944 S2 PCSR Klass 8A - SÅLD

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#61 Post by FredrikÅ »

Var precis in och kikade på webbkameran från Ringen.
Ser åtminstone två mycket välbekanta bilar här; Max bil - och så tror jag banne mig att det är min gamla 964 i bakgrunden: :lol:
carlsson.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Åberg

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4648
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#62 Post by Cédric »

attans, jag som satt och f5ade hela dan på jobbet utan att hitta dig max, men dock såg jag din (fredrik) ex 911 :), inte alls avundsjuk :/

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#63 Post by maxcarlsson »

Det känns som att det kan vara dags att själv göra ett inlägg här efter ringenresan. Redan förra hösten när jag och Cédric var nere vid Nürburgring började det smidas små planer på att kanske ta sig ner med egen bil nästa år. Min 944 hade ju gått väldigt bra här hemma och varit väldigt driftsäker, vilket tillsammans med lagom mycket effekt fick den att framstå som den ideala ringenbilen för en relativ nybörjare. Bur är ganska trevligt att ha också, kan tilläggas.

Lösa planer lades för att åka ner och köra turistkörning någon gång under sommaren, men när ryktena började florera kring PCS banmöte, fanns det ingen återvändo. Jag hade turen att få en plats och började sedan jaga gathjul och takräcke. Det går inte att få in 4 st 255or i min bil med bur om man vill ha med sig passagerare, så ett originaltilbehörsräcke från Eckel satt som en smäck på taket! Jag har använt räcket tidigare i sommar när jag kört till tävlingar och det har fungerat riktigt bra. Det känns rätt bra att slippa köra på sina fina och dyra r-däck fram och tillbaka till banan, framförallt när man kör med extra sportiga hjulvinklar.

Till slut fick jag med mig Erik Danielsson från forumet som codriver på den stora resan. Vi åkte hemifrån innan tuppen ens börjat snooza och smet förbi alla köerna och var på plats i Nürburg vid tvåtiden på söndag eftermiddag. Efter att ha lastat av alla prylarna (det blir en del även om man lastar lätt) gick vi och kollade på häftiga bilar i Eifel klassik och Youngtimer trophy vid Breidscheid, där vi också hittade bekanta från Porscheklubben. Det stod ganska snart klart att en svensk GT3 var den vanligaste bilen i området! :shock:

På måndag gjordes ett besök av Bitburgerbryggeriet :#cheers: (dock ingen öl för mig...) tillsammans med folk från Rejsaforumet efter lite högfartstester på Autobahn. Jag är inte helt van vid att köra sådär fort och ärligt talat tycker jag att det känns lite avigt... Lite kul då att man åker i princip lika fort på banan! :twisted: På eftermiddagen ägde århundradets mest genomförliga förarmöte rum på flådiga Dorinthotellet. På parkeringen utanför tror jag att jag såg en BMW, i övrigt var det svenska Porschar. När mötet led mot sitt slut satt samtliga gasglada Porscheåkare och skruvade på sig med ett öga på klockan – touristenfahrten öppnade ju snart... Efter att någon instruktör yttrade orden ”ringen vinner alltid” angående övermod, rullade vi mot banan.

Det blev fyra trevande varv med Erik i högersätet. Så värst fort gick det inte och jag vågade inte riktigt lita på mina Cupdäck som jag tyckte var hala i sitt sällsynt svala tillstånd. Hemma känns det aldrig svårt att knåda till däcken under de första två varven och sedan veta att greppet finns där, men på en av världens mest ökända banor, var jag faktiskt lite feg. Måndagen avslutades med en trevlig middag med PCS på Dorint, där det dessutom lottades ut turer med Sabine Schmitz i deltagarens egen bil. Tyvärr blev det ingen vinstlott för min del, men det var ett väldigt trevligt påhitt.

Morgonen till den stora dagen präglades av nervositet, stirrig blick och många toalettbesök. Det hade regnat under natten och det var fortfarande blött. Väderprognoserna känns mest som kuriosa där nere, så att det stod att det bara skulle stänka några tiondels millimeter under dagen vågade jag inte lita på.

