Bilder från MSN tiden. sparade någonstans?
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2007-09-21 08:32:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
Bilder från MSN tiden. sparade någonstans?
Ja en vild chansning!!
Men jag söker bilder på min gamla 951a jag hade..
Har förlorat alla bilder, men hade lite bilder i "garaget" när vi låg på MSN
Finns det någon gammal backupp att rota i eller så?
Eller kanske någon har kopierat någon bild till sin dator?
Bilen är en 951a orange med cup3 SLA 184
Bilderna lades upp runt 2003 eller nått..
värt ett försök
Men jag söker bilder på min gamla 951a jag hade..
Har förlorat alla bilder, men hade lite bilder i "garaget" när vi låg på MSN
Finns det någon gammal backupp att rota i eller så?
Eller kanske någon har kopierat någon bild till sin dator?
Bilen är en 951a orange med cup3 SLA 184
Bilderna lades upp runt 2003 eller nått..
värt ett försök
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2007-09-21 08:32:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Om du behöver rädda data från en kraschad hårddisk så är Ibas (http://www.ibas.se) ett tips. En analys, för att se om det går att rädda något, kostar enligt hemsidan 1290 kr. Prisuppskattningen för att rädda innehållet ligger på 4900–9900 kr.
http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery ... onomy.html
Jag har själv inte använt tjänsten men vet personer som fått tillbaka det mesta från totalkraschade hårddiskar efter att ha skickat dem till Ibas.
http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery ... onomy.html
Jag har själv inte använt tjänsten men vet personer som fått tillbaka det mesta från totalkraschade hårddiskar efter att ha skickat dem till Ibas.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1970
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Finns program för detta. Bara att plocka ut hårdisken och koppla in den på en annan fungerande dator. Finns kablar så du kan accessa den via en USB port.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Om det inte är hårddisken som kraschat så går det naturligtvis utmärkt att sätta den i en annan dator. Lite värre om det är hårdvarufel på själva hårddisken.Mats Jacobsson wrote:Finns program för detta. Bara att plocka ut hårdisken och koppla in den på en annan fungerande dator. Finns kablar så du kan accessa den via en USB port.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Är det hårdvara så är inte IBAS till någon större hjälp ändå. Vi har skickat diskar till dem, men de kan inte gör mycket mer än vad vi själva kan. Senate disken vi skickade hade logikfel på kretskortet. Om vi själva kunde skaka fram exakt samma kort så kunde dom plocka ur datan på disken, men då hade vi själva också kunnat göra det. Om det gällde att "gräva fram" data ur skrivorna så skulle det ta ohyggligt lång tid och kosta astronomiska summor.Sjösgärd wrote:Om det inte är hårddisken som kraschat så går det naturligtvis utmärkt att sätta den i en annan dator. Lite värre om det är hårdvarufel på själva hårddisken.Mats Jacobsson wrote:Finns program för detta. Bara att plocka ut hårdisken och koppla in den på en annan fungerande dator. Finns kablar så du kan accessa den via en USB port.
Nä jag ger inte mycket för IBAS. Häng disken på en annan dator och testa med de recovery program som finns på nätet, det blir lika bra och billigare!!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2007-09-21 08:32:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
Hallå!
Rev lite med datorn i helgen..
det har legat orörd i några år.
Och flyttade över disken till annan dator men den var "död"
Men provade det klasiska hårddisk lagnins metoden (en SMÄLL)
och sen funkade den igen!
men det fans inget os kvar i datorn och jag hade ingen startdiskett så jag kunde komma ut i dos.
så jag vet ej vad data som finns..
Men ska kolla det..
hejs
Rev lite med datorn i helgen..
det har legat orörd i några år.
Och flyttade över disken till annan dator men den var "död"
Men provade det klasiska hårddisk lagnins metoden (en SMÄLL)
och sen funkade den igen!
men det fans inget os kvar i datorn och jag hade ingen startdiskett så jag kunde komma ut i dos.
så jag vet ej vad data som finns..
Men ska kolla det..
hejs
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Axel. Häng på disken som slav till andra eller använd kanalen för CD-ROM. Då kommer du åt disken från befintligt OS och kan kopiera filena direkt.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- moosemats
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2008-02-20 12:27:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
För många år sedan jobbade jag med att montera och laga pc.
Vid hårddiskkrashar var det absolut vanligaste bara OS som pajjat ur. Trasig bootsector eller liknande. Ibland trasig fil allokerings tabell. Bra program för att återställa var viktigt. (Fråga mig inte vilket program som gäller nu för tiden, detta var många år sedan).
Men för hårdvaran var annars vanligaste lösningen att byta till ett annat kontrollerkort eller styrkort(på disken). Ibland hade man inte en likadan disk att byta styr-kort mellan eller så fungerade det inte ens med nytt styrkort.
Om kunden inte var beredd att betala för att skicka iväg disken och allt hopp var ute kunde man faktiskt prova ett sista alternativ. In med disken i en plastpåse(Gärna då antistat påse). Tejpa tätt. Sen in i frysen över natten.
Dagen efter koppla man in den som slav på en maskin och prova att läsa. Tror jag lyckades få ut data lika ofta som det misslyckades på detta sätt. Var nog någon krets på just dom diskarna vi arbetade med som pajjade och blev värmekänslig eller en dålig lödning som fick kontakt när man kylde.
Men man fick vara snabb. Brukade ha 10-20 minuter på sig innan den blev helt varm igen. Och sen brukade det vara kört.
Vid hårddiskkrashar var det absolut vanligaste bara OS som pajjat ur. Trasig bootsector eller liknande. Ibland trasig fil allokerings tabell. Bra program för att återställa var viktigt. (Fråga mig inte vilket program som gäller nu för tiden, detta var många år sedan).
Men för hårdvaran var annars vanligaste lösningen att byta till ett annat kontrollerkort eller styrkort(på disken). Ibland hade man inte en likadan disk att byta styr-kort mellan eller så fungerade det inte ens med nytt styrkort.
Om kunden inte var beredd att betala för att skicka iväg disken och allt hopp var ute kunde man faktiskt prova ett sista alternativ. In med disken i en plastpåse(Gärna då antistat påse). Tejpa tätt. Sen in i frysen över natten.
Dagen efter koppla man in den som slav på en maskin och prova att läsa. Tror jag lyckades få ut data lika ofta som det misslyckades på detta sätt. Var nog någon krets på just dom diskarna vi arbetade med som pajjade och blev värmekänslig eller en dålig lödning som fick kontakt när man kylde.
Men man fick vara snabb. Brukade ha 10-20 minuter på sig innan den blev helt varm igen. Och sen brukade det vara kört.
//Mats Y
Fun is not a straight line
Fun is not a straight line
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2007-09-21 08:32:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
"problemet" är bara att datorn i fråga är en bärbar..Pehr Johnsson wrote:Axel. Häng på disken som slav till andra eller använd kanalen för CD-ROM. Då kommer du åt disken från befintligt OS och kan kopiera filena direkt.
Det var ej samma kontackt som i den stationära jag provade i..
Såg ut att passa men c-c måttet mellan stiften felade på ca 0.1mm
Får ordna en start diskett någon dag.
Kommar jag bara in i dos så kommer jag nog åt filerna (om det finns något kvar)
disken är partitionerad till C och D
Borde kunna finnas data kvar på D även om det skulle vara rent på C eller?
Jag är förovrigt ingen avancerad dator användare.
Men man känner ju lite "datahackers" som kan assistera!!
Nu är våren snart här så vi kan ut och åka lite
Volvoraggarna på jobbet har redan skruvat på sina 19"are
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2007-09-21 08:32:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users