Page 5 of 15
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Posted: 2017-02-23 13:41:12
by Janne J
Huggmejsel och liten slägga, rakt framifrån på kortsidan av kilen. Blir den illa sargad så köp en ny kil.
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Posted: 2017-02-23 17:24:26
by fälgen
En hovtång brukar funka bra för att ta bort kilarna utan att skada dem.
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Posted: 2017-02-24 09:02:29
by AndersH
Janne J wrote:Huggmejsel och liten slägga, rakt framifrån på kortsidan av kilen. Blir den illa sargad så köp en ny kil.
Lite svårt att komma åt att slå framifrån bara... En massa kylare ivägen.
fälgen wrote:En hovtång brukar funka bra för att ta bort kilarna utan att skada dem.
Ska provas!
/A
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Posted: 2017-02-27 13:36:19
by AndersH
Köpte mig en billig hovtång.
Slipade ner/ vässade käftarna lite extra för att få bra grepp, och då var det inga problem att dra loss kilen.
För att få loss packboxen borrade jag ett litet hål, drog i en skruv och sen kunde jag rycka till.
Efter lite krångel fick jag dit den nya. Hoppas det håller tätt...
Ny termostat och monterad vattenpump.
Passade också på att byta olja och filter.
Senare på kvällen kom frun och undrade om oljepölen på garagegolvet skulle vara där?
Skyndade mig ut och hittar:
Tydligen har den vita skruvkorken på spilloljedunken behagat ploppa loss...
Lite tur ändå att min mekarmatta hade sugit upp det mesta, men det blev en stunds sanering. Både matta och dunk åkte i sopsäcken ihop med torktrasorna. Mycket Bräkleen gick det åt...
/A
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Posted: 2017-02-27 21:03:58
by Sebastu
Ah, fy fasen! Fruar är bra att ha på alla möjliga sätt.
Min fru märkte när jag hade bränsleläckage. Mycket kattsand gick åt...
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Posted: 2017-03-02 09:10:09
by AndersH
Min gamla spilloljedunk (köpt på Biltema för 10 år sen?) åkte ju i sopen, och med ett förestående byte av växellådsolja skaffade jag mig en ny.
Orkade inte ta vägen förbi Biltema, så det blev Jula istället.
Fyllde på med mer rengöring för framtida spill också.
Pillade dit kåpa, ny rotor, spänn- och löphjul samt kamremmen. Ska bara spännas upp lite lagom då.
/A
Posted: 2017-03-02 11:45:09
by JonasD
Hurru. Glöm inte plåten/skyddet för kamremmen så dom inte greppar i ivarandra.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re:
Posted: 2017-03-02 13:50:40
by AndersH
JonasD wrote:Hurru. Glöm inte plåten/skyddet för kamremmen så dom inte greppar i ivarandra.
Var lite trångt att pilla dit remmen med plåten på plats bara...
Hur brukar ni göra med remmen? Spänna upp lite lagom- dra runt motorn för hand ett par varv- kontrollera igen?
Läste någonstans att man skulle backa vevaxeln 10grader efter att man dragit runt och sen kontrollera?
/A
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Posted: 2017-03-06 09:54:38
by AndersH
Pillade dit balansaxelremmen, spände allt lite lagom och lossade sen låsverktyget på kuggkransen.
Drog runt motorn för hand, fyra varv på veven blev det, och kollade sen alla markeringar och remmar igen. Allt såg bra ut, så jag avslutade med momentdragning av allt och skruvade ihop!
Kamaxelmärkning:
Övre balansaxel:
Nedre balansaxel:
Noterat och klart! Ska kryssa i alla rutorna också kanske.
Hittade en annan notering, och det var väl på tiden med ett nytt luftfilter...
Sådär!
Återstår att hälla i motorolja och kylvatten, byta några bensinslangar och göra ett startförsök! Spännande...
/A
Posted: 2017-03-06 11:55:48
by JonasD
Jag har också bytt luftfilter. Kunde ha varit mitt motorrum som du hade fotat. Jag ska byta olja jag med för det är säkert inte bytt seden förra decenniumet på min bil. Vad häller du i för olja i din?
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Posted: 2017-03-06 12:05:58
by AndersH
Biltema helsyntet 5w40...
Samma olja passar i mina Oplar så jag köpte en ekonomidunk.
Köpte även Biltema växellådsolja API GL-5. Ska bytas den också tänkte jag.
/A
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Posted: 2017-03-10 11:00:46
by AndersH
Oljan ifylld.
Kylarvätskan påfylld.
Batteriet på laddning.
En bränsleslang monterad.- Visade sig att den andra som skulle bytas hade större dimension, och det hade jag ingen hemma... Åkte förbi Swedol igår och köpte. Nu djäklar...
Men så blev det till att köpa trampecykel istället.
Köpte en nyare till mig själv i höstas, och nu har pojken växt ur sin och behövde nåt vettigt. Dök upp en igår som vi fick hugga på direkt. Rätt modell, storlek och pris.
En Scott Scale 920 från 2014, kolfiberram och riktigt bra komponenter. Faktiskt lite för bra egentligen, eftersom min egen är snäppet "sämre", en Scale 930.
Blir en snygg kombo iaf...
Får ta uppstart av bilen ikväll...?
/A
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Posted: 2017-03-12 19:54:55
by AndersH
Skit också.
Verkar saknas både bränsle (hör inte att pumpen går) och tändning (ingen reaktion på startgas)...
Får börja mäta på alla kablar till larmet, som kan vara kopplat med startspärr till både bränslepump och tändning.
/A
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Posted: 2017-03-12 20:00:04
by [Bobo]
Bygla DME-reläet innan du börjar med någon mer avancerad felsökning.
Bobo
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Posted: 2017-03-13 10:50:01
by AndersH
[Bobo] wrote:Bygla DME-reläet innan du börjar med någon mer avancerad felsökning.
Bobo
Får nog göra det...
Finns det händelsevis en beskrivning på hur delarna hänger ihop, och var det ska byglas?
Sökte och hittade en hel del gott och blandat, men det var lite osorterat...
Som jag fattade får DME- relät signal från tändspolen att starta pumpen?
Det blir alltså inte ett kort surr från pumpen som bygger tryck när man vrider på tändningen?
/Anders