De första varven gick rätt försiktigt, eftersom man ju inte kan veta var det är blött och var det är torrt. Jag ville liksom inte upptäcka det halvvägs genom Hatzenbachbogen... :shock: Alla var nog inte lika försiktiga och jag blev omkörd en del i början. Vissa stod helt still på banan också, visade det sig. Oavsett, efterhand som dagen gick, hittade jag tillbaka till känslan från förra årets körning och vågade lita på bilen mer och mer. Med orden ”ringen vinner alltid” i bakhuvudet ökades tempot och med lite draghjälp från några rutinerade och duktiga förare vågade jag åka lite fortare i de partierna som kräver lite mer hår på bröstet. På slutet gick det ganska bra och nu var jag bara feg på riktigt i de värsta partierna. Jag kom på att jag kunde filma med min telefon, så det finns lite film med halvbra kvalitet, vilket är roligt att ta fram så här i efterhand. Självklart blir man lite sugen att kolla ungefärliga tider när man kollar på filmerna hemma och 8.26 BTG lyckas jag hitta i det första klippet.

http://www.youtube.com/watch?v=3D-Xgul6rUg Det här måste vara bilden av himmelriket för många - nästan tomt på större delen av varvet.

I det andra kör jag bakom Fredrik Gabrielsson, som kör riktigt fort i sin 911 SC -82. Kul att se någon som kan och vågar åka så fort med en bil byggd tidigare än 2000!
Klippet kommer snart???

I sista klippet åker jag bakom Peeter Pahv, som är en riktigt duktig och rutinerad ringenåkare i hans 964 RS ”replika”.
http://www.youtube.com/watch?v=Y-jjkbHINZo

Det är en väldig fördel att kunna åka bakom någon som åker fort i ett bra spår, eftersom det tar så lång tid att testa sig fram överallt på egen hand. Det finns ett antal partier där man inte ser hela kurvan, eller framförallt ser kurvan innan inbromsningen och där är det ganska tidsödande att prova sig fram till ett bra spår och bromspunkt. Eller dyrt... :roll:

Jag känner verkligen inte att jag åker något perfekt spår på långa vägar och främst är det de snabba partierna där jag är lite feg även på slutet. Och det är ju där det gör som mest skillnad! I vissa partier kände jag mig inte riktigt säker på bilen och det visade sig på kvällen efter banmötet att en bakdämpare inte var helt kry. Något måste man ju skylla på! :lol:

Angående banträffen, kan jag nästan bara ge lovord åt Porscheklubben. Det var ett väldigt bra och välplanerat arrangemang och kvaliteten på körningen kan absolut inte jämföras med Touristenfahrten om man ens skulle fundera. De flesta hade bra koll i backspeglarna och flyttade sig utan besvär. Dessutom så var det oftast inte så väldigt mycket trafik. Sammanfattningsvis var det en otroligt trevlig resa och jag ångrar inte en sekund att jag åkte. Problemet är väl bara att man vill tillbaka igen! :#pray:
Last edited by maxcarlsson on 2011-02-03 10:59:21, edited 2 times in total.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#64 Post by Maxx »

Trevligt varv! Ser ut som om vi har hyfsat samma spår. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. :wink:

Vad har du för mobil som du filmade med? Vad för hållare till den?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Erik D
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2007-08-31 12:39:50
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#65 Post by Erik D »

Eftersom :thisthread: så får jag hjälpa till lite!
12092010911e.jpg
12092010914e.jpg
IMG_2834e.JPG
87830.jpg
87828.jpg
IMG_2930e.JPG
16092010926e.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Danielsson

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#66 Post by Eddie Varvstopp »

Mycket trevlig rapport och bra kört av dig :D Max!!
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#67 Post by maxcarlsson »

Tack för bilderna Erik! Det var behövligt. Och tack Edvin för de snälla orden :)
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#68 Post by maxcarlsson »

Maxx wrote:Trevligt varv! Ser ut som om vi har hyfsat samma spår. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. :wink:

Vad har du för mobil som du filmade med? Vad för hållare till den?
Jag upplever inte att det varit så svårt att hitta ett vettigt spår runt banan och det är bara ett fåtal partier som det känns som att man skulle kunna göra på något drastiskt annorlunda sätt. Så vi kör säkert ganska lika.

