Ny biltidning på nätet | sportcombi.se | SC#11 ute nu!

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#16 Post by [Bobo] »

Åtgärdat! :D
Satte precis snurr på hjulen som gör att sportcombi.se inom tre dagar har Google-reklam längst upp på sidan.
Bytte ut den anskrämliga placeholdern sålänge. :wink:

Hoppas att ni som var inne igår och tyckte att det var skit ger tidningen en ny chans nu när det som inte har fungerat är åtgärdat!

Bobo

Edit: Nu lyckades jag fixa så att sidan är centrerad även för Explorer-besökare.
Mycket nöje!
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#17 Post by Cédric »

Jag tror sidan skulle må bra av en homogen bakgrund istället för ritningen som ligger där. Blir lite för mycket saker som ögat fokuserar på.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#18 Post by [Bobo] »

Cédric wrote:Jag tror sidan skulle må bra av en homogen bakgrund istället för ritningen som ligger där. Blir lite för mycket saker som ögat fokuserar på.
Jag köper ditt resonemang, men samtidigt är sidan byggd på att bakgrunden är som den är. Jag ville inte göra något som ser ut som Google eller Wikipedia.
Hela sidan ska vara en upplevelse. Inte bara artiklarna.

Grundtanken var att sidan skulle se ut som att någon lagt en tidning uppslagen på ett skrivbord fullt av ritningar. Hela sidan bygger på den idén och jag är lite för fäst vid just den biten för att släppa det, tyvärr.
I grund och botten håller grundkonceptet fortfarande även om grundidén kanske inte känns helt självklar för den som inte varit med från dag ett.

Hoppas att det blev bättre av att den blev mörkare. Tror att det hjälpte iallafall...
Men samtidigt kommer jag nog aldrig riktigt förstå vad du och alla andra som inte uppskattar en miljard synintryck samtidigt pratar om.
Att se prydliga rader av något ovanpå något rörigt gör mig lugn. Prydliga rader på vit botten gör mig uttråkad... :?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#19 Post by QV_ »

ahh en tidning om Amazon combi, trrevligt.....
:lol:

/Jan

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#20 Post by [Bobo] »

QV_ wrote:ahh en tidning om Amazon combi, trrevligt.....
:lol:

/Jan
Exakt!
Tänkte bland annat försöka få tag i den nuvarande ägaren av Vöx Amazon för ett specialreportage till våren! :D
Googla om du inte känner till den bygget!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#21 Post by patand »

[Bobo] wrote:Vöx Amazon
Verkar vara en snabb kombi... :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#22 Post by mojo158 »

Hej Bobo,

Jag bad en kompis läsa som läser mkt bildtidningar. Han hade inget problem att hitta artiklarna. Hans spontana tanke var att du på bildtidningsmanér borde tala lite mer till läsarens drömmar genom prestanda, prisklass och köpråd inklusive kända fel och brister.

/Staffan

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#23 Post by [Bobo] »

Tack för feedbacken Staffan!
Det blir mer köpråd och sånt för dom bilarna där jag hittar bra begagnattester. I vissa fall så har jag bara info om bilarna som nya och då blir det svårare med just den biten.

Även prestandan avhandlas i olika utsträckning i olika artiklar beroende på hur mycket information jag lyckas hitta och i viss utsträckning hur mycket annat som jag vill få med.
Tanken är att det inte ska bli så mycket mer text än det är nu för att lämna plats för framtida provkörningar också. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#24 Post by mojo158 »

Ja, det skulle vara mkt bra om du skulle få möjlighet att provköra dem.

/Staffan

xRasmus
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2013-12-26 18:37:17
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Arvidsjaur
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#25 Post by xRasmus »

Jag gillar idén och innehållet! Vem vill inte läsa om snabba herrgårdsvagnar? :) Jag vill förtydliga att jag är positivt inställd, även om större delen av mitt inlägg som följer är förslag på ändringar etc.

Själva formspråket på sidan känns lite härligt retro och kan nog funka bra, däremot tycker jag att menyraden helt försvinner i mängden. Gult på vitt upplever jag som otydligt och menyraden känns också liten. Slutligen så tycker jag att texten i nederkant på sidan blir otydlig. Färger+typsnitt+formatering skapar oreda, jag tror att t.ex. Arial eller liknande som inte är "fet" hade blivit bättre.

