Hur är det att köra 993 Turbo?!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Hur är det att köra 993 Turbo?!
Av en händelse så kommer jag om allt klaffar att "tvingas" köra en bakmotoriserad Porsche 993 Turbo från Sthlm/vagnhärad ner till Köpenhamn på fredag...
Blir kul att prova en annan form av Porsche! Men är det något speciellt att tänka på när man kör dem? Nu kommer jag att ta det lugnt, det är ju inte min bil osv... Det handlar alltså inte om vägegenskaper osv som kan vara annorlunda om man pressar på bana. Menar mer om det är lite klurigt med koppling, växlar eller bara något allmänt tips som hur man får igång ACn, öppnar fönster, taklucka osv...
Har iaf läst i annonser att det verkar vara komfortbilar det där, med ACC o annat lullull så jag räknar med att resan blir bekväm. Har de farthållare förresten? Kan ju behövas med de effekter som de verkar besitta...
Blir kul att prova en annan form av Porsche! Men är det något speciellt att tänka på när man kör dem? Nu kommer jag att ta det lugnt, det är ju inte min bil osv... Det handlar alltså inte om vägegenskaper osv som kan vara annorlunda om man pressar på bana. Menar mer om det är lite klurigt med koppling, växlar eller bara något allmänt tips som hur man får igång ACn, öppnar fönster, taklucka osv...
Har iaf läst i annonser att det verkar vara komfortbilar det där, med ACC o annat lullull så jag räknar med att resan blir bekväm. Har de farthållare förresten? Kan ju behövas med de effekter som de verkar besitta...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
OT: Jag körde 997 Carerra S i söndags. Upptäckte snabbt att denna bilen inte var det som var Porsche för mig. Bilen var full med lull-lull, och otäckt stor i kupén. Rent spontant när jag hoppade in kändes det som att sätta sig i Passaten hemma, fast någon hade klistrat ett Porschevapen på ratten. När det det dax för kopplingen laddade jag för kung och fosterland för att uptäcka att den var ju lika lättrampad som på Ford Fiesta. Inte ens motorn lät något speciellt, fast bilen drog i väg fullt och visst gick det rysligt mycket snabbare än Passaten, men känslan av personbil var alltför framträngande och nästan obehgalig.
Vet inte om detta säger att Porsche har blivit sämre eller om att bilar har blivit bättre med åren.....
Det kandes riktigt bra att hoppa in i S2:an efteråt, visst var 997:an trevlig, men jag vill ha det där goa Boxer-ljudet i nacken och jag vill ha Porsche känslan i bilen - allt saknades i 997
Vet inte om detta säger att Porsche har blivit sämre eller om att bilar har blivit bättre med åren.....
Det kandes riktigt bra att hoppa in i S2:an efteråt, visst var 997:an trevlig, men jag vill ha det där goa Boxer-ljudet i nacken och jag vill ha Porsche känslan i bilen - allt saknades i 997
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Oj! Är det så illa med 997orna... hmmm kanske inte så konstigt, många har ju sagt att 924 har mer känsla än 944 t.om. Lite mer att köra bil istället för att åka bil.
Jag är iaf 100% inställd på att 993an (som så vitt jag förstått är ganska standard, bara chassie och motor som är lite "uppskrämda") kommer vara betydligt bekvämare än min 931a att åka långt i... med 931an fick jag stanna 2 ggr på vägen till och från Kalmar i helgen som gick, enbart för att få sträcka på benen en stund (ok, jag tömde blåsan också vid 1 av tillfällena, men det var inte det primära skälet), skalstolen låser fast benen i nästan samma läge hela tiden vilket blir jobbigt efter ett par timmar...
Jag är iaf 100% inställd på att 993an (som så vitt jag förstått är ganska standard, bara chassie och motor som är lite "uppskrämda") kommer vara betydligt bekvämare än min 931a att åka långt i... med 931an fick jag stanna 2 ggr på vägen till och från Kalmar i helgen som gick, enbart för att få sträcka på benen en stund (ok, jag tömde blåsan också vid 1 av tillfällena, men det var inte det primära skälet), skalstolen låser fast benen i nästan samma läge hela tiden vilket blir jobbigt efter ett par timmar...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vi får väl se... jag tror fortfarande på att 931 är den bästa...Pehr Johnsson wrote:Jag har inte kört 993, men alla som vet och kan Porshce säger ju att det är den bästa.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jag tror inte det ungått någon på detta forum!patand wrote:jag tror fortfarande på att 931 är den bästa...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Tror du inte?!Karl Birgander wrote:Jag tror inte det ungått någon på detta forum!patand wrote:jag tror fortfarande på att 931 är den bästa...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 14
- Joined: 2007-01-18 14:19:26
- Contact:
Då jag förutom 944:an som håller på att preppas för bankörning har en 993 turbo som "vardagsbil" under sommarhalvåret kan jag väl ge dig lite synpunkter.
Turbon är väl mer optimerad som autobahnlok än banbil (även om den nog gör bra ifrån sig där också, skall prova på banmöte om någon vecka men som nybörjare på banåka så blir det nog ingen hård test).
