911 TEKNIK o TRIM tråd

Förslag på förändringar och funktioner.
Message
Author
User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

#31 Post by jockes »

Här ser ni en som inte kan förstå hur forumet kan bli sämre för att man expanderar och vidareutvecklar det till att även innefatta 911-modellerna lite mer ingående. Lite hårddraget kan man säga att jag är lite trött på folk som önskar att vi fortfarande sov i grottor och drömde mardrömmar om björnar.

Jag tycker det känns trist att inte få fortsätta läsa om bl.a. Spånets planer med 911:an, bara för att vissa här är rädda för förändring. Varför inte utveckla något som i dagsläget fungerar bra för vissa, till att bli något som fungerar bra för dem och ytterligare några till. På köpet stannar bra folk kvar på forumet, samtidigt som här finns ännu mer intressant kunskap att hämta. Jag tror nog ändå att de flesta här inne även är intresserade av Porsches andra modeller, och då i synnerhet 911:an.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#32 Post by bergodalvana »

jockes wrote:Varför inte utveckla något som i dagsläget fungerar bra för vissa, till att bli något som fungerar bra för dem och ytterligare några till.
Mig veterligen så fungerar detta forum i dagsläget kanon för alla som blivit medlemmar... Vill jag läsa om 911 eller andra modeller så går jag in på ventilen...
Precis som alla andra som vill läsa om andra modeller. då går man inte in på 944SVERIGE....

Varför försöka laga nåt som inte trasigt????
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

#33 Post by jockes »

Varför försöka laga nåt som inte trasigt????
Laga... snarare optimera. Ungefär som uppgraderingarna på din bil (som jag verkligen gillar). Den var väl inte jättetrasig, men du har ändå förmått dig att förbättra den.

Som jag ser det, finnns ett behov från vissa 911-ägare m.fl. här inne som inte tycker forumet är helt komplett i dagsläget.

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#34 Post by bergodalvana »

Om man bygger om forumet lite som http://autopower.se har, där du väljer avdelning efter bilmodell, det hade varit intressant i så fall och kanske byta namn på forumet till PorscheSverige som tidigare föreslogs.... det hade funkat för mig i alla fall... Men inte som forumet är utformat idagsläget....
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#35 Post by Highway »

OK om 944sverige.com också reggar 911sverige.com då (den är ledig),, se bara på http://forums.rennlist.com där kan alla samsas.

Kan dock tänka mig att forums ägarna får ta en funderare på vad man vill med forumet, vill man fortsätta inrikta sig mot 924/944/968 som idag eller vill man vidga sina vyer?

Jag tycker att forumet funkat kanonbra även om man inte har samma utbyte när man inte längre har en frontmotor Porsche.

Ett naturligt steg när många här på forumet byter bil kommer nog att vara att man väljer en 911 eller en Boxster kan jag tänka mig

Just my 2 cent
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

snugge
Turbo-Poster
Posts: 808
Joined: 2007-03-05 02:13:14
Bilmodell: volvo

#36 Post by snugge »

patand wrote:
snugge wrote:men patand, vad är problemet med att använda forum/viewforum.php?f=16 ?
jag säger det igen, jag är inte intresserad av att läsa om svansmotorteknik i ett frontmotorforum.
Det är väl inget problem egentligen.. det är ju bara att använda det... men blir det mycket teknikfrågor runt 911 så ser jag inget problem i att de kan ställas under Teknik&Trim, mycket är ju ändock gemensamt när det gäller våra bilar och 911or (speciellt äldre sådana).

Vill du inte läsa om det så är det ju bara att låta bli att läsa de trådarna. :)
nej det är sant, men ofta ögar man bara igenom överskriften för att hitta det som man vill läsa. så om vi ska ha in tex 911 snack tycker jag ABSOLUT som du, alltså att vi ska ha en egen forumdel. då är det enkelt att slippa plöja igenom sånt man inte är intresserad av (och tvärtom).

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#37 Post by Erol »

Ärligt talat, kan man inte ha tekniksnack för 911:or under forumsdelen för
övriga Porschemodeller? Under oktober så skrevs det i totalt 9 trådar i
denna avdelning av forumet. Än så länge ingen större risk att man tappar
bort viktiga tekniktrådar.

Den dagen då det skrivs vesäntligt mycket mer om andra Porschar än de vi
brukar diskutera om här (924/944/968 och ev. en och annan 928) så kan
man utöka forumet med fler grenar, men innan dess känns det onödigt...

Ett annat förslag är att det startas upp ett nytt 911-forum som sedan knyts
samman med detta forum, om det nu behövs ett nytt 911-forum? Jag har
ingen aning om vad för forum för 911:or som finns och vilken kunskap
som delas med på dessa mötesplatser.


OBS!
Jag är inte alls emot att 911 ägare hänger här och diskuterar sina bilar,
bara kul att se lite variation i bland "våra bilar". Men det känns onödigt att
öppna en ny forumsdel när det inte kommer skrivas mer än 2-3 inlägg i
månaden, då kan man lika bra använda den del av forumet som idag är
avsed för övriga Porschar!



Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#38 Post by Petrus »

För eller senare kommer jag skaffa mig en 911 igen. Saknar rätt mycket min gamla vackra svarta problem. När en sån' står i garaget brevid 944 och 951 hoppas jag att kunna ha alla 3 med på denna forum.

Kanske kan ett utrymme på detta forum locka 911-ägare som har tröttnat på sämre "glädje kontra kostnad" faktor att byta till 944! Inte otänkbart på dessa dagar då aktersnurror säljs på löpande band när folk får sämre med pengar...

Samtidigit heter denna forum ju 944sverige och har sitt värde i fokus.
Ja, to be or not to be.

Var så god för ett inlägg som hjälpte varken till det ena eller andra hållet! :wink:

Mvh Petrus

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

#39 Post by 931Melander »

Erol wrote:Ärligt talat, kan man inte ha tekniksnack för 911:or under forumsdelen för
övriga Porschemodeller?

OBS!
Men det känns onödigt att öppna en ny forumsdel när det inte kommer skrivas mer än 2-3 inlägg i
månaden, då kan man lika bra använda den del av forumet som idag är
avsed för övriga Porschar!



Mvh Erol

En anledning att det inte skrivs så många inlägg om 911 har kanske sin förklaring i att 944sverige respekteras just som 944 forum.


Såklart ska 911 teknik inte stå i den övre delen på huvudsidan där focus är på 944, men under övrigt önskar vi en teknikrubrik för 911.

Det viktiga är såklart att det är lätt för en "ny surfare" att kunna navigera rätt - eller hur?
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#40 Post by bergodalvana »

Jag är mest fundersam över hur man ska lösa den tekniska biten med det olika modellerna, ska tex 997 ligga tillsammans med 911 trots att det är 2 helt totalt olika bilar på alla sätt?

Hur blir det med Köp & Sälj avdelning? Ska det säljas 911-prylar där med?

Det samma gäller "Våra Bilar", ska det blandas hej villt?

Varför inte ha det som det är idag med 4-5 st 911-ägare... blir det mer så får man väl ta en funderare då.
Vi måste ju sätta en gräns nånstans.

Det börjar ju bli populärt att slänga in Audimotorer & Volvomotorer i våra bilar, ska dom också få en egen forumsdel när dom blir fler än 3? Dom har ju så mycket kunskap som vi inte vill förlora...
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#41 Post by Pehr Johnsson »

fridsten wrote:
patand wrote:Sen har faktiskt ALDRIG fått höra från någon annan porscheägare att min bil inte skulle vara en riktigt porsche. Oavsett vilken modell de själva har.
Det har jag. Jag skulle se om jag kunde få igång en internetanslutning i ett storkök och träffade en representant för fastighetsägaren. Det första han sa var "Det där är ju ingen riktig Porsche." Och det innan vi ens hade hälsat. Han var 11-ägare.

Men dryga typer finns det överallt. Jag blev aldrig pikad av mamma, trots att hon har en 997 C4. Däremot påpekade farsan då och då att jag köpt en skrotfärdig bil, men det har ju inte med själva modellen att göra. ;)
Väl hemma från en forumpaus... Mina erfarenheter av 944-ägande och bemötande från 911-ägare är i princip mest goda! Många medlemmar i PCS har visat intresse för bilen och hyllat den för at vara båda bra och prisvärd. Det mesta gnället jag hört har kommit från avundsjuka volvoåkare.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#42 Post by Pehr Johnsson »

Cédric wrote:Jag tycker inte det handlar om huruvida 911 eller 928ägare eller folk med annan porsche är välkomna eller inte. Men att starta sepparata forumdelar för teknik och trim känns inte smart. Knappt ventlien har fart i forumet..
Problemet med Ventilen är just Ventilen. Forumet är astråktigt och lockar inte skribenter. Den enda delen som funkar bra är ju 928delen. För oss 911 ägare finns inget vettigt forum.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

tråd

#43 Post by 931Melander »

Detta tenderar till att bli den mest lästa tråden på forumet, så någonstans finns intresse för 911...

Nåja, verkar som att det är några som inte vill utöka 911delen på forumet.
Ska vi 911 fortsätta använda:


Porsche 356/914/911/986 under övrigt


för våra teknikfrågor?

Bara vi 911 åkare är överens var vi hittar och söker info. får det väl duga.

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#44 Post by Pehr Johnsson »

Visst går det att använda övrigt, men lite struktur hade ju inte skadat. Jag förstår inte hur lite bättre ordning skulle vara fel ?!?
Last edited by Pehr Johnsson on 2008-11-02 21:35:06, edited 1 time in total.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#45 Post by broberg »

ang. våra bilar delen..

Krav om man ska posta en 911 alt. annan modell från Porsche så måste man ha ägt en 9x4/9x8 innan ngn annan modell.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users