944 Turbo 1986 "mera banåka"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#16 Post by Pehr Johnsson »

Björn! Varför inte göra tvärt om? Lacka hela kåpan och slipa bort färgen på Porsche texten!!??
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#17 Post by Björn.C »

hm, bra fråga, fundera lite på det också, men tycker om att det är mer metallgrått och så enstaka detaljer i annan färg, ska se, får lära mig photoshop och exprimentera lite är lättare än att göra det och sedan göra rent för att man inte blir nöjd...
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#18 Post by Ducati »

jag skulle nog också lacka helt kåpan och slipat ner...
Vad fick du ge för topparbetet och vad gjorde de?
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#19 Post by emm »

Lacka hela kåpan och slipa ner, kommer bli najs, varför inte lacka insugsrören i samma färg som kåpan... :)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#20 Post by Björn.C »

Hm, låter nog som en bättre idé, får ta och göra det, men insugsröret... mycket jobb får se.

Ducati:

Jag gav 5500 för jobbet, och då innefattade det portning, infräsning av nya ventilsäten, montering av en ny ventil, och fick även spridarna uppmätta, och så plana de av toppen också.


Har nu nästan allt monterat, insuget+div slangar och även kåpor mm under bilen, ska jag montera imorgon.
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#21 Post by Björn.C »

Fick ihop det sista idag, är bara hasplåten som ska på, och ska även byta olja+filter imorgon, hade kvar det gamla filtret och fyllde på bara olja, min far och jag hade en bra ide om att ev. skit som lossnar i motorn nu, kan sätta sig i det gamla filtret.

Är verkligen nöjd, vi la även ner en del extra jobb som kändes nödvändigt i form av att putsa bort oxidation från en hel del metalytor, och lacka en grej till svart som rostskydd.

Med tanke på att ställa laddtrycket, vad finns det för alternativ som man kan styra invändigt från kupén, var nu tvungen att ställa om det i motorn på "läckventilen"

(ps. en ett par bilder jag tog under slutmontering...)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

User avatar
nordstedt
Turbo-Poster
Posts: 746
Joined: 2005-08-28 16:57:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kävlinge
Contact:

#22 Post by nordstedt »

Ser riktigt fint ut :D

//nordstedt
Förr Indischrott Porsche 924 N/A -83
Nu BMW 525i 24V -91
BMW 2000NK -70
BMW 518i -87

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#23 Post by Björn.C »

Tackar :)

Har idag plockat bort vindrutetorkaren bak.
Och fick även startproblem i morses, var kraftig oxidation på en del kontakter från batteri, så bilen tvärdog pga det + en kabel under rattstången.

Men verkar ju funka nu.
och 7/8 Olja +filter (igen)

Gissningsvis runt 290 hk i motor, och kanske 240-250 på hjulen?

Verkar det rimligt, med tanke på modifikationerna.

Kunde få testa den på rullar för 500 kr så det blir snart av.
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#24 Post by Björn.C »

Kört på kullen idag också, märkte efter lite riktigt hård körning, att bromsarna blev lite "svampiga" och helt plötsligt "fadea" de en gång, så bromsvätska och förhoppningsvis stålomspunna bromsledningar innan anderstorp, annars får jag avboka, eller köra väldigt lugnt....
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#25 Post by Karl Birgander »

Vad kör du på för belägg nu? STD?

Långa rakan på A-torp kräver "lite" bromsförmåga... ;)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#26 Post by Björn.C »

"tror" det sitter standard på, funderade på antingen ferodo belägg från Utzon eller jämförbart från sanden.

Jo förstod att anderstorp behövde lite bromsar... frågade PCS om de kör halva bansträckningen bara, men det skulle vara hela, tror det är ca 4 km då?
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#27 Post by Karl Birgander »

Jag håller över 200 på slutet innan broms, du lär troligen köra fortare, och skall ner till uppskattningsvis 100 om du kör gatdäck. Kräver lite...

Jag kan inte tänka mig annat än att det är hela när PCS kör, en potent bil har inte lika kul på "korta" banan.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#28 Post by Björn.C »

kom att tänka på det, enligt instruktören, hade jag runt 195-200 innan jag bromsade på kullen...

Så kan tänka mig att det blir lite till där...
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#29 Post by Karl Birgander »

Japp, se till att bromsar är ok inför a-torp. Första gången med S2:an så blev det 1 pass mindre än tänkt, efter ca 20-25 min av 30-min passet var bromsarna "ganska" varma....

Fast så länge kör ni väl inte med PCS? ;)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#30 Post by Björn.C »

Får nog avboka Anderstorp :( extra räkning som jag inte väntade mig, men får se om jag får till bilen ändå.

Men är på topp humör idag ändå :D
Har fått serviceboken för bilen, med postpaket...

Alla kvitton i Sverige i princip sedan -89 en del papper från Tyskland innan, Mycket service hos Sanden :D stort plus
En massa bes. protokoll, gamla ägarbevis, något gammalt köpekvitto.

Och så öppnar jag nästa pärm.

Innehåll:

Porsche Touring Pass, förstår inte riktigt allt då den är på Tyska, men gissar typ som info om man reser med bilen.

Manual, dock på tyska men kan förstå lite av den så.

Garanti och Servicehäfte saknas nog endast 2-3 stämplar sedan 1986 så i princip helt och hållet full servicebok :D

Servicebok med adresser till Verkstäder i hela Europa

Så har blivit än mer nöjd med mitt köp nu.

Vet inte riktigt om man verkligen ska bygga racebil, av en sådan välskött turbo.
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users