Page 1 of 1

918

Posted: 2011-01-11 13:50:36
by patand
http://www.e24.se/lifestyle/fart/porsch ... 542401.e24" onclick="window.open(this.href);return false;

Intressant med en hybrid... men 8 sekunder på elmotorerna... känns lite som man ligger efter utvecklingen då.

Jag hade nog väntat mig att det skulle komma fler rena elbilar som sportbilar nu med tanke på att Tesla har funnits några år.

Man borde vända på konceptet på 918 och göra som Chevrolet Volt, eldrift i första hand och bensinmotorn som tillskott när batterierna tar slut eller det behövs extra kraft (bankörning).

Eller vad säger ni?

Re: 918

Posted: 2011-01-11 14:50:59
by laakso
Elsportbilar borde ju vara där man ska börja, precis som med Tesla. Bruksisar som elbilar tror jag inte på än så länge. Bruksbilar använder man dagligen, kör korta och långa sträckor osv. Problemet blir ju då att ladda eländet.
En sportbil för några miljoner körs förmodligen inte lika mycket, alltså borde, precis som du säger, dom passa bra för eldrift. Och kunna optimeras för det som ska göra. 1 timme på bana = läge "mycket el under kort tid"
Vanlig trafik = läge "mindre mängd el under längre tid)
Ungefär som det fungerar med Bensin idag.

Det som kommer att saknas är väl ljudet.

Re: 918

Posted: 2011-01-11 15:42:12
by Pehr Johnsson
Det man kan tänka på är att 918 med sin hybriddrift kanske kan visa sig fördelaktig i tävligssammanhang och att fler tillverkare hänger på med liknande system. När konkurrensen hårdnar så finns det djupa fickor att gräva ur! Mycket av den teknik vi ser i våra bilar idag kommer från racingen där läggs miljoner på att vinna tiondelar. Om vi ponerar att Hybridtekniken får fotfäste inom någon serie så kommer stallen att skrika efter bättre och lättre batteri!

Re: 918

Posted: 2011-01-11 17:15:11
by Pär Hylander
patand wrote:http://www.e24.se/lifestyle/fart/porsch ... 542401.e24

Intressant med en hybrid... men 8 sekunder på elmotorerna... känns lite som man ligger efter utvecklingen då.
Jamen, man få ju se till det tänkta användningsområdet. Det är ju liksom inte så att denna framhjulsdrivning är tänkt att driva bilen på landsvägen i jämn fart.

Syftet är ju snarare bromsenergiåtervinning och "max-acc-boostning", på bana såväl som landsväg och kanske i stan oxo. Antagligen är det ett ganska vikteffektivt sätt att få bilen att gå fort på räserbana, dessutom lär det spara på bromsarna och förlänga tiden mellan tankstoppen.

Fast det ska blir rätt intressant att se stratagierna blir för att ladda upp systemet inför rattlåsracing ;) 8)

Re: 918

Posted: 2011-01-12 08:29:19
by patand
Visst har du rätt Pär att det är användningsområdet som skiljer sig, men det är där jag tycker att Porsche kanske lite ligger efter utvecklingen. Varför siktar man inte in sig på att göra bilen ännu mer eldriven och mer inriktad mot gemeneman som vill köra sin porsche på gata? Tekniken finns ju för att göra snabba eldrivna bilar.

Men detta är väl troligen iof ett första steg för att prova tekniken på en spetsmodell och senare kommer mer gatinriktade porschar att få ta delar av detta system i drift och kanske då med längre batteridrift som får ner förbrukningen till noll eller nära noll vid posörkörningen i stan. :)

Re: 918

Posted: 2011-01-12 08:39:26
by patand
laakso wrote:Bruksisar som elbilar tror jag inte på än så länge. Bruksbilar använder man dagligen, kör korta och långa sträckor osv. Problemet blir ju då att ladda eländet.
Fast bruksisar i form av pendlarbilar passar ju faktiskt utmärkt att ha med eldrift. Jag skulle jättegärna ha en eldriven bil att pendla till jobbet med. Dock måste räckvidden på en laddning i mitt fall vara runt 10-12 mil minst för att ha marginal på min 8 mils färdväg till jobbet. Allra helst en räckvid på runt 20-25 mil på en laddning så slipper man ladda på jobbet.

