Page 1 of 4

Fläktkylt Carspotting.

Posted: 2008-10-23 07:36:00
by Pehr Johnsson
Idag ca 08:15 på inre ringen i Malmö i höjd med Rosengård såg jag en svart 993.

Posted: 2008-10-23 23:27:49
by Pehr Johnsson
Höll ju på att glömma bort att detta var en extremt lyckad dag. Såg en svart 964 Turbo på E65 vid Sturup i dag ca 16:15

Posted: 2008-10-24 09:29:34
by emm
uj, här kommer det bli mycket inlägg...

Posted: 2008-10-24 09:37:45
by Pehr Johnsson
emm wrote:uj, här kommer det bli mycket inlägg...
Tror du? Tråden är ju tänkt att användas för fläktkylda bilar. Själv tycker jag inte man ser dem såå ofta.

996/987 och 986/987 är inte fläktkylda så dom går fetbort här! :mrgreen:

Posted: 2008-10-24 10:58:19
by emm
Pehr Johnsson wrote:
emm wrote:uj, här kommer det bli mycket inlägg...
Tror du? Tråden är ju tänkt att användas för fläktkylda bilar. Själv tycker jag inte man ser dem såå ofta.

996/987 och 986/987 är inte fläktkylda så dom går fetbort här! :mrgreen:
jag försöker inte vara elak... men det är ju trots allt en hel del sådana bilar tillverkade innan -93 :toot:

Posted: 2008-10-24 11:29:12
by emm
30 minuter sedan jag skrev ovanstående... 964 lila :shock: ... på hydromacken i Malmö, 3 minuter senare, silverfärgad 911 hornyxegatan... :roll:


Frontmotorporschar (bortsett från cayenne) är ovanligt :wink:

Posted: 2008-10-24 12:16:31
by JBlom
Ser fläktkylda bilar varje gång jag åker till garaget, har väl 4st där nu. :)
Dock har dom bara 4 cylindrar var. :P

Posted: 2008-10-24 12:40:29
by Pehr Johnsson
JBlom wrote:Ser fläktkylda bilar varje gång jag åker till garaget, har väl 4st där nu. :)
Dock har dom bara 4 cylindrar var. :P
...jo men du är ju på heeelt fel forum ;)

Posted: 2008-10-24 12:42:46
by patand
Pehr Johnsson wrote:Tror du? Tråden är ju tänkt att användas för fläktkylda bilar. Själv tycker jag inte man ser dem såå ofta.

996/987 och 986/987 är inte fläktkylda så dom går fetbort här! :mrgreen:
Alla bilar är väl fläktkylda? :roll:

Det som skiljer är väl mediat som transporterar värmen... om det är vatten eller olja som transporterar bort värmen menar jag. I vissa bilar är det ju båda, som t.ex i min 924 Turbo där det finns både olje och vattenkylning.

Ska jag börja räkna upp alla fläktkylda bilar jag ser på väg till och från jobbet i rusningstrafik så blir det mååååånga... :wink:

Posted: 2008-10-24 12:45:47
by Pehr Johnsson
patand wrote:
Pehr Johnsson wrote:Tror du? Tråden är ju tänkt att användas för fläktkylda bilar. Själv tycker jag inte man ser dem såå ofta.

996/987 och 986/987 är inte fläktkylda så dom går fetbort här! :mrgreen:
Alla bilar är väl fläktkylda? :roll:

Det som skiljer är väl mediat som transporterar värmen... om det är vatten eller olja som transporterar bort värmen menar jag. I vissa bilar är det ju båda, som t.ex i min 924 Turbo där det finns både olje och vattenkylning.

Ska jag börja räkna upp alla fläktkylda bilar jag ser på väg till och från jobbet i rusningstrafik så blir det mååååånga... :wink:
Det är ju skillnad på direkt och indirekt fläktkylning. Bilar med indriekt fläktkylning brukar då kallas för vattenkylda.

Posted: 2008-10-24 13:03:39
by patand
Pehr Johnsson wrote:Det är ju skillnad på direkt och indirekt fläktkylning. Bilar med indriekt fläktkylning brukar då kallas för vattenkylda.
Hur funkar direkt fläktkylning?

Jag trodde porschar med motorn bak och utan vattenkylning hade en oljekylare vid fläkten precis som gamla VW bubbla? Är det inte indirekt om det är oljan som kyls?

Kanske fel att diskutera det begreppet i denna tråden iof... :roll:

Posted: 2008-10-24 15:57:53
by Spånet
patand wrote:
Pehr Johnsson wrote:Det är ju skillnad på direkt och indirekt fläktkylning. Bilar med indriekt fläktkylning brukar då kallas för vattenkylda.
Hur funkar direkt fläktkylning?

Jag trodde porschar med motorn bak och utan vattenkylning hade en oljekylare vid fläkten precis som gamla VW bubbla? Är det inte indirekt om det är oljan som kyls?

Kanske fel att diskutera det begreppet i denna tråden iof... :roll:
Kanske OT i denna tråd men känner att det krävs en förklaring. :wink:

Äldre luftkylda porschar är luftkylda med separata cylindrar och kylflänsar som kyls av en kontinuerligt driven fläkt(remdriven från veven).

Motorerna har även ca 10 liter olja som vid ca 80 gr leds till en oljekylare som inte sitter i närheten av fläkten(framför höger bakhjul på min).

MVH Lars G

Posted: 2008-10-24 16:21:20
by Pehr Johnsson
För att förtydliga så slänger jag en en bild på en folkamotor där att syns enkelt.

Fläkten suger in luft i fläktkåpan som sedan leder ner luften runt kylflänsarna på cylindrar och topplock. Man ser även utloppen för luften till kupévärmen på fläktkåpen, fast slangarna är borta på denna bilden.

Hade verkligen folkorna oljekylare orginal? Minns inte att jag haft någon på mina bilar.

Posted: 2008-10-25 11:17:33
by patand
Attans... jag kanske har helt fel angående oljekylare på bubblorna... fick för mig att det satt en sådan inne i flåktkåpan på den bubbla som jag och polaren hade... :roll:

Jag ger mig... låt oss kalla gamla porschar för fläktkylda! :D

Posted: 2008-10-25 12:14:35
by Spånet
patand wrote: Jag ger mig... låt oss kalla gamla porschar för fläktkylda! :D
Skönt att vi slipper ta till hårdare åtgärder för att övertyga dig :wink: :lol: