944 TurboCup -86 | Puppans TurboCup 2005 Edition....

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Puppan
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2004-03-30 07:18:46
Contact:

#31 Post by Puppan »

Chriz75 wrote:Vad tar din kontakt för plast, kolfiber-huv och frontläpp ?

Tokigt cool bil... 8)
Gillar fälgarna skarpt!
Han tar 5500kr för en huv, ca 3500 för en frontläpp!
Jag har en huv hemma som du kan få lite billigare eftersom det är prototypen!

/Pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....

BUSA
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2004-11-22 08:21:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Porsche 944 Turbo Cup....

#32 Post by BUSA »

Har en fråga, hur mycket mer är en 944 turbo cup värd kontra en "vanlig" turbo??

User avatar
Puppan
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2004-03-30 07:18:46
Contact:

Re: Porsche 944 Turbo Cup....

#33 Post by Puppan »

BUSA wrote:Har en fråga, hur mycket mer är en 944 turbo cup värd kontra en "vanlig" turbo??
Dom stiger faktiskt i pris nu förtiden..
Fredrik Åberg sålde sin ner på kontinenten. Den var ganska nergången och skulle renoveras. Vad jag hörde fick han 19000Euro för den..
En i topp skick får man betala avsevärt mer för och jag vet en som sålde sin också ner till kontinenten för 260kkr..

Mvh
Pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#34 Post by patand »

Jasså Puppan lever... ;) Gäller att skynda sig köpa en Turbo Cup alltså... :shock: fast jag vill nog hellre ha en Carrera GT...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#35 Post by gurra »

Motorn startad!!

Efter att Puppan har varit över i mitt garage ett antal gånger och gormat och jagat saknade smådelar tänkte jag att det var läge att åka över och kolla status i turbo-cup-garaget!


Puppan och hans meck höll högt tempo med det sista inför uppstart och som sprutansvarig började jag se över Nirat (skönt att slippa bli skitig ibland).

Nira må vara ett kompetent styrsystem men lagom listigt har de gjort en ny firmware med ny programvara som inte är bakåtkompatibelt med mappningar gjorda med den ursprungliga firmwaren... Extra roligt blir det när den gamla programvaran inte finns att tillgå från Niras nerladdnings-site.

Efter ett par nattliga räder för att leta programvara togs beslutet att dumpa den gamla mappen helt och starta om.

Runt halv två i natt var det till slut dags för första uppstarten.... shabrumm!! Monstret var igång!
3 litersblock, 1000cc spridare, vass kamaxel och ett rejält avgassystem ger en minst sagt manlig ton :)

Nästa vecka stundar insugsbygge och därefter mappning.

Turbo-Cuppen är så grym! Härligt skön race-patina med bur och stöddig motor. Mäktigt..mäktigt.

Här är ett par bilder:
Image
Image
Image
Image
Image

Mvh Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#36 Post by djungel-Jim »

Woho! Grattis! Vad är det för diameter på röret som går från luftfiltret till turbon egentligen!? Ser ju helt sjukt tjockt ut!! :shock: :D Får man veta vilken turbo du kör med också?

Kör du MAF- eller MAPluftmätning?

Vad är det för mätare som sitter strax efter throttle-porten (eller vad det heter) på insuget?

Nyfiken blir man! Jag hoppas jag får skymta bilen någon gång när jag åker ut och hälsar på föräldrarna där ute i norra förorten :) :d=:
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#37 Post by Dea »

Jag tycker om stilen på rören till & från ICn är det hembygge med rostfria avgasrörsbitar ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#38 Post by gurra »

Eftersom Puppan är borta så passar jag på att svara.

Insuget till turbon är 4", en GT3088R (35/40).
Styrsystemet är ett Nira i3 med MAP-sensor. Givaren på insuget är en MAT-sensor (insugstemp).

Ps. Jim din bil är klar, pm på väg!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#39 Post by sweanders »

Kul att se! Ska bli spännande att följa framgångarna!
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#40 Post by patand »

Jasså Puppan skall försöka bli ännu snabbare... :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#41 Post by broberg »

Puppan, har ett par frågor då du kör med nira sprutet..

Hur mycket gick det på? köpte du med kabelhärva?
"lätt" att installera? Funkar bra? hur funkar programvaran? Något du rekommenderar?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#42 Post by gurra »

Vi var ute och mappade ikväll på grundladdet som är på endast 0,65-0,70 bar. Bilen går redan grymt bra trots det låga laddet!

Hmmm nu ska vi bara mappa vidare och sakta dubblera laddtrycket så kommer det bli åka av :)

Nyplanad topp, det och det andra och slutligen pulverlackat:

Image

Image

Image
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#43 Post by gurra »

Gjorde en datoranimering som simulerar hur bilen går 80-260 km/h vid endast 0,7 i laddtryck :twisted: ;)
18mb mpeg
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#44 Post by Jon80 »

Om det hade varit en mäniska vi talat om, så hade man sagt att det saknas både en och två kromosomer... nu vet i tusan vad man ska säga.. Sjukt fräckt!
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#45 Post by spirou944t »

Shyyyyst!
Börjar den på 2 växeln, eller 3:e?
Eller hur är utväxlingen?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users