924 -80 | Med personlig servicetekniker

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#91 Post by QV_ »

Inget skrivet i tråden på lång tid.
Skall hela saningen fram så har det inte blivigt något jobbat på bilen heller, om man bortser ifrån en del inköp som skett löpande under tiden.

Idag letade jag förtvivlat efter min sändning från USA. efter någon timmes letande så fann jag den tillslut.

Så fram med mina hastighetsmätare som väntar på nya drev.

Image
Det är alltså den tomma axelstumpen som skall få ett nytt drev ditpressat.

Drevet kommer ifrån Odometergear och jag behövre 14 kuggar på mina.

Image
Så här vart de två nu renoverade mätarna.
Då skall en av dessa byta plats med mätaren i bilen. Den trippmätaren fungerar bara ibland och jag hoppas att denna skall vara bättre.

/Janne

Mer småprojekt kommer

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#92 Post by QV_ »

Har pyslat lite med bränslerelät för att kunna "tjuvkoppla" det vid provning av insprutningen och samtidigt via en annan ombyggnad få några sekunders längre gång av pumparna i driftlägett.

Bilder kommer vid tillfälle

I dag vart bilen urplockad ur förvaringen och varmkör.
In med nyckeln och en snabb check på voltmätaren sa knappa 12 volt. 2 sekunder senare var motorn igång och cabben kördes ut för kontroll.

Kylvatten och olja OK. En runda "på stan" och sedan hem för att ringa till Matsen.
Har ju köpt en del delar av han och det är dags att hämta hem dom nu. så de första 22 milen är nu avklarade för i år. Bilen går bra så "att göra listan" vart inte längre under vinterförvaringen vilket inte gällde min sommarbil men det är en annan historia.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#93 Post by QV_ »

Eftersom jag behövde en varseljacka och blinkfyr så var jag på SWEDOL i veckan som var. Det vart genast min nya favorit "godisbbutik" som kostade en del privata pengar också.

Bland annat så fick jag tag på ett verktyg för att plocka ur stiften ur kontakthusen, jag har jagat ett verktyg för detta ändamål en stund men de kitten jag har hittat hitils har kostat många tusen kronor och det har jag inte riktigt varit beredd att lägga ut. För att veta om det fungerar så kom det utrivna elsystemet fram igen.

Image
En stunds letande så kom man fram till att denna passar med "lite våld" Det går åt några Kg för att få ner den i botten och man får dra rätt hårt i sladden för att den skall komma ut.

Image
Här är andra halvan av kontakten

När man provade vidare bland kontakthusen i 924 elsystem så vart man tydligen lite oförsiktig med vinkeln som man trycke på med, eller så trycker jag för hårt.

Image
Som tur var så fanns det ett rör med liknande dimention som gick att testa med.

Image
Eftersom byte av kontakthus till grodögona finns med på attgöralistan så vart även det kontakthuset kollat.

Nåväl över till verkligheten
Orsaken till inköpet är att vänster blinkers inte är "konstant fungerande" uttan djävlas med mig genom att inte fungera vid alla vänstersvängar. Har bytt elkassett men det hjälpte inte. Så efter att ha kollat elschemat angående färger och placering i kontakthuset så gick jag till verket.

Image
Efter att ha dubbelkollat att rätt kabel vart bortmonterad så fann jag felet.. Blecket som trycker mot stiftet från "elkassetten" var lite slaptt och justerades men en lättare intryckning. Nu efter ihopmontering så är kabelhärvan stabil och vänster blinkers fungerar även om man ruskar om härvan.

