944 -83 | The 952 Story

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Jarlingar
Carrera-Poster
Posts: 306
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#61 Post by Jarlingar »

H2M har inte varit helt nöjda med denna jänkebänk... Dom fick i början jobba bort massor med buggar.
Det är inga duvungar som jobbar där, de bygger motorer och bilar dagarna i ända.
Och jag tror faktiskt att det är så att den visar för lite på rullarna och att det får kompenseras med mjukvara för vevhästar istället.
Jag får ju tillfälle att fördjupa detta nästa gång jag skall dit :)
Så det är bra att ni tar upp dessa frågor :thumbsup:

Om motorn hade tappat över 20 häst så hade den aldrig gått så fint som den gör.
Sanningen får vi aldrig, men jag tror att 163 på veven ligger mycket närmare sanningen än vad 115 på hjulen gör.

Eller ja.. vill någon annan än jag betala för att lyfta ur motorn för bromsning så kommer jag inte säga nej.. :mrgreen:


Men vi är ju rörande överens om att det viktiga är vad skillnaden blir :thumbsup:

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#62 Post by gtBen »

När jag bänkade min 924S år 2016 med 150hk-motorn räknades förlusterna också ut genom en "utrullning". Min bänkades till ~122hk på hjulen och omräknades till 147 motor-hk vilket ger en uppräkning med 20,5% vilket jag tyckte lät som en väldigt hög uppräkningsfaktor. Eller ska man se det som att förlusterna är 25hk i drivlinan vilket blir många % på den motorsvaga motorn jag hade :shock:
(inläggen finns på sidan 10 i min biltråd, från post #148 och några inlägg framåt)
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Jarlingar
Carrera-Poster
Posts: 306
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#63 Post by Jarlingar »

Har du gjort något mer med motorn sedan bäkningen?

Tyckte den gick riktigt fint på ringen-filmerna 8)

User avatar
Jarlingar
Carrera-Poster
Posts: 306
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#64 Post by Jarlingar »

Jackpot!

Ensam vinnare på 1,3 miljarder gick till Danmark..

Men det var fasiken inte illa här hemma idag heller.
Fick leveransen av CNC pryttlarna :D
20240605_093340.jpg
20240605_093311.jpg
20240605_091913.jpg

Hyffsat uppbokad med sjösättning av båten, fotbollsträning med kidsen mm mm, Men ska försöka få igång bilen på Maxx'en i helgen :D :D :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#65 Post by gtBen »

gtBen wrote: 2024-05-24 22:13:58När jag bänkade min 924S år 2016 med 150hk-motorn räknades förlusterna också ut genom en "utrullning". Min bänkades till ~122hk på hjulen och omräknades till 147 motor-hk vilket ger en uppräkning med 20,5% vilket jag tyckte lät som en väldigt hög uppräkningsfaktor. Eller ska man se det som att förlusterna är 25hk i drivlinan vilket blir många % på den motorsvaga motorn jag hade :shock:
(inläggen finns på sidan 10 i min biltråd, från post #148 och några inlägg framåt)
Jarlingar wrote: 2024-06-05 09:25:21Har du gjort något mer med motorn sedan bäkningen?

Tyckte den gick riktigt fint på ringen-filmerna 8)
Mycket 98-oktan har flutit genom tankröret sedan bänkningen våren 2016
Under 2022 och till säsongen 2023 sattes det in en S2-motor, och till denna säsongen och ringen-körningen har S2-motorn fått ett VEMS och mappats till 200,6 hk på naven.
Och den går riktigt fint :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Jarlingar
Carrera-Poster
Posts: 306
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#66 Post by Jarlingar »

Ahh det förklarar ett och annat... :mrgreen: :#944burn: :thumbsup:

Jag hoppas passera 200 på hjulen med lite moms med mitt bygge..
Så långt det är praktiskt möjligt med en oöppnad 2,5 NA iaf :D

Senare blir det E85, annan kompressor och mera ladd.. :twisted:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users