Hur bär man sig åt?

Allmänt forum för Porsches andra modeller (ej 9x4 och 9x8)
Message
Author
User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

#16 Post by Kjell 944 »

- Kan själv se mig i en 964 C2.
Något lättare än C4:an och billigare att serva.
- Kan man boka in en provtur, om tanke blir verklighet :wink:
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#17 Post by Pehr Johnsson »

Niclas: Det kommer att bli av, frågan är bara när. Visst går det bra att boka provtur redan nu:) Vilkoret är att det gäller på andra hållet om du hinner före mig! :D :D
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#18 Post by Pehr Johnsson »

[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#19 Post by emm »

Tänk på att 964 spelar i en helt annan liga när det går isönder än 944, 993 tror jag är betydligt billigare...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#20 Post by Pehr Johnsson »

Jo, men en 993 kostar 100´ till... jag har hört det på annant håll att service kostnaderna är hörge på 964, vet du vad det är som gör 964 dyrare?


Går den sönder får jag torrköra i garaget!! :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by Torbjorn968 »

Själv går jag och funderar på nått sånt här:

http://www.evo.co.uk/front_website/gall ... ?id=221433

OBS, dröm och hjärnspöke, 968an skall få göra tjänst ett bra tag framöverl

En gammal lätt 911 med mycket motor. I England är det big business med bilar som renoveras till bättre än nyskick och säljs (som den på bilden) för 700 000:- och uppåt.

Men för den som (som jag) inte har tid/plats/kunskap för att mecka så fnns det bra polska porsche verkstäder och man behöver ju inte gå hela vägen...

Tror att en bra renovering med rätt start innebär att man åtminstone får priset på delarna tillbaks för en 911.

Fråga: är det nån som har koll på hur väl man lyckats med att uppgradera väghållningen på äldre 911or? Sätter de grundläggande geometrierna käppar i hjulen eller kan man närma sig en modern bil?

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#23 Post by Pehr Johnsson »

993 är nog otimal i mitt tycke, desigen är en klockren mix av 911 och modernare linjer. Men visst älskar jag de äldre bilarna med ståeende strålkastare!!

Annars är formerna runt sidorutorna och takets långa svep och bakskärmarna breddning ett parti som jag aldrig får nog av att se på. Tyvärr saknas ju sidorutorna på Targan så får mig del är den intetsägande!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#24 Post by Pehr Johnsson »

Torbjorn968 wrote:Själv går jag och funderar på nått sånt här:

http://www.evo.co.uk/front_website/gall ... ?id=221433

OBS, dröm och hjärnspöke, 968an skall få göra tjänst ett bra tag framöverl

En gammal lätt 911 med mycket motor. I England är det big business med bilar som renoveras till bättre än nyskick och säljs (som den på bilden) för 700 000:- och uppåt.

Men för den som (som jag) inte har tid/plats/kunskap för att mecka så fnns det bra polska porsche verkstäder och man behöver ju inte gå hela vägen...

Tror att en bra renovering med rätt start innebär att man åtminstone får priset på delarna tillbaks för en 911.

Fråga: är det nån som har koll på hur väl man lyckats med att uppgradera väghållningen på äldre 911or? Sätter de grundläggande geometrierna käppar i hjulen eller kan man närma sig en modern bil?

//TL
De äldre elvorna har i alla fall kortare hjulbas, vet dock inte när det ändrades... Kanske 74 med de nya stötfångarna?????
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#25 Post by Torbjorn968 »

Åkte 964 RS med instruktör på Gotland ring och det var väl OK men 968an kändes inte på något sätt underlägsen. En 993 RS är säkert bättre men + rätt många pengar.

Gillar tanken på snabb 900 kgs bil.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#26 Post by Torbjorn968 »

Dagdrömmarna väcktes av en annons på en 77a, en RS replika vore trevlig. Har åkt med en RS kaross (som formellt inte klassades som RS) med 3 litersmotor. Maken till frenetisk frustande upplevelse... har jag inte haft. Titta på:

http://www.blocket.se/vi/13132429.htm?ca=11_s

Den gule är nog (kanske) snabbare, tror jag men tänker mer på upplevelsen.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#27 Post by bill b »

Pehr, vi har visst suktat lite efter samma bil! :)
Det finns (?) / fanns i svart i liknande stuk, med vit logga på sidan. Riktigt cool den också!

Kan fortfarande inte bestämma mig om jag helst vill ha C2 eller C4. Jag kör ju året om så vintermässigt vore väl C4 mer hjärna men C2 är ju lättare. Helst skulle man förstås ha en 964 WTL oavsett två- eller fyrhjulsdrivet.

Ang. servicekostnader så servar väl Sandén 964or?
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

#28 Post by Kjell 944 »

- Självklart Pehr, men jag tror du ligger en bra bit före mig!

- Den vita 964:an hade passat utmärkt hemma i mitt garage :P
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
Jocke Rydell
S-Poster
Posts: 83
Joined: 2004-06-05 16:53:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#29 Post by Jocke Rydell »

Pehr Johnsson wrote:Den här gillar jag!!

http://www.blocket.se/vi/12959797.htm?ca=23_15_s
Den bilen diskuteras här, säger väl inte så mycket kanske.
http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=31395
Pehr Johnsson wrote:Jo, men en 993 kostar 100´ till... jag har hört det på annant håll att service kostnaderna är hörge på 964, vet du vad det är som gör 964 dyrare?


Går den sönder får jag torrköra i garaget!! :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
964:an har dyrare service pga ventiljustering var 2000:e mil. 993 har hydrualiska lyftare. Det är dock inte så krångligt att göra själv, bara lite mycket som måste monteras bort för att komma åt och det är väl det som tar tid= pengar hos verkstaden. Det sitter också dubbla stift på 964 och det är samma saker där som måste demonteras för att komma åt. Vet inte om 993 har dubbla stift. Bilen verkar helrätt om man vill ha en bruksracer med lite "patina". Bara hoppas att snickarn köper bilen av dig :), sedan är du fast i fläkt träsket :twisted:

Jocke

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#30 Post by Pehr Johnsson »

Jocke: Tack för ditt svar! När jag byter till elva kommer jag nog inte köra mer än jag gör nu ca 500 /år då är det inga problem att ta störig service vart fjärde år. Är det inte så att många bilar är konverterade till hydrauliska lyftare efteråt?

Fläktträsket är jag nog redan fast i, det har jag varit sedan jag var grabb!! :) :) :)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users