944 S2 PCSR Klass 8A - SÅLD

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4648
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#31 Post by Cédric »

Ställbara krängare is the shit, undra hur man klarar sig utan :) Sluta snåla nu, du har ju både bild och film (eller har du inte fått filmen än?) att lägga upp :). tur att du fick åka snabba klassen, gick ju riktigt städat och fort ! lite lustigt dock att en 944 va bland de absolut snabbaste i r2 :)

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

#32 Post by maxcarlsson »

Cédric wrote:Ställbara krängare is the shit, undra hur man klarar sig utan :) Sluta snåla nu, du har ju både bild och film (eller har du inte fått filmen än?) att lägga upp :). tur att du fick åka snabba klassen, gick ju riktigt städat och fort ! lite lustigt dock att en 944 va bland de absolut snabbaste i r2 :)
Om du bara kunde få tummen loss, så kan det komma upp film från både Mantorp och Knutstorp! :D
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4648
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 1

#33 Post by Cédric »

Får vi se en liten försiktig rejsrapport från dagens PCSR rejs ? :#944burn:

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 1

#34 Post by FredrikÅ »

Cédric wrote:Får vi se en liten försiktig rejsrapport från dagens PCSR rejs ? :#944burn:
Kortfattat: :#pray:
Fredrik Åberg

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4648
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 1

#35 Post by Cédric »

FredrikÅ wrote:
Cédric wrote:Får vi se en liten försiktig rejsrapport från dagens PCSR rejs ? :#944burn:
Kortfattat: :#pray:
Ja dom preliminära rapporterna tyder på det (när det var tort ;)) :mrgreen: :mrgreen: :wink: :

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 1

#36 Post by maxcarlsson »

FredrikÅ wrote:
Cédric wrote:Får vi se en liten försiktig rejsrapport från dagens PCSR rejs ? :#944burn:
Kortfattat: :#pray:
Man tackar! :) Fast det märks att du inte var där på förmiddagen när det regnade... 8)

Det har ju inte hänt så mycket i den här tråden sedan i höstas, så jag får väl försöka att skriva lite mer utförligt nu. Fram till i mars-april blev det inte gjort så himla mycket i garaget, beroende på lite olika saker, bland annat införskaffande av lägenhet och veckopendling till arbetet. Jag hade helt enkelt lite dåligt med tid...och så var jag nog lite lat också. :P

Någonstans framåt slutet av mars satte jag i alla fall fart med att byta kamkedjan, vilket blev ett ganska långt projekt eftersom jag bara var i garaget vissa helger och så blev det som alltid - man saknar någon liten del och får vänta på leverans. I övrigt har jag inte gjort sådär extremt mycket på bilen, mest en vårservice och så har jag skaffat en Sandénspoiler fram. Ändå räckte det för att utgöra ett arbete av heltidsomfattning under helgerna under minst en månads tid. Alltid är det något som ska fixas. Och är det inte det så skaffar man sig något att göra. :lol: Som tur är så har jag en hjälpsam pappa som visserligen inte hjälpt mig med att skruva på Porschen hemma i garaget, men som har åkt runt och hämtat och lämnat delar under veckorna. Helt ovärderlig hjälp när man själv är fast i obygden i veckorna.

Jag var efter den perioden rätt less och såg väl fram emot att köra, men det kändes väl inte sådär överväldigande roligt just då. Under vintern har jag, tillsammans med lite folk på forumet varit och kört långlopp i hyrkart med MSCC och PCS tre gånger med hyfsad framgång. Det har varit riktigt roligt och det är nog tur att man får göra sådant ibland när racingen känns långt borta i vinterslasket. Då återfår man lite motivation att gå ut och lägga sig på garagegolvet igen och så är det ju bra träning och ett trevligt sätt att träffa bilpolare.

