1000hk är för mycket i en gatlegal "11a"?

Allmänt forum för Porsches andra modeller (ej 9x4 och 9x8)
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

1000hk är för mycket i en gatlegal "11a"?

#1 Post by patand »

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 82,00.html

Verkar som att gränsen för gatlegalt går vid 1000hk i Sverige... men hur gör man då med alla Buggati Veyron som säljs direkt från fabrik med 1000hk... ;)

Skämt i sido, är det inte dumt att det ska behövas mutor (om det nu förekommit) eller en slarvig besiktningsman för att det ska gå att få igenom lite roliga bilar i besiktningen? Det går ju att åka alldeles för fort även med min 110hk A3 diesel...:roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#2 Post by FekZen »

Jo - i tyskland verkar dethär med TÜV godkänning fungera bra även då man har ombyggda fordon osv... kanske fungerar för att det finns mer bilister och därmed större efterfrågan där, vem vet..

Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Jag tror att man på något sätt är rädd att "alla" ska åka omkring i vråltrimmade bilar och bli livsfarliga på vägen pga det. En bil som "It's fun" är ju så extrem så det är ju inget som vem som helst slänger ihop för det första och för det andra tror jag knappast den används för daglig körning i vanlig trafik även om den är gatlegal.

För hobby/entusiastfordon borde man kunna ha andra regler. Te.x att bilen är gatlegal att framföras x antal månader eller x antal mil per år eller liknande. För att säkerställa att det är just ett hobbyfordon. Liknande det system som finns för entusiastförsäkringar.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Det är ju itne omöjligt att regga som ombyggt eller amatörbyggt?
Ska den besiktigas som en 930 turbo så ska den enligt mig i väsentliga delar motsvara en 930 turbo. Man kan ju inte importera en 944 turbo med för mycket ombyggnad och förvänta sig en helt vanlig regbes heller.

Jag tror man får dela upp ämnet:
1. Rätt eller fel
2. Konstruktiva åtgärder för att säkerställa att ombyggda/amatörbyggda fordon tillåts lättare och med korrekta säkerhetsmarginaler (alltså inte 1000 hk och ford fiesta bromsar ex.)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#5 Post by Karl Birgander »

patand wrote:För hobby/entusiastfordon borde man kunna ha andra regler. Te.x att bilen är gatlegal att framföras x antal månader eller x antal mil per år eller liknande. För att säkerställa att det är just ett hobbyfordon. Liknande det system som finns för entusiastförsäkringar.
Jag håller inte med. Varför tillåta en dag och inte en annan på så lösa grunder? För den typen av saker finns lämpligare försäkringar att välja.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Karl Birgander wrote:
patand wrote:För hobby/entusiastfordon borde man kunna ha andra regler. Te.x att bilen är gatlegal att framföras x antal månader eller x antal mil per år eller liknande. För att säkerställa att det är just ett hobbyfordon. Liknande det system som finns för entusiastförsäkringar.
Jag håller inte med. Varför tillåta en dag och inte en annan på så lösa grunder? För den typen av saker finns lämpligare försäkringar att välja.
Ja menade inte att det ska vara tillåtet en dag men inte en annan. Men att för att fordonet skall betraktas som "hobbyfordon" så kanske man bara får använda det maj - september t.ex. Eller köra max 1500 mil per år. Det är ju inga lösa grunder att ett rent hobbyfordon inte används i någon större utsträckning. Man hinner helt enkelt inte köra 4000 mil med ett fordon som är ett rent hobbyfordon. Sen var det ju bara ett exempel på något som existerar idag. Självklart finns det säkert bättre system.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Det är ju itne omöjligt att regga som ombyggt eller amatörbyggt?
Ska den besiktigas som en 930 turbo så ska den enligt mig i väsentliga delar motsvara en 930 turbo. Man kan ju inte importera en 944 turbo med för mycket ombyggnad och förvänta sig en helt vanlig regbes heller.
Jo med 1000hk är det snudd på omöjligt. Det finns ju en gräns för effekt/vikt förhållandet som tillåts på amatörbyggda/ombyggda fordon.

