnbalk för att ha ett stabilt stöd. Plopp!
Ser ut som om den gått väldigt nära svänghjulet/ kuggkransen?
En annan liten delseger:
Körde lamporna manuellt med ratten, och det var väl troligtvis lite ärgat på släpkontakterna, för sen hoppade de igång och går både upp och ner av sig själva.
/A
Fick anstränga mig för att få bort den gamla, sitter ju inte helt lättåtkomlig.
Tog ett spännband för att hålla undan värmeventilen(?), och då gick det att få på en hylsa med vinklingsbar knut på bulten. Sen brukade jag lite 5-56 och vickade och vred givaren fram och tillbaka. Kom halvvägs upp innan det tog stopp igen.
Hittade en lämpligt utformad krok för avgasgummin som jag kunde dra med, och lade dit en järnbalk för att ha ett stabilt stöd. Plopp!
Ser ut som om den gått väldigt nära svänghjulet/ kuggkransen?
En annan liten delseger:
Körde lamporna manuellt med ratten, och det var väl troligtvis lite ärgat på släpkontakterna, för sen hoppade de igång och går både upp och ner av sig själva.
/A
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Wohoooo!! Den lever!
Fick pluttat i den nya varvtalsgivaren, drog runt motorn för hand ett par varv bara för att försöka känna om den eventuellt tog i, men det verkade grönt.
Sen var det bara att hålla tummarna och vrida runt nyckeln...
Startade direkt!
Återstår bara att gå igenom bromsarna, byta bromsvätskan och oljan i växellådan.
/Anders
Fick pluttat i den nya varvtalsgivaren, drog runt motorn för hand ett par varv bara för att försöka känna om den eventuellt tog i, men det verkade grönt.
Sen var det bara att hålla tummarna och vrida runt nyckeln...
Startade direkt!
Återstår bara att gå igenom bromsarna, byta bromsvätskan och oljan i växellådan.
/Anders
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Påskpyssel.
Kollade över bromsarna, och samtliga kolvar gled lätt och fint. Luftnipplarna släppte efter mild övertalning, men ska nog byta ett par stycken. Det var egentligen bara ett belägg bak som var dåligt då det gått ur en bit av själva belägget. Funkar att köra med så länge iaf. Handbromsen tog bra.
Skivorna fram verkade gå på sista svängen också.
All bromsvätska byttes.
Sen var det dags att få ner den på backen. The Eagle has landed.
Några svängar fram och tillbaka till ridbanan.
- Koppling funkar. Nåt litet skorr när man drar iväg kanske.
- Servoremmen gnisslar till när man kommer till ändlägena.
En tvätt för att få bort allt damm.
En snabb dusch Sonax Detailer.
Hittar:
- Reglaget till elspeglarna.
- Öppningsknappen för bakluckan. (Ena låsningen får lite smörja så den funkar.)
- Reglagen till takluckan, och lyckas lyfta ur den.
Imorgon kan det bli påställning och provtur på riktigt!
/A
Kollade över bromsarna, och samtliga kolvar gled lätt och fint. Luftnipplarna släppte efter mild övertalning, men ska nog byta ett par stycken. Det var egentligen bara ett belägg bak som var dåligt då det gått ur en bit av själva belägget. Funkar att köra med så länge iaf. Handbromsen tog bra.
Skivorna fram verkade gå på sista svängen också.
All bromsvätska byttes.
Sen var det dags att få ner den på backen. The Eagle has landed.
Några svängar fram och tillbaka till ridbanan.
- Koppling funkar. Nåt litet skorr när man drar iväg kanske.
- Servoremmen gnisslar till när man kommer till ändlägena.
En tvätt för att få bort allt damm.
En snabb dusch Sonax Detailer.
Hittar:
- Reglaget till elspeglarna.
- Öppningsknappen för bakluckan. (Ena låsningen får lite smörja så den funkar.)
- Reglagen till takluckan, och lyckas lyfta ur den.
Imorgon kan det bli påställning och provtur på riktigt!
/A
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Påställd och körd idag. Det är ju inget monster av snabbhet direkt... Men en intressant körupplevelse, har ju inte kört något sånt här tidigare.
Glädjen förtogs lite av något som tydligen blivit mitt signum den senaste tiden: anliggande broms. Även bruksbilen osade och rök häromdagen.
Undrade vad det var som började mala och mullra när jag passerade 90, och började måla upp bilder av stenkrossarlager och rasade diffar, men insåg sen att det var bromsen vänster fram som spökade. Varmt och gött. Fick köra försmädande långsamt...
Hem och skruva.
/Anders
Glädjen förtogs lite av något som tydligen blivit mitt signum den senaste tiden: anliggande broms. Även bruksbilen osade och rök häromdagen.
Undrade vad det var som började mala och mullra när jag passerade 90, och började måla upp bilder av stenkrossarlager och rasade diffar, men insåg sen att det var bromsen vänster fram som spökade. Varmt och gött. Fick köra försmädande långsamt...
Hem och skruva.
