924 turbo -79 | Räserbil för roadsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#46 Post by Goran »

Hej

Jag ställde bara in den på ca 8.5 cm till bilens lägsta punkt(avgassystemet, tror jag) och sen såg till att den låg i våg.
Rollcenter och dylikt struntade jag i...då. Nu har jag skaffat Göran Malmbergs bok och kanske bryr mig mer på nästa bil.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#47 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Appropå ngt helt annat, har du ngn minnesbil, eller kanske Patrik har koll, på silveräserns rideheight eller vinkel på bäramarna fram? Jag har fått börja klia mig lite huvet ang rollcenter eftersom det fortfarande går varmt på utsidan av VF-däck. Kanske behöver höja den fram?
Tyvärr, jag har nollkoll på dylika saker... men lär mig mer för varje dag... nästan.. :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#48 Post by patand »

goc931 wrote:Rollcenter och dylikt struntade jag i...då. Nu har jag skaffat Göran Malmbergs bok och kanske bryr mig mer på nästa bil.
Jaha... så man har köpt en misskött bil alltså! ;)

För mig spelar det mindre roll vad saker o ting heter och hur inställningarna är i teorin... så länge bilen går så bra som den gör så får det nog vara som det är... det mesta sitter fortfarande i mina egna begränsningar och inte bilens... :D Men det är ju alltid kul att försöka förstå teorin bakom iof... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#49 Post by Pär Hylander »

patand wrote:
Pär Hylander wrote:Appropå ngt helt annat, har du ngn minnesbil, eller kanske Patrik har koll, på silveräserns rideheight eller vinkel på bäramarna fram? Jag har fått börja klia mig lite huvet ang rollcenter eftersom det fortfarande går varmt på utsidan av VF-däck. Kanske behöver höja den fram?
Tyvärr, jag har nollkoll på dylika saker... men lär mig mer för varje dag... nästan.. :D
Okej. Tänker du på det får du gärna vid tillfälle kika in under bilen i framkant när den står normal på hjulen och bedöma om bärarmana pekar utåt&uppåt elller utåt&nedåt eller är helt rakt ut. Försök och bedöm hur många cm det skiljer på insida/utsida oxo.

Mitt avgasrör var lägsta punkt ifjol, men jag svetsade om det lite i vinter så att inte det ska bestämma ride-height
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#50 Post by Pär Hylander »

patand wrote:För mig spelar det mindre roll vad saker o ting heter och hur inställningarna är i teorin... så länge bilen går så bra som den gör så får det nog vara som det är... det mesta sitter fortfarande i mina egna begränsningar och inte bilens... :D Men det är ju alltid kul att försöka förstå teorin bakom iof... :roll:
Sant!

Sen är det ju alltid kul att veta vilken potential man har att förbättra saker och ting. Bara en sån sak som att man kan kolla sin cornerweight på ca 3 minuter med normal verkstadsutrusning är ju skoj!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#51 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Okej. Tänker du på det får du gärna vid tillfälle kika in under bilen i framkant när den står normal på hjulen och bedöma om bärarmana pekar utåt&uppåt elller utåt&nedåt eller är helt rakt ut. Försök och bedöm hur många cm det skiljer på insida/utsida oxo.
Ska bli! Kan nog göra snabbkollen redan ikväll... ska till Sviesta på träningskväll, tar porschen ner så får man se om det blir några varv med den också och inte bara rejsvolvon. :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#52 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Bara en sån sak som att man kan kolla sin cornerweight på ca 3 minuter med normal verkstadsutrusning är ju skoj!
Det där får du gärna utveckla/visa närmare vid tillfälle! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#53 Post by Pär Hylander »

patand wrote:
Pär Hylander wrote:Bara en sån sak som att man kan kolla sin cornerweight på ca 3 minuter med normal verkstadsutrusning är ju skoj!
Det där får du gärna utveckla/visa närmare vid tillfälle! :)
Är ett bra tillfälle nu?

Nedan är snott från sidan:
http://www.utzon.se/gamla/Corner/corner_weight.htm

Hur gör man om man inte har några vågar till hands?

Den här metoden använder jag: (not, jag=Peter Utzon)

1. Montera bort framhjulen.
2. Sätt en domkraft mitt mellan framhjulen.
Det är viktigt att domkraften hamnar precis i mitten med en liten kontaktyta. På min bil har jag förberett ett hål iframvagnsbalken där en hemmasvarvad spik passar.
3. Justera domkraften så att bilen har rätt höjd i framändan.
4. Justera bakfjädrarna så att bilen är jämnhög höger – vänster och har rätt attityd (pitch).
5. Justera domkraften så att bilen har rätt höjd i framändan (kan ju ha ändrat sig.
6. Sätt tejpbitar på framskärmarnas sidor (typ där sidoblinkersen sitter på moderna vattenkylda bilar)
7. Märk ut med en penna på tejpen en speciell höjd (säg 500mm) på båda sidorna.
8. Montera framjulen och justera framfjädrarna tills du når tillbaka till 500mm på båda sidorna.


Jag (=Pär) gör lite förenklat om jag bara ska göra en koll. Mät höjden fram när bilen står normal på alla fyra hjulen. Antingen så gör man tejpmarkeringar enligt ovan eller så kanske lite bättre mäter man frigången mellan t.ex bultskallen vid casterjusteringen (bakre infästning av bäramen framvagn.) och noterar höjderna. Sen sätter man domkraften noga i mitten under framvagnsbalken (kan vara svårt på en låg bil). Har man inte hålet i balken i mitten och spiken/bulten i domkraften kan man lägga en rörbit mellan domkraft och framvagnsbalk så att man verkligen lyfte i mitten. Sen bara hissar man upp fram tills hjulen hänger i luften och gör ny mätning på samma punkter på höger och vänster sida. Har båda sidorna ökat lika mycket har man en jämn cornerweight. Om man kommer under med domkraften och inget strular så kan detta göra på 3 minuter... 8)

Om det skiljer x mm kan man rätt enkelt göra en bedömning hur mkt det blir i kg ungefär.

