Land Cruiser Kzj73

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
Jele
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2015-04-12 13:19:11
Bilmodell: 944s
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Land Cruiser Kzj73

#1 Post by Jele »

Hej,
Väl medveten om att jag är lite off nu men då jag litar på den djupa och breda kompetensen som finns här på forumet så frågar jag om någon har någon erfarenhet eller har koll på dessa bilar?

Generellt så tänker jag att det är en bra och robust modell. Jag har likat på en med en 3.0 TD. Vad hade ni sett upp med eller kikat extra på vid ett eventuellt köp? Någon som vet hur servicekostnader, delar och underhåll är när det kommer till kostnader?

Finns det någon som äger eller har ägt någon land Cruiser 70 av denna modell eller liknande så vore jag tacksam om ni ville dela med er lite?

(Obs, jag blev motvilligt tvingen att sälja 944an för att sonen inte fick plats där bak i den större bilbarnstolen. Men jag ser fram emot när han kan sitta framåtvänd om några år. Då kommer jag tillbaka till illa kvickt!)

Tack på förhand.
Hälsningar,
Jesper

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Land Cruiser Kzj73

#2 Post by maverick »

Min kunskap är spridd över alla de äldre LC men kortfattat så är de som beskrivna på nätet.
Driftsäkert och hållbart men rostar.

Dyra reservdelar via toyota.
Högt inköpspris men sanslöst bra "andrahandsvärde".


Jag har letat länge efter något liknande men inköpspriset skrämmer mig.
I dagsläget letar jag efter en äldre hilux med stel framaxel.
MVH//Per

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Land Cruiser Kzj73

#3 Post by gegge »

+1

Kostar $$$ att hålla en Land Cruiser i skick.

Behöver du inte möjligheten att kunna åka till världens ände och tillbaka finns det vettigare bilar.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Jele
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2015-04-12 13:19:11
Bilmodell: 944s
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Land Cruiser Kzj73

#4 Post by Jele »

Tack, det bekräftar vad jag tror mig veta om dessa bilar. Jag har hört av mig till två olika verkstäder och jag tycker inte att service och vanligt underhåll är farligt dyrt, ungefär som våra bilar här skulle jag säga. Däremot om slitdelar måste bytas ut och saker går sönder så kan det nog vara så att delarna kan kosta en slant, men det beror ju helt på vad det är. Angående inköpspriset så resonerar jag så att värdeminskningen är minima om man håller efter denl, nästan lila bra som med en 944 kanske.

Vettig och vettig :) Det finns väl alltid en vettigare bil man skulle kunna köra, men hur kul är det? Vi får väl se hur länge jag står ut. Jag saknar min 944S, helt klart.

Jesper

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users