Eftersom jag fått lite slut på idéer och inte hade möjlighet att göra ett leakdown down test så beslutade jag mig för att montera ner motorn, för att undersöka om man kan se något visuellt fel. Jag beslutade mig för att undersöka hur det såg ut under topplocket och började därför skruva ner allt för att ta av toppen. Som bilen stod så var den ändå mer eller mindre skrot så nyfiken som jag är så tänkte jag att även om jag inte hittar något visuellt fel så kanske man kan lära sig ett och annat
, tyvärr kom jag inte så långt så det får bli nästa gång helt enkelt.
Jag tog av kamremmen sist av allt (lagt ner otaliga timmar på att ta bort allt för att få toppen fri) och då hittade jag felet (eller iaf ett fel) hjulet som sitter på vevaxeln hade skruvat loss sig självt och slitit sönder pinnen som håller det i rätt läge, så kamremmen har inte rört sig när jag tagit kompressions testen. Då kamaxeln stod i läge för tdc på ettans cylinder var det därför jag endast hade kompression på ettans cylinder tidigare, nu har jag iaf kompression på två cylindrar så troligtvis på alla, hann inte mäta mer ikväll.
Så nu hoppas jag att jag kan montera tillbaks allt igen och att den startar.
Jag har dessvärre kvar en del av pinnen i vevaxeln som inte går att få ur, någon som har någon idé på hur man löser det utan att skruva bort kylaren för att kunna borra bort den? Samt hur hårt skall bulten dras?
MVH En aningen nöjadare porsche ägare