924 -83 Roadsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4643
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#301 Post by Cédric »

Goran wrote: 2023-10-18 09:36:18 Hej
Nej det var inte TS Motor utan bromsningen utfördes av Tord Gullstrand på TG Motor i Häckeberga: https://www.tgmotor.com/
Tolkandes av bilderna på hemsidan, jodå, samma utrustning. :D
Tråden: https://www.944sverige.com/forum/viewto ... &start=225

mvh
Goran
Fascinerande bromspapper, den utrustningen måste vara äldre än vad jag är :) Jag hade föredragit att köra på nåt ställe där man faktiskt kan få ur datan i rimlig form också :)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#302 Post by Ingemansson »

Cédric wrote: 2023-10-18 14:28:43
Ingemansson wrote: 2023-10-18 13:45:34

Cedric, har vi någon kvalificerad hum om vad Ciprians efi-kit kommer att kosta?
Skulle gissa på ca 1500eur sist vi diskutera kostnadsuppskattningar, blir inte gratis då det är en del delar som måste bearbetas tex bränslefördelaren, injektorhylsor, lite brackets å adaptrar, plus injektorer, sensorer osv osv. Men iden är ju att det ska vara rätt så plug and play, lite pill med trottelhuset kommer det bli för att få dit TPS, finns lite alternativ där. Är tanken att du ska hålla dig till roadsport C reglementet, finns det nåt där som stökar till det?

Kiten för att repa bränslehuvudet verkar ligga mellan 1000-2000kr, förutsatt att man fixar det själv. Trendab kan säkerligen göra jobbet om du inte vågar, sist jag var där låg ett kjet bränslehuvud isärmonterad på deras arbetsbänk.
Misstänkte att det skulle ligga där. Prisvärt men kräver kapital.
Roadsport C smyger sig där tror jag. Men vill egentligen bara köra Roadsport och sen kvittar det i vilken "division", slåss inte om pallen ändå.
Driftsäkerhet kommer främst, vill kunna mata mil och varv. :-)
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#303 Post by Ingemansson »

DB75225A-0EF2-4315-93A2-EE6AEB60C590.jpeg
Borde kanske egentligen lägga upp en köpes-annons, men har någon av rävarna (Sven, Fredrik m.fl) något oljesticksrör liggandes?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 661
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#304 Post by gtBen »

Kul att du har fått bilen på rull på riktigt, sånt gör sig inte själv :shock:
Sedan så hade jag dålig koll på din tråd och att det var en gammal räser, vet du hur konkurrensmässig den var förr?
Roadsport - blir det att tävla mot en massa Miator nu då? vad körde de på nu när du premiärkörde din?
Som sagt - superkul att ännu en 924 kommer att tävlas med :#cheers:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#305 Post by Ingemansson »

Tack ☺️ ja det krävde lite grubblande och rådfrågande eftersom att jag ändå bara är en entusiastisk amatör. Men skönt att det (än så länge) inte har varit så allvarliga saker.

Idag i Roadsport C med alla miator så nej, inte konkurrenskraftig alls. För lite kräm i grundutförande helt enkelt. Ska jag öka effekten så åker jag på straffvikt och då försvinner mycket av tjusningen i bilen.
När bilen var hyfsat nybyggd i början av 2000-talet så hade den nog kunnat vara kapabel till pallplatser men utvecklingen har såklart gått framåt.

Till 2024/2025 så är ambitionen att köra i Roadsport B, då bilen är i stort sett startklar enligt reglementet även om den inte är vassast där heller. Tankar finns att komplettera halvburen till helbur för att kunna köra i fler klasser men en sak i taget.
PSCC klass 8a verkar rimligt men vi får se som sagt. 😊
Vad är dina planer för 2024?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4643
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#306 Post by Cédric »

Som jag förstår det så har bilen inte tävlats med något seriöst sen den byggdes. Borde gå att kunna åka i mittfältet av roadsport C med mer träning och om bilen optimerades lite efter reglementet map aero, vikt, hjulupphängning/fjädring etc, blir nog lite klurigt att komma ner till minimivikten med en std-motor dock. Men som sagt, svårt med dom snabbaste miatorna, dom är både väldigt optimerade efter reglementet och förarna i toppen är sjukt snabba,,

Roadsport B/8A känns ambitiöst med en i princip std maskin, eller är tanken att göra nåt kul med den?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1442
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#307 Post by safe »

Roadsport B, då måste du väl upp till typ 250 hk? 4kg/hk ?
Till Roadsport C 7kg/hk måste du komma ganska nära med en 924 motor.

Vad ligger en Miata i C på för vikt och effekt?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#308 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2023-10-24 09:33:55 Roadsport B, då måste du väl upp till typ 250 hk? 4kg/hk ?
Till Roadsport C 7kg/hk måste du komma ganska nära med en 924 motor.