Det är ju lite tråkigt att man havererade verktyget men de 215:- som det kostade får man väll lägga som materialkostnad istället för som verktygskostnad :oops:

/Janne

Wonderboy
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2011-08-25 15:37:55
Bilmodell: 924
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#94 Post by Wonderboy »

Vilket jätte jobb du gör med den här renoveringen, bilen kommer vara som ny när allt är klart!
_______________________________________
"Wonderboy what is the secret of your powers"

Volvo 360 gls -89 Bruksbilen
Porsche 924 -79 Sommarbilen

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#95 Post by QV_ »

Felfri funktion är ett första mål med renoveringen. Detta eftersom min sambo inte skall få "onödiga" stopp med bilen som förstör glädjen. Sedan gillar jag att småpulla med bilen.

Till nyskick kommer jag dock inte eftersom taket inte kommer på igen (i min ägo) 8)

Just nu slåss jag med att försöka ta bort instrumenten igen, för att återmontera den renoverade hastighetsmätaren. De sitter fast något grymt fast de bara sitter med en gummiring.
Någon som har ett knep förutom våld.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#96 Post by QV_ »

Var ute med lite såpa i dag som jag sprutade runt mataren men den vill inte lossna fördet :evil:

För att få något gjort så fixade jag ett litet småbekymmer. Grodögona går inte att fälla ner i fart? de fungerar utmärkt när man står still men inte under körning. (ja upp funkar men inte ner)

Problemet är nog glapp eftersom det ser ut så här.
Image

nu skulle man behöva ny gummikåpa och nytt de ena och det andra men för att åtgärda bekymmret så blir det byte av kontakhus.

Image
Fram med reservdelsförådet, en gammal elhärva. Det finns flera kontakthus som är samma som den till grodögona. jag plockade ett som har suttit i närheten av elcentralen eftersom den var ren och fin.
Samt att jag tog bort motsvarande för att ha som färgmall.

Image
Mallen samt den trasiga. En av stiften fick jag inte bort. Med mera våld hade det säkert fungerat men jag har lärt mig vad som händer med verktyget då :oops:
Det vart en skarv med presstången. Blir väll ett byte till lödd skarv när jag monterar på ett nytt gummiskydd men tills dess sitter kontakten kvar iallafall. Det är usel passform på kontakthusen för de går att vända fel. Kolla avfasningarna innan ni monterar dit kontakten.
Ett av stiften har ständig plus (30) så det vart ett litet säkringsbyte också för det lösa stiftet nuddade chassit....

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#97 Post by QV_ »

Nu gräsänkling! Dags för garaget....

Jag har ju pratat en del om bränslefiltret. Eftersom jag har stöt på flera varianter på nipplar runt bränslefiltret så ville jag vara säker på att jag monterar det i rätt riktning. Därför vart det ett filter ifrån UTZON. Tyvärr så fanns det ingen pil på filtret. Jag är också tveksam till om alla ägare före mig har "gjort rätt" så därför ville jag gärna dubellkolla filtermontaget. Efter att ha kollat med bilder på internet på just detta filtermärke så fanns det någon bild med pil. Det känndes dock inte helt tryckt med någon bild så sökandet fortsatte. Efter en stund så kom PET fram och jag började söka på nipplarna men inga träffar... kanske kopparbrickorna var lättare och se det stog diameter i PET på brickorna. En snabb sökning på nätet komfimerade resultatet och nu sitter filtret då på bilen.
Image
Bilen ködes fram ur förrådet och filter bytet börjades tillsammans med regnet (jag står ute). Eftersom allt flöt på och humöret var bra så hämtades inköpen från Matsen. Först ut vart fjäderbenen.
Image
Prisa gud för den nya muttermaskinen! Ett impulsköp på SWEDOL när jag var förbi och skulle köpa en blinkfyr till bilen. Maskinen fungerar även på låga tryck som 5 kg. Min gammla tänkte jag renovera men efter en dag med denna så åker den i sopperna...
Image
De gammla fjäderbenen (grönmärkta fjädrar) mot de nya rödmärkta (vad nu det betyder?). Bytet fram är mest för att snygga upp bilen eftersom funktionen inte var dålig på de gammla. Det är lättare att montera dit något snyggt än att blästra och måla. Är inte så förtjust i rostfritt i bärande delar men muttrarna till fjäderbenslagringen vart rostfria.

