924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 673
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#526 Post by gtBen »

Ingen vila bara för att det är lördag ...här måste man ligga i ändå :shock:
Men det blev inte mycket kört då det var kö-strul och rödflaggat/nerstängt en stor del av körtiden.

Image
en bild från idag

Image
en från igår

Image
och en till från igår
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1445
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#527 Post by safe »

Snyggt, klipper en raceig Cayman på yttern!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 673
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#528 Post by gtBen »

safe wrote: 2024-05-25 21:26:03Snyggt, klipper en raceig Cayman på yttern!
Ja precis, som av en tillfällighet lade jag upp den bilden :#cheers:

Nu är det färdiglekt för den här gången, 25 varv blev det och idag söndag var det mestadels torrt. Det kom lite duggregn och då åkte många hem, och jag kunde få några fina varv utan en massa nötter på banan :mrgreen:

Image
fotografen lyckades inte få alla hjul i luften på en och samma bild, denna kommer nog att hamna på garageväggen i storformat så småningom

Image
lyfta framhjul är kul


en kortversion på 37 sekunder av mitt näst snabbaste varv ...djälva GoPro-kamera-jävel


jag lyckades med några varv under 9 minuter, detta var det snabbaste på 8,49
tyvärr så laggar nog mätarna då racechrono inte ville koppla upp sig mot min racebox mini idag, och då blir det Iphone-gpsen på 1Hz bara
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 673
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#529 Post by gtBen »


Här är ett klipp filmat med GoPro:n istället för Iphone:n, jag gjorde den också "public" då den bättre visar vad som sker både inuti och utanför bilen. Och så man ser hur avslappnad föraren är :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 673
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#530 Post by gtBen »

Då har tillvaron återgått till vardag men bara tills man kom på att nästa helg är det tävling och det är en hel del kvar att göra och knyta ihop säcken om.

När jag reflekterar över körningen och bilen:
* bilen var rätt så understyrd i ingångarna och då särskilt på de långsammare tekniska partierna. Det har nog sin förklaring i att det inte blev samma tyngdförskjutning vid gassläpp/bromsning med de mjukare låne-coilsen, bilen var ju också lite höjd inför ringen. Camber-justeringen vänster bak hade också flyttat sig neråt = blivit en hel del mer camber än det borde varit.
* jag hade mentalt tränat mig att hålla tempot och spåret på de snabba partierna inför detta besök, och faktiskt har jag oftast snabbare högsta hastigheter med 924:an än med Gr Yarisen på flera ställen.
* 924:an är lättare att köra nära gränsen när man här hemma har kört den så mycket på/över gränsen.
* inget gick sönder och årets modifieringar funkar, jag kan nog köa med den tills bensinen tar slut utan att den blir varm.
* batteri-appen visar att lithiumbatteriet får tillräcklig laddning vid hårdkörning och vid blandad körning. Däremot slog batteriet ifrån efter några korta körningar/flyttningar här hemma men tog laddning och sköter sig som det ska. Att batteriet slog ifrån på det sättet kom som en chock men blev en nyttig lärdom då jag behövde googla om lithiumbatterier och hur de funkar och ska laddas etc.
* den var kul att köra där, och det var många höjda ögonbryn över vad det var för en bil men de flesta flyttade sig snällt när man ville förbi. Flera var framme och kollade på den när man parkerade efter några varv, men nog mest för att de aldrig sett Michelin TB-däck innan. Jag fick några blink om omkörning efter gulflagg, men även dom släppte sedan snällt förbi mig igen. Don't underestimate a 924
* det behövs öronpluggar innanför hjälmen även om jag har vant mig en del efter jag vänt på slutröret så det inte går lika nära stötfångaren. .
* Jag körde inte in i det låga varvstoppet (6.300 rpm) mer än nån endaste gång.
* jag hittar bilder från Wehrseifen + Hohe Acht + Wippermann + Icekurve där jag lyfter framhjul, och några kurvor till där det inte var långt ifrån. Jag får tacka låne-coilsen från Magnus för det tror jag.
* Även på mitt snabbaste varv tog jag det oftast rätt lugnt och säkert, utan risk för understyrning och lite mer attack är jag nere på 8,30-tid även utan kamikaze-körning.
* körningen känns både snabbare och mycket säkrare för varje besök, och det är bra träning inför tävlingar att köra i mycket trafik.


Här hemma har jag hittills bara bytt tillbaka till mina egna bak-coils, nu är den inte tippig vid vanlig vägkörning längre. Jag har även försökt få ner bilen till rejshöjd igen.
2st Nankang CR-S 245/40x15 är beställda, hoppas jag hinner/lyckas skrubba in dem innan tävling så det är gjort. Bra att 245/40x15 är 7-8mm lägre än 225/45x15 , jag borde kunna köra runt Kinnekulle på 4:an och 5:an.

