931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
Hur har det gått?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
Marcus har inte varit synlig på forumet på länge, hur står det till?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
Nu är jag tillbaka. Har haft det kämpigt, såg att jag inte vart inne sedan april. Man skulle ju kunna tro att det skulle ha att göra med att jag bara är ute och glider, men nja. Inte bilens fel, den går helt underbart! Inga problem alls faktiskt. Bestämde mig så sent som nyss att återuppta det "digitala livet". "CGT Fredrik" var precis här och överraskade i helt andra ärenden, så det blev en total suprice. Dessutom hade jag en svart 944 cab både bakom och framför mig på vägen hem från dagvården idagJanne J wrote:Marcus har inte varit synlig på forumet på länge, hur står det till?
För övrigt har det vart lugnt med att fixa med bilen. Det stora är främre stötdämpare, däck och Zeitronixen. Det finns faktiskt inte så jätte mycket att göra egentligen.
Kommande agenda:
Besiktning nu på lördag.
Montera laddtrycksgivare och oljetrycksgivare till Zeitronixen (kommer denna vecka).
Montera bakre stötdämpare, fram redan bytta till inställningsbara gula Koni.
Laga förarstolen.
Köpa "under huven isolering".
Ja, sen är jag rätt så nöjd. Ni som har frågor (kan gissa att frågor finns om fördelaren, Zeitronix etc) får gärna ställa dem.
Bjuder på några bilder
Jag hoppas att vi ses den 20:e på Wenngarn! Jag har verkligen sett fram emot det som ett ljus i slutet av tunneln.
Last edited by Harpin on 2015-08-25 20:12:02, edited 1 time in total.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
Kul att se dig tillbaka! Blev nästan lite orolig
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
Kul att du är tillbaka! Bilen ser väldigt fin ut på bilderna!
Zeitronix och elektronisk fördelare. Berätta hur du använde dem och hur det funkar.
Zeitronix och elektronisk fördelare. Berätta hur du använde dem och hur det funkar.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
Hur ska man beskriva på ett lätt sätt..patand wrote:Kul att du är tillbaka! Bilen ser väldigt fin ut på bilderna!
Zeitronix och elektronisk fördelare. Berätta hur du använde dem och hur det funkar.
Om vi börjar med fördelarna, busenkel att koppla in. Dock lite små bök med att ställa in tändningen då Stans svänghjul saknar tändmarkerimgar. Den har bara TDC. Så fick köpa mig en discolampa man kan ställa in graderna på. Sen var det klart Med USB kan man koppla upp en dator för att logga och ställa in tändkurvor. Man kan även direkt se på datorskärmen. Om man strömsätter (strömbrytare) en kabel så byter man tändprogram.
Zeitronixen kan man ha till mycket. Förutom att man direkt kan se diverse saker på skärmen som AFR, EGT, turbotryck, oljetryck etc, temperaturer etc, så kan man även ställa in larm. Tex för högt eller lågt oljetryck vid ett visst varvtal eller så. Även den går att logga.
Dock har jag inte gjort så mycket då jag saknar en bärbar med värdigt batteri. Dock så får jag förhoppningsvis laddtrycksgivare och oljerrycksgivare i veckan.
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
Glömde säga att besiktningen gick utan problem
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
Gott att du är tillbaka! Och bilen ser ju så fantastiskt fin ut. Så ska det se ut!
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
Idag blev det av med min första "långtur" med 931an. Det blev förbi Freddi_81. Totalt blev det ca 20mil i allt från sol till regn.
Känns som att resans längd var perfekt. Tanklampan började lysa på hemvägen vid Södertälje. Men eftersom jag planerat in att byta bensinslangen (tömma tanken) som går mellan tank och pump mot en bättre. Jag bytte slangen tidigt i våras tillsammans med pumpen.. Men den kändes inte så safe längre.
Efter det var det dags för att få dit oljetrycksgivaren till Zeitronixen. Valde att fixa en "oljefilteradapter" för att slippa ta bort originalet.
Fortsätter imorrn med att ställa in den.
Känns som att resans längd var perfekt. Tanklampan började lysa på hemvägen vid Södertälje. Men eftersom jag planerat in att byta bensinslangen (tömma tanken) som går mellan tank och pump mot en bättre. Jag bytte slangen tidigt i våras tillsammans med pumpen.. Men den kändes inte så safe längre.
Efter det var det dags för att få dit oljetrycksgivaren till Zeitronixen. Valde att fixa en "oljefilteradapter" för att slippa ta bort originalet.