Vad ligger en Miata i C på för vikt och effekt?
På pappret ganska nära men Miatorna är snabbare helt enkelt. Nedan är ett exempel på en snabb förare som ligger väldigt nära min 924 i effekt och vikt men ändå så kör han en bra bit under 1.10 på Knutstorp.
Men som sagt så kan både min bil och jag själv bli mer optimerad för dagens Roadsport C. Det hänger nog mest på hur mycket tid jag får möjlighet att lägga på träning och byggande av motor.
bvfbfsbb.png
Reglementet enligt SPVM ser man här, punkt 2.16 tar upp effekt/vikt:

https://www.sbf.se/download/18.194983f3 ... utligt.pdf
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#309 Post by Ingemansson »

Cédric wrote: 2023-10-24 09:04:36 Som jag förstår det så har bilen inte tävlats med något seriöst sen den byggdes. Borde gå att kunna åka i mittfältet av roadsport C med mer träning och om bilen optimerades lite efter reglementet map aero, vikt, hjulupphängning/fjädring etc, blir nog lite klurigt att komma ner till minimivikten med en std-motor dock. Men som sagt, svårt med dom snabbaste miatorna, dom är både väldigt optimerade efter reglementet och förarna i toppen är sjukt snabba,,

Roadsport B/8A känns ambitiöst med en i princip std maskin, eller är tanken att göra nåt kul med den?
Precis, nej Roadsport B ställer jag i så fall endast upp i för att få tävlingsvarv så snart som möjligt och utan att behöva ändra så mycket på bilen.
Jag har en standard motor i stativ som jag ska gå igenom och förhoppningsvis få optimerad till Roadsport C, bara oklart när det kan bli, pengar och tid får avgöra.
Hade jag velat vinna nu direkt så hade jag köpt en Miata :-)
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1442
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#310 Post by safe »

Det är klart att många fler tävlar med Miata världen över så det finns fler och bättre grejer till dom.
Under 1:10 med så lite effekt är snabbt! Får jag på ett bra varv med 911an (69an inte Targan) går jag under 1:10, men den har ju ~300hk.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#311 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2023-10-24 11:26:55 Det är klart att många fler tävlar med Miata världen över så det finns fler och bättre grejer till dom.
Under 1:10 med så lite effekt är snabbt! Får jag på ett bra varv med 911an (69an inte Targan) går jag under 1:10, men den har ju ~300hk.
När körde du på Knutstorp senast? Du får komma ner så att vi tar något pass ihop. :-)

Snabb Miata:

https://www.youtube.com/watch?v=fHugCW21vZs
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1442
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#312 Post by safe »

Ingemansson wrote: 2023-10-24 12:26:58 När körde du på Knutstorp senast? Du får komma ner så att vi tar något pass ihop. :-)

Snabb Miata:

https://www.youtube.com/watch?v=fHugCW21vZs
Gärna! Knutstorp är min favoritbana som jag måste kör minst 2 ggr per år. Gärna oftare :)
Kör PCS möten, senast 17 september, sen var jag nere på MSCC den 7 oktober, men då med min Targa och finkörde (lyckades dock koka och tappa bromsarna :D ).

Ja, det är ju riktigt snabbt!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#313 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2023-10-24 12:54:17
Ingemansson wrote: 2023-10-24 12:26:58 När körde du på Knutstorp senast? Du får komma ner så att vi tar något pass ihop. :-)

Snabb Miata:

https://www.youtube.com/watch?v=fHugCW21vZs
Gärna! Knutstorp är min favoritbana som jag måste kör minst 2 ggr per år. Gärna oftare :)
Kör PCS möten, senast 17 september, sen var jag nere på MSCC den 7 oktober, men då med min Targa och finkörde (lyckades dock koka och tappa bromsarna :D ).

Ja, det är ju riktigt snabbt!
Aha! Det var du med Martinidekoren ja :-) såg det bara på bilder men nu la jag ihop ett plus ett..
Vi får snacka ihop oss när du hämtar växellådan.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 661
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#314 Post by gtBen »

Ingemansson wrote: 2023-10-24 05:34:54 Idag i Roadsport C med alla miator så nej, inte konkurrenskraftig alls. För lite kräm i grundutförande helt enkelt. Ska jag öka effekten så åker jag på straffvikt och då försvinner mycket av tjusningen i bilen.
Till 2024/2025 så är ambitionen att köra i Roadsport B, då bilen är i stort sett startklar enligt reglementet även om den inte är vassast där heller. Tankar finns att komplettera halvburen till helbur för att kunna köra i fler klasser men en sak i taget.
PSCC klass 8a verkar rimligt men vi får se som sagt. 😊
Vad är dina planer för 2024?
Det är ingen vinnarbil :roll: men nöter du lite med den och förfinar så kommer du att kapa sekunder och närma dig, och det kommer garanterat att finnas några att tampas med i startfältet.
Roadsport B eller pcsr 8A blir kämpigare. Du kan ju köra nån trackday med pcsr, då kör du träning tillsammans med alla bilar i klass 8 och kan se hur det funkar och hur bilen lämpar sig.
Jag kör några deltävlingar i 8B nästa år igen.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#315 Post by Ingemansson »

Bra ide, har faktiskt övervägt att gå med i PCS pga bankörningarna. Ska in och läsa på hemsidan men är det vettiga priser på medlemskap och bankörningar?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users