Förra året hade jag inte riktigt möjlighet att köra med PCSR, så det blev ett antal banmöten på Kinnekulle, Knutstorp och Mantorp istället. Men i år tänkte jag redan i höstas att jag skulle satsa lite mer och lägga lite mer tid för att hinna med åtminstone två PCSR-tävlingar och Nürburgring med PCS. Även om jag har en bil som redan är byggd för den serien, så blir det lite extradetaljer som måste ses över och grejer som måste skaffas för att det ska gå ihop. Förra året körde jag på Toyo R888 och hade ställt in bilen efter dem, men i år skulle jag alltså köra på Michelin Cupdäck istället. Mycket huvudbry blev det kring hur mycket camber jag skulle ha fram. Man vill ju inte komma till banan och ha helt fel camber, eftersom det inte är något man gärna grovinställer på plats och så sliter det ju tråkigt mycket däck om det står fel. Jag hade en liten ambition att köra KM1 med MSCC, delvis för att ställa in bilen lite vettigare på de gamla slitna Cupdäcken som jag har liggande. Det hann jag inte, eftersom jag fortfarande väntade på delar till kamkedjebytet. Sedan tänkte jag att jag skulle göra ett försök på PCS slalom på Ljungbyhed. Det kom inte så mycket relevanta mätvärden ur den laborationen, mest beroende på att jag hade min värsta kördag någonsin. Inget funkade. Men det behöver vi kanske inte prata mer om... Efter mycket dividerande med tidgare ägare, så kom vi fram till att jag skulle ha exakt samma inställningar som jag körde med förra året. Vilken tur att jag redan minskat den då... :lorh:

Sedan var det ju det där med vikten på bilen. PCSR-klasserna baseras ju bland annat på vikteffekt och då vill man ju gärna ligga så nära sin klassgräns som möjligt för att inte åka runt med onödigt mycket vikt. En bra början är ju då att faktiskt veta vad bilen väger överhuvudtaget. Jag levde i villfarelsen att bilen var viktad för detta och skulle bara, någon vecka innan racet på Knutstorp kolla med tidigare ägare hur mycket bensin jag skulle ha i tanke för att detta skulle stämma. Då visade det sig att vikten bilen i det nuvarande utförandet och vikterna i bakluckan inte var helt känd. Bråttom var det naturligtvis och jag lyckades inte få tag i någon med riktiga vågar, så det blev en grovvägning på bilprovningen i Valdemarsro i Malmö. Enligt den och lite grovuppskattningar, så skulle jag behöva ha i 15 kg till i bilen. Det kändes inte helt safe att slänga ner allsköns bråte i bakluckan :P , så min käre pappa gjorde en insats och fick tag i blyskivor under veckan. När jag till slut vägde bilen på tävlingen visade det sig att jag i princip inte hade behövt ändra vikten alls...

Så till tävlingen. Egentligen skulle tävlingen på Knutstorp vara ett tvådagars arrangemang, där Super sports cup, alltså GT3 Cup-bilarna skulle köra sina race på söndagen och vi i Sports cup skulle köra alla våra körningar på lördagen. Men av något miljö- och bullertidsskäl blev man tvungna att dra ihop schemat. All körning skulle göras på lördagen och racen skulle gå gemensamt med Sports och Super sports cup.

Jag kom upp på Knutstorp tidigt på morgonen och då började det omedelbart att regna. Jag har egentligen inget emot att köra i regn, även om jag knappt har någon erfarenhet av det, bortsett från en kort körning med min gamla Miata med fullständigt knäpp chassiuppsättning. Det är väl mest det att man blir så jäkla blöt i depån eftersom man inte har något fancy tält att gömma sig i. Det regnade i varje fall hela förmiddagen, under alla träningspassen, så de som hade vassa gatdäck med sig, skruvade på dem istället. Jag fick ingen ordning på vare sig min körning eller inställningarna på bilen, som ville understyra oavsett vad jag skruvade på eller hur jag körde. Jag har varit lite stolt över att jag tidigare lyckats åka rätt fort med mina bilar, men bara varit av banan två gånger under 15-20 körningar. Båda tillfällena var med Miatan, dessutom. Det skulle det tydligen bli ändring på. Som en riktig räv såg jag till att värma bakdäcken i första kurvan genom att snurra 180 grader. Sedan lyckades jag snurra i backen nedför NGK, vilket var lite mer otäckt. Jag provade också alternativspåret efter rakan och kan meddela att man måste ha mer mönster på däcken för att dra någon fördel där. Jag kände mig sådär nöjd med mig själv efter de där incidenterna. Jag tycker att avåkningar ofta visar prov på dåligt omdöme och okontrollerad körning. Jag vet inte riktigt vad jag själv ska skylla på... Det blev i alla fall inga skador på bilen, vilket kändes väldigt skönt. Understyrningen berodde väl på att jag kör med rätt mycket camber fram, vilket liksom inte krängs ner med det dåliga greppet det är i regn.

