944 -85B | Clubräser

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#46 Post by headline »

patand wrote:Läckra fälgar! :)
Tackar, kul med kommentarer!! :D

Riktigt sugen på att provmontera men hjulen har jag i göteborg och bilen står på pallbockar nån annanstans... så det blir inte i helgen tyvärr :(

Det som behövs är nya Porschemärken eller BBSmärken till centrumen...inte så sexiga dom som sitter på..ser nästan ut som ett renaultmärke...

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Göran_J
S-Poster
Posts: 186
Joined: 2005-10-15 16:40:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#47 Post by Göran_J »

patand wrote:Läckra fälgar! :)
Håller med! Ser riktigt bra ut. Och de där R-däcken....vill ha! :wink:

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#48 Post by headline »

Göran_J wrote:
patand wrote:Läckra fälgar! :)
Håller med! Ser riktigt bra ut. Och de där R-däcken....vill ha! :wink:
Hallå Göran! Sorry att jag inte hade tid att snacka sist, hade lite bråttom! Finishen är inte helt hundra på fälgarna men tankar på att blinga till dom har redan väckts... :roll:

Nåja, det får bli en punkt på att-göra-listan av 2007 års upplaga eller så... 8)

Gällande däcken; dom är dina för "rätt" pengar! :wink:

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#49 Post by headline »

Helgen börjar gå mot sitt slut och det är dax att summera vad som hänt:

Balansaxelproblemet visade sig vara att jag lyckades sätta lageröverfallet åt fel håll. det var bara att vända på det så blev allt bra!

Det är nu helt klart att den nedre balansaxeln ar varit inställd fel...närmare bestämt 180 grader fel! :shock: Inte konstigt att saker har skakat sönder, den har ju bättrat på vibrationerna!

Bakdämparna (med extra hjälpfjäder) kontrollerade jag inställningen på. Hade stora problem med att trycka ihop dämparna för att kunna justera dom överhuvud taget.... fick lägga alla mina dökilon (63 st ) på dämparen och det var en tuff fight. Lyckades i allafall tillslut och ställde in dom på runt 40% av max hårdhet nånting.

Har läst att man eventuellt måste indexera om stavarna för annars riskerar bilen att bli för hög pga hjälpfjädrarna, detta är ingenting jag tänker syssla med just nu så det blev till att sänka bakvagnen så mycket det gick på svärden. Till slut var dämparna på plats och på bilden till höger ser man även skillnaden i höjdjusteringen.

Image

De något ytrostiga grenrören har rengjorts och fått sig en lite dusch med värmebeständig färg, ser mycket trevligare ut. Bilden blev lite mörk och dom är mer matta i verkligheten.

Image

Bromsoken är dessutom ihopmonterade, blev riktigt bra och det känns kanon med nya packningar osv. Ser helt ok ut tycker jag :D

Image

Nästa gång det blir till att plocka loss motorn från stativet och sätta på svänghulet, koppling osv. Sen blir det faktiskt till att börja baxa tillbaka spisen där den hör hemma! :d=:

Det var allt för nu!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#50 Post by Highway »

Du ligger i som en duracell kanin!

Är det M030 bakdämpare som du har satt dit?
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#51 Post by headline »

Highway wrote:Du ligger i som en duracell kanin!

Är det M030 bakdämpare som du har satt dit?
Hallå!

Kul med kommentarer! :D Jo jag försöker lägga lite krut på att få ihop grejerna, är riktigt sugen på att få igång den!


Jag är osäker på beteckningen men det är 968 dämpare i alla fall. Tror det är M030 dom heter precis som du säger!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#52 Post by emm »

Attans va flitig du är, önskar jag hade haft samma kunskaper! Kul att följa din tråd mannen!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#53 Post by headline »

emm wrote:Attans va flitig du är, önskar jag hade haft samma kunskaper! Kul att följa din tråd mannen!
Tjenare!

Kul att folk läser i tråden, uppskattat med kommentarer!



Det visade sig precis att mina nyinköpta fälgar inte passade... :evil:

Istället för ET 15 som det stod i annonsen så var det minus 15 (-15), gaaahhh bakfälgen kommer med andra ord 3 centimeter längre ut än vad jag räknat med...vilket är ca 3 cm utanför bakskärmen!! F-n va sur jag blir! Helt plötsligt har man inga hjul överuhudtaget som jag kan använda iom att jag sålde av mina gamla innan jag fick hem dom nya...

Frågan är hur jag ska lösa detta...

Kan man få ner naven på något sätt så dom sitter längre in?

/Gustav :(
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#54 Post by FSN »

headline wrote:
emm wrote:Attans va flitig du är, önskar jag hade haft samma kunskaper! Kul att följa din tråd mannen!
Tjenare!

Kul att folk läser i tråden, uppskattat med kommentarer!



Det visade sig precis att mina nyinköpta fälgar inte passade... :evil:

Istället för ET 15 som det stod i annonsen så var det minus 15 (-15), gaaahhh bakfälgen kommer med andra ord 3 centimeter längre ut än vad jag räknat med...vilket är ca 3 cm utanför bakskärmen!! F-n va sur jag blir! Helt plötsligt har man inga hjul överuhudtaget som jag kan använda iom att jag sålde av mina gamla innan jag fick hem dom nya...

