Cupfeber
-
- S-Poster
- Posts: 69
- Joined: 2005-12-22 10:48:07
- Contact:
Visst håller jag med dig rickard att om man följer service intervallerna och byter allt Porsche vill på bestämda timmar, kör man Carrera cup eller super cupen visst.
Som exempel ta 2 takt cross byt kolv efter 20 timmar, om du är en glad amatör som jag så åker jag iallafall dubbelt så långt på den kolven.
Nu kommer inte jag ta ut 100% procent ur den här bilen utan kanske ligger på 93% om ens det.
Då har du nog något längre brinntid på grejorna, kan man ju hoppas!?
om vi spekulerar att lådan renoveras efter 50-70 timmar så pratar vi ändå 500-700 mil banracing utan transporter utan bara race, om vi spekulerar att man kör 150 mil om året så är det ju ändå 4 år innan renovering.
Det här är bara vad jag tror, det kanske blir mkt dyrare än jag någonsin trott.
Om vi räknar på en renovering av låda samt maskin var 4 år med en kostnad på 150 000 för båda så har 37,500 om året i drift på maskin samt låda. Sen skall vi inte glömma bort däck, bromsar, olja , skivor mm.
Så visst kostar det pengar inget snack om saken.
Men vad lägger man på sin 944 turbo eller 968 som är ordentligt preppad för bana om året?
Min cayman kostade 2009
Däck 35.000
Bromsar skivor samt ok samt belägg 15.000
Stötdämpare 35.000
Fälgar 12 000
Bur 15.000
stol 4000
ratt 1500
diff 12000
modning av oljeförsörjning 12000
Plast dörrar, baklucka samt front 15 000
vinge 3000
bälten 2000
SEQ shift 7000
Summan av detta är 170.000:- för en bil som är race ready, visst många kostnader är engångskostnader men inga motor renoveringar eller lådrenoveringar finns med vad kan det bli på 4 år 15 000 om året?
OBS Viktigt!!!! Man behöver inte alls åka cup bil, huvudsaken är att man roligt med den bilen man har och är nöjd med hur det funkar.
En 944/968 kan vara absolut lika roligt inget snack om saken!
Som exempel ta 2 takt cross byt kolv efter 20 timmar, om du är en glad amatör som jag så åker jag iallafall dubbelt så långt på den kolven.
Nu kommer inte jag ta ut 100% procent ur den här bilen utan kanske ligger på 93% om ens det.
Då har du nog något längre brinntid på grejorna, kan man ju hoppas!?
om vi spekulerar att lådan renoveras efter 50-70 timmar så pratar vi ändå 500-700 mil banracing utan transporter utan bara race, om vi spekulerar att man kör 150 mil om året så är det ju ändå 4 år innan renovering.
Det här är bara vad jag tror, det kanske blir mkt dyrare än jag någonsin trott.
Om vi räknar på en renovering av låda samt maskin var 4 år med en kostnad på 150 000 för båda så har 37,500 om året i drift på maskin samt låda. Sen skall vi inte glömma bort däck, bromsar, olja , skivor mm.
Så visst kostar det pengar inget snack om saken.
Men vad lägger man på sin 944 turbo eller 968 som är ordentligt preppad för bana om året?
Min cayman kostade 2009
Däck 35.000
Bromsar skivor samt ok samt belägg 15.000
Stötdämpare 35.000
Fälgar 12 000
Bur 15.000
stol 4000
ratt 1500
diff 12000
modning av oljeförsörjning 12000
Plast dörrar, baklucka samt front 15 000
vinge 3000
bälten 2000
SEQ shift 7000
Summan av detta är 170.000:- för en bil som är race ready, visst många kostnader är engångskostnader men inga motor renoveringar eller lådrenoveringar finns med vad kan det bli på 4 år 15 000 om året?
OBS Viktigt!!!! Man behöver inte alls åka cup bil, huvudsaken är att man roligt med den bilen man har och är nöjd med hur det funkar.
En 944/968 kan vara absolut lika roligt inget snack om saken!
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Johanjohan berens wrote:Visst håller jag med dig rickard att om man följer service intervallerna och byter allt Porsche vill på bestämda timmar, kör man Carrera cup eller super cupen visst.
Som exempel ta 2 takt cross byt kolv efter 20 timmar, om du är en glad amatör som jag så åker jag iallafall dubbelt så långt på den kolven.
Nu kommer inte jag ta ut 100% procent ur den här bilen utan kanske ligger på 93% om ens det.
Då har du nog något längre brinntid på grejorna, kan man ju hoppas!?
om vi spekulerar att lådan renoveras efter 50-70 timmar så pratar vi ändå 500-700 mil banracing utan transporter utan bara race, om vi spekulerar att man kör 150 mil om året så är det ju ändå 4 år innan renovering.
Det här är bara vad jag tror, det kanske blir mkt dyrare än jag någonsin trott.
Om vi räknar på en renovering av låda samt maskin var 4 år med en kostnad på 150 000 för båda så har 37,500 om året i drift på maskin samt låda. Sen skall vi inte glömma bort däck, bromsar, olja , skivor mm.