Fortsätter imorrn med att ställa in den.
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
Helgen börjades med småfix och byte av stötdämpare bak.
Stötdämpare, täckbrickor, spolarbackventiler och huvpinne-klipp.
Före
Efter. Nu sitter pinnen fast när man öppnar huven Finare också.
Bonnmeck innan.
Och idag söndag tog jag tag i mitt varmstartsproblem.
Fick på bara en dag enorma varmstartsproblem. Samma dag började det också droppa bensin på vänstersida. Fick för mig att det hade ett sammanband men QV övertygade om att det inte skulle vara så.
Cedric erbjöd mig sin acktank som han själv inte orkat installera så jag slapp vänta på min egna. Så åkte till honom idag, eller rättare sagt hans föräldrar. Han fick även köra min och han körde till ett industriområde och brände loss Han körde även till en våg där nätaren landade på 1200kg. Sen tog vi en tur i hans vita. Min har mer komfort...
Nåja. Åkte hem och började omgående med att byta. Inte alls så krångligt, dock jobbigt att jobba när massa skit landar i nyllet.
Den är grön där under..
Sänkte ner bilen och startade. Inga synliga läckage. Hoppade in och körde iväg, men kom inte så långt.. Efter 200m blev bilen helt orkeslös och sekunden efter dog den. Såklart det var luft i systemet så det var bara att ställa sig och gnugga på startmotorn. Men icke! Ringde pappa som kom med bil och lina.
Fick för mig att förbikoppla DME relät men såg bara små gnistor. Hade jag satt anslutningaena fel på acktanken? Nää. Eller? Ner med den.. Byglade igen men samma fortfarande. Då riktades blicken mot pumpen. Försökte felsöka men tog till slut ned pumpen och körde den med sladdar och ett löst batteri. Klickade bara.. Det var den pumpen det. Och snacka om otur!
Upp på vinden och fram med den gamla (som dock nästan var ny den med). Körde den också och den snurrade så glatt. Dit med den och bilen startade. Ut på gatan igen. Nu kom jag iaf hem igen Startade utan problem efter 10minter Tog en tur till och den startade efter 20minuter också
Fick iaf igång den andra pumpen igen genom att vända på polerna, något skit hade kommit dit. Tänkte köra några liter igenom den och se magasinera den.
Som sagt så verkar det funka nu igen med att starta den varm Tack Cedric!
Stötdämpare, täckbrickor, spolarbackventiler och huvpinne-klipp.
Före
Efter. Nu sitter pinnen fast när man öppnar huven Finare också.
Bonnmeck innan.
Och idag söndag tog jag tag i mitt varmstartsproblem.
Fick på bara en dag enorma varmstartsproblem. Samma dag började det också droppa bensin på vänstersida. Fick för mig att det hade ett sammanband men QV övertygade om att det inte skulle vara så.
Cedric erbjöd mig sin acktank som han själv inte orkat installera så jag slapp vänta på min egna. Så åkte till honom idag, eller rättare sagt hans föräldrar. Han fick även köra min och han körde till ett industriområde och brände loss Han körde även till en våg där nätaren landade på 1200kg. Sen tog vi en tur i hans vita. Min har mer komfort...
Nåja. Åkte hem och började omgående med att byta. Inte alls så krångligt, dock jobbigt att jobba när massa skit landar i nyllet.
Den är grön där under..
Sänkte ner bilen och startade. Inga synliga läckage. Hoppade in och körde iväg, men kom inte så långt.. Efter 200m blev bilen helt orkeslös och sekunden efter dog den. Såklart det var luft i systemet så det var bara att ställa sig och gnugga på startmotorn. Men icke! Ringde pappa som kom med bil och lina.
Fick för mig att förbikoppla DME relät men såg bara små gnistor. Hade jag satt anslutningaena fel på acktanken? Nää. Eller? Ner med den.. Byglade igen men samma fortfarande. Då riktades blicken mot pumpen. Försökte felsöka men tog till slut ned pumpen och körde den med sladdar och ett löst batteri. Klickade bara.. Det var den pumpen det. Och snacka om otur!
Upp på vinden och fram med den gamla (som dock nästan var ny den med). Körde den också och den snurrade så glatt. Dit med den och bilen startade. Ut på gatan igen. Nu kom jag iaf hem igen Startade utan problem efter 10minter Tog en tur till och den startade efter 20minuter också
Fick iaf igång den andra pumpen igen genom att vända på polerna, något skit hade kommit dit. Tänkte köra några liter igenom den och se magasinera den.
