924 -80 | Med personlig servicetekniker

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#76 Post by QV_ »

Backventil var det dags för nu.
så här ser dom ut
Image
Kostade drygt 250 och kom på mindre än en vecka på PC

Eftersom vi hållt tanken relativt tom så att det skulle vara lätt att tömma den så påbörjades jobbet med just detta
Image

Det är alltså denna del vi skall jobba med idag
Image

Närmare bestämt skarven mellan aluminium"nacken" och slangkopplingen
Image

Elsladdarna behöver man inte bekymmra sig för att de blir fel eftersom de har olika storlek på + och - anslutningarna. Pumpen släpte väldigt lätt från backventilen, vart förvånad men snart kom man tillbaka till verkligheten. Backventilen satt som berget och eftersom det är bensin i slangarna så fegar även jag ur över att ta fram gasen. Efter att ha försökt att hålla på med dessa HELT VÄRDELÖSA rostlösningsoljor så vart det dags för lite verktygsmodifieringar.
Image

Detta är det bästa med Biltemaverktygen. Priset är OK så det är bara att modifiera direkt om man tror att det skall bli "bättre". I detta fall mistänkte jag att längden på skaftet blir förlångt, nyckeln kommer inte att kunna hålla emot men då vet man att det inte gick iallafall. Skaftet är förövrigt en bit av transaxeln från "slacktbilen"

Hämtade även varmluftspickan men det fungerar inte snabbt nog....

Fram med saxen, jag hade ingen lust att börja fibbla "där uppe" bland kopplingarna runt accumulatorn så ett snabb klipp och man har stumpen i handen... Nu kan man ta fram GASEN och se där någon minut senare så har vi följande bild
Image

en stump kopparrör
Image
och fyra slangklämmor senare
Image
så är backventilen fixad.

Så nu har vi följande status.
Har inte provmätt trycket men varmstarten är tillbacka på "inköpsstatus" alltså att bilen startar på 3-4 försöket när man har fikat färdigt och bilen har stått en timme. Det är iallafall bättre än 10 försök.

Enligt Deloren forum så är det bara två saker kvar att fixa till nu.
accumulator
o-ring i bränslehuvudet

Fortsättning följer

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#77 Post by QV_ »

Ny dag och mer mecka.....

Hade inga direkta planer på att jobba med Porschen idag men efter att ha skrapat en dörr (med speedheater naturligtvis) så tittade jag lite på bilen.

Planen var att byta rattlåset så att alla lås blir lika. Det "nya" rattlåset låg färdigt att montera men jag har inte haft någon lust att börja där. Så idag plockade jag isär ett (reserv)tanklock för att koda om det till startnyckeln. Det gick smärtfritt
Image
Märkte samtidigt att mitt tanklock (dörrnyckel) inte låste fastän nyckeln passade och gick runt som den skulle.... men nu är det OK.

Med blodad tand så hämtade jag bakluckans lås från "slacktbilen" så den vart också ombyggd till rattlåsnyckeln.
Image

När jag ändock var i farten så plockade jag ihop (så gott det gick) två lås till dörrarna också.
Dessa får jag göra färdigt vid tillfälle....
Så nu ser bilnycklarna ut så här.
Image
Jag är allergisk mot bilar med många nycklar till ditten och datten så detta känns bra att bilen snart bara har en nyckel till låsen.

När bakluckan ändock var öppen så gick jag över till grannen och tog en gasfjäder som måttstock till bakluckan.
Image
En rätt trevlig måttstock, så nu ser det ut så här i stället
Image

Skyddet till suffletten åker gärna upp i högre farter så ett par extra lås i bakkant vart monterade också. Köpta på Agenturaffären i Örebro där bästa pris fanns.
Image

/Janne

Angående höger bak broms som låse sig i tid och otid, denna har jag "fixat" genom att släppa efter backarna några gånger. Nu ligger den bara på "lite" man kan dra runt hjulet för hand utan alltför stor påfrestning.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#78 Post by QV_ »

Innan jag köper och byter accumulatortanken bak så är det några saker att kolla först.

Inte för att jag tror att kalstartsventilen läcker men att tro lagar inga bilar.
Image
Kanske inte det snyggaste sättet att kolla om en kallstartsventil läcker och sprutbild men det fungerar.....
Av de tre jag provade var alla bra i sprutbilden men en av dessa var "seg" när det gäller avstängningen. Original får sitta kvar eftersom jag inte har någon ny packning liggandes.