Jag är däremot inte frälst av själva presentationen av innehållet, d.v.s. tidningen. Jag förstår tanken att det ska kännas som att läsa en riktig tidning (jag gissar att jag förstått rätt i alla fall), men jag tycker inte att formatet funkar på nätet. Vinsten med att ha saker på nätet är, för mig, att det kan vara sömlöst och "obundet" på ett sätt som ett tidningsformat aldrig kan bli. Därför tycker jag att det känns som en belastning att sitta och byta sida. Dessutom för mig på en 13" Macbook så får inte hela tidningen plats i höjdled, så jag tvingas sitta och scrolla upp och ner på varje sida. Återigen, ett webbformat medger ju att man kan slippa sådant.

Återigen, jag gillar idé och innehåll, men är inte frälst av formatet.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#26 Post by [Bobo] »

Stort tack för feedback!
Gosse, gosse...
Du anar inte hur många nätter jag legat och vänt och vridit mig över bläddringsfunktionens vara eller icke vara. Jag har gått ifrån att älska den till att hata den till att känna att den är en vital del av upplevelsen. Tror dock att det blir bättre på större skärmar...

Det finns dock flera anledningar till upplägget. En av dom är upphovsrättslig. För att mina texter inte ska gå att kopiera hur som helst så har jag valt att göra bilder av all text och dessutom se till att dessa bilder inte kan sparas på ett enkelt sätt. Den som vill plagiera mitt jobb får således göra sig besväret att skriva av allt. Det är ett stort plus med det nuvarande upplägget.

Siduppslagen skulle kunna ligga staplade en efter en på höjden, men det skulle innebära att läsaren skulle behöva scrolla ännu mer i höjdled. Speciellt om man läser ett helt nummer som kan bestå av uppåt 40 sidor...
Det optimala skulle vara om tidningen kunde skaleras om automatiskt, men då blir texten å andra sidan för liten på små skärmar. Hur jag än vänder mig så är arslet bak...

Sen går det inte att sticka under stolen med att jag vill vara lite annorlunda. Hoppas att dom flesta tycker att det höjer upplevelsen...

Vad gäller texten i botten så har jag inte specat teckensnitt, så det styrs av din webläsare tror jag... Det var jag som gjorde den fet och gul, dock... Det kommer jag inte undan. :D

Menyn vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt. Den är ganska stor redan tycker jag... :?
Kanske har med skärmstorlek att göra det också?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

xRasmus
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2013-12-26 18:37:17
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Arvidsjaur
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#27 Post by xRasmus »

Visst var det min webbläsare som bestämde teckensnitt. Det blev bättre med Arial, men helt nöjd är jag fortfarande inte ;)

Jag förstår att det är svårt att hitta en kompromiss som hanterar alla upplösningar/skärmstorlekar etc, och dessutom är ju kopieringsskyddet en annan aspekt. Jag tror nog också att helhetsupplevelsen hade höjts avsevärt om jag suttit på en mer normalstor skärm. Då hade nog sidbytena blivit en mindre friktion också eftersom jag sluppit scrollandet.

Något som kanske skulle funka med menyn är att ta bort det vita fältet och öka storleken en gnutta på knapparna. För mitt inre öga skulle det bli lite mer harmoniskt. Men jag ska villigt erkänna att jag är långt ifrån någon formgivare, så det kan lika gärna bli sämre! :)

Nåväl. Kul att du tar dig tid att respondera på feedbacken. Det är ju lätt för en annan att sitta och tycka en massa. Jag kommer att fortsätta läsa tidningen, för jag gillar som sagt substansen. Lycka till med fortsättningen!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#28 Post by [Bobo] »

Det sista stycket värmer! Tack så mycket! :#cheers:
I slutänden hoppas jag att det är just innehållet som avgör om sidan blir lyckad eller inte.

Tar åt mig av synpunkterna. Testar att göra knapparna lite större till att börja med så får vi se vart det landar!

Återigen. Stort tack för feedbacken och dom vänliga orden!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#29 Post by [Bobo] »

Nu ligger det tredje numret av sportcombi ute för gratisläsning! :D
http://sportcombi.se/sc-nr3.html

Mycket nöje!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#30 Post by henca »

[Bobo] wrote:För att mina texter inte ska gå att kopiera hur som helst så har jag valt att göra bilder av all text och dessutom se till att dessa bilder inte kan sparas på ett enkelt sätt.
En möjlig nackdel (eller fördel beroende på hur man ser på det) är att sökmotorer som google inte kommer klara av att indexera dina texter. Det innebär att besökare inte kommer kunna hitta till dina sidor med hjälp av google.

m v h Henrik

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users