Frågan är hur jag ska lösa detta...

Kan man få ner naven på något sätt så dom sitter längre in?

/Gustav :(
Det var tråkigt med fälgarna men dom du köpte av Otto måste väl passa?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#55 Post by headline »

FSN wrote: Det var tråkigt med fälgarna men dom du köpte av Otto måste väl passa?
Jovisst, fast fälgarna behöver en del jobb innan däcken kan åka på men visst finns möjligheten, dom hjulen är inte lika fotogenique bara...

Finn ett fel:

Image

Inte nog med att bakhjulen inte passade så uppkom lite annat kludd med...

Hade tänkt att smälla på kopplingen och börja sätta tillbaka motorn i bilen men efter lite mer noggrann undersökning av urtrampningslagret så får det vänta tills ett nytt är införskaffat...och dom var visst billiga...

Det visar sig att mina spindlar inte passar mina nya fjäderben...dom gamla är 20 mm där spindeln ska sitta och dom nya är 18mm...Förhoppningsvis kan jag flytta över dämparna till dom gamla benen för där passar ju spindlarna men jag vet inte om dämparna passar. Bara kluddet med att ta isär allt igen gör mig gråhårig!! :x

Det bra som hänt är att jag fått hem nya fina bromsslangar. Bak är det monterat och bakoken likaså!
Grenrören, oljepickupen och oljetråget är på plats.

Eftersom jag inte kunde fortsätta med kopplingen så blev det till att gno bort det som fanns kvar av dämpningen och limmet under huven. Så för tillfället finns det något fint att titta på när man lyfter på locket!

Image

Fredrik>> Ta gärna med dig centreringsverktyget efter påskfirandet! :#cheers:

GLAD PÅSK!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#56 Post by xanlar »

headline wrote: Det roliga var att jag sålde mina andra vardagshjul till Andreas (xanlar här på forumet) som hoppade i sin 944 och åkte 2,5 timme enkel väg från Örebro på en onsdagskväll. Kul att träffa folk härifrån på riktigt! Hoppas du är nöjd med hjulen Andreas!

I helgen blir det mer mek!

Mvh Gustav
Det var trevligt att göra affär med dig! Tackar så jättemycket. Fälgarna sitter perfekt!
Får ursäkta att det blev så sent men har nog aldrig varit med om den gästvänligheten mitt i natten;).
Det var kul o träffa dig och se ditt projekt! du har verkligen inte legat på latsidan. Se till o få ihop de sista delarna nu så vi syns på vägarna i sommar! Ha det fint
MVH Andreas
Andreas Larsen

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#57 Post by xanlar »

Förresten, har du nått bra knep för att få bort underhuvs kladdet? hur gjorde du?
Andreas Larsen

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#58 Post by headline »

xanlar wrote: Det var trevligt att göra affär med dig! Tackar så jättemycket. Fälgarna sitter perfekt!
Får ursäkta att det blev så sent men har nog aldrig varit med om den gästvänligheten mitt i natten;).
Det var kul o träffa dig och se ditt projekt! du har verkligen inte legat på latsidan. Se till o få ihop de sista delarna nu så vi syns på vägarna i sommar! Ha det fint
MVH Andreas


Kul att du ær nøjd! Jo jag ska førsøka få ihop bitarna nær jag kommer hem från norgesemestern...
xanlar wrote: Förresten, har du nått bra knep för att få bort underhuvs kladdet? hur gjorde du?
Jag køpte en flaska label-off på biltema. Det blir i princip mekanisk renjøring ændå och det tog ett tag. Spraya, vænta och skrapa bort med plastskrapa. Jag anvønde locket till sprayburken med gott resultat!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#59 Post by headline »

Då var man tillbaka från skidsemester i Norge och kan konstatera att målet med att få bilen på allmän väg till nästa helg verkar spricka rätt bra...

Ett bättre begagnat urtrampningslager väntas komma med posten i morgon eller tisdag så då åker kopplingen på. Ska försöka lämna bort mina spindlar för fräsning i morgon oxå om jag hittar nåt ställe att lämna in dom på. Någon här som har en fräs tillgänglig?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#60 Post by headline »

Jaha, då har man förberett för lite attackmek i morgon.

Bättre begagnat urtrampningslager damp ner i brevlådan. Var även förbi apoteket och köpte en doseringsspruta som jag tänkte använda till att försöka få in lite fett i kulleden på bäraemen innan jag sätter dit den nya damasken.Dessutom var jag förbi Fredrik (FSN) och lånade ett centreringsverktyg till kopplingen! :D Kul att tjöta lite oxå!

Igår handlade jag på mig en burk färgborttagningsmedel som förhoppningsvis gör susen på rejsfälgarnas kassa lack. Det lutar väl åt att jag får använda dom hjulen helt och hållet till en början om jag inte får tag i andra lämpliga gathjul.

Fjäderbenen behöver ju oxå modifieras precis som spindlarna för att dom ska passa ihop. Har skaffat lite brickor som ska svetsas på bla. Info kommer om det när jag kommer dit!

Men först ska kopplingen på och sen ska jag börja baxa tilbaka metallklumpen där den hör hemma!

Ha det gott alla!

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users