Kvar inför tävlingen är:
Årlig vagnbokskontroll.
Byta tillbaka till öronlappsstolen.
Byta till det nyinförskaffade beg/oanvända smalare bältet.
Rengöra Slotmagsen innan däcken kommer på.
Jobba lite på dörrarna och bestämma vilka dörrar som jag vill använda och om ev passagerarstolen få sitta kvar, i alla fall tills jag vägt bilen på banan på rätt våg.
Uppdatera dekaler till årets uppsättning.
Få däckstället tillbaka från pulverlack, har fått tjata tjata tjata redan.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#531 Post by Cédric »

Verkligen kul att bilen funkade så bra hela resan! Blir intressant att se hur du uppfattar CRS, får du köra dom på tävling?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 673
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#532 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2024-06-07 13:31:38Verkligen kul att bilen funkade så bra hela resan! Blir intressant att se hur du uppfattar CRS, får du köra dom på tävling?
Det är fortfarande svårt för alla tävlande i pcsr,s R-däcksklasser att få tag i sina dimensioner så där är det fritt val av däck även i år.
Jag har inte hört om nån som är missnöjd med CR-S i torrt. Däremot har man inte hört någonting från någon om körning i väta/regn, men jag tror de kommer att vara minst lika ok som AR-1 är i regn.
Jag kommer att köra med förra årets AR-1 fram åtminstone denna tävling och CR-S bak, inte helt optimalt men man är ju smålänning :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 673
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#533 Post by gtBen »

Trots att jag laddat upp 75 mek-bilder redan i år så känns det som det var länge sedan jag uppdaterade min biltråd ...en hel vecka sedan var det

Image
Slotmags från Tuna-verken Eskilstuna, 7” breddade till 9” av Skullman, målade 2 gånger över svetsarna så det inte finns något litet hål/liten por kvar som det kan läcka ifrån

Image
tillsnyggade på fram- och baksidan, jag själv såg inte lika snygg ut efter det jobbet med roterande stålborste på vinkelslipen

Image
fick köpa en 25mm 60graders försänkare för stålinsatserna, hålen i fälgarna var för raka stålmuttrar med tjock planbricka ...inte så roligt att ha år 2024

Image
pressade i stålinsatserna i min press ...drillpress, det går nog att trycka 1 ton kontrollerat i en riktig (Strands) pelarborr

Image
Dessa hylsor är för rak 60graders krona, inte sfärisk som på Porsche. Så jag fick borra hål i stålmuttrarna, för ett styrhål 6mm, sedan med stegborr till exakt djup för att få en snygg kant, jag hade borrat ur en pinnbult med stegborret som jag gängade på muttrarna på och hade som styrning. Sedan gänga igenom stålmuttrarna och borsta till/grada utgången så den blev len och fin.

Image
vikt på 6” telefon med 195/65x15 är 14,9kg (slitna däck)

Image
vikt på 7” Group4 (fake) Fuchs med 18/60x15 TB5 är 16,55kg (halvslitna däck)

Image
vikt på telefonfälgar breddade till 8” med 225/45x15 17,65kg (slitna däck)

Image
vikt på slotmags 7” breddade till 9” med 245/40x15 är 19,65kg (nya däck)

Image
samma däck från vänster till höger, är även i fallande ytterdiameter

Image
Så här blev det, det blir lite synvilla med däcken på JP-fälgarna då de ser ut att vara mycket mundre dia än vad de är.
På bilden är även årets dekaler ditsatta, det var 26st sedan har det uppdaterats några gånger så jag tror det är 29st klubbsponsor-dekaler.

Image
med 8” telefonerna och 21mm spacer

Image
med 9” Slotmags utan spacer, check på den ...det har redan gått igenom besiktningen

Image
bredden sedd bakifrån/underifrån, svårt att få bra på bild

Image
bilen upplastad på glassbilen, och däckstället är laddat med 2 extra hjul + domkraft + brandsläckare + depåpresenningen

Image
min prognos på bilens vikt, det ska bli kul att väga den imorgon och se om det stämmer efter allt som hänt med bilen sedan förra säsongen.

Och nu sitter jag och laddar mentalt på ett pensionat inför morgondagens dubbelrace med pcsr på Kinnekulle, lite grejor är redan avlastat och och bilen står redan rejs-besiktigad och klar på presenningen. Vi ser ut att klara oss utan regn och det ska bli 20gr C på eftermiddagen, det vore kul att köra en 1,00-tid eller till och med under minuten.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#534 Post by Cédric »

Oj, blev en del vikt i hjulen, ska väga mina, hade gärna haft mindre vikt i varje hörn om jag haft nog med pengar:)

Lycka till med körningen, nu knäcker du nog minutstrecket!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Richardj0