Page 4 of 7

Re: 924-80 min först porsche

Posted: 2014-01-24 11:05:35
by Berand
Bakom frostpluggarna är det kylarvätska.

Re: 924-80 min först porsche

Posted: 2014-01-24 15:36:30
by gegge
OT: Skulle man kunna ha ett värmeelement som värmer oljan. Den tål högre temp. och viskositeten är rätt direkt.

Re: 924-80 min först porsche

Posted: 2014-02-01 18:57:38
by Thörn
Lagade min infästning till kylarbehållaren idag som jag har stör mig på att den bara satt fast med ett buntband.

Dom gamla gummikuddarna som satt där orginal hadde gett upp men jag kunde använda dom igen efter att jag borrat gemomgående hål i dom och bultade fast det så i stället. tycker att resultatet blev bra, bätre än buntband iaf.

Såg att plåten som behållaren sitter fast på inte såg så fin ut. Får nog bli att blästra o måla den ngn gång.
DSC_0564.jpg
DSC_0568.jpg

Re: 924-80 min först porsche

Posted: 2014-02-02 09:54:40
by QV_
De dära gummibussningarna har man slagits med.
Alla utom någon vid bensinpumpen har jag varit på och sett till att de går att lossa på samt att de är hela.
Tycker att de stör meckandet förmycket om man inte kan lossa på dom vid behov utan "bekymmer" .

Jag har dock inte varit så kreativ att jag har borrat igenom dom. Det var en ny variant.
Det finns ett subsitut på SWEDOL för några kr. Fast själv har jag överlevt på bussningar från reservdelbilar.

/Jan

Det är rätt OK att rengöra behållaren invändigt med tryckluft. Tar lite tid men det fungerar. För att komma åt på alla omöjliga ställen tog jag och skarvade blåspistolen med ett bromsrör i koppar.

Men just metalldelarna runt behållaren tenderar att vara mer eller mindre risiga på de flesta bilar.

Re: 924-80 min först porsche

Posted: 2014-02-02 12:02:24
by Janne J
QV_ wrote:Det är rätt OK att rengöra behållaren invändigt med tryckluft. Tar lite tid men det fungerar. För att komma åt på alla omöjliga ställen tog jag och skarvade blåspistolen med ett bromsrör i koppar.
En näve grus och en slatt avfettning i behållaren, på med locket och plugga andra anslutningar. Skaka, skaka till den är ren , skölj ur gruset och beundra din fräscha behållare. :D

Re: 924-80 min först porsche

Posted: 2014-02-02 17:12:41
by Thörn
bra tips där om hur man kan rengöra behållaren.

Ska se om jag kan göra det också.

//Niklas

Re: 924-80 min först porsche

Posted: 2014-02-03 22:33:14
by Thörn
Idag så fick jag en ny brilliant ide om var det skulle kuna vara som gör att motorn går dåligt. Kan det vara så att kamremmen inte satt riktigt rätt efter att den byttes förrra året.

När jag linjerade upp motorn och tittade efter markeringen på kamaxeln så märkte jag att den satt en kugge fel. Tog och demonterade det som satt i vägen och flyttade kammremmen lite och moterade ihop alt igen.

När jag hade bort generatorn så hittade jag ett par gummibusningar som jag tror var orginal från 1980, det var knapt att jag förstog var det var som trillade bort. Jag tillverkade 2 nya provisoriska bussningar som får duga tills att jag orkar svarva nya i nylon. Dessa dåliga gummikuddar gjorde också så att generatorn inte linjerade upp med dom andra remmskivorna och att remen slets snett och slirade lite ibland.
DSC_0561.jpg
När jag sedan efter en ny tändinställning provkörde så är orkeslösheten och tvekan vid gaspådrag nästan helt borta, dock så misständer den fortfarande :(

Re: 924-80 min först porsche

Posted: 2014-02-03 22:54:03
by patand
Men shit, kamremmen en kugg fel! :shock:

Synnerligen klantig verkstad som bytte den alltså... :roll: (det var INTE jag!) Vore kul att provköra den nu och se hur den går.

Hoppas du kan hitta varför den misständer också. Kanske prova en annan tändspole?

Bussningarna såg ut som de brukar göra... både Bobos vintersläde och mitt impulsköp har haft problem med de bussningarna.

Re: 924-80 min först porsche

Posted: 2014-02-04 07:45:40
by Cédric
Kul med lite framgångar!

Hojta till när du ska svarva generatorbussningar i nylon, det kan finnas fler som är intresserade om du vill sälja några uppsättningar, nya i gummi håller tyvärr inte länge.. :)

Re: 924-80 min först porsche

Posted: 2014-02-04 08:23:13
by patand
Cédric wrote:Hojta till när du ska svarva generatorbussningar i nylon, det kan finnas fler som är intresserade om du vill sälja några uppsättningar, nya i gummi håller tyvärr inte länge.. :)
Bra tänkt där Cédric! Jag vet t.ex två bilar i min närhet som det inte skadar att få bra bussningar till! :)

Re: 924-80 min först porsche

Posted: 2014-02-04 12:07:19
by laakso
Det där med kamremmen ska verkstan få höra. Sånt ska dom ju inte missa.

924-80 min först porsche

Posted: 2014-02-04 18:07:01
by Freddie_81
Jag är också intresserad av bussningar :)

Re: 924-80 min först porsche

Posted: 2014-02-04 21:27:23
by Thörn
Cédric wrote:Kul med lite framgångar!

Hojta till när du ska svarva generatorbussningar i nylon, det kan finnas fler som är intresserade om du vill sälja några uppsättningar, nya i gummi håller tyvärr inte länge.. :)
Nu hade jag inte tänkt och demontera generatorn på ett tag då mina provisoriska bussningar blev så fina så dom får sitta där tills vidare, Jag behöver ha bort generatorn för att kunna mäta hur bussningen ska se ut.

Men ifall att det är ngn som kan ge mig en enkel ritning på hur busningen ska se ut så kan jag svarva så många ni vill åt er. Pris blir beroende på hur bussningen kommer se ut som du vill ha på plats. Gissar 50:- paret ink frakt.

Här kommer ett exempel på en enkel ritning från Paint. Det blev ju inte så snygt men ni fattar säkert att det behöver inte vara så krångligt beskrivet.
Busning.png

Mvh Niklas

Re: 924-80 min först porsche

Posted: 2014-02-04 21:56:15
by [Bobo]
Tycker att den ser lite väl "lång ut"... :?
Den jag täljde till av en slangbit blev bara någon centimeter lång och det blev trångt redan då.
Den ska inte vara lägre än godset som den ska träs igenom är tjockt plus några mm extra per sida.
Har inte måtten i huvudet just nu, men det går att komma åt att mäta på godset innan du börjar svarva...

Skissade upp hur den bör se ut för att matcha originalet.
Du kan få den i CAD om du vill, men då måste jag ha måtten...
bussning_ritning-ish.png
"ritningen" är gjord med vänsterhanden som sagt utan att ha måtten.
Säg till om du behöver en mer detaljerad variant.

Så här ser den ut i original:
bussning_924.jpg
Lycka till! :D

Bobo

Re: 924-80 min först porsche

Posted: 2014-02-04 22:21:16
by patand
En bussning i nylon som ser ut som originalet (enligt din ritning Bobo) funkar nog inte så bra då den blir väldigt svår att få in i hålet på fästet. Originalet är ju i gummi och kan pressas ihop och sen expandera med en "fläns" på vardera sida om hålet.

Nylonbussningen får man nog göra så att den har en fläns på insidan bara så sitter den kvar i läge men kan samtidigt träs in i hålet från insidan. :)