968 CS -94 | Maxx Liebling

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#316 Post by SeaGull »

Härliga bilder!
Förstår att både du och 68'an trivdes på Ringen.
Själv funderar jag uppgraderingslistan till nästa år, måste göra nåt för att hänga med dig på Gälleråsen nästa säsong. :)
Jag hade problem med att däcken samlade gummi, medan din verkade fungera perfekt. Tror det beror på mitt mjuka chassi.
Visst hade du monterat coilovers? (står säkert nånstans i din långa tråd)
Är du nöjd med dessa? Lagom hårt? Fabrikat? Vet du hur hårda fjädrar?

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#317 Post by Maxx »

SeaGull wrote:Härliga bilder!
Förstår att både du och 68'an trivdes på Ringen.
Själv funderar jag uppgraderingslistan till nästa år, måste göra nåt för att hänga med dig på Gälleråsen nästa säsong. :)
Efter ett gäng varv så trivdes jag hur bra som helst. Första varven var inte lika kul. Skräckinjagande bana helt klart! :wink:

Du får gasa lite lite mer och lite lite tidigare så tror jag att det inte blir någon särskilt stor skillnad på våra hastigheter. :#944burn:

Jag hade problem med att däcken samlade gummi, medan din verkade fungera perfekt. Tror det beror på mitt mjuka chassi.
Det där med att dina däck samlar på sig gummi tycker jag är intressant. Det var ju inte lite gummirester som satt på dem heller! De måste ju ändå ha varit rätt varma för att "gummiresterna" skulle fastna så? Det är inte så att de blivit för varma helt enkelt?

Vad har du för däck och vilket varmlufttryck har du på bana?

Visst hade du monterat coilovers? (står säkert nånstans i din långa tråd)
Är du nöjd med dessa? Lagom hårt? Fabrikat? Vet du hur hårda fjädrar?
Coiloverkit från H&R. Inte helt nöjd med det på Gelleråsen (eller Kinnekulle för den delen) men på Ringen så kändes det helrätt. Tycker att det är lite för mjukt dämpat för våra banor, men fjäderhårdheten känns bra. Dämparna ska vara inställda från fabrik för Nordslingan så det kanske inte är så konstigt att de kändes rätt där. :wink:

Fjäderhårdheter på kitet:
Huvudfjäder fram 180-70 och hjälpfjäder 130-60-10
Huvudfjäder bak 120-150 och hjälpfjäder 80-60-20

180-70 antar jag ska tolkas som 180 mm (längd) och 70 N/mm (hårdhet). Hur 130-60-10 ska utläsas vet jag inte men gissar att det är 130 mm (längd obelastade), 60 mm (längd helt ihoptryckta) och 10 N/mm (hårdhet).

Det borde inte vara några problem att få dämparna ombyggda så att de blir lite hårdare satta, men om jag skulle köpa nya (eller byta ut de jag har) så skulle jag nog kolla lite på coiloverkit från KW (eller någon annan tillverkare). De är dyrare, ca +6.000 kr (30.000 kr för ett kit), men ställbara i dämpningen vilket H&R-kitet inte är. Inte så mycket för att hålla på att justera dämparna hela tiden, men man kan ju faktiskt ställa dem hårdare eller mjukare utan att behöva montera av dem och skicka dem till en verkstad för ombyggnad för att kanske få dem som man vill ha dem.

Jag kanske borde påpeka att det "bara" sitter standard krängningshämmare på min bil och det kan vara en anledning till att jag tycker att den är lite för mjuk på Gelleråsen. Sen har jag faktiskt inte kört särskilt mycket på bana så jag kanske hade haft en annan uppfattning om bilens setup om jag hade haft mer erfarenhet av bankörning.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#318 Post by maxcarlsson »

SeaGull wrote:Jag hade problem med att däcken samlade gummi, medan din verkade fungera perfekt. Tror det beror på mitt mjuka chassi.
Nu vet jag ju inte hur det såg ut, men att det fastnar gummirester på invarvet låter helt normalt. Om man dessutom tvingas åka utanför spåret för att släppa förbi bilar och sedan inte åker med ordentlig press på däcken, blir de snabbt fulla med skräp.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#319 Post by SeaGull »

maxcarlsson wrote:Nu vet jag ju inte hur det såg ut
Sjukt mycket gummi, ha tyvärr inga bilder, fick använda kniv och stämjärn för att göra ren dem hemma.
Tror inte jag åker nåt annorlunda spår än nån annan. Generellt kanske något senare tangering med min klena bil. Micke tex. åker tom. utanför banan ibland! :wink:
Maxx wrote:Det är inte så att de blivit för varma helt enkelt?
Svårt att tro att lilla jag kör så hårt att däcken överhettar, känns ivarjefall inte så, men det kanske är så. Michelin Cup, som många använder, 2.3Bar varma enl. rekommendation. Funderade på om jag har nån mjuk blandning i däcken, men jag kan inte hitta nån information om olika gummi i Michelindäcken. Toyo finns i olika hårdheter. Vilken har du Micke?

70n/mm fram och 150N/mm bak, då utan stavar förstås. Jag har ställbara Konidämpare fram och tänkte bara byta fjädrarna. Ca. 100N/mm verkar vara max hårdhet som dessa dämpare pallar, 500lbs/inch=87N/mm verkar vara ett standardvärde, blir kanske alldeles lagom då. Bak tänkte jag montera coilovers och behålla stavarna. Såg att nån köpt GAZ till bra pris.