Kraft (kp) ungefär lika med skillnad hö-vä (cm) * fjäderkonstant framfjäder (kp/cm) *0,9 /2

Denna formel förutsätter att man har ungefär samma hjulkonstant (fjädring alltså) fram och bak, 0,9 är utväxlingen fram och dividerar med två eftersom det blir två seriekopplade fjädrar på diagonalen (undrar om jag tänkte rätt, i verkligeten spelar dom andra fjädrarna in lite oxo, men inte så mycket och det orkar jag inte räkna på)

Ex, min bil har 53 N/mm, ung lika med 53 kp/cm. Den diffade ca 2 mm när jag mätte senast. 53*0,2*0,9/2 ca= 5 kp (5 kg) Inte helt sant för jag har lite mjukare fjäder bak vilket gör att det i verkligheten blir lite mindre.

Bra ide att man kopplar ur ev kränghämmare om man ska justera in. Ska man bara kolla och inte har möjliget att justera förspänningen på krängarna kan (bör?) man låta dom vara inkopplade

Sen finns ju alltid möjligheten att lämna inte till "fina firman" och åka därifrån 3000 kr fattigare :lol:

Det är dock en jäkla skillnad på att bara mäta upp det och verkligen justera, ska man justera så tar det ju sin tid och dels behövs det antagligen ett par vändor innan det blir hyggligt rätt. Tror det är viktigt att rulla bilen lite framåt och bakåt efter den varit upplyft så att fjädrar och sånt får sätta sig utan spänningar i däcken etc.

Ytterligare en sak är att det är ju inte säkert att toeretiskt perfekt cornerweight är det bästa. Fast nu snackar jag om ngt som jag inte praktiserat själv.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#54 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Är ett bra tillfälle nu?
Absolut! :D

Har läst det där på Utzons sida ett par gånger men aldrig riktigt fattat det tror jag.

Men med dina förklaringar/förenklingar så fattade jag till slut! Kan ju vara intressant någon dag att iaf kolla hur det ser ut. :-)

Tack Pär!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#55 Post by Mike-DK »

Tja,

Ska inte föraren vara i bilen om man vil ha bästa resultat :?: :idea:
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#56 Post by Pär Hylander »

Jo, det är nog helt rätt. Jag har dock ingen extra förare, så jag lastar in en massa grejor i förarstolen, oljedunkar, tjocka stålplåtar etc. Helst skulle man såklart en en sån där "Buster" som killarna på Mystbuster på Discoverychallen har! ;-))
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#57 Post by Mike-DK »

Jasså. âr inte frugan sugen på att aggera ballast ...okay jag vet svaret på den fråga!
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#58 Post by Pär Hylander »

Liten kort ombordfilm (50 mb) från första varven av racet på Sturup 5 juni

ftp://rejsa:rejsa@axmedia.hopto.org/

Ligger för övrigt en massa andra ombordfilmer på den servern
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#59 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Liten kort ombordfilm (50 mb) från första varven av racet på Sturup 5 juni
Snygg film och snygg omkörning på slutet!

En liten undran... i inbromsningen efter första passagen av start/mål rakan så ser det ut som att du får ett litet kast, vad hände?

Verkar också som att uppförsbacken inte gillas riktigt av bilen... du ligger på 3:ans växel tror jag, verkar iaf som att det inte lönar sig att växla ner men att det inte finns så mycket kraft så att farten ökar så snabbt som man vill uppför backen, men sen när turbon laddar lite bättre så bär det ju iväg bra, nackdelen med en gammal turbobil är uppenbar... :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#60 Post by Pär Hylander »

patand wrote:
Pär Hylander wrote:Liten kort ombordfilm (50 mb) från första varven av racet på Sturup 5 juni
Snygg film och snygg omkörning på slutet!

En liten undran... i inbromsningen efter första passagen av start/mål rakan så ser det ut som att du får ett litet kast, vad hände?

Verkar också som att uppförsbacken inte gillas riktigt av bilen... du ligger på 3:ans växel tror jag, verkar iaf som att det inte lönar sig att växla ner men att det inte finns så mycket kraft så att farten ökar så snabbt som man vill uppför backen, men sen när turbon laddar lite bättre så bär det ju iväg bra, nackdelen med en gammal turbobil är uppenbar... :D
Kul att du gilllade filmen!

Bestämde mig lite för sent om jag skulle attackera på innern, så det blev lite dumt en halvhjärtat försök i 1/10 sekund innan jag ångrade mig....

Faktiskt tvåans växel, strax under 3000 rpm, riktigt skitdålig kurva det där, det är där det ansluter till nya banpartiet som inte är klart än. Du vet ju hur det är med våra dogleglådor, man hivar inte i 1:an i fart sådär hursomhelst..... Jag fick aldrig till den där kurvan bra och jag tappade dom i princip alla andra bilar efter den. Kolla i innerbackspegeln 3-4 sek efter den kruvan på första varvet, en seven uppe jämsides på innern inför nästa vänster! (därför jag hade så konstigt spår)

Bengt som låg före första varven kör väldigt annorlunda än jag gör, flera gånger jag var nära att köra på honom bakifrån för han kör ritkigt försiktigt i ingångarna på flera kurvor.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users