Dags för stötdämpare bak.
Image
Brukar lyfta i nedre fästet för dämparen men eftersom jag ville ha det fritt så vart det att skjuta in domkraften en bit till. Rätt snart så märte man att stötdämparen är "för kort" eftersom den hänger i dämparen när man hissar upp bilen så för återmontaget behövs ytterligare en domkraft.
Image

Även om det var funktionelt här bak så var det nog dags för ett byte.
Image

Fram med godispåsen och se vad som ligger där.
En ny backventil till bromsservot (för nytillkommna läsare så krossade jag backventilen när jag tappade motorn vid iläggning)
Image
Den tillfälliga lösningen ligger under.

Klädselknappar
Image
monterade på förardören först och när jag gick över till passagerardören så var det fel skruvar monterade!!
Var rätt säker på att jag hade rätt skruv där men så är inte fallet. Så det blir till att jaga rätt skruv där. Matsen kanske har några liggandes?

Image
Nu börjar motorrummet se rätt OK ut vid första anblicken. En 10 rostiga/oxiderade prylar har bytts ut mot "bättre" skick så man möts inte av ROST, ROST när man öppnar motorhuven längre. Inte nyskick men OK skick tycker jag.

Image
Den vibrerande fälgen höger bak har åkt bort igen. Reservhjulet sitter på för tillfället. Eftersom fälgen jag köpte av Matsen är bättre så blir det fälgbyte och ombalansering. Grannen har maskin för att kränga däcken så det är bara balanseringen som behövs göras externt.

Det var allt för i dag.

/Janne

Wonderboy
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2011-08-25 15:37:55
Bilmodell: 924
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#98 Post by Wonderboy »

Måste ställa en liten fråga till :D såg att du skrev att konsolen till luften "hoppade ur" hur löste du det? Det är precis det som händer när jag drar på mitt reglaget på min.

Kul att få byta dämpare, en så enkel sak men känns bra :D
_______________________________________
"Wonderboy what is the secret of your powers"

Volvo 360 gls -89 Bruksbilen
Porsche 924 -79 Sommarbilen

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#99 Post by Cédric »

Bra jobbat, om du vill få det prydligare under motorrummet så slipa ner och lacka om kamkåpan. Samt kanske gå loss med lite autosol på ventilkåpan, dom två gör ruskigt stor skillnad på totallooken :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#100 Post by patand »

QV_ wrote:Prisa gud för den nya muttermaskinen! Ett impulsköp på SWEDOL när jag var förbi och skulle köpa en blinkfyr till bilen. Maskinen fungerar även på låga tryck som 5 kg. Min gammla tänkte jag renovera men efter en dag med denna så åker den i sopperna...
Vad kostar den nya? Har en gammal från Biltema som aldrig funkat bra med min kompressor (kompressorn kanske inte kan leverera tillräckligt med luft trots 8 bar arbetstryck), kanske den du köpte skulle funka bättre. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#101 Post by QV_ »

patand wrote:
QV_ wrote:Prisa gud för den nya muttermaskinen! Ett impulsköp på SWEDOL när jag var förbi och skulle köpa en blinkfyr till bilen. Maskinen fungerar även på låga tryck som 5 kg. Min gammla tänkte jag renovera men efter en dag med denna så åker den i sopperna...
Vad kostar den nya? Har en gammal från Biltema som aldrig funkat bra med min kompressor (kompressorn kanske inte kan leverera tillräckligt med luft trots 8 bar arbetstryck), kanske den du köpte skulle funka bättre. :)
Jag gav runt 1900 för den 1550 + moms, såg att den var på rea nu 1100 + moms ett fynd.
True gear komposit 1,9 kg och 1085 nm i lossdragning.... även om siffran skulle vara fejk så finns det pulver i maskinen.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#102 Post by QV_ »

