Page 5 of 8

Posted: 2009-01-27 18:12:46
by belsebubbe
Aha det är så du menar, ja där sa du nåt :)

Men jag är lite rädd att den ska bli en Volvo 944 om jag inte tjatar om att det är en Porsche ;)

Posted: 2009-01-27 18:23:20
by belsebubbe
Nu är plenumet svetsat och klart, ska putsas till lite lätt innan lack bara..

Raka snygga svetsfogar är nåt jag går igång på :)

Posted: 2009-01-27 19:16:32
by Erol
Ser ju riktigt nice ut!

Bara lägga på ett kol nu, så är du klar till våren :wink:



Mvh Erol

Posted: 2009-01-27 21:38:20
by DLS
mm jalla jalla :)

Posted: 2009-01-28 06:27:53
by belsebubbe
I så fall skulle jag behöva fler såna där framgafflar att sälja, två till i alla fall. :)

Posted: 2009-01-28 09:52:12
by patand
belsebubbe wrote:Men jag är lite rädd att den ska bli en Volvo 944 om jag inte tjatar om att det är en Porsche ;)
:lol: Förstår din rädsla... :wink:

Posted: 2009-02-01 12:30:40
by belsebubbe
Nu har jag nog kommit så långt jag kan innan det är dags att plocka isär allt igen.
Ett nytt luftfilter är inhandlat också och det sitter som en fläskläpp.. :)
Spridarna på bilden är för små och ska inte användas, de sitter bara där för att jag ska kunna se hur mkt plats de tar..

Posted: 2009-02-04 14:20:46
by belsebubbe
Igår införskaffade jag mig en halv koppling också.
Jag hittade en tryckplatta på blocket som borde passa mig fint, en Sachs Sporting 655(nånting) till Volvo och den ska palla 650nm ihop med en lämplig lamell enligt vad jag hört..
Vid nästa löning är det läge att beställa en sinterlamell från Dalhems, den ska vara Volvons 215mm i ytterdiameter och ha Porschens centrum...

Posted: 2009-04-07 20:38:09
by DLS
Hur går det här då?

Posted: 2009-04-09 09:36:02
by belsebubbe
Det har varit mycket annat ett tag nu, vardagsbilar, motorcyklar och tjänsteresor, så det har inte blivit så mkt gjort på Porschen tyvärr.
Jag har dock samlat på mig en del delar, som resten av kopplingen, ett Megasquirt, en ny oljepump som funkar för rakställning av motorn och lite annat plock.
Jag tror att jag ska få lite tid till att skruva med bilen snart och nästa steg är att plocka ur motorn ur bilen igen och göra allt klart för den slutliga ihopmonteringen.
Det är fortfarande mycket jobb kvar och mkt dyra prylar som ska inhandlas.

Posted: 2009-04-10 17:54:19
by belsebubbe
Idag, med rinnande ögon och skallen värkande av pollenallergi, så spenderade jag ett par timmar i garaget.

Förra helgen köpte jag mig ett motorstöd på Biltema. När jag monterade ihop det så upptäckte jag att det var så snett ihopsvetsat att bara tre hjul stod på golvet och det fjärde var ungefär två centimeter över men med tanke på att jag tyckte det var oförskämt billigt så shimsade jag med lite brickor istället för att byta det och vips, så var det rakt och fint :)

Idag plockade jag ur motorn ur bilen igen och monterade upp den i stödet, mycket mer än så orkade jag inte med innan huvudvärken tog överhanden men jag kände mig tvungen att i alla fall skruva bort den monstruösa remskivan från veven och provmontera den nya av aluminium som jag köpte häromdagen, det ser klart bättre ut och väger ett par kilo mindre :)

Posted: 2009-06-15 09:23:49
by kalle
Hur går det???
Detta är ju jättespännande....

Posted: 2009-06-15 13:34:52
by belsebubbe
Jodå arbetet flyter väl på som planerat men planen var ju också att jag inte skulle göra så mkt på projektet i sommar. Nu är det båge och sommarstuga som gäller istället men snart kommer det en lång kall vinter igen :-)

Snart

Posted: 2009-08-27 20:10:55
by belsebubbe
Nu närmar sig äntligen vintern snart, garagesäsongen :)

I sommar har inget alls hänt på bilen men det var ju helt enligt planen, jag har ju fler järn i elden.

Lite grejer har jag dock samlat på mig och det jag köpt är bland annat en sexpuckars sinterlamell, bränsletrycksregulator, dumpventil, 788cc spridare, oljekylare med termoblock, fuelrail, bränslefilter, Wahlbropump, triggerskiva och diverse givare.

Mycket prylar och en del pengar alltså, jag ser fram emot höstens regniga helger, då ska det jävlar meckas igen..

I dagarna ska jag köpa mig en annan oljepump också, den jag köpte var inte optimal för mitt syfte så den skickade jag tillbaka. Då blir det dags för mitt första besök hos närbelägna Sten Parner Motor, lite av en legend i volvotrimmarkretsar.....

Posted: 2009-10-07 17:15:12
by rob3rt
mycket trevlig läsning,, jag börjar också fundera på attt bygga tyrbokonverterad volvomotor till min 924 pga av att dem är dyra och svåra att trimma. ser fram emot slut resultatet :)