Den är otroligt lättkörd, inga problem med koppling eller annat och har ett sanslöst vridmoment även från låga varv, inga problem att ligga på 6:an i just över tomgång (ca 50km/h). Du kan låta din farmor låna den till affären utan problem.
När du sen passerar 3000rpm och turbon börjar ladda så sker en förvandlingen från den kultiverade dr. Jekyll till den elake mr. Hyde och innan du vet ordet av passerar hastighetsmätaren 200 och några ögonblick senare 250 och du börjar fundera på varför alla andra verkar ha parkerat längs vägen (och varför den tvåfiliga motorvägen helt plötsligt känns smal som en enfilig). Nu är det dags att peta i 6:an då du uppnått lagom marschfart (och så kan du börja andas igen när du inte längre trycks fast mot sätet)
0-200 ca 15s, 408hk och max vrid 540Nm (jmfr. t.ex. med nya King-Caben som är en riktig dragare med tillåten släpvagnsvikt på 3000kg och har ca 400Nm)
Det du får passa dig för är att gasa fullt innan kopplingen greppat helt när du växlar, om det fortfarande slirar lite när du fäller pedalen i botten kommer ett kopplingsbyte som brev på posten.
Tror inte farthållare är standard (har ingen i min i alla fall, ta med gps med fartkamerapositionerna inladdade så du får behålla körkortet)
Du kommer att få en underbar tur, lycka till.
// Magnus
Turbon är väl mer optimerad som autobahnlok än banbil (även om den nog gör bra ifrån sig där också, skall prova på banmöte om någon vecka men som nybörjare på banåka så blir det nog ingen hård test).
Den är otroligt lättkörd, inga problem med koppling eller annat och har ett sanslöst vridmoment även från låga varv, inga problem att ligga på 6:an i just över tomgång (ca 50km/h). Du kan låta din farmor låna den till affären utan problem.
När du sen passerar 3000rpm och turbon börjar ladda så sker en förvandlingen från den kultiverade dr. Jekyll till den elake mr. Hyde och innan du vet ordet av passerar hastighetsmätaren 200 och några ögonblick senare 250 och du börjar fundera på varför alla andra verkar ha parkerat längs vägen (och varför den tvåfiliga motorvägen helt plötsligt känns smal som en enfilig). Nu är det dags att peta i 6:an då du uppnått lagom marschfart (och så kan du börja andas igen när du inte längre trycks fast mot sätet)
0-200 ca 15s, 408hk och max vrid 540Nm (jmfr. t.ex. med nya King-Caben som är en riktig dragare med tillåten släpvagnsvikt på 3000kg och har ca 400Nm)
Det du får passa dig för är att gasa fullt innan kopplingen greppat helt när du växlar, om det fortfarande slirar lite när du fäller pedalen i botten kommer ett kopplingsbyte som brev på posten.
Tror inte farthållare är standard (har ingen i min i alla fall, ta med gps med fartkamerapositionerna inladdade så du får behålla körkortet)
Du kommer att få en underbar tur, lycka till.
// Magnus
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Låter som en härlig långfärdsbil! Den verkar grym! Autobahn blir det inte jag som kör på utan då har jag flyttat över till passagerarstolen och låter ägaren ta över ratten, så då kommer det nog bli den där höga marschfarten som du talar om. Själv har jag lovat mig att försöka köra så jag har körkortet kvar om farbror poppo står vid någon krök. Men man kan nog inte låta bli att testa att gasa lite grann på någon raka antar jag, ägaren har även inbjudit till det genom att säga: "du kör så fort du vill, det är ditt körkort...". Jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot de 60 milen ner till Köpenhamn hemifrån mig. Hoppas den har farthållare...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Herman
- Turbo-Poster
- Posts: 804
- Joined: 2006-10-13 11:42:24
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Mjölby
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Nu ska du inte vara på det viset. Patrik är ju van att sitta och vänta och vänta och vänta på att hans 931:a ska få upp trycket.Herman wrote:Finns hastighetsmätare på den modellen annars !
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Inte van att behöva kolla på hastighetsmätaren... kör ju porsche mest på bana...Pehr Johnsson wrote:Nu ska du inte vara på det viset. Patrik är ju van att sitta och vänta och vänta och vänta på att hans 931:a ska få upp trycket.Herman wrote:Finns hastighetsmätare på den modellen annars !
Låter som att man behöver vänta lite mindre på turbotrycket på 993an får alltså se upp så att man inte gårpå gas förtidigt och hårt i kurvorna, fast å andra sidan är den ju 4 hjulsdriven så den drar väl bara iväg som ett skott.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Hehe... sant sant... Men enligt ovan inlägg så är det ju en autobahnkryssare och det närmaste man kommer autobahn mellan Vagnhärad och Köpenhamn är att följa E4an till Helsingborg och sen ta E6an till Malmö därifrån...Zep-924S wrote:Nog måste det ju finnas en massa roliga vägar som gör att det blir betydligt längre att köra för dig
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users