Page 22 of 30

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2023-10-24 15:45:02
by Cédric
Kikar man på hur miatorna är byggda och vad som finns att göra enligt reglementet så är det ju mycket kvar att pilla på om du skulle vilja plöja ner pengar och få bilen att gå snabbare, det blir ju ganska mycket pengar/jobb för dom sista sekunderna, jämfört med att köra med något som är hyffsat bra och lägga pengarna på körning istället :)

Lätta 15x8 fälgar
Lätta bilen så nära gränsen det går, utmanande med stdmotor att komma lågt nog, baklucka i plast, bromsok i aluminum, alukylare osv osv
En bra uppsättning dämpare och fjädrar gjorda för racing
Vet inte om bumpsteer/roll center korrigering är tilllåtet, men det vore bra när man kör låg bil
Diffbroms
Kulleder i framvagnen
Så stor slät undertray fram man kan få dit enligt reglementet, 944 vinge helst i glasfiber (och eller nån spoiler som inte adderar straffvikt).
snabbaste rdäcken man kan få tag på
Balanserad, renoverad motor som går perfekt (eller kanske EFI och gå under "optimerad" motor, står ju att man får byta styrsystem, skulle frigöra några hästar pga trykfallet över vågen:) )
osv osv

Kikar man runt i depån är ju dom flesta snabbaste C bilar ganska välutvecklade genom åren, och körningen likaså :)

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2023-10-24 18:14:12
by gtBen
Ingemansson wrote: 2023-10-24 14:49:24Bra ide, har faktiskt övervägt att gå med i PCS pga bankörningarna. Ska in och läsa på hemsidan men är det vettiga priser på medlemskap och bankörningar?
PCS och PCSR är lite olika saker, här en länk om pcsr's trackday-körningar - http://pcsracing.se/PorscheClubs/pc_pcs ... FD0051DB79

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2023-10-24 20:39:33
by Ingemansson
Cédric wrote: 2023-10-24 15:45:02 Kikar man på hur miatorna är byggda och vad som finns att göra enligt reglementet så är det ju mycket kvar att pilla på om du skulle vilja plöja ner pengar och få bilen att gå snabbare, det blir ju ganska mycket pengar/jobb för dom sista sekunderna, jämfört med att köra med något som är hyffsat bra och lägga pengarna på körning istället :)

Lätta 15x8 fälgar
Lätta bilen så nära gränsen det går, utmanande med stdmotor att komma lågt nog, baklucka i plast, bromsok i aluminum, alukylare osv osv
En bra uppsättning dämpare och fjädrar gjorda för racing
Vet inte om bumpsteer/roll center korrigering är tilllåtet, men det vore bra när man kör låg bil
Diffbroms
Kulleder i framvagnen
Så stor slät undertray fram man kan få dit enligt reglementet, 944 vinge helst i glasfiber (och eller nån spoiler som inte adderar straffvikt).
snabbaste rdäcken man kan få tag på
Balanserad, renoverad motor som går perfekt (eller kanske EFI och gå under "optimerad" motor, står ju att man får byta styrsystem, skulle frigöra några hästar pga trykfallet över vågen:) )
osv osv

Kikar man runt i depån är ju dom flesta snabbaste C bilar ganska välutvecklade genom åren, och körningen likaså :)
Bra tips, alla rutor utom vindrutan är i polykarbonat och 944 vinge sitter på. Bilen har en torrvikt på 950-1000 kg, ska väga exakt vid tillfälle.
Lättare fälgar och eventuellt utöka från 205 till 225 mm däck kan absolut bli aktuellt.

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2023-10-24 20:40:14
by Ingemansson
gtBen wrote: 2023-10-24 18:14:12
Ingemansson wrote: 2023-10-24 14:49:24Bra ide, har faktiskt övervägt att gå med i PCS pga bankörningarna. Ska in och läsa på hemsidan men är det vettiga priser på medlemskap och bankörningar?
PCS och PCSR är lite olika saker, här en länk om pcsr's trackday-körningar - http://pcsracing.se/PorscheClubs/pc_pcs ... FD0051DB79
Tack! Ska kolla där 😊

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2023-10-25 12:53:51
by Eddie Varvstopp
Jättekul att läsa om din bil och jag följer dig i din resa!
Jag är gravt racingskadad så jag har väl lite annat perspektiv att dela.
Om vi nu pratar om en individ som inte ens har tävlingslicens så blir mitt råd att få ihop en körbar bil och kör så mycket du kan. Klass och konfigurering av bil har första säsongen ingen betydelse i detta sammanhang, det kommer vara tillräckligt att hålla reda på som det är. Med erfarenhet från första säsongen kan du avgöra vilken riktning du vill ta bilen och vad som ska prioriteras. Tycker du gör helt rätt i att sikta på MSCC Klubbmästerskap Roadsport B om det är det som är närmast att komma till start. Det är inte ens en handfull tävlande i serien och stor chans att du hamnar på pallen i vissa deltävlingar.

Med andra ord, ATT köra är viktigare än att stå och spekulera i garaget ;) . Jag hoppas ju givetvis att du kommer till start i MSCC KM 2024 så jag får se er :D

Mvh
Klubbmästare i Roadsport B 2022 med 300kg övervikt ;)

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2023-10-25 13:33:22
by safe
Eddie Varvstopp wrote: 2023-10-25 12:53:51 ...är viktigare än att stå och spekulera i garaget ;)
Det finns INGET som är viktigare än att spekulera i garaget! :D


Skämt å sido att få ihop bilen med tillförlitlighet och börja köra, så mycket som möjligt måste vara prio ett.