/Anders
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Bonkade runt på bromsen fram, och insåg att jag nog inte riktigt förstått hur delarna hängde ihop första gången...
Men nu så verkar allt kunna röra sig som det ska.
Mätte skivan och konstaterade att den passerat min- mått med råge. Får bli nya där.
Började sen leta runt i bilen efter en varningstriangel som besiktningen tycker att man ska ha. Hittar ingen, men det kanske inte finns normalt sett??
Fyndar lite annat nere i reservhjulsbaljan. Startkablar, bogserlina, spännband, kompressorn för däcket finns, och verktygssats. Dessutom hittar jag ett paket med tre (!?) bromsbelägg. Perfekt! Då kunde jag byta det där ena belägget bak som var trasigt i kanten.
/Anders
Men nu så verkar allt kunna röra sig som det ska.
Mätte skivan och konstaterade att den passerat min- mått med råge. Får bli nya där.
Började sen leta runt i bilen efter en varningstriangel som besiktningen tycker att man ska ha. Hittar ingen, men det kanske inte finns normalt sett??
Fyndar lite annat nere i reservhjulsbaljan. Startkablar, bogserlina, spännband, kompressorn för däcket finns, och verktygssats. Dessutom hittar jag ett paket med tre (!?) bromsbelägg. Perfekt! Då kunde jag byta det där ena belägget bak som var trasigt i kanten.
/Anders
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Grattis till delsegern!
Snart är du genom nålsögat ( Besiktningen ) och sedan öppnar sig världen
( helt rätt att n/a inte är något prestandamonster, krävs minst S2 eller turbo för att det ska bli riktigt kul..)
Fuchs är dösnyggt.
Snart är du genom nålsögat ( Besiktningen ) och sedan öppnar sig världen
( helt rätt att n/a inte är något prestandamonster, krävs minst S2 eller turbo för att det ska bli riktigt kul..)
Fuchs är dösnyggt.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Tog en ny "provkörning i samband med reparation", och nu är det inga bromsar som ligger på iaf.
Går riktigt fint på vägen, tror jag. Vore intressant att prova någon annan för att jämföra. Inbillar mig att det är lite onödigt sladdrigt här och var.
Har låst och låst upp bilen flera gånger, men plötsligt gick det inte att låsa upp längre... Går att vrida nyckeln, men inget händer. Fick krypa in genom bakluckan för att komma åt låsknappen.
/A
Går riktigt fint på vägen, tror jag. Vore intressant att prova någon annan för att jämföra. Inbillar mig att det är lite onödigt sladdrigt här och var.
Har låst och låst upp bilen flera gånger, men plötsligt gick det inte att låsa upp längre... Går att vrida nyckeln, men inget händer. Fick krypa in genom bakluckan för att komma åt låsknappen.
/A
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Perfekt väder för besiktning.
Mooaahaaaaaahaaaaaa!
Den apfula och fruktansvärda pråmen BMW X6 fick ta lastbilsporten.
Och det där gick ju nästan vägen:
Fick även stå ut med kommentarer som:
- Möhöhöö, varför har du backat in Passaten? (Inte helt enkel att begripa.)
- Möhöhöö, du har nog tappat motorn! (När han öppnar bakluckan och letar efter varningstriangeln...)
- Möhöhöö, du får stänga bagageluckan, eh motorhuven förstås.
Bara att hålla god min...
Se om jag kan få liv i spolarpumpen och byta bälg då.
/Anders
Mooaahaaaaaahaaaaaa!
Den apfula och fruktansvärda pråmen BMW X6 fick ta lastbilsporten.
Och det där gick ju nästan vägen:
Fick även stå ut med kommentarer som:
- Möhöhöö, varför har du backat in Passaten? (Inte helt enkel att begripa.)
- Möhöhöö, du har nog tappat motorn! (När han öppnar bakluckan och letar efter varningstriangeln...)
- Möhöhöö, du får stänga bagageluckan, eh motorhuven förstås.
Bara att hålla god min...
Se om jag kan få liv i spolarpumpen och byta bälg då.
/Anders
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Grattis, det där måste ju anses som godkänt!
Kul att du räddat bilen, passa på att sladda lite i snön nu
Kul att du räddat bilen, passa på att sladda lite i snön nu
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Jo, där fanns nåt som kanske kan funka.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017965/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller en original för 600spänn...
Ska se om jag kan skrämma igång den gamla. Kanske bara behöver lite smörja.
Vindrutetorkarna gick väääääääääääääääääldigt långsamt, men de har blivit bättre efter några välriktade duschar 5-56.
Ishalka idag, så bilen fick stå hemma i garaget.
/A
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017965/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller en original för 600spänn...
Ska se om jag kan skrämma igång den gamla. Kanske bara behöver lite smörja.
Vindrutetorkarna gick väääääääääääääääääldigt långsamt, men de har blivit bättre efter några välriktade duschar 5-56.
Ishalka idag, så bilen fick stå hemma i garaget.
/A
Who is online
Users browsing this forum: No registered users