Vid lunch hade det torkat upp en del, så jag kände mig lite mer hoppfull inför tidsträningen. Det gick hyfsat bra undan, men efter några varv blev jag inkallad för att min transponder inte fungerade. Det var problem med transpondrarna hela dagen och det var bara ett fåtal bilar som fick tider registrerade. Det var tydligen något fel på slingan i marken och de hade haft samma problem senast på STCC. Så uppställningen till racet gick på laptimertider och gamla meriter. De stackars funktionärerna hade det inte lätt när tekniken svek dem och tiden var väldigt knapp. Jag lyckades i alla fall prestera 1.10.5 varv på ett av de få varven jag fick. Även om jag skulle vilja åka åtminstone en halvsekund snabbare, så var det helt ok med tanke på den knappa tiden, avsaknaden av inställningstid och att det var min första bankörning i år.

Racet skulle gå med rullande start, vilket var nytt för mig. Jag var lite orolig för att det skulle gå i en jäkla fart över startlinjen och resultera i plockepinn i första kurvan. Eftersom det var lite stök med startuppställningen, så minns jag inte riktigt vem som stod var, men jag stod i alla fall på tolfte plats i vänstra ledet bakom Patrik Ljunggrens coola brungula Cup, med en Cayman till höger och med Björn Qvarfordt snett bak till höger. Björn kör en, i specen närmast identisk systerbil till min och med den äran, skulle det visa sig. Starten gick med flagga, vilket tydligen gjorde det svårt för folk att se. Jag lyckades flytta mig så att jag kunde se flaggan och fick en riktigt bra start där jag hängde på betydligt vassare bilar. Eftersom det var min första rullande start, så var jag lite avvaktande och bromsade mig inte ända upp i fördelaren på Ljunggrens fina Cupbil. Så in i Ronnie Peterson dök Björn upp på insidan. Jag tänkte inte ge mig så lätt, så vi åkte parallellt hela vägen över NGK-krönet, varpå han blev tvungen att ge sig i den följande vänsterknycken nedför backen. I vänstern innan hårnålen bromsade jag mig förbi Caymanen som nog hade en annan förare än på kvalet. Sedan tror jag att det det bara var 8C, D och Cupbilar framför mig. De såg jag ju inte så mycket av, av förklarliga skäl och jag lyckades att öka avståndet en hyfsad bit till Björn och höll det racet ut. Den delen av racet var inte så spännande, men jag blev lite orolig när det började låta från vänster fram i högerkurvor. Det kändes som att hjullagret var lite på upphällningen och det kändes ju sådär passande just då. Däcken började bli lite väl varma, så det blev inga vassare varv framåt slutet av racet. Jag måste nog bli lite duktigare på att spara däcken och inte pressa dem så hårt. 1.09.74 tror jag att det stod som bästatid på displayen efter passet. Enligt listan är det snabbare än varvrekordet i klassen, så jag får se vad det blir med det. 1.09.993 körde Åke Berg i en 944 2007: http://www.pcsracing.se/upload/dokument ... rdPCSR.pdf Lite snack blev det i parc fermé efter racet och Björn och jag var båda nöjda efter schysst racing där båda lämnade plats och visade hänsyn. Det kändes bra att kunna lita på sina medtävlande.