Jag filmade med min iPhone 3GS silvertejpad på ett fäste till en annan kamera ;) Det blev ju förvånansvärt bra om jag får säga det själv.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#69 Post by maxcarlsson »

maxcarlsson wrote:Tack för bilderna Erik! Det var välbehövligt. Och tack Edvin för de snälla orden :)
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

Fredrik Gabrielsson
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2007-11-11 12:35:04
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#70 Post by Fredrik Gabrielsson »

Hej Max!
Kul med en reseberättelse, bra sammanfattat tycker jag. PCS banmöte på ringen var som du skriver något helt annat än turistkörningen. Men turistkörningen har ju också sin tjusning. Jag vill ner och åka igen!

Jag kollade på din första film och kan bara säga att du kör väldigt bra! Du har med dig fart genom partierna, även de där man inte ser utgången. Ett parti där jag tycker att du kör särskilt bra och mycket snabbare än mig är utgången av Kallenhard – Miss Hit Miss – Wehrseifen. Här tycker jag, sett från filmen, att du har bra speed och bromsar väldigt lite!

Det skulle vara kul om du lade upp filmen där du kommer ifatt mig och se om det är någorlunda fritt från övrig trafik när vi dundrar (nåja) :roll: över Pflanzgarten!

/Fredrik

SuperCarrera/ComfortSport
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62889" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4648
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#71 Post by Cédric »

Ska se om jag kan fixa upp den filmsnutten i veckan!

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#72 Post by Robert Örebro »

Coola bilder in action Max... :d=:
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#73 Post by maxcarlsson »

Fredrik Gabrielsson wrote:Ett parti där jag tycker att du kör särskilt bra och mycket snabbare än mig är utgången av Kallenhard – Miss Hit Miss – Wehrseifen. Här tycker jag, sett från filmen, att du har bra speed och bromsar väldigt lite!

Det skulle vara kul om du lade upp filmen där du kommer ifatt mig och se om det är någorlunda fritt från övrig trafik när vi dundrar (nåja) :roll: över Pflanzgarten!
Jag tror att jag får med mig hyfsat med fart ur Kallenhardt genom att svänga in något tidigare än skolboks/Scuderiaspåret. I Spiegelkurve är jag fortfarande lite feg. Jag bromsar inte jättemycket, men det går definitivt att åka fortare här, eftersom man får så mycket grepp i doseringen innan apex. Miss hit miss kändes faktiskt lite lättare att hitta ett vettigt spår genom än jag trott, men samtidigt är det väldigt svårt att bedöma hur mycket fart man kan ta med sig in. Här tycker jag att man lätt tvivlar på om banan kommer att ta slut i utgången, så här måste man nog ha lite mer här på bröstet. På något av mina filmade varv då jag satsar lite mer ser man hur jag vinglar lite midcorner med lite confidence liftofföverstyrning i midcorner. Här har man ju åkt av sisådär en miljon gånger i GTR på datorn. ;) Inbromsningen inför Wehrseifen kan man också göra bättre, men det är ju lite läbbigt att bromsa nedför, runt ett hörn, så där behöll jag en viss marginal.

Tyvärr tappade jag nog dig innan Pflanzgarten efter några omkörningar, om jag inte minna fel.

Jag tänkte köpa några bilder från Frozen speed, men jag har inte riktigt kunnat bestämma mig för vilka än.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re:

#74 Post by Torbjorn968 »

maxcarlsson wrote:förstärkt främre camberexcenterskruv
Berätta mera! Hur gör man. Åkte av på Kullen i våras och vips var cambern inte längre den samma....

Har börjat titta igenom din tråd och såg också att du har problem med takhöjden. Har du löst det? jag har en ordentligt förlängd rattstång (140 mm) men eftersom du har förhållandevis långa armar så borde det inte vara grejen annat än att få bort dig från rutan.

Dessutom har jag helt sonika sågat i stolen så att kenorna går i stolens kanter. En ganska biffig Sabelt stol så känns inte så farligt säkerhetsmässigt. Bättre få bort huvudet från taket.

//Torbjörn
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Re:

#75 Post by Eddie Varvstopp »

Torbjorn968 wrote:
maxcarlsson wrote:förstärkt främre camberexcenterskruv
Berätta mera! Hur gör man. Åkte av på Kullen i våras och vips var cambern inte längre den samma....

//Torbjörn
Ja, det där lät intressant. :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]