Självklart ska det finnas begränsningar om fordonet besiktas som en befintlig modell! :) (Fast även där tycker jag det kan vara liiiite lösare än vad det är idag när man läste om vad Örbro Torbjörn (heter han så?) fick genomgå med sin 968 där han lånade grejer av 944sverige folk för att kunna regbesikta bara för att bromsarna var "för bra"...)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#8 Post by Karl Birgander »

Jag tycker inte att omfattningen av användandet ska kunna rättfärdiga frånsteg från ett i grunden säkerhetsmässigt tänkande (oj, det lät nästan fint ju! :D )

Jag tycker det är dumt att dom inte från början byggt amatör eller ombyggt fordon.
Jag tycker att det här mest varit att vänta på ett brev från posten (liite försenat bara..)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#9 Post by Karl Birgander »

Tråden på zatzy om det hela: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=304777
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Jag tycker inte att omfattningen av användandet ska kunna rättfärdiga frånsteg från ett i grunden säkerhetsmässigt tänkande (oj, det lät nästan fint ju! :D )

Jag tycker det är dumt att dom inte från början byggt amatör eller ombyggt fordon.
Jag tycker att det här mest varit att vänta på ett brev från posten (liite försenat bara..)
Du har rätt Karl! Men vad är det som säger att uppförandet i trafiken med bilen hade varit mindre farligt med 300hk... Jag anser förståss att 1000hk i en gatbil är rejält overkill, men ändå, var ska gränsen gå om man tänker säkerhetsmässigt? 50hk?

Ja det är dumt att de inte byggde rätt från början, men de hade inte kunnat besikta den med 1000hk iaf tror jag. Jag har inte alls följt detta projekt eller ens visste att det var 1000hk i senaste itsfun bilen. Så jag vet inte hur de tänkt eller om det var väntat detta. Däremot reagerade jag just på att det i artikeln på aftonbladet var just 1000hk som lät som en gräns, inte om bilen var trafikfarlig pga underdimensionerade bromsar eller så...

Jag kan iof inte riktigt se vitsen med att ha en sådan bil gatreggad öht... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Tråden på zatzy om det hela: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=304777
Ja det kunde man ju vänta sig att det skulle finnas en tråd där... (är aldrig på Zatzy så jag visste inte om det).

Menar du att det är "Zatzyvarning" över denna tråden Karl! :shock: :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#12 Post by Karl Birgander »

Det finns nog ingen vettig gräns för vad en bil är dimensionerad för, men en "930 Turbo" är inte avsedd att hantera 1000 hk.
En "Itsfun turbo" kan mycket väl vara det, men då skall den vara registerad som en sådan. Här kanske SFRO kan gå in och kanske ange hur mycket bromskraft som krävs för att få ha ett fordon registrerat med 1000 hk och låt säga 1000 kg.

Jag "Tror" den är gatreggad för att dom ibland kör rakt fram eller andra konstigheter där så krävs, vad jag förstått rullar den ett par mil på släp...

Jag är inte heller inne där speciellt ofta, men när det gäller såna här saker finns ibland ett uns av vettiga ord sagda... ;) :D ETT UNS.

Nädu, ingen zatzyvarning här, tror ingen av oss ser qvarnis som gud! ;) :D

Förövrigt finns en låååång tråd på flashback om qvarnis: http://www.flashback.info/showthread.php?t=449209
Det lilla jag läst ger vid handen att han är åtalad flera gånger, fälld ett par och troligen har med smutsigt mjöl i sin påse, hur mycket som nu är sant...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

Ja en SFRO besiktning vore ju ett vettigt alternativ för en "räserbil" som detta. :) Gatreggad behöver den väl inte vara för att köra rakt fram... ;) Men det sker väl på mörka nätter i Sthlms gränder kanske...

Läste lite på Zatzy tråden... gisses vad det ballar ur på det forumet... snabbt! :shock: Förstår nu varför jag inte är där...

Jag har ingen åsikt alls om Qvarnis... eftersom jag inte känner honom... men har man inte rent mjöl i påsen så är det ju obra, fast som du säger Karl: "hur mycket som nu är sant"...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#14 Post by Karl Birgander »

Nej, den behöver inte vara gatreggad för att köras rakt fram, men för att få köra rakt fram på div. "evenemang" är det så, precis som man ibland måste ha gatreggad bil för att få köra vissa banträffar. Något mer du vill bli upplyst om? ;) :D

Jo, mycket konstigt skrivs på zatsy, fast ibland är det kul att gå in och läsa och skratta lite för sig själv.... :)

Sanningshalten är en svårbedömd punkt på ett forum...



Jag tror vi håller oss till att bestämma att bilen i nuvarande skepnad inte bör få framföras som en "930 Turbo" men att SBP/SFRO/VV skall verka för att underlätta modifieringar på bilar. Kanske som TÜV i Tyskland?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#15 Post by Bathory »

Kompisen har en Camaro med 1287 hk som är gatlegal.
Däcken på bilen är mönstrade slicks & även dom står i papprena.
Låter konstigt med tanke på ovanstående artikel.

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users