Ström/batterifråga, drar ström.

Allmänt forum för Porsches andra modeller (ej 9x4 och 9x8)
Post Reply
Message
Author
User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

Ström/batterifråga, drar ström.

#1 Post by John »

Lägger in en 911-fråga, vet många är kunniga här.. om nu någon kollar denna forumsdel. :wink:

Jag har länge haft problem med mitt larm, den har börjat larma regelbundet. Detta är nu fixat och det visade sig vara larmets koppling till stereon som var boven.

Nu är det dock så att den tar ström och är orkar inte dra startmotorn om jag lämnar den 1-2 dagar. Efter reparationen av larmet körde jag 30 mil på en dag och borde då laddat en hel del och bilen startar bra efter detta men nu 2 dagar senare vill den inte. Räcker med om jag kör den 1 mil så startar den bra direkt.. men inte om jag lämar den en stund..

Tror ni alla urladdningar pga larmproblemet har skadat batteriet och gör att det inte får ordentlig laddning eller är problemet att något drar ström? (hoppas inte generatorn spökar).

Några tips innan man börjar leta fel? Kan ju vara allt från en liten lampa som inte slocknar, kass batteri som inte tar laddning, generator, eller nån annan kul elslukande småpryl :(
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Jag skulle nog börja med att plocka ur batteriet och sätta det på laddning med en bra automatisk batteriladdare i garaget några dagar som en första åtgärd för att garantera att batteriet är rejält laddat och håller laddningen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#3 Post by Mårten »

Har du en amperemätare så lossa + kabeln från batteriet när allting är avstängt på bilen och koppla in mätaren i serie mellan + pol och den lossade + kabeln. Då får du se om något ligger och drar ström. Det lär förmodligen gå lite till t ex ditt larm + ev klocka etc.

Vet inte hur mycket ditt larm kan tänkas dra i tomgång men formeln är Effekt(watt)/12 volt= den ström du ser på instrumentet. Några watt lär det väl ändå dra men det ser du ju.

Gamla batterier är (enligt min personliga uppfattning) inget att spara på. Har haft batterier som bär sig åt precis som du beskriver, man laddar i 2 dygn och allt verkar OK men efter en natt eller två så är det dött igen...

/U
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Visst kan det vara batteriet som är pensionsfärdigt efter sådan behandling och kanske måååånga års tjänst.

Kan du inte låna ett batteri från ngn annan bil och prova?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#5 Post by John »

Hej,

Tack för bra tips. Låter som om jag skall testa att låna ett batteri och samtidigt mäta så det inte drar en tokig massa ström.

Mårten> Dom såg ok ut men det visade sig bero på batteriet i slutänden och inget annat galet i dina fall? Fick ingen bestående laddning?
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#6 Post by Mårten »

Exakt, man liksom undrade vad är detta, batteriet funkade ju förut, typ, he he... Bara bytte och allt var som förut. Batterier ÄR förbrukningsvara. Köp ett på Biltema eller något annat billigt!
/M
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#7 Post by John »

Aha skall testa och ladda det med laddare, sen köper jag ett nytt, Tack för tipsen.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users