944 -85B | Clubräser
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Attans... jag borde också göra en "att göra" lista. Undrar om man vågar, den blir nog lång!
Kul att du kör på så det ryker Gustav! Snart är säsongen här och du får lön för mödan i form av oförglömliga fartfyllda stunder med bilen! <-- Tung peppning?!
Kul att du kör på så det ryker Gustav! Snart är säsongen här och du får lön för mödan i form av oförglömliga fartfyllda stunder med bilen! <-- Tung peppning?!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Haha, jag känner igen det där . Tidigare tykte jag det var kul att lägga upp en ofentlig "att göra lista" som man sedan följer upp. Men det slutar med att bara hälften är fixat dels p.g.a. att man inte hinner och dels för att man hittar andra detaljer som behöver åtgärdas. Så nu presenterar jag de sakerna som jag fått hem eftersom det är de man kommer att fixa med i det närmsta.headline wrote:.....
Listan på grejer som jag vill göra med bilen är omfattande och är jättelång. Eftersom prio. 1 innefattar att få den rullande får detta vackert vänta och det är dessutom för mycket att lista.
......
Glada tillrop och tung peppning är välkommet då jag tyvärr befinner mig i en personlig svacka av diverse anledningar som inte hör hit...
Väl mött alla!!
/Gustav
Hur som hellst vill jag önska dig lycka till med bygget, du har redan kommit en bra bit på vägen . Jag tror du kommer ha kalaskul med den bilen när den rullar
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Hallå!Eddie Varvstopp wrote: Haha, jag känner igen det där . Tidigare tykte jag det var kul att lägga upp en ofentlig "att göra lista" som man sedan följer upp. Men det slutar med att bara hälften är fixat dels p.g.a. att man inte hinner och dels för att man hittar andra detaljer som behöver åtgärdas. Så nu presenterar jag de sakerna som jag fått hem eftersom det är de man kommer att fixa med i det närmsta.
Hur som hellst vill jag önska dig lycka till med bygget, du har redan kommit en bra bit på vägen . Jag tror du kommer ha kalaskul med den bilen när den rullar
Köper resonemanget rakt av vad gäller listan... lite därför jag begränsade den till saker som trots allt måste göras! Tror nog att det blir kanonkul med bilen när det sitter ihop!
Tack för uppbackningen!
/Gustav
Ps. Har uppdaterat listan....
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Tack Patrik! Jag kan hjälpa dig att skriva att-göra-lista om du vill... Frågan är hur mycket längre den blir än Pärs?patand wrote:Attans... jag borde också göra en "att göra" lista. Undrar om man vågar, den blir nog lång!
Kul att du kör på så det ryker Gustav! Snart är säsongen här och du får lön för mödan i form av oförglömliga fartfyllda stunder med bilen! <-- Tung peppning?!
Här kommer lite bilder på motorn i nuläget samt en av mina blivande räserfälgar!
Funderar på att lacka fälgcentrumet vitt och polera kanten om jag pallar men jag har inte bestämt mig än. Förslag på rejsig/snygg lack välkomnas!
Mvh Gustav
Last edited by headline on 2006-03-16 21:06:27, edited 1 time in total.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Tack för erbjudandet! Men blir den längre än Pärs lista så behöver jag nog hjälp i garaget för att hinna köra bilen något detta sekel...headline wrote:Tack Patrik! Jag kan hjälpa dig att skriva att-göra-lista om du vill... Frågan är hur mycket längre den blir än Pärs?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Skapligt putsjobb på motorn måste jag säga...headline wrote:Tack Patrik! Jag kan hjälpa dig att skriva att-göra-lista om du vill... Frågan är hur mycket längre den blir än Pärs?patand wrote:Attans... jag borde också göra en "att göra" lista. Undrar om man vågar, den blir nog lång!
Kul att du kör på så det ryker Gustav! Snart är säsongen här och du får lön för mödan i form av oförglömliga fartfyllda stunder med bilen! <-- Tung peppning?!
Här kommer lite bilder på motorn i nuläget samt en av mina blivande räserfälgar!