Så här vart testhärvan efter en tillsnyggning
Image
Det sitter ju ett jordstift på jordkabeln från batteriet, så det räcker med en batteriklämma.

Innan jag körde in bilen igen så vart klockan utbytt från "slackbilen" eftersom den som satt där inte håller farten uppe. En trasig instrumentlampa vart också fixad så småfixet börjar ta slut.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#79 Post by QV_ »

Under veckan vart fälg nummer fem bytt och monterad på bilen så nu har vi fem fälgar i original, omålade och utan skador. Så nu får fälgarna vara tills man finner helt felfria fälgar...

Vi tog en tur till Södertälje idag, då fick man se att min gasfjäderistallation inte vart helt lyckad.

Luckan åkte upp några gånger under turen så gasfjärden vart bortkopplad. Det vissade sig att luckans infästning i karossen inte var kraftig nog för en gasfjäder osv. så ikväll vart det monterat en förstärkning mot kaross och baklucka så nu sitter gångjärnet fast ordentligt. Även låspinnarna justerades (igen) och nu låser de som de skall samt att luckan åker upp vid upplåsning utan hjälp. Så nu är det dags att planera ett ellås!

Imorgon skall bilen på tur till Örebro.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#80 Post by QV_ »

Turen till Örebro gick utan problem, fick med hem en påse reservdelar av Mattias924 till provbänken som skall byggas för att kunna kontrollera spridarna. Dock går bilen något fett men det är inget som åtgärdas innan varmstarten är fixad.

Har en liten läcka som troligtvis är vid topp/grenrör som jag inte "orkat" åtgärda men den kallar ljudligt på uppmärksamhet nu för tiden.....

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#81 Post by QV_ »

En liten förstärkningsplåt vart det monterat för gasfjädern.

Image

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#82 Post by QV_ »

har försökt kolla ljudet framme vid motorn men det är nog emellan grenrör och avgassystem. såg inge sot på toppen och de 7 (av åtta) muttrar jag kom åt utan att demontera allt för mycket satt som de skulle.

Skulle försöka justera vinkeln på förrardörrens fönstret "vid uppgång" men det fanns inget att justera på utan att bryta på fastsvetsade detaljer vilket jag inte kände för.
Byte låscylinder på förardörren istället så nu är det bara passargerardörren som har "fel låsning".
Justerade även låskistan så nu fungerat allt som det skall när det gäller låsning av dörr. Det är dock väldigt sällan vi låser dörren eftersom bilen oftas är nedcabbad....

/Janne

Kasper
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2011-05-24 17:01:20
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#83 Post by Kasper »

Kanske är det samma problem vid grenröret som jag hade, satte dit en ny packning men tror det var lite skevt så det tätade inte helt och packningen blåste lätt bort, tog en ny packning och smetade på avgaspasta och drog åt det ordentligt, håller än :)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#84 Post by QV_ »

Det är inte omöjligt att det är så.

För jag har dragit allt med moment enligt boken, men just bultarna mellan grenrör och avgassystem har jag dragit rätt hårt några gånger efteråt så helt plant var det inte (tror jag för det kollade jag inte innan montage). Bilens avgassystem består ju av en blandning av delar från olika bilar så inget har varit kört tillsammans första året vi ägde bilen.

Har nog bestämt mig för att jag inte orkar att jaga kopplingar till bensinslangarna bak så jag får väl utöka min beställning till utzon med en packning också när jag ändock skall beställa delar till accumulatortanken.

Att acctanken byts redan nu utan ordentligt felsökning på spridare beror mest på att de dubbla slangklämmorna krävde en extra åtdragning i går och läckor på bensinen tillhör inte riktigt de jag vill ha på en bil.....

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#85 Post by QV_ »

I dag tröttnade jag på den noppriga bakluckan så slipen vart framplockad med några 1000 papper för att kunna dra bort de värsta nopperna. Bilen vart lackerad på 80talet så det var rätt tjockt med färg att slippa på. 95% av nopperna gick att få ner utan att grundlacken kom fram så man fick passa slipningen hela tiden (som vanligt). Den efterföljande polering gick smidigt. Får fixa till detta i vinter eller så.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#86 Post by QV_ »

Så det vart dags att ta tag i varmstartsbekymmret.