Vore ju hur smidigt som helst att plugga in bilen över natten hemma och sen åka fram och tillbaka till jobbet och även kunna göra något ärende och sen pluggar man in bilen igen över natten. Skulle funka perfekt för mig och säker för många andra som dagspendlar också. :)

Med en lösning som Chevrolet Volt har så kan man använda eldriften för körning upp till 6 mil på en laddning (tar 3 timmar i 230v uttag att ladda) och när strömmen i batteriet börjar ta slut det går den lilla bensinmotorn in och laddar batteriet under körning (bilen är alltså eldriven hela tiden, bensinmotorn fungerar bara som generator) och ger en räckvidd på upp till 50 mil. Jag tror att denna typ av lösning är riktigt bra för många människor (även om jag själv gärna skulle se minst dubbla räckvidden på batteridriften).

Förresten jag tar gärna emot en Tesla om någon vill skänka en till mig... den skulle funka att pendla med (bra räckvidd) och man kan ha lite roligt med den på helgerna. :)

Re: 918

Posted: 2011-01-12 10:38:12
by Pehr Johnsson
patand wrote: Med en lösning som Chevrolet Volt har så kan man använda eldriften för körning upp till 6 mil på en laddning (tar 3 timmar i 230v uttag att ladda) och när strömmen i batteriet börjar ta slut det går den lilla bensinmotorn in och laddar batteriet under körning (bilen är alltså eldriven hela tiden, bensinmotorn fungerar bara som generator) och ger en räckvidd på upp till 50 mil.
Här undrar jag varför man inte tar steget fullt ut och sätter i en extremt snål modern dieselmotor istället?

Re: 918

Posted: 2011-01-12 13:33:51
by patand
Pehr Johnsson wrote:Här undrar jag varför man inte tar steget fullt ut och sätter i en extremt snål modern dieselmotor istället?
Ja det har jag också undrat i flera år, varför envisas alla hybridtillverkare att köra med bensin + el när det finns moderna jättesnåla och rena dieslar att tillgå. Varför inte dessutom en diesel som klarar att köras på RME eller annat biobränsle. :)

T.om min gamla A3 från-98 och med Automatlåda ligger ju på ca 0,5 l/mil och aldrig över 0,6 hur jag än kört den och då är den en idag omodern bil. Den går dessutom att köra på RME. :)

Re: 918

Posted: 2011-01-12 20:49:35
by Salle
Det skulle t.o.m kunna vara en tvåtaktare. Få delar och lätt. Skaplig verkningsgrad vid vissa varvtal där laddning skulle kunna ske.

Fast egentligen är jag relativt ointresserad av hybridracing. En 917 var en kompromisslös racer, bra så. Gärna miljöintiativ, men i så fall där de bäst gör nytta. Det är inte hos 918. Snygg bil dock, men min puls hade blivit högre om de släppt den med en boxertolva istälet för hybridgrejen.

Re: 918

Posted: 2011-01-13 00:22:08
by gegge
Om hybriden ändå ska dra en generator kan man optimera motorn till ett visst varvtal, varför inte en stirlingmotor? Hög verkningsgrad och kan köras på vad som helst. Läste om den nya generationen turbinmotorer i tidningen EVO, de lovar gott inför framtiden. Extremt små och starka och går på vad som helst(trodde det var EVO, men nu hittar jag inte numret..?)

Skulle man nu envisas med antika kolvmotorer kommer de med de nya växellådor; XTRAC eller Zeroshift och DSG lådorna känns långsamma!

