Nu gräsänkling! Dags för garaget....
Jag har ju pratat en del om bränslefiltret. Eftersom jag har stöt på flera varianter på nipplar runt bränslefiltret så ville jag vara säker på att jag monterar det i rätt riktning. Därför vart det ett filter ifrån UTZON. Tyvärr så fanns det ingen pil på filtret. Jag är också tveksam till om alla ägare före mig har "gjort rätt" så därför ville jag gärna dubellkolla filtermontaget. Efter att ha kollat med bilder på internet på just detta filtermärke så fanns det någon bild med pil. Det känndes dock inte helt tryckt med någon bild så sökandet fortsatte. Efter en stund så kom PET fram och jag började söka på nipplarna men inga träffar... kanske kopparbrickorna var lättare och se det stog diameter i PET på brickorna. En snabb sökning på nätet komfimerade resultatet och nu sitter filtret då på bilen.
Bilen ködes fram ur förrådet och filter bytet börjades tillsammans med regnet (jag står ute). Eftersom allt flöt på och humöret var bra så hämtades inköpen från Matsen. Först ut vart fjäderbenen.
Prisa gud för den nya muttermaskinen! Ett impulsköp på SWEDOL när jag var förbi och skulle köpa en blinkfyr till bilen. Maskinen fungerar även på låga tryck som 5 kg. Min gammla tänkte jag renovera men efter en dag med denna så åker den i sopperna...
De gammla fjäderbenen (grönmärkta fjädrar) mot de nya rödmärkta (vad nu det betyder?). Bytet fram är mest för att snygga upp bilen eftersom funktionen inte var dålig på de gammla. Det är lättare att montera dit något snyggt än att blästra och måla. Är inte så förtjust i rostfritt i bärande delar men muttrarna till fjäderbenslagringen vart rostfria.
Dags för stötdämpare bak.
Brukar lyfta i nedre fästet för dämparen men eftersom jag ville ha det fritt så vart det att skjuta in domkraften en bit till. Rätt snart så märte man att stötdämparen är "för kort" eftersom den hänger i dämparen när man hissar upp bilen så för återmontaget behövs ytterligare en domkraft.
Även om det var funktionelt här bak så var det nog dags för ett byte.
Fram med godispåsen och se vad som ligger där.
En ny backventil till bromsservot (för nytillkommna läsare så krossade jag backventilen när jag tappade motorn vid iläggning)
Den tillfälliga lösningen ligger under.
Klädselknappar
monterade på förardören först och när jag gick över till passagerardören så var det fel skruvar monterade!!
Var rätt säker på att jag hade rätt skruv där men så är inte fallet. Så det blir till att jaga rätt skruv där. Matsen kanske har några liggandes?
![Image](http://www.malartorp.com/Porsche/IMG_1838.JPG)
Nu börjar motorrummet se rätt OK ut vid första anblicken. En 10 rostiga/oxiderade prylar har bytts ut mot "bättre" skick så man möts inte av ROST, ROST när man öppnar motorhuven längre. Inte nyskick men OK skick tycker jag.
Den vibrerande fälgen höger bak har åkt bort igen. Reservhjulet sitter på för tillfället. Eftersom fälgen jag köpte av Matsen är bättre så blir det fälgbyte och ombalansering. Grannen har maskin för att kränga däcken så det är bara balanseringen som behövs göras externt.
Det var allt för i dag.
/Janne