Inför race 2 skulle startuppställningen baseras på placering i första racet, eftersom det var väldigt få transpondrar som fungerade. Det hade blivit lite fel även här, så den första startuppställningen som kom ut var väldigt märklig. Jag skulle stå näst sist, tror jag. Efter lite snack ändrades hela listan och det blev i alla fall mer rätt. Jag skulle stå på åttonde plats bakom Jonas Larsson, med Franck Århage (?) i en röd 8B 944 snett framför mig. Som sagt så var startuppställningen inte helt hundra, så det stod nog tre Cupbilar bakom mig. De kom naturligtvis flygande som tre skott vid starten, men det kändes aldrig obehagligt, för det fanns plats till det. Caymanen som stod snett bakom lyckades ta sig förbi i Ronnie Peterson, men fick ett rätt taskig spår ut. Då skulle man vilja ha ett par hästar till för att åka förbi på insidan ur kurvan! Jag minns inte riktigt var den dök upp, men jag bromsade mig i alla fall förbi en vit Cupbil i vänstern innan hårnålen och höll honom bakom mig hela vägen fram till inbromsningen efter rakan, då han tog sig förbi. Det måste ju vara en merit i sig. :P Därefter togs kampen upp med att åka ikapp den röda 8B 944an. Jag var nog lite väl försiktig med att köra om, för jag låg bakom honom ett par varv och tappade avstånd till Björn som jagade ikapp bakifrån. Jag borde ha bromsat mig förbi efter rakan, men var lite väl försiktig. Så till slut när Björn i princip var uppe i bakluckan tog jag mig förbi i samma vänster innan hårnålen. Den omkörningen blev väl inte helt hundra och jag tappade för mycket fart ur kurvan. Björn hängde med förbi och sedan blev det jakt hela vägen till mållinjen. Jag tror att jag lyckades dra ifrån lite ett tag, men sedan gjorde jag tyvärr lite misstag på de sista varven, vilket gav honom chansen att ta sig obehagligt nära. På sista varvet hade jag återigen överkört däcken och gjorde ett par missar i rad, vilket placerade honom max en billängd bakom över mållinjen. På invarvet var det mycket tummen upp och liknande som växlades mellan våra bilar. :D Björn ville förstås att racet skulle ha varat ett par varv till, berättade han i depån efteråt. Jag har bara kört ett par raceliknande heat med MSCC tidigare och då har jag inte hamnat i någon riktig fight. Det här var sjukt jäkla roligt och det känns helt plötsligt mycket väl värt allt arbete. Det blir riktigt roligt när man har någon som åker lika fort och schysst med en likvärdig bil. Racing är en drog!

Jag känner mig riktigt nöjd med min premiärtävling med PCSR. Knutstorp är ju känd mark för min del och jag hoppades på bra resultat. Så jag blev nöjd när jag lyckades ta två hem två förstaplatspokaler, hänga av hela 8B och slå mitt personbästa med en hyfsat bit.

Överlag var den en väldigt trevlig dag. Kul racing och trevligt att träffa känt och okänt folk från forumet och en del nytt folk. Roy Andersson var där med sin vita 944, Anders Zimdahl med caben, Björn Qvarfordt med den mörkblå faran, Franck Århage med den röda (?), Lars Gutafsson i den vita Cupen och Robert med sin vita 911. FredrikÅ och Anna dök upp med lite tips och påhejningar. En gammal Miatabekant, Henrik Pihl dök också upp, lite oväntat. Och så hade jag hjälp av pappa som fick vara racemekaniker, vilket kändes helt ovärderligt.

Tanken var att jag skulle köra upp 944an till Såtenäs idag för att köra på Kinnekulle nästa lördag, men nu ser det lite halvdåligt ut, med tanke på hjullagret som är på väg att ge upp. Hur fixar man fram delar och montering på en vecka, när man dessutom ska vara på Gotland måndag till fredag eftermiddag? Några tips?
Last edited by maxcarlsson on 2010-05-30 17:19:47, edited 2 times in total.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4648
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#37 Post by Cédric »

Kul att du tog dig tid att skriva en rejäl rapport!

Ang. lagret, undra om det är liknande konstruktion som på min bil, jag fixade lätt båda hubbarna på en kväll. Kan inte du svänga över till sandén eller dyl? Utzon har du ju också inom körbart avstånd. Rikard som bor där i krokarna kanske kan hjälpa till? Hur som helst så är det ju egentligen en enkel sak att byta.

GRATTIS till placeringen hur som helts !!!!!!!!!!!!!!