Rev ner acctank och slangar runt omkring
Image
Att bara byta acctanken kändes inget vidare eftersom anslutningarna var "rätt risiga". Priset på slangarna runt acctanken är löjligt dyra på Porsche och jag velade länge om jag skulle beställa dom därifrån men tillslut hittade jag en leverantör på slangarna
Image
här syns två av de fem slangarna jag gjorde i ordning. Anslutningarna mot bensinrören fann jag inte så där fick man återanvända de gammla anslutningarna.
Image
Nu är det bara bara bakvagnen kvar som bär spår efter en trolig förvaring på gräs. Det mesta av det rostiga är borta nu. Här syns också returslangen. De övriga två slangarna var den mellan pumparna och den fram till bränslefiltret. Det skrevs ett råd att byta ut den här på forumet och eftersom jag byte alla bak så fick den fram följa med av bara farten.

Bilen fick stå på tomgång tills kylfläkten gick i gång några gånger och sedan vart den inkörd i garaget. Efter en timme provade jag att starta. 3-4 varv på startmotorn så gick den igång utan att jag rörde något mera än startnyckeln. Finns risk att varmstartsbekymmret är borta nu :lol:

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#87 Post by QV_ »

Var ute till min syster som bor en mil bort och fikade i knappa två timmar. Bilen startade direkt utan att man behöver röra gaspedalen.
Det känns som att värmestartsproblemet har gett sig. Nu skall grenrörspackningen bytas och sen kan man nog montera på "hasplåten" för första gången.

/Janne

Vart också monterat en ny generatorrem så man slipper gnislet när elfläkten slog till.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#88 Post by QV_ »

Värmestartsproblemet är väck :D
Det enda man saknar av den "gammla" motorn är att den startade direkt på första varvet när den var kall.
Det gör den inte nu. Nu tar det två motorvarv, förmodar att den skall få upp trycket i acctanken först.

//Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#89 Post by QV_ »

Har inte hänt så mycket med bilen annat än att den rullar längs landsvägen och startar varje gång man skall iväg. :mrgreen:

Har också sänt ett e-brev till förra ägaren med en länk till denna tråd så att han kan följa bilens öden i världen. Vilket han har meddelat att han gör nu.

Attgöralistan till nästa år är lite mera behaglig nu.

Byte av avgaspackning grenrör/agvassystem
montering av "hasplåt"
lackering av cabställning
har ett glapp vänster bak i kopplingen mot elkassetten och måste finna ett verktyg som man kan monterar ur stiften ur de runda kontaktstyckena (Blinkers bak)
obalans i något däck (troligtvis höger bak)
Montera högtalare bak
montera stereo (en Sony från 85)
fixa vägmätaren (drev beställt)
nyckla om låset på högerdörren (sista låset)
Porschemattor i tyg till bilen
Har ett missljud fram (kan vara något löst i avgassystemet) som skall bort
Nytt ovalt band runt bakre ljuddämparen
Lite lampor i instrumenteringen som inte lyser
kolla att spridarna är OK
byta bränslefilter (kör just nu med filtret från "grönsaken voltad i spenaten")
Man kan inte fälla ner grodögona i "fart" men det fungerar var gång man står still. Det är lite bränt därframme "runt motorn" så om jag hittar ett verktyg till stiften (elkassetten bak) så får jag byta kontakthuset här framme också.
rikta upp fränre och bakre stötfångare så de sitter symetriskt på bilen.
Kjol bak

Sedan har jag fått ett önskemål om att bilen skall lackeras och i så fall behövs också
dämpare fram och bak

Som ni märker så är bilen fullt fungerande nu vilket känns bra.

Höger bak ligger fortfarande på men nu ytterst lite. Fälgen blir bara c:a 5 grader varmare än vänster bak efter en 10-15 mil så det får vara så tills nästa besiktning.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#90 Post by QV_ »

ett litet ebay fynd

Image

två blanka nyckelämnen till handsfacket. Det är rätt profil "SC" men mindre "huvud" än 80 tals originalet

/Janne

så nu har man original ämne till reservnycklarna också, återstår är bara omkodningen av passargerardörrens låskista så är delprojektet nycklar avslutat.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users