så här ser dom ut
Kostade drygt 250 och kom på mindre än en vecka på PC
Eftersom vi hållt tanken relativt tom så att det skulle vara lätt att tömma den så påbörjades jobbet med just detta
Det är alltså denna del vi skall jobba med idag
Närmare bestämt skarven mellan aluminium"nacken" och slangkopplingen
Elsladdarna behöver man inte bekymmra sig för att de blir fel eftersom de har olika storlek på + och - anslutningarna. Pumpen släpte väldigt lätt från backventilen, vart förvånad men snart kom man tillbaka till verkligheten. Backventilen satt som berget och eftersom det är bensin i slangarna så fegar även jag ur över att ta fram gasen. Efter att ha försökt att hålla på med dessa HELT VÄRDELÖSA rostlösningsoljor så vart det dags för lite verktygsmodifieringar.
Detta är det bästa med Biltemaverktygen. Priset är OK så det är bara att modifiera direkt om man tror att det skall bli "bättre". I detta fall mistänkte jag att längden på skaftet blir förlångt, nyckeln kommer inte att kunna hålla emot men då vet man att det inte gick iallafall. Skaftet är förövrigt en bit av transaxeln från "slacktbilen"
Hämtade även varmluftspickan men det fungerar inte snabbt nog....
Fram med saxen, jag hade ingen lust att börja fibbla "där uppe" bland kopplingarna runt accumulatorn så ett snabb klipp och man har stumpen i handen... Nu kan man ta fram GASEN och se där någon minut senare så har vi följande bild
en stump kopparrör
och fyra slangklämmor senare
så är backventilen fixad.
Så nu har vi följande status.
Har inte provmätt trycket men varmstarten är tillbacka på "inköpsstatus" alltså att bilen startar på 3-4 försöket när man har fikat färdigt och bilen har stått en timme. Det är iallafall bättre än 10 försök.
Enligt Deloren forum så är det bara två saker kvar att fixa till nu.
accumulator
o-ring i bränslehuvudet
Fortsättning följer
/Janne