Så visst kostar det pengar inget snack om saken.
Men vad lägger man på sin 944 turbo eller 968 som är ordentligt preppad för bana om året?
Min cayman kostade 2009
Däck 35.000
Bromsar skivor samt ok samt belägg 15.000
Stötdämpare 35.000
Fälgar 12 000
Bur 15.000
stol 4000
ratt 1500
diff 12000
modning av oljeförsörjning 12000
Plast dörrar, baklucka samt front 15 000
vinge 3000
bälten 2000
SEQ shift 7000
Summan av detta är 170.000:- för en bil som är race ready, visst många kostnader är engångskostnader men inga motor renoveringar eller lådrenoveringar finns med vad kan det bli på 4 år 15 000 om året?
OBS Viktigt!!!! Man behöver inte alls åka cup bil, huvudsaken är att man roligt med den bilen man har och är nöjd med hur det funkar.
En 944/968 kan vara absolut lika roligt inget snack om saken!
Jag håller helt och fullt med dig i ditt resonemang och jag tror att dina siffror är korrekta.
Angående vad det kostar att modifiera, köra och underhålla en 944turbo så kan det vara lika dyrt som att åka Cup! Jag pratade med Marcus Nordström för något år sedan när han kört sin cup några säsonger och vi jämförde vilka kostnader vi haft och de var nästan helt identiska men då måste man ta i beräkningen att jag kört cirka 5 ggr så långt.
Jag ser fortfarande fram mot den säsongen som kostat mindre än 100000:-
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Köp en 924 Turbo... inte långt efter 944 Turbo i prestande heller (i "rätt" slalombana vill säga...)...Rikard wrote:Jag ser fortfarande fram mot den säsongen som kostat mindre än 100000:-
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Cup träsket bör man nog sikta på att hinna med, jag blir mer och mer sugen, som Rikard skrev samma säsongskostnad (under förutsättning att inget stort tråkigt inträffar) på cup som 944 turbo även om den går längre sträckor (5 gånger så långt) på en säsong
Nu ska jag gå till spargrisen och lägga i några cup kronor.........
kommer säkert ta några år men vad gör det
Nu ska jag gå till spargrisen och lägga i några cup kronor.........
kommer säkert ta några år men vad gör det
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Nu var det väl ändå kostnaderna Rikard har haft för sin 944 turbo, inte för en 944 turbo i största allmänhet. Jag anar att det är en viss skillnad.Robert Örebro wrote:Cup träsket bör man nog sikta på att hinna med, jag blir mer och mer sugen, som Rikard skrev samma säsongskostnad (under förutsättning att inget stort tråkigt inträffar) på cup som 944 turbo även om den går längre sträckor (5 gånger så långt) på en säsong
Nu ska jag gå till spargrisen och lägga i några cup kronor.........
kommer säkert ta några år men vad gör det
Men klart att du ska köra Cup-bil någon gång Robban! Jag bokar en åktur i passagerarsätet (finns det?) redan nu.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Jag bjuder på en åktur, troligtvis nån gång 2012-2013
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Robert Örebro wrote:Jag bjuder på en åktur, troligtvis nån gång 2012-2013
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Om du vill Micke så bjuder jag gärna på en åktur redan 2010 i blå eftersom vi kommer få ha passagerare under träningarnaSjösgärd wrote:Robert Örebro wrote:Jag bjuder på en åktur, troligtvis nån gång 2012-2013
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det låter trevligt! Jag får se i vår vilka datum som passar.Robert Örebro wrote:Om du vill Micke så bjuder jag gärna på en åktur redan 2010 i blå eftersom vi kommer få ha passagerare under träningarnaSjösgärd wrote:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
HHrrruumm, tänk på att det kostar en slant för medåkning även för serieanmälda.Robert Örebro wrote:Om du vill Micke så bjuder jag gärna på en åktur redan 2010 i blå eftersom vi kommer få ha passagerare under träningarnaSjösgärd wrote:
MVh Lasse
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Spånet wrote:HHrrruumm, tänk på att det kostar en slant för medåkning även för serieanmälda.Robert Örebro wrote: Om du vill Micke så bjuder jag gärna på en åktur redan 2010 i blå eftersom vi kommer få ha passagerare under träningarna
MVh Lasse
Fast det var väl bara kostnad för debutantlicens va...som jag har tolkat det var det väl körning av sponsorer som skulle kosta lite mer va??????eller har jag tolkat med plånboken alltså för snålt
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Jag är rädd för att du har tolkat med plånbokenRobert Örebro wrote:Spånet wrote: HHrrruumm, tänk på att det kostar en slant för medåkning även för serieanmälda.
MVh Lasse
Fast det var väl bara kostnad för debutantlicens va...som jag har tolkat det var det väl körning av sponsorer som skulle kosta lite mer va??????eller har jag tolkat med plånboken alltså för snålt
Pris 1000 kr/helg.
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Då tror inte jag vi kommer få några att åka med.........
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Vi måste kunna fixa det ändå Micke, No problems
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users