Som sagt så verkar det funka nu igen med att starta den varm Tack Cedric!
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
Jättekul att det löste sig, inspiration till att byta
Det va kul att köra båda bilarna samtidigt, rätt olika kan man säga. Tycker du bör kika lite noggrannare under huven, tyckte din bil gick lite lite tvekande på full kastrull. Men den va ju som sagt betydligt komfortablare, men såklart mindre responsiv (och kan nog behöva lite fräscha bussningar i växellänkaget) . Dock perfekt som gatbil med konisarna. Och riktigt fin!
Min bil på samma våg med tunga gatfälgarna och mycket bensin 1180, fredriks 931 som va där samtidigt 1140. Som referens.
Det va kul att köra båda bilarna samtidigt, rätt olika kan man säga. Tycker du bör kika lite noggrannare under huven, tyckte din bil gick lite lite tvekande på full kastrull. Men den va ju som sagt betydligt komfortablare, men såklart mindre responsiv (och kan nog behöva lite fräscha bussningar i växellänkaget) . Dock perfekt som gatbil med konisarna. Och riktigt fin!
Min bil på samma våg med tunga gatfälgarna och mycket bensin 1180, fredriks 931 som va där samtidigt 1140. Som referens.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
Vad ska man byta? 10, 13?Cédric wrote:Jättekul att det löste sig, inspiration till att byta
Det va kul att köra båda bilarna samtidigt, rätt olika kan man säga. Tycker du bör kika lite noggrannare under huven, tyckte din bil gick lite lite tvekande på full kastrull. Men den va ju som sagt betydligt komfortablare, men såklart mindre responsiv (och kan nog behöva lite fräscha bussningar i växellänkaget) . Dock perfekt som gatbil med konisarna. Och riktigt fin!
Min bil på samma våg med tunga gatfälgarna och mycket bensin 1180, fredriks 931 som va där samtidigt 1140. Som referens.
Vid tillfälle så ska jag lägga upp hur tändkurvan ser ut, kanske är den som är för snällt inställd?
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
Uppdatering..
Bilen är sedan oktober undanstoppad i ett varmt och säkert garage. Saknar att jag inte kan åka och fixa och pilla!! Det kliar i fingrarna!!
Inte liten, men lagom bil vs. STOR bil
Flera av er har nog sett och försökt hjälpa mig med mitt problem med att jag inte kan gasa som jag vill (forum/viewtopic.php?f=3&t=31298" onclick="window.open(this.href);return false;). Och som det står i tråden så fanns problemet fortfarande kvar när bilen ställdes undan så det är svårt att undersöka vidare på den saken. Men har bestämt mig för att byta tändspole. Känns som den mest sannolika anledningen? För efter jag började få detta fel så tänkte jag att det var dags att börja logga via Zeitronixen. Men fick inte till det med varvloggen.. Kan vara ett härligt samband.
Finalkörningen för 2015.
Jag har även hunnit hämta min nysydda förarstol Givetvis originaltyg
....
Det jag ska jaga fatt på till våren är:
Tändspole
Golvmattor
Under-huven-isolering
Styrdamask höger
Bussningar till växelreglage
Dragstropp till baksäte
Tätning till oljepåfyllningslock
Markus
Bilen är sedan oktober undanstoppad i ett varmt och säkert garage. Saknar att jag inte kan åka och fixa och pilla!! Det kliar i fingrarna!!
Inte liten, men lagom bil vs. STOR bil
Flera av er har nog sett och försökt hjälpa mig med mitt problem med att jag inte kan gasa som jag vill (forum/viewtopic.php?f=3&t=31298" onclick="window.open(this.href);return false;). Och som det står i tråden så fanns problemet fortfarande kvar när bilen ställdes undan så det är svårt att undersöka vidare på den saken. Men har bestämt mig för att byta tändspole. Känns som den mest sannolika anledningen? För efter jag började få detta fel så tänkte jag att det var dags att börja logga via Zeitronixen. Men fick inte till det med varvloggen.. Kan vara ett härligt samband.
Finalkörningen för 2015.
Jag har även hunnit hämta min nysydda förarstol Givetvis originaltyg
....
Det jag ska jaga fatt på till våren är:
Tändspole
Golvmattor
Under-huven-isolering
Styrdamask höger
Bussningar till växelreglage
Dragstropp till baksäte
Tätning till oljepåfyllningslock
Markus
Last edited by Harpin on 2015-12-14 18:29:25, edited 1 time in total.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
Väldigt fin stol!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
Hem ljuva hem
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]