Funderar på att lacka fälgcentrumet vitt och polera kanten om jag pallar men jag har inte bestämt mig än. Förslag på rejsig/snygg lack välkomnas!
Mvh Gustav
Är det 7x15 fälgarna du köpte av Otto? Såg ett set sådana som gick för över 300euro på Ebay. Jag har antagligen underskattat Cookie-cutter fälgarna. Riktigt lätta fälgar om man jämför med annat som passar Porsche verkar det som.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Ahhh, det var så tråkigt att göra rent skiten med avfettning och trasa...uppskkattat att du nämner det!FSN wrote:
Skapligt putsjobb på motorn måste jag säga...
Är det 7x15 fälgarna du köpte av Otto? Såg ett set sådana som gick för över 300euro på Ebay. Jag har antagligen underskattat Cookie-cutter fälgarna. Riktigt lätta fälgar om man jämför med annat som passar Porsche verkar det som.
Jo det var de fälgarna jag köpte av Otto. Åkte över 30 mil enkel väg för att hämta dom så frakten var en stor del av totalpriset på dom. Lätta och fina (då menar jag modellen och inte lacken) är dom så det blir nog kanon! Passade samtidigt på att köra gokart med mgcc i malmö så jag gjorde två flugor på smällen så det var bara kul.
Någon som vet något färgborttagningsmedel som funkar? Har inte bläster så det är ett jäkla skitgöra att få bort färgen.
Mvh Gustav
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Håller på med att fätta ihop ventilerna i toppen men det är problem. Det senaste problemet jag upptäckte var att den inre ventilfjädern hade gått av på sista ventilen jag skulle montera...Så då får det bli en ny sådan till att börja med. Sen är det ett jäkla huvudbry med brickorna under ventilfjädrarna men det tar vi i en annan tråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6313
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Efter lite konsultation om hur jag ska mäta ventilfjäderlängen av Sandén blir det till att kontrollera detta ikväll. Dessutom har han ventilfjäder och oljepickup som väntar på mig tills jag har möjlighet att komma dit och hämta dem, kanon!
Iom att toppmonteringen dragit ut på tiden och att jag saknar en fjäder och inte kunnat mäta riktigt än så blev det till att göra annat istället.
Demonterade orginalfjäderbenen för att få loss och använda topplagringarna på mina bättre fjäderben med bättre dämpare.
Nu är det bara att snygga till spindlarna och packa om hjullagren så är det snart monteringsfärdigt!
Det var gårdagskvällens mek.
Mvh Gustav
Iom att toppmonteringen dragit ut på tiden och att jag saknar en fjäder och inte kunnat mäta riktigt än så blev det till att göra annat istället.
Demonterade orginalfjäderbenen för att få loss och använda topplagringarna på mina bättre fjäderben med bättre dämpare.
Nu är det bara att snygga till spindlarna och packa om hjullagren så är det snart monteringsfärdigt!
Det var gårdagskvällens mek.
Mvh Gustav
Last edited by headline on 2006-03-31 08:04:29, edited 1 time in total.
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Så har jag lyckats sätta ihop toppen så mycket jag kan i nuläget. Fick mätt upp alla ventilfjäderlängder och monterat mina shims som jag hade. Det visade sig att jag hade 8st 1mm brickor och 3st 0,5 mm. De tunna brickorna hamnade "spritt" i toppen så det var uppmätning som gällde. Det enda som saknas är en inre ventilfjäder men det är på gång.
Mvh Gustav
Editerat min "att-göra-lista"
Mvh Gustav
Editerat min "att-göra-lista"
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Idag lämnade jag in en bromsslang som mall för tillverkning så förhoppningsvis blir det ett gäng fina slangar att hämta ut när dom är klara! Var även förbi Sandén och köpte en oljepickup och ventilfjäder. Mycket bra! Är lite nojig om det är idé att förstärka den så den ite går av igen så jag startade en tråd http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27201
Här är grejerna i allafall:
Mvh Gustav
Här är grejerna i allafall:
Mvh Gustav
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Ja, då fortsätter vi med lite uppdateringar!