Wonderboy wrote:Måste ställa en liten fråga till :D såg att du skrev att konsolen till luften "hoppade ur" hur löste du det? Det är precis det som händer när jag drar på mitt reglaget på min.
Det är inte helt löst. Som det är nu måste man hålla lite tryck på knappen när man drar den i sidled. Hoppar den ur så får man ta bort plasten och peta armarna i rätt läge igen. Kan kanske vara varjerns läge eller om man stukade till vajern under värmepaketsbytet så att en justering till mjukare böj gör att det går lättare att röra reglaget.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#103 Post by QV_ »

Cédric wrote:Bra jobbat, om du vill få det prydligare under motorrummet så slipa ner och lacka om kamkåpan. Samt kanske gå loss med lite autosol på ventilkåpan, dom två gör ruskigt stor skillnad på totallooken :)
Jag drog några drag med stålborsten :twisted: på ventilkåpan när den var lös för att få bort oxiden. Viste inte riktigt hur mycket puts jag vågade göra eftersom oxiden på toppen kommer att "lysa" mer och mer när omgivningen blir bättre.

Har funderat på kamkåpan men den är fakiskt bytt redan, för den som satt där innan var FUL.

Beslutet får iallfall mogna en stund för ägarinnan har beställt en lack på bilen. Enfärgad silver skall det bli.

Samtidigt så skall kofångarna riktas upp så de sitter snyggare på bilen samt att jag har köpt några blinkers som skall moteras istället för de som sitter där idag. Snart har man gått ett varv runt bilen....

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#104 Post by patand »

QV_ wrote:Jag gav runt 1900 för den 1550 + moms, såg att den var på rea nu 1100 + moms ett fynd.
True gear komposit 1,9 kg och 1085 nm i lossdragning.... även om siffran skulle vara fejk så finns det pulver i maskinen.
Attans... utanför min budget just nu. Men det visar ju att det antagligen lönar sig att köpa lite dyrare grejer. Biltema pickan kostade väl 3-400 om jag minns rätt, men den kan jag ju inte använda så det är ju slöseri med pengar att den ligger i lådan hemma...

Får önska mig en sådan i present i år. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#105 Post by QV_ »

Eftersom jag var i städtagen i helgen så kom de gammla Mac Personbenen fram för rensning innan de defekta delarna slängs. Kan tillägga att jag är barnsligt förtjust i att plocka isär saker.

Nåväll för att öppna upp benen så man kan plocka ut dämparna vart den gammla (slängda i gräset) rörskruvstycket modell STÖRRE (vikt runt 20-30 kg) framgrävt. Under den hastigt påkommna renoveringen för att få det i funktion så vart den första bulten avsliten av muttermaskinen. Nu är inte bulten av 8.8 kvalite eller så utan mera "bondjärn" på grund av skruvstyckets ålder men av utan problem vrida av en frisk 12mm bult imponerar på mig. Maskinen knackade i 5 sekunder sedan var den av. Måste kompletera med friska krafthylsor annars har man snart i sprängd hylsa i ögat....

Med rörskruvstycket och en bitig rörtång + kropsvikt kan man öppna Mac Personben på löpande band :mrgreen: finns inget som håller emot här inte. De beg från cabben var slut samt att vänster sida var krokig så bytet var behövligt. Benen från slaktbilen hade insatsdämpare men även här var en slut.

De beg stötdämparna vart bara bitvis kastade eftersom stålet borde vara av bra kvalite så de sparas som pressverktyg till den kommande 30 tons pressen.

/Janne

Även den gammla muttermaskinen var isärplockad denna dag. imponerande enkel i sin uppbyggnad. Förvånadsvärt fin invändigt efter 20 års vanvård hos mig! Så nu ligger allt utom utgående 1/2 axel i soptunnan. (Ja Mattias de ligger i soptunnan)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users