944 S2 -90 | Burbygge pågår
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kanon Karl! Nu väntar vi bara på FAQn för kopplingsbyte...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Ska göras. Använde själv "Clarks" guide som fungerade fint, jag ändrade vissa saker och gjorde några annorlunda då jag inte hade vissa verktyg som krävdes.patand wrote:Kanon Karl! Nu väntar vi bara på FAQn för kopplingsbyte...
Bl.a. så lyftes växellådan på plats med spännband och domkraft och sedan använde jag ett väldigt kort spärrskaft med ledad arm för många bultar.
Det handtaget är nu min bästa kompis!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Med ovan nämnda "nya-bästa-kompis"
Givarna var inga som helst problem.
Däremot en av bultarna till kopplingskåpan och en av bultarna till transaxeln....
Givarna var inga som helst problem.
Däremot en av bultarna till kopplingskåpan och en av bultarna till transaxeln....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4344
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
De kan sitta fast som berget... men efter mycket tålamod, ett någraNotch wrote:Starkt jobbat! Jag ser fram emot en FAQ och kanske lite bilder. Hur fixade du bultarna till svänghjulskåpan och givarna till svänghjulet - det lär ju ska vara de svåraste med kopplingsbytet?
söderskavda kogar och ett par svordomar senare så brukar man få loss
dem... Man kan utan att övrdriva säga att det är oergonomiskt att ta bort
dessa givare. Tidsåtgångs 5-40 minuter beroende på hur jävligt de sitter
MVH Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Obizzz
- S2-Poster
- Posts: 201
- Joined: 2006-05-15 20:27:56
- Bilmodell: 944 N/A '83
- Location: Värnamo
- Contact:
Blev inget besök i helgen märkte jag
Ska själv till mina föräldrar i Torsås fyra mil söder om Kalmar den här helgen så då är jag i närheten. Tänkte kolla på scram performance day i Emmaboda på lördagen. (superstage)
Ska själv till mina föräldrar i Torsås fyra mil söder om Kalmar den här helgen så då är jag i närheten. Tänkte kolla på scram performance day i Emmaboda på lördagen. (superstage)
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7109]Min biltråd - nya foton och lite annat... :)[/url]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Nope... Det var helt otroligt vad mycket man skulle göra när man väl var "hemma"....
Sorry att jag inte hörde av mig! Ska troligen kolla på scram jag med, ekonomiberoende...
Tar du porschen dit?
Sorry att jag inte hörde av mig! Ska troligen kolla på scram jag med, ekonomiberoende...
Tar du porschen dit?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Obizzz
- S2-Poster
- Posts: 201
- Joined: 2006-05-15 20:27:56
- Bilmodell: 944 N/A '83
- Location: Värnamo
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Gott, då kanske vi ses där!
Nu har jag ljudtrimmat bilen!
Med ett luftfilter från SAAB 9000 och en avgaskrök. Gamla filtret var dags att byta och sedan kändes den stora plastgrejen lite okul....
Nu låter den precis som vanligt vid normal körning, men vid 4500 rpm låter den lite mysigare. 180 kr...
Har inte blivit så mycket av övriga saker på min att-göra-lista då kopplingsbytet kändes med aktuellt.
Nu har bilen iaf nya bakdäck då de gamla var blanka... 255/45/17 blev det då priset var helrätt för 2 st Bridgestone S-02.
Den 3:e juni är det dags för slalom igen...
Tror dock jag kommer skjuta upp meket till jag åker "hemåt" över sommarlovet. Lättare i garage med smörjgrop än på blåsig parkering....
Nu har jag ljudtrimmat bilen!
Med ett luftfilter från SAAB 9000 och en avgaskrök. Gamla filtret var dags att byta och sedan kändes den stora plastgrejen lite okul....
Nu låter den precis som vanligt vid normal körning, men vid 4500 rpm låter den lite mysigare. 180 kr...
Har inte blivit så mycket av övriga saker på min att-göra-lista då kopplingsbytet kändes med aktuellt.
Nu har bilen iaf nya bakdäck då de gamla var blanka... 255/45/17 blev det då priset var helrätt för 2 st Bridgestone S-02.
Den 3:e juni är det dags för slalom igen...
Tror dock jag kommer skjuta upp meket till jag åker "hemåt" över sommarlovet. Lättare i garage med smörjgrop än på blåsig parkering....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Obizzz
- S2-Poster
- Posts: 201
- Joined: 2006-05-15 20:27:56
- Bilmodell: 944 N/A '83
- Location: Värnamo
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Skillnaden är ju att det sitter aningen mer inkapslat i en saab...
9000 har bara två olika filter alla år enligt biltema, ska kolla vilket av dom det är.
kostar 70 eller 90 kr på biltema beroende på vilket det är....
9000 har bara två olika filter alla år enligt biltema, ska kolla vilket av dom det är.
kostar 70 eller 90 kr på biltema beroende på vilket det är....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Hmm... Det där såg allt ganska intressant ut! Placeringen på mitt filter känns inte helt 100 då det troligen drar lite för mycket varmluft. Det kanske är svårt att få till det så på en NA? Jag har inte ens funderat på hur jag plockar bort nospanelen. Finns det ingen risk att det blir blött me den placeringen?
Mvh Gustav
Mvh Gustav
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Är du också upp mitt i natten...
Tror inte detta är lika lämpligt på en NA då inhålet är det som är öppet ovanför nummerplåten, finns inget sådant på en NA vad jag sett.
Filtret är in lägsta punkten i hålet. Tittat man rakt in ser man en mindre del av filtret och igår när jag körde i så mycket regn att jag fick köra i 50 km/h så märkte jag ingen försämring alls i den efterföljande accelerationen upp till 110+.
Tror inte detta är lika lämpligt på en NA då inhålet är det som är öppet ovanför nummerplåten, finns inget sådant på en NA vad jag sett.
Filtret är in lägsta punkten i hålet. Tittat man rakt in ser man en mindre del av filtret och igår när jag körde i så mycket regn att jag fick köra i 50 km/h så märkte jag ingen försämring alls i den efterföljande accelerationen upp till 110+.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users