968 CS -94 | Maxx Liebling
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling
Härliga bilder!
Förstår att både du och 68'an trivdes på Ringen.
Själv funderar jag uppgraderingslistan till nästa år, måste göra nåt för att hänga med dig på Gälleråsen nästa säsong.
Jag hade problem med att däcken samlade gummi, medan din verkade fungera perfekt. Tror det beror på mitt mjuka chassi.
Visst hade du monterat coilovers? (står säkert nånstans i din långa tråd)
Är du nöjd med dessa? Lagom hårt? Fabrikat? Vet du hur hårda fjädrar?
Förstår att både du och 68'an trivdes på Ringen.
Själv funderar jag uppgraderingslistan till nästa år, måste göra nåt för att hänga med dig på Gälleråsen nästa säsong.
Jag hade problem med att däcken samlade gummi, medan din verkade fungera perfekt. Tror det beror på mitt mjuka chassi.
Visst hade du monterat coilovers? (står säkert nånstans i din långa tråd)
Är du nöjd med dessa? Lagom hårt? Fabrikat? Vet du hur hårda fjädrar?
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling
Efter ett gäng varv så trivdes jag hur bra som helst. Första varven var inte lika kul. Skräckinjagande bana helt klart!SeaGull wrote:Härliga bilder!
Förstår att både du och 68'an trivdes på Ringen.
Själv funderar jag uppgraderingslistan till nästa år, måste göra nåt för att hänga med dig på Gälleråsen nästa säsong.
Du får gasa lite lite mer och lite lite tidigare så tror jag att det inte blir någon särskilt stor skillnad på våra hastigheter.
Det där med att dina däck samlar på sig gummi tycker jag är intressant. Det var ju inte lite gummirester som satt på dem heller! De måste ju ändå ha varit rätt varma för att "gummiresterna" skulle fastna så? Det är inte så att de blivit för varma helt enkelt?Jag hade problem med att däcken samlade gummi, medan din verkade fungera perfekt. Tror det beror på mitt mjuka chassi.
Vad har du för däck och vilket varmlufttryck har du på bana?
Coiloverkit från H&R. Inte helt nöjd med det på Gelleråsen (eller Kinnekulle för den delen) men på Ringen så kändes det helrätt. Tycker att det är lite för mjukt dämpat för våra banor, men fjäderhårdheten känns bra. Dämparna ska vara inställda från fabrik för Nordslingan så det kanske inte är så konstigt att de kändes rätt där.Visst hade du monterat coilovers? (står säkert nånstans i din långa tråd)
Är du nöjd med dessa? Lagom hårt? Fabrikat? Vet du hur hårda fjädrar?
Fjäderhårdheter på kitet:
Huvudfjäder fram 180-70 och hjälpfjäder 130-60-10
Huvudfjäder bak 120-150 och hjälpfjäder 80-60-20
180-70 antar jag ska tolkas som 180 mm (längd) och 70 N/mm (hårdhet). Hur 130-60-10 ska utläsas vet jag inte men gissar att det är 130 mm (längd obelastade), 60 mm (längd helt ihoptryckta) och 10 N/mm (hårdhet).
Det borde inte vara några problem att få dämparna ombyggda så att de blir lite hårdare satta, men om jag skulle köpa nya (eller byta ut de jag har) så skulle jag nog kolla lite på coiloverkit från KW (eller någon annan tillverkare). De är dyrare, ca +6.000 kr (30.000 kr för ett kit), men ställbara i dämpningen vilket H&R-kitet inte är. Inte så mycket för att hålla på att justera dämparna hela tiden, men man kan ju faktiskt ställa dem hårdare eller mjukare utan att behöva montera av dem och skicka dem till en verkstad för ombyggnad för att kanske få dem som man vill ha dem.
Jag kanske borde påpeka att det "bara" sitter standard krängningshämmare på min bil och det kan vara en anledning till att jag tycker att den är lite för mjuk på Gelleråsen. Sen har jag faktiskt inte kört särskilt mycket på bana så jag kanske hade haft en annan uppfattning om bilens setup om jag hade haft mer erfarenhet av bankörning.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- maxcarlsson
- S2-Poster
- Posts: 216
- Joined: 2007-05-27 20:03:48
- Bilmodell: -
- Location: Malmö / Blekinge
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling
Nu vet jag ju inte hur det såg ut, men att det fastnar gummirester på invarvet låter helt normalt. Om man dessutom tvingas åka utanför spåret för att släppa förbi bilar och sedan inte åker med ordentlig press på däcken, blir de snabbt fulla med skräp.SeaGull wrote:Jag hade problem med att däcken samlade gummi, medan din verkade fungera perfekt. Tror det beror på mitt mjuka chassi.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90
Porsche 944 S2 -90
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling
Sjukt mycket gummi, ha tyvärr inga bilder, fick använda kniv och stämjärn för att göra ren dem hemma.maxcarlsson wrote:Nu vet jag ju inte hur det såg ut
Tror inte jag åker nåt annorlunda spår än nån annan. Generellt kanske något senare tangering med min klena bil. Micke tex. åker tom. utanför banan ibland!