Lagom hårdhet på fjädrarna och för svaga dämpare, hur yttrar detta sig?

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#320 Post by Bubby »

jag bytte till 140N fram o 180N bak, kör visserligen med 255/40-17 runt om.. innan neg bilen för mycke o blev orolig in i kurvorna..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#321 Post by Maxx »

SeaGull wrote:
maxcarlsson wrote:Nu vet jag ju inte hur det såg ut
Sjukt mycket gummi, ha tyvärr inga bilder, fick använda kniv och stämjärn för att göra ren dem hemma.
Tror inte jag åker nåt annorlunda spår än nån annan. Generellt kanske något senare tangering med min klena bil. Micke tex. åker tom. utanför banan ibland! :wink:
Jag håller med om att det var väldigt mycket gummi på däcken. Inte bara småbiltar utan även bitar som var nära decimeterlånga om jag minns rätt.

Körde jag utanför banan? Förutom "escapen" vid Ejes då ... :wink:
Maxx wrote:Det är inte så att de blivit för varma helt enkelt?
Svårt att tro att lilla jag kör så hårt att däcken överhettar, känns ivarjefall inte så, men det kanske är så. Michelin Cup, som många använder, 2.3Bar varma enl. rekommendation. Funderade på om jag har nån mjuk blandning i däcken, men jag kan inte hitta nån information om olika gummi i Michelindäcken. Toyo finns i olika hårdheter. Vilken har du Micke?
Det är GG på mina R888, dvs hårdaste gummiblandningen.
70n/mm fram och 150N/mm bak, då utan stavar förstås. Jag har ställbara Konidämpare fram och tänkte bara byta fjädrarna. Ca. 100N/mm verkar vara max hårdhet som dessa dämpare pallar, 500lbs/inch=87N/mm verkar vara ett standardvärde, blir kanske alldeles lagom då. Bak tänkte jag montera coilovers och behålla stavarna. Såg att nån köpt GAZ till bra pris.

Lagom hårdhet på fjädrarna och för svaga dämpare, hur yttrar detta sig?
Våra bilar pitchar gärna iom att vi har vikt långt ut i ändarna på bilen, dvs den niger och sätter sig i längsled. Om stötdämparna inte dämpar ordentligt så gungar bilen i längsled, vilket jag tycker att min gör när jag kör på gatan och i synnerhet när man kör över fartgupp.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#322 Post by Bubby »

GG är väl mellan hårda gummiblandningen.. finns väl G, GG o GGG om jag minns rätt..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#323 Post by Maxx »

Bubby wrote:GG är väl mellan hårda gummiblandningen.. finns väl G, GG o GGG om jag minns rätt..
Är det inte GG = mjuk, GGG = mjukare, SG = supermjuk?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#324 Post by Maxx »

:thisthread:
OGP2_1389 (kopia).jpg
OGP2_2080 (kopia).jpg
OGP2_2975 (kopia).jpg
T0R_0205 (kopia).jpg
T0R_0206 (kopia).jpg
T0R_0207 (kopia).jpg
PCS_0220 (kopia).jpg
PCS_0722 (kopia).jpg
PCS_1238 (kopia).jpg
PCS_1239 (kopia).jpg
Edit: Fixade till så det blev lite större bilder.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Maxx on 2010-10-01 10:50:26, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#325 Post by Maxx »

:#944burn:
PCS_1524 (kopia).jpg
PCS_1525 (kopia).jpg
PCS_1526 (kopia).jpg
PCS_2441 (kopia).jpg
PCS_2442 (kopia).jpg
PCS_2443 (kopia).jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Maxx on 2010-10-01 22:27:43, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling – Nu med ringenbilder!

#326 Post by Maxx »

NF_0001_2010 (kopia).jpg
Litet scary moment vid Flugplatz ...

Golfen till höger visade tydligt att han hade sett mig och höll sig till högerkanten genom halva Flugplatz ... för att sedan när jag var hyfsat nära (för nära för att kunna bromsa och lägga mig bakom) plötsligt och snabbt vandra ut mot vänsterkanten. :roll:

Trodde att han tänkte ta sig ännu längre till vänster än på bilden (vilket jag tror att han även gjorde), och jag hade högre fart än honom, så jag valde att prova lyckan med vänsterhjulen utanför asfalten istället för att säkert smälla in i honom. :|


NF_0002_2010 (kopia).jpg
Ännu en omkörning på yttern i Flugplatz. Antar att det gick lite smidigare den gången.


Fotograf: Niklas Falk (Båda bilderna ovan)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Maxx on 2010-10-02 01:48:33, edited 4 times in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling – Nu med ringenbilder!

#327 Post by Maxx »

Och kanske några till.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1768
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling – Nu med ringenbilder!

#328 Post by Nahpets »

Egna rejsbilder har en erigerande effekt helt klart ! :mrgreen:

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling – Nu med ringenbilder!

#329 Post by Maxx »

Nahpets wrote:Egna rejsbilder har en erigerande effekt helt klart ! :mrgreen:
Hahaha... :lol:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling – Nu med ringenbilder!

#330 Post by Robert Örebro »

Vilka bilder....
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users