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2023-10-25 13:48:35
by Ingemansson
Eddie Varvstopp wrote: 2023-10-25 12:53:51 Jättekul att läsa om din bil och jag följer dig i din resa!
Jag är gravt racingskadad så jag har väl lite annat perspektiv att dela.
Om vi nu pratar om en individ som inte ens har tävlingslicens så blir mitt råd att få ihop en körbar bil och kör så mycket du kan. Klass och konfigurering av bil har första säsongen ingen betydelse i detta sammanhang, det kommer vara tillräckligt att hålla reda på som det är. Med erfarenhet från första säsongen kan du avgöra vilken riktning du vill ta bilen och vad som ska prioriteras. Tycker du gör helt rätt i att sikta på MSCC Klubbmästerskap Roadsport B om det är det som är närmast att komma till start. Det är inte ens en handfull tävlande i serien och stor chans att du hamnar på pallen i vissa deltävlingar.

Med andra ord, ATT köra är viktigare än att stå och spekulera i garaget ;) . Jag hoppas ju givetvis att du kommer till start i MSCC KM 2024 så jag får se er :D

Mvh
Klubbmästare i Roadsport B 2022 med 300kg övervikt ;)
Tack för orden Eddie :-)
Ja det känns som att det är den mest lämpliga satsningen inför nästa år, får jag bara en budget till att köra så. Men en sak i taget, köpte en godkänd hjälm igår så det går på rätt håll.
Tog faktiskt licens som 17-åring för tjugo år sedan, därefter så blev det trackdays, Volvocupen och långlopp mellan 2008 och 2012 innan det blev familjeliv. Någon gång mellan 2012 och nu så har jag inte plockat ut min licens i tid så den har "brunnit inne"
Synd på pengarna men o andra sidan så får jag köra med racingskolan en gång till, woho!

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2023-10-26 06:35:38
by Eddie Varvstopp
Ingemansson wrote: 2023-10-25 13:48:35
Eddie Varvstopp wrote: 2023-10-25 12:53:51 J....
Tack för orden Eddie :-)
Ja det känns som att det är den mest lämpliga satsningen inför nästa år, får jag bara en budget till att köra så. Men en sak i taget, köpte en godkänd hjälm igår så det går på rätt håll.
Tog faktiskt licens som 17-åring för tjugo år sedan, därefter så blev det trackdays, Volvocupen och långlopp mellan 2008 och 2012 innan det blev familjeliv. Någon gång mellan 2012 och nu så har jag inte plockat ut min licens i tid så den har "brunnit inne"
Synd på pengarna men o andra sidan så får jag köra med racingskolan en gång till, woho!
Haha, amen dåså, då vet du vad som gäller :D . Synd att licensen brunnit inne, fast det blir ju en bra uppvärmning att ta den på våren. Det kommer gå kalasbra för dig och jag håller tummarna att du kommer till start :D

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2023-10-26 07:49:45
by Ingemansson
Pallbockasäsongen e igång! Skall som sagt fixa med el, belysning och annat inför besiktning. Jag hade gärna renoverat bränslefördelaren också men får se vad som hinns med.
ED6F3723-B38C-418B-964F-191C0256402B.jpeg

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2023-10-29 19:55:22
by Ingemansson
Börjat med att snygga till instrumentbräda och lite av elen.
Mittkonsolen kommer att monteras tillbaka för att göra det lite mysigare och öka ”9*4-känslan”

A969CE26-41E5-4787-8141-A85DAD48D280.jpeg
8FB3B40A-7543-46CE-A2CD-8A7319C987A5.jpeg

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2023-10-29 20:51:46
by Richardj0
Nice ! Jag ska flocka min bräda tänkte jag :D

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2023-10-29 20:54:55
by Ingemansson
Richardj0 wrote: 2023-10-29 20:51:46 Nice ! Jag ska flocka min bräda tänkte jag :D
Gött! Blir det här också, ska bara ha fatt i någon som gör det i vår ände av landet.

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2023-10-29 21:34:44
by Richardj0
Ingemansson wrote: 2023-10-29 20:54:55
Richardj0 wrote: 2023-10-29 20:51:46 Nice ! Jag ska flocka min bräda tänkte jag :D
Gött! Blir det här också, ska bara ha fatt i någon som gör det i vår ände av landet.
Det ska vara rätt lätt att göra själv och ett kit kostar typ 400 spänn kolla youtube dount media t.ex :D

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2023-10-30 06:31:18
by Ingemansson
Richardj0 wrote: 2023-10-29 21:34:44
Ingemansson wrote: 2023-10-29 20:54:55

Gött! Blir det här också, ska bara ha fatt i någon som gör det i vår ände av landet.
Det ska vara rätt lätt att göra själv och ett kit kostar typ 400 spänn kolla youtube dount media t.ex :D
Mmm har övervägt det också. Det kostar inte en förmögenhet att lämna iväg den heller men tyvärr så verkar det inte vara så många som har tjänsten. Får fortsätta att fundera. 😊

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2023-11-13 11:46:59
by Ingemansson
Lite mer fix med brädan och mittkonsolen växer fram.
92538612-A385-44BF-AE39-D5D0BCE4F604.jpeg
48A9A87E-2F2B-4E16-BB73-11DB4F73F681.jpeg