Annars håller jag med dig Patand, hade en Lupo 3L för länge sedan och hyllar diesel! Trots chip och feta fälgar gick den rätt snålt utan high-tech. Börja få ner bilar under 1500kg, helst 1000kg igen. Luftmotståndet på 924 var hyggligt, vad hände med Cayenne? Lär folk köra snålt (dubbla bränslepriset :wink: )

EDIT: Hittade numret, EVO #151. Kolla Bladon Jet, 3kg motor ger 90hp och växla ner från 80.000varv är löst. Samarbete med Jaguar efter det att Rolls-Royce erkänt arbetet.

Re: 918

Posted: 2011-01-13 08:36:36
by patand
gegge wrote:Läste om den nya generationen turbinmotorer i tidningen EVO, de lovar gott inför framtiden. Extremt små och starka och går på vad som helst

Kolla Bladon Jet, 3kg motor ger 90hp och växla ner från 80.000varv är löst. Samarbete med Jaguar efter det att Rolls-Royce erkänt arbetet.
Verkar väldigt intressant Fredrik! :D

http://www.bladonjets.com/news/the-turb ... economist/" onclick="window.open(this.href);return false;

28 gram CO2 per kilometer är ju riktigt lågt och även utan att använda gasturbinen för batteriladdning så ska man kunna åka 110km med bilen (dvs på enbart batterierna om de är fulladdade).

Jag tror jagga är bättre ute här än Porsche 918, iaf när det gäller att ta fram en "framtidssportbil". Jaggan är iof bara en utställningsbil än så länge men prestandan är ju knappast ett problem om man får tro de uppgifter som Jaguar lämnar (0-100 3,4s och 330km/h i toppfart) och man har använt eldriften som huvudsakliga drivningen och en smart ny teknik för att öka räckvidden.

Re: 918

Posted: 2011-01-13 09:58:34
by firefish
gegge wrote:Om hybriden ändå ska dra en generator kan man optimera motorn till ett visst varvtal, varför inte en stirlingmotor? Hög verkningsgrad och kan köras på vad som helst. Läste om den nya generationen turbinmotorer i tidningen EVO, de lovar gott inför framtiden. Extremt små och starka och går på vad som helst(trodde det var EVO, men nu hittar jag inte numret..?)

Skulle man nu envisas med antika kolvmotorer kommer de med de nya växellådor; XTRAC eller Zeroshift och DSG lådorna känns långsamma!

Annars håller jag med dig Patand, hade en Lupo 3L för länge sedan och hyllar diesel! Trots chip och feta fälgar gick den rätt snålt utan high-tech. Börja få ner bilar under 1500kg, helst 1000kg igen. Luftmotståndet på 924 var hyggligt, vad hände med Cayenne? Lär folk köra snålt (dubbla bränslepriset :wink: )

EDIT: Hittade numret, EVO #151. Kolla Bladon Jet, 3kg motor ger 90hp och växla ner från 80.000varv är löst. Samarbete med Jaguar efter det att Rolls-Royce erkänt arbetet.
Stirling passar ju bäst för stationär drift med tanke på det låga effektuttaget per kg motor (och även motorstorlek).

Gasturbin är fränt men framtiden? Generellt sett så har gasturbinen två fördelar vilka är dels att de har hög effekt i förhållande till vikt samt att de inte kräver någon varmkörning att tala om innan de belastas (det var därför man satsade på gt i robotbåtar bla). I bilar har vi ju inga större problem med vikten utan det är luftmotståndet som är den stora boven - rörelseenergin kan ju tas till vara och lagras i batterier. En liten biodiesel som går på optimalt varvtal kopplad till en generator i kombination med batteridrift är en svårslagen kombo rent effektivitetsmässigt och det är teknik som finns tillgänglig redan i dag.
I den mån framtidens bilar kommer att kunna generera egen elektricitet så tror jag bränslecellsteknik ligger bra till.

Re: 918

Posted: 2011-03-22 13:10:03
by laakso
Nu kan man beställa en. 7,5 miljoner. Man kan också beställa en "väntebil" eftersom det tar ca. 2.5 år innan man får sin bil.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 ... /index.xml" onclick="window.open(this.href);return false;