Toppen har hamnat på sin plats och och det har kamaxelhuset med!
Vattenpumpen har också hittat hem så nu är det inte så mycket kvar igentligen...
Passade på att rengöra lite fler prylar, bla. kablaget som sitter på motorn och oljepåfyllningen/vevhusventilationsplastgrunkan! Gick på bärarmarna och hittade en trasig damask! Kulan är ok men fettet är mycket förorenat så det blir rengöring, nytt fett och sen ny damask. Ytterligare en punkt på listan... Sandén har damask hemma så jag ska åka och köpa en nästa vecka. Vad använder man för fett igentligen?
Provade dessutom att smörja in en av mina "nya" fälgar med gammal bromsvätska i hopp om att färgen ska släppa, vi får avvakta och se hur det funkar!
Hur jag gör med oljepickupen vet jag inte än. Troligtvis låter jag en vara orörd och sätter dit den som den är. Kanske en sån här modifiering så man minskar risken att suga luft. Vad tror ni? (Krage runt silen)
Uppdaterat min att-göra-lista med!
Mvh Gustav
Toppen har hamnat på sin plats och och det har kamaxelhuset med!
Vattenpumpen har också hittat hem så nu är det inte så mycket kvar igentligen...
Passade på att rengöra lite fler prylar, bla. kablaget som sitter på motorn och oljepåfyllningen/vevhusventilationsplastgrunkan! Gick på bärarmarna och hittade en trasig damask! Kulan är ok men fettet är mycket förorenat så det blir rengöring, nytt fett och sen ny damask. Ytterligare en punkt på listan... Sandén har damask hemma så jag ska åka och köpa en nästa vecka. Vad använder man för fett igentligen?
Provade dessutom att smörja in en av mina "nya" fälgar med gammal bromsvätska i hopp om att färgen ska släppa, vi får avvakta och se hur det funkar!
Hur jag gör med oljepickupen vet jag inte än. Troligtvis låter jag en vara orörd och sätter dit den som den är. Kanske en sån här modifiering så man minskar risken att suga luft. Vad tror ni? (Krage runt silen)
Uppdaterat min att-göra-lista med!
Mvh Gustav
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Har inte mekat så mycket sen jag uppdaterade sist, har bara pillat lite med remhjulen till kam- och balansrem och upptäckte att en balansaxel gick oroväckande trögt... får plocka isär i helgen och inspektera...
Men det roliga är att jag snubblade över en uppsättning BBS splitfälgar som jag helt enkelt inte kunde motstå att köpa... Har alltid varit svag för breda fälgar så det fanns inte mycket annat att göra än att köpa dom. Dom är 16" och fram är dom 8" breda och 10" bak. Jag kommer använda dom som finhjul när jag inte åker bana. Dom kommer nog fylla ut hjulhusen fint!
Det roliga var att jag sålde mina andra vardagshjul till Andreas (xanlar här på forumet) som hoppade i sin 944 och åkte 2,5 timme enkel väg från Örebro på en onsdagskväll. Kul att träffa folk härifrån på riktigt! Hoppas du är nöjd med hjulen Andreas!
I helgen blir det mer mek!
Mvh Gustav
Men det roliga är att jag snubblade över en uppsättning BBS splitfälgar som jag helt enkelt inte kunde motstå att köpa... Har alltid varit svag för breda fälgar så det fanns inte mycket annat att göra än att köpa dom. Dom är 16" och fram är dom 8" breda och 10" bak. Jag kommer använda dom som finhjul när jag inte åker bana. Dom kommer nog fylla ut hjulhusen fint!
Det roliga var att jag sålde mina andra vardagshjul till Andreas (xanlar här på forumet) som hoppade i sin 944 och åkte 2,5 timme enkel väg från Örebro på en onsdagskväll. Kul att träffa folk härifrån på riktigt! Hoppas du är nöjd med hjulen Andreas!
I helgen blir det mer mek!
Mvh Gustav
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Läckra fälgar!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users