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#38 Post by Eddie Varvstopp »

Ojoj!!
Supergrattis till vinsterna :D . Mycket bra kört, tiderna är verkligen inget att skämmas över.
Verkligen trevlig racerapport :D . Det verkar som du fått en nytändning efter Ljungbyhed ;) .

Jag har ju sagt att jag skall skaffa Vagnbok och nu blir man än mer sugen på att köra något race med PCSR. Även om man kommer ligga snett viktmässigt så måste jag bara prova..
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#39 Post by Spånet »

Det var mig du bromsade dig om och det sades inga snälla ord i min bil när du gjorde det :wink: :lol: . Har för mig att det var cabben låg framför mig som jag försökte ta mig om när du kom farande.

Resten av bilarna i min klass låg redan ett halvt varv före efter den mysko starten så jag tog det lite lungt och satte in attacken på rakan.

Av någon lustig anledning stod det flera klass 8A och B bilar före mig på gridden och jag är nästan säker på att dom inte hade kört snabbare än 1.06.00 på racet innan.



Men kul var det och ett stort grattis till segrarna :#cheers: .

Se till att du kommer till vårträffen så jag kan bromsa om dig :evil: :lol:
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#40 Post by maxcarlsson »

Jaså, det var du! Jag var inte riktigt säker, för det är ju ett par vita Cupbilar med och kör. Jag ville ju också förbi den röda 944an, så när öppningen kom, tog jag den. Jag förstår att du inte dök förbi i det krokiga partiet, det hade inte jag heller gjort.

Ja, den startuppställningen var mycket märklig. Tyvärr hinner jag inte fixa hjullagret, men jag dyker upp vid sidan av banan tillsammans med Cédric och Erik!
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#41 Post by Anders Z »

Hej Max, grattis till vinsterna, det var en dj-a fart på dig o Björn :shock: jag insåg att jag har en hel del att jobba på.

Jag hade min egen fajt längre ned i fältet med Smedman som jag lyckades hålla bakom mig i båda racen. Han sa att jag var väldigt långsam före, på o efter NGK-krönet, där fegar jag ur, det finns det nog runt en sekund att hämta där. Dessutom är jag riktigt feg och orutinerad vid starterna, jag är en riktig gentleman där. Annars var jag nöjd med min kvaltid 1,11.8 (med egen lap timer), men racetempot blev lägre tyvärr.

Fredrik, en tidigare ägare till min cab, var uppmärksam och såg att mitt högra framhjul sitter längre ut än det vänstra, måste fått en smäll någongång, ska fixas till Gelleråsen.

/Anders Z
Mvh
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#42 Post by maxcarlsson »

Hej! 1.11.8 är inte fy skam om man inte kört så mycket på Knutstorp innan. Och NGK är rätt spännande och ska väl behandlas med lite respekt. Men inte för mycket! :P De här tävlingarna är ett jättebra sätt att utvecklas och få upp farten, eftersom man har snabba förare runt sig som man kan titta på och fråga om tips. Det blir ju en helt annan grej än att köra på banmöten där folk, med all rätt är lite mer försiktiga och inte lika intresserade av att köra fortast möjligt.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#43 Post by jonaslarsson »

Grattis max till första platserna. PCSR är en riktigt bra klass för nybörjare. mycket körning för lite pengar. Längtar själv efter att få kliva högst upp på pallen är inte mycket som fattades på knutstorp. siktar på seger uppe på gelleråsen :). hur mycket soppa åker ni med? för min vill gjärna suga luft i kurviga partier mestadels högerkurvor
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#44 Post by maxcarlsson »

Tack! Jag åker med full tank i princip, eftersom det är lättare att hålla koll på och skvalpar mindre. Jag kör ju med vikter, så för mig är det ingen vits att köra med lite bensin i tanken. Men jag förmodar att du har en bit kvar till den lägre viktgränsen i C? Då är det ju en annan situation.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 944 S2 PCSR Klass 8A

#45 Post by jonaslarsson »

Min bil passar inte in alls bra i 8C men jag hänger med över förväntan första tävlingen så vägde jag in på 1290kg med lite mer än halv tank. det är 190kg för mycket för min bil :shock: funderar på att fylla tanken med skum kanske kan bli lite bättre
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users