Svårt att tro att lilla jag kör så hårt att däcken överhettar, känns ivarjefall inte så, men det kanske är så. Michelin Cup, som många använder, 2.3Bar varma enl. rekommendation. Funderade på om jag har nån mjuk blandning i däcken, men jag kan inte hitta nån information om olika gummi i Michelindäcken. Toyo finns i olika hårdheter. Vilken har du Micke?Maxx wrote:Det är inte så att de blivit för varma helt enkelt?
70n/mm fram och 150N/mm bak, då utan stavar förstås. Jag har ställbara Konidämpare fram och tänkte bara byta fjädrarna. Ca. 100N/mm verkar vara max hårdhet som dessa dämpare pallar, 500lbs/inch=87N/mm verkar vara ett standardvärde, blir kanske alldeles lagom då. Bak tänkte jag montera coilovers och behålla stavarna. Såg att nån köpt GAZ till bra pris.
Lagom hårdhet på fjädrarna och för svaga dämpare, hur yttrar detta sig?
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling
jag bytte till 140N fram o 180N bak, kör visserligen med 255/40-17 runt om.. innan neg bilen för mycke o blev orolig in i kurvorna..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling
Jag håller med om att det var väldigt mycket gummi på däcken. Inte bara småbiltar utan även bitar som var nära decimeterlånga om jag minns rätt.SeaGull wrote:Sjukt mycket gummi, ha tyvärr inga bilder, fick använda kniv och stämjärn för att göra ren dem hemma.maxcarlsson wrote:Nu vet jag ju inte hur det såg ut
Tror inte jag åker nåt annorlunda spår än nån annan. Generellt kanske något senare tangering med min klena bil. Micke tex. åker tom. utanför banan ibland!
Körde jag utanför banan? Förutom "escapen" vid Ejes då ...
Det är GG på mina R888, dvs hårdaste gummiblandningen.Svårt att tro att lilla jag kör så hårt att däcken överhettar, känns ivarjefall inte så, men det kanske är så. Michelin Cup, som många använder, 2.3Bar varma enl. rekommendation. Funderade på om jag har nån mjuk blandning i däcken, men jag kan inte hitta nån information om olika gummi i Michelindäcken. Toyo finns i olika hårdheter. Vilken har du Micke?Maxx wrote:Det är inte så att de blivit för varma helt enkelt?
Våra bilar pitchar gärna iom att vi har vikt långt ut i ändarna på bilen, dvs den niger och sätter sig i längsled. Om stötdämparna inte dämpar ordentligt så gungar bilen i längsled, vilket jag tycker att min gör när jag kör på gatan och i synnerhet när man kör över fartgupp.70n/mm fram och 150N/mm bak, då utan stavar förstås. Jag har ställbara Konidämpare fram och tänkte bara byta fjädrarna. Ca. 100N/mm verkar vara max hårdhet som dessa dämpare pallar, 500lbs/inch=87N/mm verkar vara ett standardvärde, blir kanske alldeles lagom då. Bak tänkte jag montera coilovers och behålla stavarna. Såg att nån köpt GAZ till bra pris.
Lagom hårdhet på fjädrarna och för svaga dämpare, hur yttrar detta sig?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling
GG är väl mellan hårda gummiblandningen.. finns väl G, GG o GGG om jag minns rätt..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling
Är det inte GG = mjuk, GGG = mjukare, SG = supermjuk?Bubby wrote:GG är väl mellan hårda gummiblandningen.. finns väl G, GG o GGG om jag minns rätt..
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling
Edit: Fixade till så det blev lite större bilder.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Maxx on 2010-10-01 10:50:26, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Maxx on 2010-10-01 22:27:43, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling – Nu med ringenbilder!
Golfen till höger visade tydligt att han hade sett mig och höll sig till högerkanten genom halva Flugplatz ... för att sedan när jag var hyfsat nära (för nära för att kunna bromsa och lägga mig bakom) plötsligt och snabbt vandra ut mot vänsterkanten.
Trodde att han tänkte ta sig ännu längre till vänster än på bilden (vilket jag tror att han även gjorde), och jag hade högre fart än honom, så jag valde att prova lyckan med vänsterhjulen utanför asfalten istället för att säkert smälla in i honom.
Ännu en omkörning på yttern i Flugplatz. Antar att det gick lite smidigare den gången.
Fotograf: Niklas Falk (Båda bilderna ovan)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Maxx on 2010-10-02 01:48:33, edited 4 times in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling – Nu med ringenbilder!
Och kanske några till.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1768
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling – Nu med ringenbilder!
Egna rejsbilder har en erigerande effekt helt klart !
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling – Nu med ringenbilder!
Hahaha...Nahpets wrote:Egna rejsbilder har en erigerande effekt helt klart !
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling – Nu med ringenbilder!
Vilka bilder....
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users